Kiitti vaan
Uskonnolliset
juhlat eivät ole nykyään oikein olleet muodissa. Kulttuurin yleinen vulgarisoituminen
ilmenee yhä tavallisemmin ylimielisenä suhtautumisena perinteisiin muotoihin,
juhliin ja rituaaleihin.
Toki niistä
otetaan irti hyötyä silloin kun sitä on löydettävissä. Jouluna myydään puolen
vuoden rihkamat ja syödään mahdollisimman ylellisesti ja siinäpä se olikin.
Juhannuksena juodaan ja pääsäisenä taas kerran syödään. Helatorstaina ei oikein
tiedetä, mitä tekisi, mutta ainakin kyseessä on mukava keväinen luppopäivä. Toisin
kuin katolisilla, ortodokseilla ja muslimeilla, mässäystä ei meillä koskaan edellä
paasto.
Nyt meille
ollaan omaksumassa Amerikan puritaanien Kiitospäivää, johon myös kuuluu
syömistä ja kaikkea muuta kivaa. Kiinnostavana erona muihin mässäysjuhliin
tapana kuuluu olevan kutsua naapurikin aterialle. En ole ehkä ymmärtänyt
kaikkea, mutta kutsuun liittynee vastavuoroisuuden odottaminen, vaikkapa
seuraavana kiitospäivänä.
Amerikkalaisten
tapojen apinointia voi pitää ilman muuta typeränä ja kiitospäivän kaupallisuus
haisee jo kauas. Meilläkin liikemiehet ovat jo keksineet mainostaa myös mustan perjantain alennuksia.
Kalkkunatkin kai tekevät myös meillä kauppansa samoin kuin omassa juhlassaan
Martin hanhi. Sekin on tapa, joka on aivan hiljattain levinnyt meille ja tuskin
ilman kauppiaiden myötävaikutusta.
Silti toki
kiitospäivän idea on mitä kannatettavin, kuten olen joskus ennenkin koettanut
sanoa. Laura Saarikoski kirjoitti taannoin Helsingin Sanomissa asioista, joista
Suomessa olisi syytä kiittää ja jotka eivät monessa muussa maailman kolkassa
ole suinkaan itsestäänselvyyksiä.
Meillä on
turvalliset kadut, puhdas vesi ja ilma, vauvat jäävät henkiin, opiskelijoille
maksetaan opiskelusta, naiset pärjäävät aivoillaan, baarista voi kävellä
kotiin, suihkut ovat kuumat, bussit kulkevat, kadut aurataan, koulussa saa
lämmintä ruokaa, poliisia ei tarvitse pelätä, virkamiehiä ei lahjota, opettajat
osaavat kirjoittaa, lomat ja vanhempainvapaat ovat pitkät ja niin edelleen.
Suomessa näistä
ei osata kiittää, toteaa kirjoittaja aiheellisesti. Sen sijaan voidaan todeta,
että meillä mangutaan ja voivotellaan, jos mitä tahansa maailman mitassa
arvioiden ylenpalttisia privilegioita aiotaan vähänkin leikata. Ilmeisesti
ajatellaan, että leikkaukset ovat vain alkua, kuten ehkä ovatkin. Entä sitten,
rahat menevät, kuten ovat tulleetkin? Niin kauan kuin nämä ilmaiset ihmeet ovat
todellisuutta, niistä on syytä olla kiitollinen aivan riippumatta siitä, mitä
ehkä joskus tulee. Ja niistä myös kannattaisi pitää kiinni.
Vaan kenelle
pitäisi olla kiitollinen? Klassisen liberalismin ja marxismin perustana olevan
vanhan työnarvoteorian mukaan kiitollisuuden hyödykkeistä pitäisi kohdistua
työntekijään, joka luo maailmassa kaiken arvon. Nykyisempi näkökulma pakottaa
huomioimaan myös muut tuotannon tekijät. Ilman automaatteja ja
yrittäjäntoimintaa meillä olisi paljon vähemmän aineellisia hyödykkeitä
jaettavana.
