Koneälyn kapina
Yuval Noah Harari, Nexus.
Tietoverkkojen lyhyt historia. Suomentanut Tapani Kilpeläinen. Bazar 2024,
589 s.
Sana ”nexus”
tarkoittaa yhdyssidettä (lat. nectere -sitoa) ja kuten muodikasta on, se on tässä
jätetty kääntämättä, mitä rohkenisi arvostella tai ainakin pohdiskella.
Totta lienee,
että sana ”yhdysside” tai ”sidos” kuulostaisi vähemmän iskevältä ja arvoitukselliselta
ja aen sijaan suorastaan kömpelöltä. Mutta ei kääntäminen olekaan pelkkää
vastineiden etsimistä sanoille, onhan tässä mahdollisuuksia.
Tässä kirjassa
nyt on tehty yritys etsiä yhteistä nimittäjää ihmisyhteisöjä ja jopa ihmiskuntaa
yhdistäville ja yhteen sitoville tekijöille muinaisista tarinoista internettiin
ja algoritmeihin. Otsikko viittaa nimenomaan siihen. Tarina yhdisti joskus
ihmisiä tieto- tai luuloverkkoonsa ja yhdistää yhä. Sitten se kopioitiin
kirjaksi ja sitten tulivat painetut kirjat ja sanomalehdet ja sen jälkeen
internet. Televisiokin on mainittava.
Kyse on itse
asiassa siitä, mikä on yhteistä, latinaksi communis. Kommunikaation
kehityksestä tässä on kyse enemmän kuin siitä yhdyssiteestä. Suomeksi
kommunikaatio on viestintää. Kirjan kannessa kuvattu kyyhkynen edustaa legendaa
Verdunin kyyhkysestä, joka haavoittuneena kuljetti elintärkeän viestin.
Suomeksi nimi voisi olla ”viestijä”, ”viestin”
tai ”yhdistäjä”. Sehän oli kyyhkysen toimenkuvana, vaikka itse asiassa
kyyhkysen, tarinan ja netin tapa yhdistää ihmisiä on jokaisessa tapauksessa
aivan erilainen.
Joka tapauksessa
ihmisten yhteen sitominen on siis tapahtunut ja tapahtuu yhä ennen muuta
tarinoiden avulla. Niiden totuusarvo on yleensä enemmän tai vähemmän
kyseenalainen ja joka tapauksessa se on sivuseikka. Tarinat muistetaan niin
simppelissä muodossa, ettei niistä voida kovin paljon sanoa, mutta niiden
emotionaalinen sisältö on sitäkin suurempi.
Kirjoittaja
haahuilee menneen maailman sinänsä kyllä kiinnostavissa ja raflaavissakin
tarinoissa kovin pitkään ja perusteellisesti ja syynä saattaa olla lisätä
kirjan sivujen määrää, minkä kaiketi ajatellaan lisäävän myös sen argumenttien
painavuutta. Tyyli on kyllä kevyttä, joten tätä lukee ihan huvikseen.
Kirjan juonena
on siis ihmisiä yhdistävien asioiden kehittyminen vuosituhansien aikana. Aluksi
kehitys oli hyvin hidasta, mutta nykyään sen nopeus on päätähuimaavaa. Savitauluista
tekoälyyn on valtava matka ja sen kestäessä tuon yhdyssiteen luonnekin on
olennaisesti muuttunut.
Kyse ei ole enää
siitä, että koneesta tulisi viimein ihmisen tasoinen, sen sijaan siitä on
tullut mittaamattomasti häntä etevämpi ja kehitys jatkuu yhä.
Kirjan
ensimmäinen puolisko kuvaa menneitä vuosisatoja, jolloin esimerkiksi paholaisuskoon
perustuva noitahysteria valtasi suuren osan läntistä maailmaa.
