Väärät algoritmit
Todellisuuden
kieltäminen on hankala positio. Viimeisin hullutus tällä alalla näyttää olevan
huoli rasistisista algoritmeista. Laatulehti NYRB, joka aina pysyy muodin
kärjessä, julkaisi siitä juuri artikkelin.
Itse asiasta ei
paljon jäänyt mieleeni. Vain ongelma tuli selväksi ja se näyttää olevan sukua rasistisen koiran ongelmalle.
Kuten koirakin
saattaa oppia tunnistamaan vihaamansa ihmiset heidän rodustaan tai jostakin
vastaavasta, mikäli sovitaan, ettei rotuja ole, niin myös algoritmi voi oppia
niin sanoakseni suurella todennäköisyydellä haukkumaan väärää puuta, mikäli
nimittäin pidetään kiinni poliittisesta korrektiudesta.
Ellemme me siitä
pidä kiinni, voimme kenties pudota pohjattomaan kuiluun, jossa koko korrektius
jauhautuu tuusan nuuskaksi järjen armottomissa rattaissa.
Algoritmeilla on
tai saattaa siis olla poliittis-moraalinen ulottuvuutensa. Nehän ovat ohjelmia,
jotka ennustavat erilaisia asioita.
On kuitenkin
asioita, joita ei saa ennustaa ihan siksi, ettei niin saa tehdä. Mikäli
ajattelemme riskiä tulla väkivaltaisen ryöstön kohteeksi, tiedämme
erinomaisesti, että uhkaa lisää merkittävästi, mikäli pimeällä ja yksinäisellä
kadulla vastaan tulee kolme miestä, jotka ovat nuorempia kuin eläkeikäisiä.
Mikäli vastaan
sen sijaan tulee kolme naista, on todennäköisyys selvästi pienempi, joskaan ei
olematon. Mutta jos kyseessä on kolme eläkeikäistä mummoa, laskee
todennäköisyys huomattavasti. Mikäli kyseessä on vain yksi mummo, jolla on
ilmeinen liikuntaongelma, on todennäköisyys jo hyvin pieni.
On luultavasti
sopimatonta ja joitakin tiedostus- ja kannatusryhmiä pahoin loukkaavaa, mikäli
katsotaan, ettei yhdellä sairaalla mummolla olisi minkäänlaista potentiaalia
ns. katu-uskottavuuden alalla, mutta yleinen elämänkokemus ja tilastot
osoittavat, että se on hyvin pieni.
Käytännössä
meistä jokainen luo mielessään erilaisia algoritmejä,
joita voidaan myös nimittää stereotyypeiksi.
Ilman niitä
olisimme täysiä tolvanoita, joiden käytös muuttuisi yhtä ennustamattomaksi kuin
se olisi hupaisaa. Emme osaisi järkevästi ja kohtuullisesti ennakoida
alkeellisimpiakaan arkipäivän tilanteita ja joutuisimme yhä uudelleen yllättymään
sellaisista asioista, jotka normaalin psyyken omaaville ovat itsestään selviä.
Luultavasti eloonjäämisennusteemme olisi heikko.
On itsestään
selvää (vain onko sellaisia asioita?), että tietokone ottaa huomioon käsittelemiensä
henkilöiden etnisyyden tai siis oppii sen nopeasti tunnistamaan. Tämä johtuu
siitä yksinkertaisesta syystä, että ryhmien välillä on keskimääräisiä eroja. En
usko, että konetta on mahdollista estää tätä tekemästä, vaikka sitä
voitaisiinkin kieltää nimeämästä ryhmiä tietyillä perusteilla. Ne ryhmät
muodostuvat siitä huolimatta.
Koneella ei ole
moraalia, mutta voidaan tietenkin kysyä, eikö sille voitaisi sellainen opettaa.
Tiettävästi se on aivan mahdollista. Asiasta koituva hyöty taitaa joka tapauksessa
jäädä hämärän peittoon.
Mutta miksi
ihmiset sitten panostavat niin kovin paljon poliittiseen korrektiuteen ja
tiettyjen ryhmien keskimääräisten ominaisuuksien olemassaolon salaamiseen?
