Superman ja superwoman
Nietzsche ja
Schopenhauer olivat aikansa lapsia ja pitivät sen mukaisesti lähtökohtanaan
sitä, mitä ympärillään näkivät.
Toki he eivät
kokonaan sen vangeiksi jääneet, vaan porautuivat myös sen läpi ja hyödynsivät myös
laajoja näköaloja menneisyyteen, erityisesti antiikkiin. Tulevaisuus oli
heiltäkin tietysti salattu ja voi vain kuvitella, mitä kaikkea he siitä eivät
pystyneet näkemään.
Tarkoitan nyt
ihmisen kehittymistä enkä tekniikkaa, joka lopultakin on toisarvoista vaikka
maailmaa muuttaakin. Ihmisen kannalta kaiketi on sittenkin olennaisin asia
juuri hän itse.
Nietzsche kertoi
mahtipontisesti saarnaavansa yli-ihmistä.
Ihminen oli jotakin, joka oli voitettava ja niinpä kysymyksistä tärkein kuului:
mitä te olette tehneet hänet voittaaksenne?
Ihmiskunnalla
siis oli, Jumalan kuolemasta huolimatta, mahdollisuus löytää itselleen
päämäärä: paremmaksi tuleminen. Tästä tietenkin seurasi, että vallitsevaa
asiain tilaa sopi ja pitikin arvostella ankarasti, eihän se oikein mihinkään
kelvannut, paitsi lannoitteeksi tulevalle suuruudelle.
Kenenkään ei tietysti
pidä sekoittaa toisiinsa Nietzscheä ja Hitleriä. Jälkimmäisen nimiin pantu
saksalaisten julistaminen ”orjamoraalista” vapaaksi yli-ihmisjoukoksi oli
kaameaa rienausta, jonka syntyyn Nietzsche ei toki osaton ollut, mutta ei
tietysti myöskään syyllinen.
Jokaista suurta
ideaa voidaan tulkita loputtomasti eri tavoin, ainakin ellei keskiaikaiseen
tapaan uskota sanainspiraatioon. Itse asiassa tulkinnanvaraa saattaa jäädä
vielä siinäkin tapauksessa.
Joka tapauksessa
Nietzsche ei tarkoittanut sitä, että maailmassa jo olisi yli-ihmisiä. Miten
heitä tänne saataisiin, oli se suuri tehtävä, jota hän ei tainnut ratkaista.
Mikäli olen
oikein ymmärtänyt, seuraisi ihmistä kehityksessä olento nimeltä korkeampi
ihminen, jolla olisi vielä vanhan aatamin
perusvarustus, mutta jo ylevämpi hengenlaatu. Yli-ihminen sen sijaan ei enää olisi
lainkaan ihminen, vaan häntä seuraava kehitysvaihe. Nietzschen aikakauden
päämäärätön nihilismi olisi yli-ihmisen hengelle täysin vierasta.
Sattumoisin
yli-ihmisestä tuli jo 1930-luvulla niin sanottu pop-kulttuurin ikoni. Englannissahan
käytetään termiä superman ja kukapa
ei tuntisi Lauri Kenttää (Clark Kent), joka fyysisesti pystyy kaikkeen. Häntä
uhkaa vain yksi vaara, kryptoniitti.
Yli-ihminen Kent
on arkisin tavallinen tallaaja, joka tarvittaessa yhtäkkiä muuttuu
kaikkivoivaksi teräsmieheksi ja suorittaa hyviä tekoja.
On väitetty,
että tämän hahmon ilmaantumisella maailmaan keskellä synkkää lamakautta oli
terapeuttinen tehtävänsä laman sortaman pienen ihmisen voimaannuttamisessa.
Teräsmies-Kent
vaikuttaa tavalliselta poroporvarilta, joten kyseessä on vain hyvin kaukainen
sukulainen Nietzschen visioimalle yli-ihmiselle. Niihin suurempiin voimiin,
jotka tosiasiassa pitävät Kentiä lieassa, kuuluu myös reportteri-vaimo Lois.