Käsitys noitien
ja paholaisen yhteispelistä sai todisteita ihmisten tunnustuksista ja todistuksista,
jotka saattoivat olla seikkaperäisiäkin, mutta keskeiseksi nostaa ainakin
Harari sen roolin, joka oli kirjoitetulla sanalla, eritoten kuuluisalla Noitien
vasara (Malleus maleficarum)-teoksella.
Asia, josta
voimme varmasti tietää, että se oli pelkkää mielikuvitusta, sai hallitsevan
totuuden aseman, syntyi valemuistoja ja ihmiset uskoivat itsekin olemattomia.
Joukkohysteria syntyi uudenlaisen yhdyssiteen, painetun sanan tukemana, eikä
ollut hallittavissa.
Itse asiassa
julkista sanaa kyllä voitiin ainakin periaatteessa valvoa ja niin tehtiinkin.
Hysterialla oli nimeltä mainitut alkuunpanijansa ja tekijänsä ja jopa
argumenttinsa. Ne olivat näkyvissä ja niitä vastaan voitiin taistella, mikäli
nyt vain uskallettiin ja omaan asiaan uskottiin.
Toisin on laita
uudenaikaisten tietoverkkojen, joissa hallitsevat algoritmit. Algoritmit ovat
nimettömiä ja tekoälyn kehittämiä, eivätkä ihmisaivot itse asiassa käsitä,
miten ne syntyvät. Joka tapauksessa ne kehittävät itsensä sellaisiksi, että ne
parhaalla tavalla palvelevat niille annettua tehtävää.
Algoritmit
saattavat käyttää hyväkseen miljoonia datumeita ja esimerkiksi ihmisen silmän
liikkeistä hänen erilaisia toimi tehdessään ne voivat lukea hänen persoonallisuutensa
ja taipumuksensa verratessaan yksilöä miljooniin muihin. Jokaisesta ihmisestä
on olemassa valtava määrä tietoa ja algoritmit keräävät sitä lisää ja
kehittävät taitojaan.
Algoritmi pystyy
esimerkiksi ennustamaan ja käsittämään ihmistä paremmin monia asioita, tautien
diagnosoinnista mahdolliseen tulevaan menestymiseen jollakin alalla. Työnantajat
saattavat luottaa algoritmeihin, koska ne luultavasti antavat parempia
ennusteita kuin psykologit. Diagnoositkin voivat olla parempia kuin lääkäreillä.
Algoritmien kyky
ymmärtää ja ennustaa on parantunut tavattoman nopeasti. Ne oppivat koko ajan ja
ovat lähes joka alalla ihmistä taitavampia. Entäpä jos ne karkaavat
kontrollista?
Harari esittää
usein tarinan Myanmarista, jossa algoritmi, joka metsästi lisää tykkäyksiä, oli
oppinut levittämään karkeita valeuutisia ja vihaviestejä vähemmistökansasta, jota
enemmistö saatiin raivoisasti vihaamaan.
Seuraukset
olivat ankeat, eikä kukaan itse asiassa ollut niitä tarkoittanut. Tekoäly vain
toimi maksimoidakseen saamansa tykkäykset. Tällä tavalla ei mikään
kommunikaatioväline ollut aiemmin toiminut, väittää kirjoittaja, jolla saattaa
olla hieman ruusuinen kuva journalismista.
Joka tapauksessa
olemme nyt tekemisissä aivan uudenlaisen viestimen kanssa. Se ei pelkästään
palvele alustana ihmisten kirjoituksille, vaan keksii ja levittää viestejä
itse, ilman, että ihminen itse asiassa edes ymmärtää, mistä ne tulevat.
Onko tämä kehitys
edes hallittavissa?
Harari vertaa
tekoälyä käyttävää ihmistä Faethoniin, joka halusi hallita taivaan vaunuja ja
Goethen runossaan esittämään noidan oppipoikaan, joka oli laskenut liikkeelle voiman,
jota ei hallinnut (vrt. Vihavainen:
Haun noidan oppipoika tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Nyt olisi
ajoissa tehtävä jotakin, mutta mitä?
