Tyttöjen
kissankorvat. Pari mietettä Tasa-arvon päivänä, kevätauringon lämmittäessä
Ensin kissojen ja koirien hännät ja korvat tulivat
lasten hattuihin, nyt nuorten. Kauniille sukukypsälle neidolle ne sopivat
erinomaisesti. Söpöliinien silittäminen on kaikilla mielessä.
Eläimet inhimillistyvät, ihmiset eläimellistyvät.
Sen näkee myös nimistä. Vieläkö löytyy kissaa tai koiraa, jolla ei ole ihmisen
nimeä?
No mitäs, eläimillä usein (eräät koirarodut
ainakin) on myös kristillisiä hyveitä jopa yltäkyllin: usko, toivo rakkaus.
Katsoessa Englannin springerspanielin jaloja kasvoja voi tuntua vaikealta
uskoa, että joku ihminen saattaisi edes nousta yhtä korkealle tasolle.
Ongelma ehkä on, että aikamme unohtaa antiikin
klassiset hyveet. Viisaus, rohkeus, oikeamielisyys ja kohtuullisuus ovat
koirille tuntemattomia. Roomalaiset virtus,
pietas, constantia, gravitas, pudicitia ovat asioita, joissa koira on aivan
viaton. Ehkei tässä mitään ongelmaa ole.
Joissakin kulttuureissa koiraa vihataan ja
halveksitaan aivan erityisesti. Johtuuko se siitä, että se on niin
inhimillinen? Näyttää kuin sillä olisi mahdollisuudet parempaankin?
Mutta palatkaamme tyttöihin. Nietzsche kertoi
aikoinaan, että Dudu ja Zuleika olivat ”syviä ajattelematta mitään”. Tässä ei
liene ristiriitaa. Näinhän miehistä luonnostaan tuntuu, kun he katselevat vaikka
pussy-Tolokonnikovan enkelinkasvoja. Ajattelu voisi vain turmella sen, mikä on
täydellistä.
Nuoresta miehestä on mahdotonta kuvitella, että
kaunotar voisi olla typerä. Sellainen yksinkertaisesti kuuluu johonkin muuhun
genreen. Uskaltakaapas edes väittää tällaista testosteronipilvessä olevalle nuorukaiselle.
Silloin voitte päästä vaikkapa kaksintaisteluun. Tai voisitte, jos olisi eri
vuosisata. Tässä on paljon pelissä eikä tämä ole tasa-arvoista, mutta minkäs
sille mahtaa.
Postmoderni uumoilukirjoitus ymmärtää näitä
asioita paremmin kuin varsinainen ajattelu. Se panee paljon painoa
ruumiillisuudelle eikä tämä mikään ihme olekaan. Se on tärkeää ja meillä on
varaa ajatella, että mikään ei ole tärkeämpää. Kaiken takana oli désir, huomasi ranskalainen filosofi. Constantia, jne. tulivat myöhemmin ja
niistä kannattaa vapautua. Miksi ei kannattaisi?
Me elämme koneiden ja maapallon ahkerien köyhien
pönkittämässä yltäkylläisyydessä. Meillä on varaa unohtaa se kiusallinen työ,
vaiva, kieltäymys ja tieto, jota sivilisaatio tarkoittaa. Museoon voimme
piruuttamme panna vaikkapa propsipinon ja kehottaa kansaa haistelemaan sitä. Se
muuten haisee paremmalle kuin taide keskimäärin.
Voimmeko tulevaisuudessa pyrkiä oikeasti kasvattamaan
kaikille hännän ja kissankorvat? Itse ihailen eniten sileäkarvaisia luppakorvia,
koiratyyliä.
Klassiset hyveet voimme jo ehkä lopullisesti
jättää niille alkeellisille yhteiskunnille, joissa ihmisellä ei ole enää eikä
vielä varaa olla koirana koirien joukossa? Hänen elämänsä on lyhyt, työläs ja
traaginen. Sed in Arcadia nos…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.