Teräsmies ja
hänen erilaiset toisintonsa ovat epäilemättä yli-ihmisen infantiileja
parodioita, joita tietynlainen kulttuuri tuottaa. Niitä voi vain verrata
esimerkiksi Nikolai Tšernyševskin uusiin ihmisiin, joiden ratkaisevana erona
edeltäjiinsä on uudenlainen sosiaalinen ajattelu, joka on tunkenut tieltään
vanhan poroporvarillisen itsekeskeisyyden.
Sattumoisin Tšernyševskin
uudessa maailmassa naisilla on selvä valta-asema ja seksi esitetään –verhotusti-
elämän suurena keskipisteenä, jonka ympärillä kaikki pyörii. Henkilögalleriaan
kuuluu toki myös tahtoihminen Rahmetov, mutta itse asiassa hän näyttää olevan
vain toissijainen hahmo, tulevan paratiisin rakentamisessa toki tarpeellinen.
Tämä tuli
mieleeni, kun luin hesarista sinänsä lapsenmielisen kolumnin, joka selitti
nuorison uuden sukupolven nyt kokonaan lakanneen tuntemasta seksisuhteissaan
mustasukkaisuutta ja edes ihmettelemästä sitä, että parisuhteessa voi olla
useampia ihmisiä, kaikista kymmenistä sukupuolista.
Myös esimerkiksi
ympäristöasiat ovat tälle uljaalle uudelle sukupolvelle niin last season. Väliä on vain sellaisilla
kysymyksillä, jotka koskevat ihmisten sukupuolia ja suuntautuneisuutta. Tai
siis väliä on sillä, että niillähän nyt ei ole mitään väliä.
Ehkäpä siis
saatamme nyt lähestyä tuota Tšernyševskin utopiaa tai sitten ei. Kaikki riippuu
siitä, ovatko ihmiset todella muuttuneet, siis tulleet uusiksi ihmisiksi.
Schopenhauer,
joka tuli alussa mainittua, filosofoi perin terävästi naiseuden olemuksesta.
Itse asiassa hänen näkemyksensä, jotka on joskus torjuttu banaalina naisvihana,
ovat hyvin lähellä kehitysbiologisia näkemyksiä. Naisen olemuksen määrää hänen
asemansa ihmissuvun reproduktiossa ja mahdollisessa edelleen kehittymisessä.
Naisen asemaan
kuuluu olla biologisesti enemmän haluttu kuin eri syistä voidaan sallia. Niinpä
torjuminen on olennainen osa selviytymisstrategiaa. Tässä taistelussa ei
pärjätä voimalla, vaan juonilla ja viekkaudella. Valhe, petos ja
kiittämättömyys ovat naiselle yhtä tärkeitä kuin sarvet härälle, kynnet
leijonalle ja vedet sekoittava muste sepialle.
Mutta
vapautuminen luonnon pakosta juuri on se suuri päämäärä, jonka hyväksi
ihmissuku on töitä tehnyt ja tätä maailmaa kehittänyt. Juuri siitä löytyy
vapaus ja nainen, jos kuka on ollut sitä vailla. Ehkäpä hänen hetkensä on nyt
koittanut ja biologia voidaan unohtaa menneen maailman asiana?
Näin se taitaa
olla. Kun nainen on lakannut synnyttämästä, on hän tavallaan siirtynyt uuteen
maailmaan, jossa vanhat pakonalaisuudet eivät enää vallitse. Nyt on mahdollista
suunnitella ja luoda aivan uudenlainen ihminen myös feminiinisen materiaalin pohjalta.
Ennen sanottiin,
että Jumala loi naisen. Tällä tietenkin viitattiin biologiaan. Ei hätää,
biologia on jotakin, joka on voitettava ja kai se nyt voidaankin voittaa?
Onko nainen
luonnostaan voimiltaan vähäinen? Ei hätää, uhraamalla elämästään sopivan lohkon
kuntosalille hän saattaa kehittää itselleen sellaisen vartalon, joka tekee
katsojaan suuren vaikutuksen.
Tämän päivän
hesarissa esiintyi kiinnostava ja ehkä jopa tärkeä esimerkki tuollaisesta
vartalosta, joka oli kuulemma menestynyt alan kilpailuissa.
