Pikkuveljet valvovat
Viimeistä
edellinen Kanava julkaisi kolumnini,
jossa nostin esille facebookin
sensuurikäytäntöjä. Tämä innosti jonkin valppaan ajattelijan kumoamaan
käsityksiäni sensuurin totalitaarisesta luonteesta.
Valitseehan Kanavakin juttunsa, eikä julkaise ihan
mitä tahansa, vai kuinka? Ja facebookilla
on siis kai myös vapaus päättää siitä, mitä haluaa julkaista. Tämähän on
demokratian ja markkinatalouden piirissä loukkaamaton perusoikeus, eikös
olekin?
Puuttumatta
siihen, miten naiivia on kuvitella, että firma noin vain voisi nykymaailmassa
valita asiakkaansa tai siihen, ettei poistetuiksi joutuneiden juttujen
kirjoittajia uhkaa mikään rangaistus (mitä siis juttujen poistaminen ei ole…),
totean, että vaikeaa se on saada ajatuksiaan läpi, ellei löydy vastaanottajia.
Sensuroimatonkaan
viesti ei mene perille, ellei lukija ymmärrä lukemaansa, eikä tämä ole aina
yhteiskunnan vika.
Mutta se siitä. Sanon
vielä selvyyden vuoksi, etten väitä nykymaailman toimivan vielä totalitaaristen
diktatuurien tavoin. Mikä on huolestuttavaa, on, etteivät totalitaariset menetelmät herätä kritiikkiä, vaan
niille löytyy jopa innokkaita puolustajia. Totalitaarinen
psykologia on kuin onkin täällä tänään ja voi paremmin kuin miesmuistiin.
Moni näyttää
kuvittelevan, että totalitaarinen järjestelmä esti toisinajattelun kaikkialle
ulottuvalla, keskusjohtoisella tarkkailu- ja rangaistusmekanismilla. Orwellin Isovelihän se kaukovarjostimesta käsin piti silmällä alamaisia ja esti sekä
kielletyt teot, että myös ajatukset.
Tämä on
kuitenkin vain osa tarinaa. Totalitarismi ei olisi koskaan voinut toimia ilman
lukemattomien pikku apulaisten innokasta ja epäitsekästä työtä. Itse asiassa se
perustui juuri siihen.
Autoritaarinen yhteiskunta nojaa
tarkkailun ja rangaistuksen koneistoon. Siinä ratkaisevassa roolissa on Isoveli
se ja tulee hyvin toimeen ilman ruohonjuuriverkostoakin. Sen tunnuksena on, vihatkoot, kunhan pelkäävät, eikä se
vaivaannu ulottamaan herruuttaan ihmisten mieliin. Muutenkin pystytään homma
pitämään hallussa aivan riittävässä määrin.
Totalitaarinen yhteiskunta on toista
maata. Sen perusmekanismin suunnitteli jo Lenin, joka värväsi puolelleen ns. Lumpenproletariaatin eli ryysyköyhälistön (ks. myös roskaväki) lupaamalla sille oikeuden
käyttäytyä häpeällisesti, käyttääkseni Maksim Gorkin ilmausta. Sitä paitsi
tuosta käytöksestä palkittiin monin tavoin.
Tuota ryysyköyhälistön
taipumusta voi kaikin mokomin puolustella, kuten nykyään onkin muodikasta ja se
on toiminut niin hyvin kuin on juuri siitä syystä, että se on inhimillisesti
hyvin ymmärrettävää. Pahehan ei ole suinkaan vaikeaa ja ponnisteluja vaativaa, päinvastoin.
Tunnettu
filosofi Aleksandr Zinovjev piti ihmisen raadollisuutta koko totalitarismin
tärkeimpänä käyttövoimana ja uskoi totalitaarisen järjestelmän kumoamisen sen
takia olevan lähes mahdotonta.
Näinhän ei
ollut, kuten tiedämme. Kyllä järjestelmä saatiin vaihdettua, mutta sen sijaan
se mentaliteetti, johon se perustui, näyttää valtaavan alaa yhä laajemmin, myös
sellaisissa maissa, joissa liberaalilla demokratialla on näköjään kaikki
mahdollisuudet toimia yhtä puhtaasti kuin oppikirjassa.
Liberaalin ihanteen
mukaan ihmiset kunnioittavat kanssaihmisiään ja pitävät näiden oikeuksia
muodostaa ja ilmaista mielipiteensä pyhänä, vaikka olisivat jyrkästikin eri
mieltä itse asioista.
