Suomalainen
intellektuelli
Erno Paasilinna,
Majuri Holterin uroteko. Kirjoituksia Suomesta ja maailmasta. Otava
1987, 204 s.
En koskaan
tavannut Erno Paasilinnaa, mutta julkisuudessa hän teki arkkityyppisen vihaisen
nuoren miehen vaikutelman vielä vanhanakin. Hän kantoi avoimesti kaunaa ja
briljeerasi sillä.
Kuten kaikki
intellektuellit, hän kritisoi valtaa ja sen haltijoita. Se suuri nousukausikin,
joka nosti Suomen kansan ryysyistä vaurauteen, oli monelle myös kovaa muutoksen
aikaa ja olisi ollut kovin yksipuolista keskittyä sitä vain ylistämään.
Paasilinnalta on
myös peräisin kokoelma ”Yksinäisyys ja uhma”, jonka pelkkä nimi kertoo jo
paljon siitä, mitä kirjoittaja arvosti ja miten hän koki osansa. Hän oli itseoppinut,
eikä siis kuulunut ”opetettujen” kategoriaan, mikä oli ylpeilyn aihe.
Intellektuelleilla
on eri maissa oma fysionomiansa ja sen roolit muotoutuvat maan historian ja
yhteiskunnan mukaan. Paasivirta olisi sopinut huonosti ranskalaisen
intellektuellin muottiin eikä hänestä oikein venäläistäkään olisi saanut.
Hän oli siis suomalainen,
meillä harvinaisen lajinsa edustaja, yrmeän riitelijän hahmoisena ja pohjoisella
twistillä (anteeksi anglismi). Mies, joka muisti vielä jokapäiväisen nälän ja
kantoi siitä herroille kaunaa ikuisesti.
Kirjan esseet sijoittuvat
1970-luvun lopun ja 1980-luvun lopun väliselle vuosikymmenelle, mikä tietenkin pitkälti
määrää niiden aihepiirin ja hengenkin.
Suomessa nähtiin
silloin sekä suuri muutto, koulutusjärjestelmän valtava kasvu, elintason huimaava
nousu, että myös pikkutilojen lopettaminen, siirtotyömaiden perustaminen,
muutto Ruotsiin, alkoholin kulutuksen räjähtäminen ja paljon muuta.
Ideologisella
rintamalla nähtiin luonnonsuojelun tulo ja happosadehysteria, reaalisosialismin
syntiinlankeemus, USA:n lähentyminen Kiinaan ja Kiinan ja Vietnamin sota,
Solidaarisuuden” nousu Puolassa ynnä muuta järisyttävää.
Nyt oli myös
sissejä, jotka taistelivat Afganistanissa miehittäjää, sosialismin maata vastaan.
Kommunistit olivat meillä myös hallituksessa ja aivan ilmeisesti alkoivat jo itsekin
pelätä kommunistista järjestelmää, kuten tekijä huomauttaa.
Kommunistinen
ideologia brežneviläisessä muodossaan ei koskaan ollut ollut intellektuellien
suosima ihanne muualla kuin Suomessa. Nyt se alkoi tuntua meilläkin yhä
mahdottomammalta. Oikean intellektuellin oli oltava niistäkin reilusti
vasemmalla.
Normien
säätäminen maailmalle ei toki ole konsti eikä mikään. Intellektuelli voi siinä tehdä
tahtonsa mukaan. Ongelmaksi saattaa vain helposti nousta se, ettei kritiikkiä
oteta vakavasti, jos se on kokonaan maasta irrallaan. Onhan se hyvä pohtia
perimmäisiäkin kysymyksiä, mutta politiikkaa on pakko tehdä realiteettien
ehdoilla.
Paasilinnalla on
muutamia yleisen tason väitteitä, jotka sijoittavat hänet reaalisen politiikan
ulkopuolelle, mutta ovat siitä huolimatta jossakin määrin kiinnostavia ja jopa
tarpeellisia, ainakin periaatteessa ja ainakin nyt intellektuellille.
Väite
suomalaisten tyhmyydestä ei ole vailla perää tai mielenkiintoa. Sen tueksi on
historiallista tietoa. Suomalaisten urhoollisuus sodassa perustui pitkälti
aivan epärealistiseen näkemykseen tosiasioista. Oikeastaan sen olisi pitänyt
johtaa katastrofiin, mutta paradoksaalisesti niin ei käynytkään, mikä lienee
aiheuttanut perusteetonta ylpistymistä.