Likinäköisenä
luulin aluksi, että kuvat esittivät nyljettyä oravaa, mutta itse asiassa ne oli
otettu naisesta, joka oli (kuinka se sanotaan?) selättänyt luonnon. Itse
myönnän, etten voinut katsoa kuvia ilman vastenmielisyyttä, mutta ehkäpä asia
liittyy ikääni ja sukupuoleeni.
Toinen
oleellinen parannus, jota on nyt ruvettu tekemään alkuperäisen naiseuden
voittamiseksi, on tatuointi. Schopenhauer puhui naisten ihmeellisestä
kukoistuksesta, joka tosin oli hyvin lyhytaikainen, koska kävi tarpeettomaksi
lisääntymisperiodein alettua.
Nyt nuoret
naiset ilmeisesti ovat lakanneet uskomasta oman kauneutensa mahdollisuuteen ja
haluavat parannella luojan töitä erilaisilla tuherruksilla, joiden kenties
ajatellaan antavan jännittävää kontrastia ikinaiselliseen ja siis ala-arvoisena
pidettyyn luonnollisuuteen.
Itse en voi
välttyä ajatukselta, että noiden itsensä töhrijöiden henkisen maailman täytyy
olla jossakin normaalin inhimillisyyden alakvartiilissa tai sen alapuolella.
Kyvyttömyys nähdä luonnon ja töhertelijän välistä laadullista eroa tekee
masentavan vaikutuksen.
Kun asian niin
monesta suusta kuulee, pitää se kai uskoa: uudet ihmiset ovat täällä.
Sen sijaan ei
ole selvää, onko kyseessä Nietzschen tarkoittama korkeampi ihminen, wannabe-yli-ihmisen
parodia, feminiininen naisellisuudesta irtautumisella vapautuminen vaiko peräti
uuden ali-ihmisen koekappale.
Viimemainittua ei
kannata ottaa loukkauksena. Pyrkimykseen korkeamman ihmisen luomiseen liittyi
menneisyydessä aina tahdon ensisijaisuus, ei halun. Mikäli nyt mennäänkin halu
edellä, ollaan ihan uudenlaisessa kyydissä.
Kumpaa nykyään
kumarretaan tahtoa vai halua, käy hyvin nopeasti selville siitä populaarista
intellektuaalisesta kasvustosta, jota nuorempi polvi näyttää lukevan tai, lukutaidon
ollessa heikko, katselevan.
Villiytyneellä
kasvimaalla on oma mielenkiintonsa ja ehkä peräti lumonsa, mutta se viehättää
vain aikansa. Mikäli puuttuu puutarhurin määrätietoisuutta ja sen sijaan
annetaan kaiken sen kukoistaa, mikä vain suinkin kasvaa, on varmaa, että emme
tulevaisuudessa löydä edestämme paratiisin yrttitarhaa.
Sen sijaan on
varmaa, että ennen pitkää näemme raiskion, jonka herroina ovat rikkaruohot. Sen
siivoaminen on käytännössä ylivoimainen tehtävä ja jää luultavasti jonkin
toisen huoleksi.
Lauri Kentän biatch oli nimeltään Irma Manner.
VastaaPoistaMinä luulen ja tietysti toivon, että tilanne on parempi kuin se näyttää ja väitänkin, että vika on tässä tapauksessa enemmän peilissä kuin naamassa. Peilihän on tietysti media ja some ja niin kuin tiedämme somessa riehuu massojen kapina voimalla, josta Jose Ortega Gasset ei olisi voinut uneksiakaan. Muu media, joka haluaisi kutsua itseään totuusmediaksi taas rahoittaa itsensä näiden ns. kapinoivien massojen klikkauksilla ja tulos, eli peili on kuin Linnanmäeltä eräässtä hassusta talosta haetussa. Toisaalta jotainhan se paljastaa, että tälläiseen peiliin katsojia on niin paljon, että määrä riittää elättämään vielä ison kasan jonkinmoisia toimittajiakin. Koska ns. totuusmedia on näin vääränvänkyrä, eikä valhemediaankaan voi aina luottaa, niin kuva aikamme ihmisestä muodostuu vängällä kummalliseksi. Totuushan on, ettei meillä lännessä eikä ainakaan Suomessa ole koskaan ollut niin paljon niin helkkarin fiksua nuorisoa kuin nyt. Väitänkin, ettei vääjäämättömästi etenevä luokkayhteiskunta jakaannu enää pelkästään köyhiin ja pärjääviin, eikä edes koulutettuihin ja peruskoululaisiin vaan, yksinkertaisesti fiksut jo nykyään elävät niin fiksusti, ettei tavan paukapäillä ole siitä mitään tajua, eikä siis mediallakaan, koska eihän kukaan klikkaa juttua nuorista, joilla menee kaikilla tasoilla hyvin tai loistavasti. Opiskelevat tuosta vaan, syövät luomua ja muuta terveellistä. liikkuvat ilokseen ja tietysti rakastelevat toisiaan niin kuin vain perusterve voi. Heitä on paljon ja enemmän on tulossa.