Mutta tämä on
vain osa siitä hyvinvoinnista, joka meillä on ja joka vaikkapa Amerikasta
puuttuu. Turvalliset kadut eivät synny rahan voimalla. Puhdas vesi ja ilma ovat
mahdollisia, mikäli niitä pidetään arvoina sinänsä eikä ainoastaan tietyn
hintaisina hyödykkeinä. Korkeatasoinen koulutus ja kohtuuhintaiset
terveyspalvelut ovat mahdollisia vain korkean verotuksen avulla. Pitkät lomat
ja vanhempainvapaat kuuluvat samaan kategoriaan. Meillä valtio riistää etenkin
hyväosaisilta suuren osan tuloista, mutta palauttaa saalistaan monessa
muodossa.
Emme osaa
kaivata asioita, jotka meillä jo ovat. Köyhän toiveena on saada rahaa ja
hänelle se on kohtuullinen ja järkevä toive, koska raha lisää hänen
onnellisuuttaan. Kun sen sijaan hyväosainen keskittää toiveensa ja
ponnistuksensa hankkiakseen vielä enemmän rahaa, on se lähinnä typeryyttä,
ellei pahempaa. Mikäli suorastaan muutamme
maamme Amerikaksi saadaksemme lisää rahaa, olemme mielettömiä.
On ilmeistä,
että hyvinvointivaltiomme on vaarassa, eikä kyse ole vain kestävyysvajeesta ja
eläkkeiden koosta. Ne asiat, jotka Suomessa ovat kansainvälisesti kaikkein
arvostettavimpia, uhkaavat rapautua. Niitä ovat kansakunnan koheesio,
yhteiskunnassa vallitseva luottamus, vähäinen väkivalta- ja muukin rikollisuus
ja asioiden arvottaminen muutenkin kuin niiden rahassa laskettavan hinnan
perusteella.
Niiden
välttämätön edellytys on ollut raha, jota elinkeinoelämä on luonut ja jota
poliitikot ovat viisaasti ohjanneet yleiseen hyvinvointiin. Mutta ei se ole yksin
riittänyt. Toimiva yhteiskunta vaatii muutakin. Historiamme varrella olemme
myös pystyneet muodostamaan kansakunnan, jossa on kyetty yhteistyöhön ja
suomalaiseen isänmaallisuuteen kahdella kielellä. Se on hieno saavutus
verrattuna vaikkapa Belgiaan. Sellainen ei ole rahalla ostettavissa.
Mitä meidän
olisi nyt tehtävä, jotta pystyisimme selviämään siitä kriisistä, jossa
hyvinvointivaltiomme näyttää olevan?
Rahaa tarvitaan.
Työaikaa on ehkä pidennettävä ja palkkoja ainakin alennettava, mikä on sama
asia. Olemme kuitenkin ääliöitä, jos pidennämme työaikaa tolkuttomasti,
elämänlaadun kustannuksella. Saman asian voi hoitaa palkanalennuksilla.
Kohtuullinen rahan menettäminen ei merkitse keskituloisen ihmisen elämänlaadulle
juuri mitään. Sen sijaan menetämme jotakin korvaamatonta, mikäli maastamme
tulee pelon ja kyräilyn valtakunta, jossa lapset eivät voi mennä yksin kouluun
eikä presidentti tulla torille kävelemään. Jos emme voi enää luottaa
viranomaisten rehellisyyteen emmekä opettajien ammattitaitoon, kohtaamme
jälleen ongelman, joka ei ole rahalla korvattavissa.
Niin kauan kuin
valtio huolehtii kansalaisistaan niin hyvin kuin se Suomessa vieläkin tekee,
maksan puolestani veroni mukisematta, raippaverot mukaanlukien, sillä tiedän
saavani rahoilleni vastinetta. Tiedän kuitenkin, että tämä idylli on vaarassa.