Jotakin voidaan
aina yrittää. Kasvottomien algoritmien valtaa ei saisi hyväksyä sellaisenaan,
vaan olisi vaadittava läpinäkyvyyttä niin paljon kuin mahdollista. Bottien
valtaa olisi rajoitettava kieltämällä ne sellaisissa paikissa, joissa niillä
voi olla valtaa ja niin edelleen.
Ellei tekoälyä
saada asioihin on vaarana sen luokan totalitarismi, jonka rinnalla kaikki
entiset olivat pelkkää harrastelua. Maailmanlaajuinen datan hallinta olisi myös
estettävä, sillä sen keskittäminen yhteen ainoaan paikkaan on aina ollut
diktatuurien suuri tavoite ja elinehto. Itse asiassa verkko olisi hajotettava
osiin, mikä jo osaksi onkin todellisuutta.
Tietoverkkojen
prosessit eivät ole luonnostaan itsekorjautuvia, vaan katastrofit ovat
mahdollisia. Hararin mielestä ihmiskunnan olisi
nyt keskityttävä rakentamaan instituutioita, joilla on voimakkaat
itsekorjaavat mekanismit.
Katsellessaan
viime päivien kammottavia typeryyksiä, joita maailman mahtajat ehdoin tahdoin
tekevät, käväisee väistämättä jo mielessä, ovatko nämä enää minkään ihmisen
aivoista. Ehkäpä ne tulevatkin algoritmien pimennoista, joihin ihmisjärki ei
ole yrittänytkään tunkeutua.
Algoritmien
suurena erona ihmiseen verrattuna on, etteivät ne pelkää kuolemaa tai kipua.
Persian suurkuningas Dareios sen sijaan pyrki hankkimaan parasta mahdollista
palvelua ristiinnaulitsemalla ne lääkärit, jotka eivät osanneet parantaa häntä.
Nykyään hänen
seuraajansa taitaa lukea koraania kannesta kanteen. Tai ehkä jokin algoritmi
tekee sen hänen puolestaan ja ratkaisee, mikä on Allahin tahto tässä
tapauksessa.
Luulen, että
minäkin arvaan sen.
Niinpä niin. Tuntuu, että yhtä sekaisin ovat algoritmit johtajien päissä olipa kyseessä Putin, Trööt, Netanyahu tai Ajatollah Khamenei. Ehkä tämä onkin sukupuolittinut kysymys. Olisiko aika vaihtaa tulokulmaa asiaan ja ottaa naisellinen logiikka käyttöön? Mitenhän se korreloisi tekoälyn kanssa, pystyisikö sekään selvittämään ratkaisua "ikiaikaiseen mysteeriin"?
VastaaPoistaTekoälyn käytön uhkakuvat ovat realistisia eikä niitä tulisi vähätellä. Olen itse täysin digitalisaation uuvuttama ja ärsyynnyttämä. Tekoäly kiinnostaa itseäni vielä vähemmän, vaikka inssituttavat ovat siitä pörisseet innoissaan viimeiset 20vuotta. Suhtaudun asiaan hyvin skeptisesti blogissakin esitettyjen huolten johdosta. Tekoäly, artificial intelligence. Mitä se tarkoittaa kirjaimellisesti? No, feikkiä, valheellistä ja keinotekoista älykkyyttä. Saakin nähdä millaiseksi sen tarina muodostuu ja mitä kaikkea siitäkin seuraa vaan pitäähän siinäkin taas jotenkin pysyä mukana ajan hengessä.
"Kyse ei ole enää siitä, että koneesta tulisi viimein ihmisen tasoinen, sen sijaan siitä on tullut mittaamattomasti häntä etevämpi ja kehitys jatkuu yhä."