VastaaPoistaps. heitä löytää myös somesta. Etsivä löytää.
Luulenpa, että olet vähintään oikeilla jäljillä. Mutta vanhasta tottumuksesta tule aamuisin tuota totuusmediaa silmäiltyä.
VastaaPoistaPaatuneena heterona olen tuijottanut monia naisia silmäkin kovana. Munattomat bodarit eivät ansaitse naisen arvonimeä; ovat vastenmielisen näköisiä.
VastaaPoistaTuo sukupuolten moninaisuus on seurausta moderninmaailman kemikaalikoktailista, minkä uhriksi syntyvät sukupolvet joutuvat, esimerkiksi netin yleismmmin käytetyillä sivuilla,eli porno sellaiilla, esiintyy kaksineuvoisia erittäin yleisesti,vaikka aikaisemmin heitä syntyi vain muutama prosentti lapsista.
VastaaPoistaTatuointeja on nykyään joka toisella. Huvittavaa on kuitenkin kun ammattikoulua käyvän pojan äitikin hankkii tatuoinnin kun pojallakin on. Tatuoituja pidetään usein avarakatseisina edellä kulkijoina. Omien havaintojeni mukaan nämä ovat impulsiivisia,tiukkapipoisia,kuitenkin perimmiltään auktoriteetti uskoisia. Ihmisen maku kun kehittyy ajan myötä niin täytyy olla aika yksitotinen että joskus 20 v sitten nuorena otettu kuva on vieläkin mieleen.
VastaaPoistaFittnesskissat ovat todistaneet "lihan tottelevan kuria". Jotain peri luterilaista tuossa itsensä kurittamisessa kyllä on. Koulutetumman väestön osan keskuudessa kehon muokkaus painoharjoittelulla ei ole pääasiallisen tapa erottua luonnontilassa olevista kanssaihmisistä.
Näissä piireissä saadaan kunnioitusta määrätietoisella juoksuharrastuksella ja mielellään vielä henkilökohtaisen valmentajan avulla. Onhan toki jalompaa osoittaa rautaista itsekuria harjoittelemalla maratonia varten kuin ihailla itseään peilin edessä kuten prolet.
Olen joskus törmännyt naiseen joka kertoi olevansa polyamorisessa suhteessa. Tämän kertomaan mukaan suhde ei ole kuitenkaan täysin tasa-arvoinen vaan on ykkös ja kakkos nainen joiden kesken mies tasapainottelee. Vapaansuhteen tuosta kai erottaa sitten se että voidaan käydä luvan kanssa vieraissa. Sitten ovat vielä nämä paronvaihtoa harrastavat swingers bileissä käyvät.Helsingin-Sanomissahan oli taannoin juttukin suomalaisten parinvaihto bileistä Tallinnassa.
Sen perusteella mitä olen noiden uudenaikaisten suhteiden harrastajista kuullut niin kyse ei ole henkisesti tasapainoisista ihmisistä. Karanneita, eronneita, bi-seksuaaleja, löyhämoraalisia, sitoutumiskyvyttömiä, mielenterveysongelmaisia, täysin hukassa itsensä kanssa olevia rappiolla olevia ihmisiä.
No eihän tässä mitään sinänsä uutta asiaa ole. Sivupilluja on miehillä aina ollut, siinä kuin naisilla vakipanoja. Jotkut kumppanit sietävät niitä paremmin, jotkut huonommin ja asioiden helpottamiseksi on käytetty salausta.
VastaaPoistaJos sillä nykyään kehutaan, niin voisi se pieni kulttuurin muutos olla.