Globaali talous ei salli meidän loputtomasti pitää yllä epärealistisen korkeita
palkkoja ja sosiaaliturvaa. Asiaa ei voi korjata itkemällä eikä tappelemalla,
se muuttuu olosuhteiden pakosta.
Mutta ajan
mittaan nuo nyt ehkä katkerilta tuntuvat rahalliset menetykset voidaan aina
korvata. Rahalla on se ominaisuus, että se on aina täysin ja jäännöksettömästi
korvattavissa uudella rahalla. Vanhan sanaparren mukaan rahan menettäminen ei
ole mikään menetys. Jos sen sijaan menettää ystävän, voi se olla jo suuri
menetys ja jos menettää terveyden, menettää kaiken.
Mihinpä
rahasummaan sitä vaihtaisi vaikkapa oikean kätensä? Jalkansa? Näköaistinsa?
Kuulonsa? Myös yhteiskunnan terveys on asia, jota tuskin voi vaihtaa rahaan.
Tuskin ainakaan kannattaa niin tehdä. Yhdysvallat on esimerkki valtiosta, josta
puuttuvat monet niistä arvokkaista perusasioista, joita meillä pidetään
itsestäänselvyyksinä. Sen virheitä kannattaa siis visusti välttää toistamasta.
Yhdysvaltoja on
monesta syystä vaikea verrata Suomeen, mutta yksi ero maiden välillä on
ilmeinen. Yhdysvallat on monikulttuurinen yhteiskunta, joka kumartaa rahaa
korkeimpana yhteisesti tunnustettuna arvona ja jossa eturyhmät ratkaisevat
kaiken. Suomi sen sijaan on kansallisvaltio, jossa toimii sosiaalivaltion
hyväksyvä yhteiskuntasopimus. Kansalaiset antavat valtiolle kykyjensä mukaan ja
saavat siltä vastinetta, jolleivät nyt vallan tarpeidensa mukaan, niin
kuitenkin monia perustarpeita vastaavasti.
Tämän maan
muuttaminen monikulttuuriseksi, kultaista vasikkaa palvovaksi kilpailevien eturyhmien
yhteiskunnaksi on täysin mahdollista ja prosessi alkaa jo olla vaarallisen
pitkällä. Monikulttuurisuuden lisääntyessä yhteiskunnan koheesio ja sisäinen
luottamus vähenevät, kuten tutkimus osoittaa. On kaikki syyt odottaa, että
nykyisen menon jatkuessa myös turvattomuus lisääntyy ja luokkaerot jyrkkenevät
ja meille syntyy samankaltainen kroonisen kulttuurisen konfliktin tilanne,
jonka tunnemme jo useimmista muista Euroopan maista.
Tulevaisuuden
Suomesta saattavat puuttua monet niistä perusasioista, joita emme nyt osaa
arvostaa, mutta joita tulemme haikeina muistelemaan. Ruotsi, joka kerran oli
turvallisen lintukodon perikuva, on nyt häikäilemättömän
väkivaltarikollisuuden, slummien ja asosiaalisen elämäntavan pesäpaikka, jonka
kansallisia tapoja ja perinteitä suuri osa kansasta halveksii. Se pitää yhä
yllä sosiaalivaltiota, mutta on yhä enemmän menettämässä useista niitä
perustekijöistä, jotka kerran tekivät siitä esimerkin koko maailman silmissä.
Tomppelimainen
sentimentaalisuus, joka ”auttamisen” nimikkeellä haalii maahan valtavaa vieraan
kulttuurin enklaavia, on tekemässä Ruotsista uudenlaista yhteiskuntaa, jossa
ovat käytössä ruotsalaiset verot ja sen kyseenalaisena vastineena
amerikkalaismallinen turvaton ja epätasa-arvoinen yhteiskunta. Nähtäväksi jää,
miten Ruotsin yhteiskuntasopimus sen kestää.