Sen sijaan
esimerkiksi juuri facebook on luonut nimettömän sensuuriverkoston, joka jakaa
”bännejä” syytä ilmoittamatta ja ilmeisen mielivaltaisesti, käyttäen
tiettävästi perusteena jopa vuosien takaisia kirjoituksia.
”Bännit” eivät
itse asiassa kuulu edes sensuurin piiriin, vaan ovat yleisiä rangaistuksia.
Tietty henkilö, jota rangaistus kohtaa, on pannassa eikä voi julkaista edes
oodia yhteisölleen ja sen arvoille. Tilanne on tuttu totalitarismin piiristä,
jossa ad hominem -argumentti oli
voimissaan.
Siellä ihminen,
jolla oli vaikkapa väärät sukulaiset tai sukujuuret, asetettiin paitsioon,
josta pois pääseminen vaati ponnisteluja. Se saattoi joskus onnistua
esimerkiksi ryhtymällä itse agentiksi.
Voidaan
tietenkin sanoa, että fb on yhteisö,
jolla on omat arvonsa. Lapsikin huomaa tämän argumentin onttouden. Kyseessä on
tosiasiallinen monopoli, joka viis veisaa hallintoalamaistensa arvoista. Ajatus
siitä, että siinä toimisi ja sitä hallitsisi jonkinlainen kyberneettinen
takaisinkytkennän mekanismi, on naiivi.
Tilanne saattaa
kyllä muuttua. Jo nyt on havaittu, että nuoret ovat jättäneet fb:n ja monet sen
entiset käyttäjät ovat siirtyneet VK:hon, joka paradoksaalisesti paremmin
toteuttaa liberaaleja perusarvoja niiden klassisessa merkityksessä.
Parin viime
vuosikymmenen aikana uusi totalitaarinen mentaliteetti on joka tapauksessa vallannut
alaa yhä enemmän. Asiat, joita olisi pidetty skandaalimaisina vielä hiljattain,
esitetään nyt luonnollisina ja väistämättöminä. Näyttää siltä, että etenkin
journalistien piirissä ajatus historian lopusta ja vihoviimeisen totuuden
löytämisestä on yhä voimissaan, vaikka se intellektuellien piirissä on hiipunut
jo kauan sitten.
Lähinnä sääliä
herättää esimerkiksi HS:n tapa uutisoida aikamme ideologisista muodeista. Tämän
päivän numerossa luemme otsikon #metoo on vallankumous ja nostona
haastateltavien lausunnoista vielä ”Miehet ovat nyt varovaisempia”.
Itse asiassa
tekstistä käy ilmi, ettei haastateltavilla ole mitään ahdisteluhistoriaa ja
että he näköjään suhtautuvat varsin varauksellisesti siihen ”vallankumoukseen”,
joka näyttää aiheuttaneen epäterveitä ilmiöitä.
Mutta niinpä vain
tämäkin haastattelu on muokattu vahvistamaan lehden missiota, joka ei liene
jäänyt kenellekään epäselväksi.
Toisen jutun
mukaan amerikkalaiset koomikot ovat tuhonneet uransa murjaisemalla vitsejä,
jotka ovat poliittisesti epäkorrekteja. Suuttumuksen myrsky on kuulemma
pakottanut suorastaan lopettamaan väärin esiintyneen henkilön esiintymiset.
Sellainen on se
maailma, jonka me nyt olemme ottaneet esikuvaksemme, tai niin ovat tehneet ainakin
jotkut meikäläiset lehdet. Kyllä siinä on paljon historiasta jo tuttua ja
kerran nähtyä. Ikävä kyllä.
Jokainen taitaa
vielä muistaa tuon yllä mainitun #metoo-kampanjan, jonka irvokkuudelle ei löydy
vastinetta ainakaan viimeisten sadan vuoden aikana, ei ainakaan ns. vapaasta
maailmasta.
Journalistit jakelivat
tuon vallankumouksen aikana rangaistuksia
kaikista oikeus normeista piittaamatta, kaikki kelpasi, kun pikkusiskot
kaivelivat muistinsa lokeroita ja nostivat itseään näkyville. Sensaatio myi, kuten
aina.
Huolestuttavaa
on, että vaikka normaalia tervejärkistä kritiikkiäkin esitettiin, se hukkui
yleiseen mölinään, jossa vallankumouksellisen ryysyköyhälistön henkiset perilliset
toteuttivat itseään. Siinä sitten, vanhan tavan mukaan sekoitettiin saman tein keskenään
henkilöt ja heidän tekonsa ja saavutuksensa.