Tyhmää oli
kansamme myös ulkopoliittisesti torjuessaan aluksi paasikiveläisen realismin
nöyristelynä ja sen jälkeen innostuessaan todelliseen nöyristelyyn kadotettuaan
suhteellisuudentajunsa. Sitä ei tainnut koskaan ollakaan.
Tämä
hyväksyttäneen. Hankalampi on tuo jo kirjan otsikossakin oleva asennoituminen
sotalaitokseen. Norjalainen majuri Holter sai potkut työstään kieltäydyttyään myötävaikuttamasta
Altan ekokopinallisten kukistamiseen. Sellainen ei ollut armeijan tehtävä. Sitä
paitsi hän oli kapinoitsijoiden kanssa itse asiasta samaa mieltä.
Onko meillä
Suomessa ollut mitään vastaavaa, kysyy Paasilinna ja unohtaa tämän lajityypin
historian ehkä suurimman tapahtuman: Anjalan liiton.
Mutta siitä toiste.
Paasilinnan pasifismi ei ole mitään omaperäistä sellaisenaan. Hän mainitseekin
Tolstoin näkemykset armeijasta, jotka toki ovat äärimmäisen radikaaleja ja
juuri siksi käyttökelvottomia pahassa maailmassa. Hyvähän niitäkin on toki
ajatella.
Pahasi överiksi
Paasilinna menee kertoessaan, että jokainen sotilas on vihollinen: sodissa on
kuollut enemmän siviilejä kuin sotilaita. Tässä hän ei kuitenkaan ole halunnut
huomata sitä, että Suomen viime sodissa kävi aivan päinvastoin, mikä tosin oli
kansainvälinen harvinaisuus.
Yhtä paljon
metsään menee ”fasismin” manaaminen kuolleista. Sitä muka oli Suomessa tuohon
aikaan taas havaittavissa. Intellektuelli menee jo pahasti uskottavuuden rajan
yli yrittäessään löytää aasinsiltoja maailmansotien välisen totalitarismin ja nousevan
hyvinvointi-Suomen yhteiskunnan välille.
Olihan sitä työttömyyttä,
jopa 200 000 henkeä virallisesti ja muita lisäksi, olihan meillä tosiaan syntynyt
varakkaiden luokka ja oli muutama rikaskin, joita suuresti ihailtiin.
Väkivaltaa ei hallintoon liittynyt eikä se korporatismikaan nyt ihan samassa
asemassa ollut, kuin jossakin Saksassa puoli vuosisataa aiemmin.
Paasilinna ei
peitä inhoaan niitä ihmisiä kohtaan, joiden mukavaa elämää lehdistö ihasteli ja
jotka esimerkiksi nautiskelivat hankkimalla uudenaikaista solarium-rusketusta.
Tottahan se oli, että rahaa ja luksusta alettiin juuri tuolloin julkisesti ihailla,
mutta totta ei ollut, että ihmisten jakautuminen A- ja B-luokkaan olisi jyrkentynyt.
Oli käymässä juuri päin vastoin.
Tulevaisuudesta kirjoittaessan vuonna 1984
Paasilinna toteaa, ettei usko lähitulevaisuuden enää paljon muuttavan olojamme.
”Kirjoitusmerkit säilyvät, vaikka ne tietokoneissa muuntuvat ja niiden vaihto
nopeutuu. Ihminen syö, juo, nukkuu, kävelee, sairastaa ja tuntee kipua niin
kuin ennenkin.”
Muuten ihmisen
elämä olikin tulossa paljon entistä ikävämmäksi ja hankalammaksi, stressi sen kuin
lisääntyi kiihtyvällä vauhdilla. Tavaratkin kyllä lisääntyivät, mutta entäs sitten?.
Olihan se
tietokonekin tullut maailmaan ja nyt se mahtui jo rintataskuun, kertoo
Paasilinna hämmästyttävästi. ”Ne vievät meiltä tunteen ja järjen” hän ennustaa oudon
pahaenteisesti. Mitään tuollaista ei tullut kyllä vielä minun mieleeni, kun
tuohon naikaan opettelin käyttämään Macin kottaraispönttöä. Sillä oli vain
mukava kirjoittaa. Eihän mitään nettiäkään ollut.
Joka tapauksessa
suuria yllätyksiä ei ollut maailmassa vuonna 1984 enää odotettavissa. Maailma jatkoi
samaan suuntaan. Maailmansotaa ei tulisi ja hyvinvointivaltioissa jatkoi kehittymistään
entistä suppeampi poliittis-taloudellinen eliitti, joka täydensi itse itsensä.
Sivuteitä ei ollut näköpiirissä, ”maailma menee siihen suuntaan johon se on
menossa”.