Kiitospäivään on
aina aihetta. Historian tässä vaiheessa voisimme keskittyä kiittämään siitä,
että emme ole enempää Amerikka kuin Ruotsi. Samalla voisimme rukoilla, ettei
meidän koskaan tarvitsisi sellaisiksi muuttuakaan. Ratkaisun hetket ovat
käsillä.
Orpo luo turvallisuutta. Syrjäisissäkin marketeissa saa Arlan tuotteita, vaikka sähkökottikärryillä. Sipoo rules.
VastaaPoistaWahlroosin mukaan Ruotsin tie on Suomen tie, mutta kukaan ei aavistakaan miten suurten muutosten edessä olemme.
Onhan luterilaisella kirkolla ennen pääsiäistä ekopaasto, jonka toteutus on ilmeisesti ulkoistettu jollekin mainostoimistolle.
VastaaPoistaMistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että Suomessa olisi parempi sosiaaliturva kuin Yhdysvalloissa?
VastaaPoistaSilkkaa tietämättömyyttä varmaan.
VastaaPoista"On ilmeistä, että hyvinvointivaltiomme on vaarassa, eikä kyse ole vain kestävyysvajeesta ja eläkkeiden koosta. Ne asiat, jotka Suomessa ovat kansainvälisesti kaikkein arvostettavimpia, uhkaavat rapautua. Niitä ovat kansakunnan koheesio, yhteiskunnassa vallitseva luottamus, vähäinen väkivalta- ja muukin rikollisuus ja asioiden arvottaminen muutenkin kuin niiden rahassa laskettavan hinnan perusteella."
VastaaPoistaTämähän se on tyypillinen materialistinen näkemys. Kun vaan rahaa ja roinaa riittää, niin sillähän kaikki muu onkin jo sitten hoidettavissa. Kun ei ymmärretä, että materiaalinen(kin) hyvinvointi ei ole varsinaisesti syy, vaan enemmänkin seuraus. Siis siitä, että jossakin on osattu tehdä jotakin oikein jo kauan ennen kuin suoranaisia taloudellisia tms. tuloksia siitä on vielä nähtävänä.
"Tomppelimainen sentimentaalisuus, joka ”auttamisen” nimikkeellä haalii maahan valtavaa vieraan kulttuurin enklaavia, on tekemässä Ruotsista uudenlaista yhteiskuntaa, jossa ovat käytössä ruotsalaiset verot ja sen kyseenalaisena vastineena amerikkalaismallinen turvaton ja epätasa-arvoinen yhteiskunta. Nähtäväksi jää, miten Ruotsin yhteiskuntasopimus sen kestää."
Nyt jos koskaan suomalaisilla olisi jo välttämätön pakko kasvaa ihan aikuisten oikeasti ulos tästä iänkaikkisesta alamaismentaliteetistaan suhteessa Ruotsiin. Ruotsin tie oli enimmiltä osin ihan järkevä tie joskus 70-80-luvuilla, ja olihan senaikainen Ruotsikin jotain ihan muuta kuin tämä nykyinen kakotopia. Surullista vain, kuinka nopeasti maailman huipulta on ajauduttu tuohon jamaan. Sic transit gloria mundi.
J.Edgar
Niin, ja onhan asiassa vielä tämäkin puoli...
http://rahmispossu.net/2015/11/28/unelmoijien-yhteiskuntakokeilun-seuraus-ruotsi-samassa-sarjassa-kiinan-kanssa/
Jo muinoin Jyrki Katainen tarkisti aina ensin olisiko ruotsalaisilla joitakin saatavia. Kuten jokainen, on myös Alexander Stubb filosofi, ja sellaisenaan erehtyväinen. Ei siinä sen kummempaa pyhyyttä.