Kysymys on
sangen ilmeisesti siitä, että tarve päteä saa tyydytyksensä uhrauksista.
Jumalaton 21. vuosisadan ihminen, yltäkylläisen kulttuurin kasvatti, tuntee
tarvetta uhrata eli siis uhrautua jollakin tavoin.
Yksi tapa uhrata
on kieltäytyä syömästä epäpuhtaiksi ajateltuja herkkuja ja nauttimasta helposta
ja halvasta matkustamisesta, jolla on yhteys maailmaa tuhoavaan, saatanalliseen
voimaan.
Niihin verrattava
asia on kieltäytyminen ymmärtämästä maailmaa sellaisena kuin se on ja asioiden
kuvitteleminen aivan toisenlaisiksi, kuin se aistiemme ja järkemme mukaan on.
Kaikki tämä on
tietenkin hullutusta maailman viisaille, mutta adepteille se on totista totta.
Sen voi havaita vaikkapa menemällä heidän luokseen ja laskemalla leikkiä siitä,
mitä ympärillään näkee.
Tämähän
muistuttaa suuresti sitä, mitä ennen oli tapana sanoa hurskaudeksi eli oikeamielisyydeksi
(dikaiosyne). Eikös asian näe jo
niin sanoakseni tämän joukon kaapujen laadusta?
Mutta on myös
olemassa vanha ja vakiintunut hurskastelun
käsite. Mikäli nykyisin olisi fariseuksia (vai onko heitä?) heidät tunnistaisi,
paitsi punavihreästä aatteellisuuden kaavusta, myös siitä kärkkäydestä, jolla
he hyökkäisivät niiden kimppuun, joiden aatteellinen maailma olisi toisenlainen.
Nuo viholliset
olisi nyt helppo löytää algoritmeillä, jotka nopeasti paljastavat, kuka nauraa
väärille asioille, käyttää vääriä sanoja ja suhtautuu skeptisesti vaikkapa
lihan syönnin tai lentomatkustamisen saatanallisuuteen.
Fariseusten omat
kokoontumisajot sen sijaan täyttyvät toinen toistaan hullummista
hurskastelijoista, jotka paisuttelevat omia henkisiä urotekojaan
tolkuttomuuksiin, olipa kyseessä suvaitsevaisuus tai epätodennäköisten asioiden
uskottelu itselleen.
Fariseuksen ja,
sanokaamme, publikaanin, erottaa toisistaan yleensä helposti: yksi ainoa sana
saattaa riittää. Siihen siis tuskin tarvitaan tietokonetta algoritmeineen,
mutta apuahan niistäkin lienee.
Kiinnostava
kysymys on, tuleeko poliittinen korrektius, feminismi tai jokin muu älyllisyyden
kieltävä ja moraalista etevämmyyttään tyrkyttävä lahkolaisuus vielä
tunkeutumaan sille puhtaasti kognitiiviselle alueelle, jota algoritmit ovat
tähän mennessä edustaneet ja mitä se siellä saa aikaan.
Ihmisten
muuttaminen robottien kaltaisiksi on tämän totalitaarisuutta tavoittelevan
aikamme tyypillisiä pyrkimyksiä.
Sen onnistumisesta
en olisi niinkään varma. Jotakin irrationaalista inhimillistä tarvetta se kyllä
näyttää palvelevan tänä uskonnon jälkeisenä aikanamme.
Ihmisten muuttaminen pankkien roboteiksi toteutuu saattaminen heidät velkaorjiksi, kuten viiden kouluikäisen holhooja Mikael Pentikäinen rivitaloasunnossaan eliittialueella Munkkiniemessä.
VastaaPoistaVariksen pelättimeksi tarkoitettuja Mikaelin "luottamus" potkuja säikähtäneet toimitusten päätoimittajien työhuoneissa majailevat pienet vihreät henkilöt vaikenevat vaikka sotien jälkeisen läntisen ajattelun suuret kehittäjät, mm. Italo Calvino, kokivat keveyttä ja elämäniloa "apinan pudotessa selästä" veren painon, historian taakan ja sotien perinnön väistyessä. Sitä ennen piti olla nopea, läpinäkyvä ja lujasti puolustaa ihmisen hyvää, eikä yksin vastustaa pahaa.