VastaaPoistaToistan vielä eilisen kommenttini:
luulen, että tekoäly pystyy kyllä kierrättämään ja muotoilemaan jo olemassaolevaa, mutta arvelen, että sille on mahdotonta neroille tyypillinen luomiskyky keksiä jotain aidosti uutta. Pohjimmaltaan tekoälyn kyky kun on varsin yksinkertaisten algoritmien avulla tunnistaa jo olemassaolevan tyypilliset piirteet.
Toisin sanoen tekoäly osaa kierrättää vanhaa ja oppi malleista, mutta ei osaa aidosti luoda UUTTA.
Joku asiasta paremmin perillä oleva voisi kuitenkin ottaa kantaa, olenko väärässä.
Tekoäly ja algoritmit ovat nykyisellään jo niin tehokkaita ja siten väärinkäytettynä vaarallisia, että kannatan blogissa esitettyjä varotoimia.
Pelottava ajatus: jos luotaisiin huippuhävittäjä tai muu sotakone, jonka suorituskyky ylittäisi moninkertaisesti ihmisohjatun version, kuka valtionjohtaja tohtisi olla ottamatta sitä käyttöön?
"Toisin sanoen tekoäly osaa kierrättää vanhaa ja oppi malleista, mutta ei osaa aidosti luoda UUTTA."
PoistaTuo on hyvä pointti. Ajatellaanpa, että tekoälyllä olisi hallussaan kaikki se tieto, mitä oli 1800 luvun puoliväliin mennessä olemassa. Mutta ei mitään dataa saatavissa tämän jälkeisistä tapahtumista. Tekoäly tuntisi esimerkiksi Newtonin dynamiikan ja painovoimateorian, Maxwellin sähködynamiikan ja termodynamiikan teoriat yms.
Tekoälyn luovan ajattelun testi voisi olla nyt seuraava: Kehitä hallussasi olevan tiedon pohjalta yleinen suhteellisuusteoria tai esimerkiksi kvanttiteoria.
Tällöin keinoälyn tulisi luopua siitä tiedosta mitä sillä jo on. Esimerkiksi eetterin käsite tulisi heittää romukoppaan. Mitä sen tilalle, sillä valoaaltojen tulisi kulkea jossain väliaineessa, jota aikoinaan nimitettiin eetteriksi. Tässä tilanteessa keinoälyn tulisi keksiä olemassa olevan tietonsa pohjalta esimerkiksi Galilein suhteellisuusperiaate, mutta se ei tässä tapauksessa toimisi, vaan sitä tulisi modifioida. Tuon uuden, sille haasteeksi annetun teorian, pitäisi olla myös sopusoinnussa sen vanhan tiedon kanssa, joka sillä käytössään on.
Ja kun sitten tuosta hypätään kvanttiteoriaan, niin keinoälyn tulisi hylätä koko klassinen fysiikka, joka sillä kuitenkin lähtökohtaan oli. Hyvä, jos se tuohon pystyy, ja ilman mitään vinkkejä, niitäkin tuli muuten jo kaksi, niin ok.
Kannattaa muistaa, että tekoäly kehittyy koko ajan. Se, mikä äsken oli mahdotonta, on nyt rutiinia.
Poista"communis"
VastaaPoistaVoi sitä Venäjä-raukkaa! Se on vuosisatoja pitänyt huolta koko maailmasta ja jopa repinyt paitansa ryntäillä osoittaakseen rakkautta maailmaa kohti, mutta ei saanut haluamansa kunnioitusta. Maailma olisi voinut rakentaa venäjälle kiitokseksi vaikkapa hyviä kaupunkeja, koska Venäjällä on vain yksi hyvä kaupunki, Moskova sekä Nevskij-prospekti.
Kaikki tietävät, että venäläiset löysivät aikoinaan neron nimeltään Karl Marx ja opettivat hänelle miten pitää kirjoittaa Kommunistisen puolueen manifesti, jotta koko maailma kehitettäisiin/tehtäisiin oikein kovalla kädellä miten pitää elää oikealla tavalla.
Venäjällä on ystäviä ja ne kaikki elävät hyvällä oikealla tavalla.