VastaaPoistaPian näemme laboranttiministerin paukuttavan kengällä parlamentin pöytää, ellei Timo Soini ehdi ensin hallintarekisteriä puolustamaan kutsumukseltaan olla pelastamassa ihmiselämää kaikissa muodoissaan.
Joku voisi luulla, että eletään 30-luvulla, mutta ehkä sentään ei.
Ohhoh! 30-luvulla asiat pysyivät hanskassa. Oli köyhää mutta paranemaan päin. Nyt ei taida sitä toivoa olla? hh
PoistaKyllä toivoa löytyy, koska kaikki virtaa. Nuoremmat haluaisivat perustuslakiin ensimmäiseksi pykäläksi jokaiselle oikeuden rahapeleihin. Kokeneemmat ovat tavanneet pelihimon raunioittamia nuoria.
PoistaPeliriippuvuden vammojen tapaisia haittoja syntyy nuorisossa myös ns. pakkokielen opetuksesta. Toisaalta joku ylempiensä hyväksyntää hakeva voi perustaa yksityisen nuorisokodin esim. Keminmaalle noita vaurioituneita hoitamaan.
Jos minut pantaisiin tänään perustamaan yksityistä nuorisokotia ongelmanuorille Länsirajan tuntumaan, mieleen tulisi lähinnä omaa hautaansa kaivamaan pantujen juutalaisten kohtalo natsien kynsissä.
Ja me maan sisäiset maaltamuuttajat olemme vasta ensimmäinen kunnolla luku- ja kirjoitustaitoinen ikäpolvi! Hurjia aikoja elämme, totisesti sanon niin.
On hyvä muistaa että olemme maalaisia kaikki, syntisiä aina neljänteen polveen. De verkliga stadsborna, dom är alla svenkspråkiga. hh ;-)
PoistaKatainen aikoi vastavalmistuneena maisterina Lontoon suurlähetytön harjoittelijana erikoistua kansainväliselle uralle, mutta taipui kahden luokseen tulleen Sipoon leidin vaikerruksille tulla politiikkaan takaamaan heidän kukoistuksensa kalustetuissa huoneissa. Niin tapahtui. Asevelvollisuus tuli suoritettua. Pelastumiseen ei mennyt yhtäkään polvea.
PoistaTimo Vihavainen: "Tämän maan muuttaminen monikulttuuriseksi, kultaista vasikkaa palvovaksi kilpailevien eturyhmien yhteiskunnaksi on täysin mahdollista ja prosessi alkaa jo olla vaarallisen pitkällä. Monikulttuurisuuden lisääntyessä yhteiskunnan koheesio ja sisäinen luottamus vähenevät, kuten tutkimus osoittaa. On kaikki syyt odottaa, että nykyisen menon jatkuessa myös turvattomuus lisääntyy ja luokkaerot jyrkkenevät ja meille syntyy samankaltainen kroonisen kulttuurisen konfliktin tilanne, jonka tunnemme jo useimmista muista Euroopan maista.
VastaaPoistaTulevaisuuden Suomesta saattavat puuttua monet niistä perusasioista, joita emme nyt osaa arvostaa, mutta joita tulemme haikeina muistelemaan. Ruotsi, joka kerran oli turvallisen lintukodon perikuva, on nyt häikäilemättömän väkivaltarikollisuuden, slummien ja asosiaalisen elämäntavan pesäpaikka, jonka kansallisia tapoja ja perinteitä suuri osa kansasta halveksii. Se pitää yhä yllä sosiaalivaltiota, mutta on yhä enemmän menettämässä useista niitä perustekijöistä, jotka kerran tekivät siitä esimerkin koko maailman silmissä."
Järjetöntä kopioida tuo tähän, mutta pistäkää nyt hyvät ihmiset tuo eteenpäin, sillä tuossa on sanottu selkokielellä selkosuomalaisille mitä maassa on tapahtumassa!