Aidossa
totalitaarisessa hengessä ne, joiden arveltiin syyllistyneen ideologisesti
sallimattomaan toimintaan, pyrittiin myös leimaamaan epähenkilöiksi, joiden
mestariteokset menettivät saman tein arvonsa. Tämä uskomaton noitavaino ulottui
jopa historiaan ja museoiden kokoelmiin.
Niin, että
sellaista se liberaali demokratia nykyään on. Onnitelkaamme siis itseämme. Isoa
veljeä ei tarvita, kun pikkuveljet ovat valppaina.
Surullista, että ns valtamedia tai laatumedia, miksi se nyt haluaa itseään nimitettävän, edistää koko voimallaan kuvailemaanne kehityksen kulkua.
VastaaPoistaSitä se kulttuurimarxismi teettää. Netti on tehnyt laumahenkisyyden ja parviälyisyyden kaikenkattavaksi. Nykyisin ei kannatakaan lukea kuin eläkkeellä olevien vaikuttajien kolumneja. Itseänikin naurattaa, mitä mieltä olin 70-luvulla Ilaskivesta ja mitä nyt. Mark Twainhan sanoi, että ollessani kuusitoista isäni oli tyhmä jääräpää, mutta täytettyäni kolmeviisi, huomasin isäni viisastuneen kummasti. Nykyisin tuon ymmärtäminen tapahtuu jostain syystä vasta eläköitymisiässä, jos siis tapahtuu ollenkaan.
VastaaPoistaTuo kulttuurimarxismi, tai millä nimellä se kulloinkin esiintyy, on ruton kaltainen epidemia joka toistuu muutaman kymmenen vuoden välein. Tämä on toistunut Ranskan vallankumouksen jakobiinien ajoista alkaen. Se leviää, tekee tuhojaan ja tuhonsa tehtyään jättää jälkeensä immuniteetin. Tämä selittää sen, miksi järkeviä puhuvat nykyisin etupäässä nämä emeritus-ikäiset. He tunnistavat sen 70-luvun epidemian ja sen oireet. He saivat immuniteetin viimeistään Neuvostoliiton romahtaessa.
PoistaHieno kirjoitus! Yksi tärkeä osa oikeaa totalitarismiahan on myös lasten aivopeseminen. Ja mitä muuta kuin rajua aivopesua on nykylapsille suunnattu ns. "suvaitsevaisuuskasvatus"? Näet ko. kasvatuksessahan ne suvainnan arvoiset asiat on hyvin tarkoin valittu.
VastaaPoistaYhteiskunnallinen henkinen rappio näkyy kyllä hyvin myös Vihavaisen oman alan julkaisussa Historiallinen aikakauskirja. Olen tässä viime aikoina lukenut/selaillut kyseisen lehden numeroita aina vuodesta 1968 eteenpäin. Lehti, jossa vielä 1980-luvulla uskallettiin käyttää sanaa neekeri ja jonka aiheet olivat kunnon historiaa on taantunut tänä päivänä todella vahvasti "naishistoriaan" ym. roskaan. Vielä 1980-luvulla naispuolinen arvostelija uskalsi lytätä Kaari Utrion miesvihaisia sepustuksia rajustikin, tänään niitä ylistetään.
Tässä viime perjantaina selasin kirjastossa syksyn 2018 kirjaluetteloita. Pisti silmään muuannen teologian dosentin, Andre Swanströmin, kuulemma mullistava tekele suomalaisesta SS-pataljoonasta. Netissä on kyseisen herran kirjoittama artikkeli samasta aiheesta. Swanström uhoaa, että hänen tutkimustuloksensa murskaa Jokipiin Panttipataljoonan muusiksi. Kun Swanströmin tekstin lukee, herää kysymys, että ymmärtääkö hän tieteellisen historiankirjoituksen periaatteista yhtään mitään? Harvoin näet lukee yhtä tendenssimäistä, teleologista ja propagandistista tekstiä. Swanströmin kalloon ei tunnu millään mahtuvan se ajatus, että v. 1941 suomalaisperspektiivistä se "saatana" asui Moskovassa eikä Berliinissä.
Se vain on kovin pelottavaa ja ikävää, kun isolla veljellä ja "" on takanaan koko mediakentän tuki ja sen voimakas ja tehokas koneisto. Tämän "vastuullisen" median journalismi on muuttunut propagandaksi,jolla pyritään tunkemaan jokaisen suomalaisen kurkusta alas se ainoa ja oikea maailmankatsomus. Vastuullisen median tunnusmerkkikin näyttää pidennetyltä ja taustaan upotetulta Ingsocin V:ltä, jota käytettiin 1984 elokuvassa.