Näin jälkiviisauden
valossa voi sanoa, että kyllähän maailmaan yhtä ja toista uuttakin on tullut.
Intellektuellilta olisi oikeastaan voinut odottaa radikaalimpiakin skenaarioita.
Ehkäpä tuo vuodenvaihde oli poikkeuksellisen rauhaisaa aikaa.
Vihavaisen "jälkiviisaus" tuntuu olevan päälle jäänyttä katkeruutta.
VastaaPoistaYritin provoseerata tekoählyjä tuottamaan Ernosta jotain muuta kuin normaalia Wokepedia-paskaa.
VastaaPoistaAinostaan ChatGPT onnistui hieman:
Kommenttisi osuu siihen kritiikkiin, jota Paasilinnan kaltaiset 70-luvun idealistit ovat jälkikäteen saaneet: moni näkee heidän ajattelunsa sinisilmäisenä tai tekopyhänä – esimerkiksi siinä, että he kritisoivat länsimaita mutta eivät yhtä vahvasti Neuvostoliittoa, tai halusivat "rahan tasaamista" vain länsimaiden sisällä, eivät globaalisti.
Yksinäisyys ja uhma on ns. tilateos: 70-luvun symboli. Lukemisen arvoinen, mutta ei huipputeos - mielestäni.
VastaaPoistaMutta kun sanot: "alkoholin kulutuksen räjähtäminen", kyse voi olla tilastollinen harha. Ihmiset sopeutuivat viinakortittomuuteen ja Alkon käyttö lisääntyi, kuten myös tarkkojen tilastojen mahdollisuus.
Olen kuullut aikalaisilta, että arkipäivinä kiljua, kuin maitoa ikään. Viikonloppuisin sahtia. Juhlapäivinä kolmasti juoksutettua pontikkaa.
Kolmasti juoksutetusta ei vaan saanut jäädä kiinni.
Tilaus oli kiellettyä ja kaikki myynti.
PoistaKyllä se kulutus ainakin Savossa räjähti. Ei siellä normaali väki ennen tissutellut.
Tislaus
PoistaTislaus ja myynti olivat kiellettyjä, mutta isäni kertoi, että jos toisinaan pullon sai, niin poliisikin saattoi katsoa asiaa sormien läpi.
PoistaTilastollisen alkoholinkäytön lisääntymisen kyllä aiheutti pitkälti keskiolut, alan miehet käyttivät vahvoja hedelmäviinejä (Sorbus, Vinetto jne).
PoistaIlman muuta. Siitähän juovuttiin
Poista"Ihminen syö, juo, nukkuu, kävelee, sairastaa ja tuntee kipua niin kuin ennenkin.
VastaaPoistaMuuten ihmisen elämä olikin tulossa paljon entistä ikävämmäksi ja hankalammaksi, stressi sen kuin lisääntyi kiihtyvällä vauhdilla. Tavaratkin kyllä lisääntyivät, mutta entäs sitten?."
Eihän tuo Paasilinna huono profeetta ollut, juuri noinhan se on.
"Olihan se tietokonekin tullut maailmaan ja nyt se mahtui jo rintataskuun, kertoo Paasilinna hämmästyttävästi. "
Tuota en kyllä ymmärrä, ei tuohon aikaan PC-mallinen tietokone kyllä rintataskuun mahtunut ja näyttökin oli kuvaputki.
Kun ei ollut edes kännyköitä. Jonkinlainen taskulaskin oli hänellä mielessä.
PoistaMinä luin aina tarkkaan Ernon kirjat ja kirjoitukset, sekä sain niitä joululahjana. Erno oli minulle jonkinlainen idoli, mutta nyt se kuva on tietysti jo haalistunut mielessäni.
VastaaPoistaJospa se Erno oli äkänen, kun veljmies myi kirjoja moninkertasesti, vaikka oli tyhmempi ja rumempi, ehkä juopompikin?
VastaaPoistaMuistelen, että noihin aikoihin riideltiin enemmän kaupallisen ja paremmistokulttuurin välillä. Nykyään on vain sekamelskaa, liikaa.
Paasilinnan muistelmat ehkä kestävin kirjansa ja Petsamo-opukset myös kiinnostavia. Sieltähän kotoisinkin eli kadonneesta ajasta.
VastaaPoista-jussi n
Eikös tämä ollut se intellektuelli, jonka Jari Tervo totesi asuneen koko elämänsä diktatuurin naapurissa ja ainoa negatiivinen asia, jonka tämä löysi olivat Soltshenitsynin teokset?
VastaaPoista