Maamme on pian vaarassa. Tai eivät ihan kaikki. Rikkaat, koulutus- ja mediaeliitti ja pääkaupunkiseudun turvattu virkamiehistö pärjäävät aina, mutta tavallinen kansa, se jota vasemmisto pitää monopolinaan, vaikka on oikeiston kanssa tätä arvovapaan liikkuvan kapitalismin ja multikultin epäpyhää liittoa tuottamassa, vasemmisto osaltaan jälkimmäistä, oikeisto ensimmäistä, on häviämässä sen mitä sillä kerran oli, hyvinvointiyhteiskunnan jossa oli liimana yhteisiä sosiaalisia arvoja, verosubventiota ja sopiva määrä kansallista homogeenisuutta.
hakkarainen
Kirjailija Ayn RAnd määritteli eräässä teoksessaan termin "Going Galt", jolla tarkoitetaan Galt-nimisen lahjakkaan henkilön protestia yhteiskunnalle. Hän aloitti kapinan, jossa lahjakkaat ihmiset aloittivat kapinan tekemällä mahdollisimman vähän töitä, jotta he tuottaisivat valtiolle mahdollisimman vähän hyötyä, mitä hyväksikäytttää. Mikähän mahtaa olla ruotsalaimiehen veronmaksuhalu? Monesti puhutaan, ettö siirtolaisuus nostaa huoltosuhdetta, ´mutta entä jos se laskee jo maassa asuvien veronmaksumotivaatiota?
VastaaPoistaLuonnehdittaessa Yhdysvaltoja monikulttuuriseksi, on muistettava ,että englannin kieli on ainoa virallinen kieli. Maahantulijat saavat kustantaa itse oman kielensä, uskontonsa ja muun kulttuurinsa harjoittamisen sitä halutessaan.
VastaaPoistaUSA:ssa ei ole lainkaan virallista kieltä.
Poista"Kiitospäivään on aina aihetta. Historian tässä vaiheessa voisimme keskittyä kiittämään siitä, että emme ole enempää Amerikka kuin Ruotsi."
VastaaPoistaSitähän tässä tarkoitetaan, että Suomi ei ole venäläinen.
Oikein hyvä ettemme ole jenkkejä, ja oikeimme hyvä ettemme ole Venäjää, mutta samaa porisevaa Schengen-papupataa me Ruotsin kanssa kyllä, valitettavasti, alamme olla.
PoistaPadassa alkaa olla niin multikultillisia aineksia, niin koti- kuin ulkomaisia, ettei siitä oikein ota enää selvää mitä se on.
Itsenäisyyspäivisin olen aina katsonut Tuntemattoman sotilaan, jos on ollut vain mahdollista. Pinttynyt kliseinen tapa se on mutta ei se tapa, se vahvistaa uskoa tähän maahan aina kun isänmaallisuus kaamossyksynä jokatapauksessa hiipuu.
Nyt tiedän että 6.12. (meidän oma Thanksgiving Day) tulen katsomaan noita itsenäisyytemme yksinkertaisia symboleja, mm. tuota Laineen korkeintaan kohtalaista leffaa, toisin silmin. Jotenkin on tunne, että jokin helkutin iso virhe on ( jo) tehty, jotakin on päässyt livahtamaan selustaan, vaikka emme oikein tiedä mitä se on. Joka tapauksessa jotakin josta tulemme kuulemaan, ja jonka heikkoja signaaleja luemme, näemme ja kuulemme jo päivittäin.
jk
Taitaa työnarvoteorialla ja klassisella liberalismilla olla aika niukasti toistensa kanssa tekemistä, eiköhän se ole syntyjään Marxin kiharaisista aivopoimuista.
VastaaPoistaPL
Kyllä tieteellisen sosialismoin kolme lähdettä olivat saksalainen filosofia, ranskalainen sosialismi ja englantilainen poliittinen talloustiede.
VastaaPoistaTerve Timo! Lue sivut: www.hyvajulistus.sivustot.fi
VastaaPoistabesobervigilant.blogspot.com