Ei tarvitse rakastaa, kunhan pelkäävät
PoistaOlet filosofi, kuten jokainen on filosofi, joskin ilman filosofin virkaa.
PoistaBlow back
VastaaPoistaVirta venhettä vie,
mihin päättyvi tie?
Lyö kuohut purren puuta ja talkaa.
Mikä ihminen on?
...vaiko valhetta lie? (ihan einoa leinoa rip.)
Lapin Kansan aloittava päätoimittaja sai potkut, kun ei avannut suutaan.
Pori jatsien johtaja sai potkut, kun avasi suutaan.
Kumpikin viime hetkellä.
Algoritmi ei siis toiminut ajoissa.
Voisikohan joku tunnettu laintunteva lausuntoautomaattiprofessori, pohjoisesta tai etelästä, selvittää Suomen Perustuslain virkakieltopykäliä ihan nuin vaan tavallisen kansalaisen mielenkiinnosta?
Facebookissa eräs varttuneempi sukulaiseni kertoi Juhani Ahon, Iisalmen rovasti Brofeldtin pojan, kirjoittaneen Lastuissa käynnistään isän hevoskyydillä Vänninmäen Repolan tilalla jossa heidän karjansa oli laiduntamassa. (Oma äitini oli syntynyt ko. Vänninmäellä, joskin Ala-Repolassa). Lukaisin netistä tuon Ahon tarinan, totta se on, joskin julkaistu Muistelmissa eikä Lastuissa.
VastaaPoista"Ne ovat meidän parhaita ystäviä. Ne tuovat meille kirkossa käydessään keltaista paksua piimää ja marjoja ja ohralettuja. Niillä on myös hyvin keltaista paksua voita", Aho kirjoittaa Repolan väestä.
Vähän vanhempaa lukemista:
VastaaPoistaMitä Italiassa tänään, sitä muualla huomenna.
Uusi pääministeri Giuseppe Conte siteerasi eilen Dostojevskin puhetta Puskin-juhlasta 1880:
Jos "populismi "on hallitsevan luokan asenne kuunnella ihmisten tarpeita, ja jos "anti-system" tarkoittaa pyrkimistä ottaa käyttöön uusi järjestelmä, joka poistaa vanhat etuoikeudet ja vallan kuorrutukset, niin nämä poliittiset voimat [Lega ja Cinque Stelle] ansaitsevat molemmat luokitukset".
Dostojevski vietti piktiä aikoja Italiassa.
Minä luin Roomasta palattuani työkomennukselta (Suomea väitettiin läntisen ajattelun umpiperäksi) muutaman Dostojevskin romaanin, joskin media väitti lukijaa Paavo Väyryseksi.
"Algoritmien pahuus
VastaaPoistaVäärät algoritmit"
Kas kun professori Vihavainen puhuu algoritmien pahuudesta ja vääristä algoritmeista! Vaikka algoritmit ovat olemassa sinänsä kuin jumalan sana. Raamatussa sanotaan että alussa oli sana. Ja tämä sana ei voi olla muuta kuin informaatio. Sana on informaatio. Toisin sanoen sana on jumalan informaatio eli informaatio on jumala oikeissa käsissä.
Algoritmien olemassaolon helpoin esimerkki ovat tietysti mehiläiset. Eläköön hunaja ja sen monimutkainen tuotanto!
Pyydän kovasti anteeksi: professori Vihavainen mainitsee kuin mainitseekin algoritmit, mutta ei avaa käsitteen sisältöä täysin rinnoin: "Algoritmeilla on tai saattaa siis olla poliittis-moraalinen ulottuvuutensa. Nehän ovat ohjelmia, jotka ennustavat erilaisia asioita."
Venäläinen imperiumi on paljon vaikeampi asia kuin mehiläiset ja muurahaiset. Jo vuosikymmenien ajan Venäjältä on paennut/viety/salakuljetettu miljardeja tonneja dollareita/hunajaa lämsimaiden pankkeihin laillisten Putinin oligarkkien toimesta. Miksi?
Miksi venäläinen lumpenproletariaatti/ryysyköyhälistö ei saa siitä hunajasta mitään? Kyllä saa!!! Vodka on Venäjällä halpaa.