VastaaPoistaTrilisserin havainto koulumaailmaan liittyvästä propagandasta on valitettava ja oikea. Vuosi sitten kouluun tungettiin jaettavaksi feminismin Taisteluni-opus tai sen lyhennetty muoto. Kaikkien meidän pitäisi olla feminismi-kirjanen jaettiin ysiluokkalaisille ja on uskomatonta miten vähän soraääniä asiasta kuultiin. Vastaavaa ideologista tuputusta koulussa ei oltu nähty Pirkkala-kokeilun jälkeen, mutta niin vaan meidänkin koulussa opettajat riensivät posket innosta hehkuen jakamaan tätä propagandaa.
Monikulttuurisuus pakkosyöttö näkyy koulussa oppikirjojen kuvissa ja myös leipätekstissä tätä rikkautta tarjotaan runsaasti. Seksuaalivähemmistöt jakavat kouluihin esitteitään ja heidän "opetusvierailunsa" otetaan avosylin vastaan. Sukupuolen moninaisuus on esillä jopa opetussuunnitelmassa ja kiusaamiskyselyn jälkeen iso veli kehottaa käyttämään kyselyjen tuloksia "koulun tasa-arvosuunnitelmaa" tehtäessä ja sen tavoitteita määriteltäessä.
Punavihreää maailmankatsomusta levitetään siis sellaisella vauhdilla, että kenties jopa Goebbels olisi ollut asiasta kateellinen. Kriittinen ja objektiivinen ajattelu koulussamme on henkitoreissaan ja tunnelma kuin Estonialla ennen viimeistä viestiä: "Meillä on black out ja 30 asteen kallistuma. Näyttää todella pahalta!"
Yksi terminologian juttu: eikö protetariaatti alkukielisesti tarkoita nimenomaan (teollisuus-) työväkeä tai -luokkaa epämääräisen köyhällistön sijasta, vaikka 1900-luvun alussa agitaattorit käyttivät tuota termiä.
VastaaPoistaSen verran pikkuapulaisista, että vielä pelottavanpa totalitarismia on sokeiden, mutta väsymättömien algoritmien harjoittama valvonta. 1900-luvun diktatuureissakin valvontaa rajoitti valvojien rajallinen määrä.
Tehokkainta pikku apulaisten toiminta on silloin, kun kansa itse uskoo näiden apulaisten olemassaoloon. Silloin jokainen naapuri ja jokainen vastaantulija on potentiaalinen pikku apulainen. Asian oikealla laidalle ei ole merkitystä. Vain uskolla. Uskolla pikku apulaisten olemassaoloon.
VastaaPoistaMutta sitten on tämä uusi tapa käyttää syyttäjä- ja oikeuslaitosta: Tässä teille syyllinen, etsikää rikos.
Kiitos !
VastaaPoista"Pikkuveljet valvovat"
VastaaPoistaPikkuveljet valvovat. Tämähän merkitsee sitä että Isoveli on vain yksikössä ja tietysti se on Moskova, koska Moskova on "kommunistisen ja vallankumouksellisen liikkeen" keskus. Kulissit muuttuivat, mutta olemus on sama.
Pikkuveljet taas edustavat ns. kulttuurimarxismia. Suomessa siis taistolaiset ja ns. suomettuneet.
Pikkunilkit rajoittavat sananvapautta hylkäämällä yliherkin perustein juttuja sellaisilta keskustelusivuilta kuin Iltasanomat ja Suomi24.fi. Ensiksi mainittu taho ei edes ilmoita, että rikoit "yhteisösääntöjä, jälkimmäinen ilmoittaa mutta ei perustele asiaa. Sananvapauden merkityksestä ja suomenkielen nyansseista nämä pikkunilkit eivät ymmärrä mitään. Tärkeintä on, että saa pudotella suvakkigiljotiiniaan mielin määrin.
VastaaPoistaSensuurista verkkokeskusteluissa ei voi valittaa minnekään. Tämä ei ole oikeusvaltio tältä osin.
HS:ssä pikkuveljellä on brittiläinen isonveli tai muu ystävä kertonut sitä ja tätä, ei käytä omaa järkeä
VastaaPoistaTämä kirjoitus oli, valitettavasti, suorastaan profeetallinen. Pori Jazz purki keskiviikkona vastavalitun toimitusjohtajansa Aki Ruotsalan nimityksen ennen kuin hän edes ehti aloittaa tehtävässään. Festivaalin hallitus tiedotti keskiviikkona vauhdilla ryöpsähtäneen kohun jälkeen, että uuden toimitusjohtajan nimitys on peruttu, eikä hän aloita tehtävässä kesän jälkeen.
VastaaPoista