Venäjällä on, kuten tiedämme demokraattinen
poliittinen järjestelmä, mutta demokratiaa on monenlaista. Amerikkalainen,
ranskalainen ja englantilainen demokratia poikkeavat toisistaan ja samoin
vaikkapa kreikkalaisesta, joka myös poikkeaa suomalaisesta. Venäläinen
demokratia on yksi monien joukossa. Sen merkittävä erikoispiirre on, että se
ilmoittaa olevansa ”suvereeni” eli päättävänsä omista arvoistaan itse ja muilta
kysymättä.
Jokaisessa kulttuurissa toki korostuvat tietyt arvot
ja normit juuri sille ominaisella tavalla. Ei tarvitse olla relativisti
hyväksyäkseen tämän asian. Vain tietyt, Samuel Huntingtonin sanontaa
käyttääkseni ”ohuet” eettiset periaatteet ovat koko ihmiskunnalle päteviä ja
niiden loukkaamista voidaan ja täytyy kaikkialla pitää yleisen ihmisyyden
loukkauksina. Kansainvälisessä oikeudessa niiden loukkaaminen yleensä onkin
kriminalisoitu.
Sen sijaan kulttuurisidonnaiset normit kantavat
mukanaan kansakunnan tai vastaavan yhteisön kulttuuriperintöä ja on
moraalisesti hyvin arveluttavaa mennä ulkoa käsin mestaroimaan niitä. Raja
yleisinhimillisten ja kulttuurin sisäisten normien välillä on kuitenkin veteen
piirretty. Onko homofobia koko ihmiskunnan vastainen rikos? Jos on, milloin
siitä tuli sellainen? Oliko amerikkalainen kulttuuri siis rikollista vielä
kaksikymmentä tai ehkä kymmenen vuotta sitten? Entä onko punk-messun
esittäminen temppeleissä loukkaamaton ihmisoikeus? Onko islamilaiset maat
pakotettava hyväksymään tämä oikeus?
Luulen, ettei meillä ole mitään yleisavainta,
jonka avulla voisimme tuomita koko maailman tapoja ja normeja, vaikka ainakin
USA:n entinen ulkoministeri näyttää näin ajatelleen. Kyllä meidän lienee
viisainta alistua siihen ajatukseen, että jokaisella kulttuurilla on ainakin
jossakin kohtuullisessa määrin sisäinen itsemääräämisoikeus, jonka loukkaaminen
on sekä epäviisasta että epäeettistä.
Venäläisellä kulttuurilla on epäilemättä omat
erikoispiirteensä, kuten siellä päin on jo iät ja ajat korostettu. Siellä monet
eivät halua noudattaa ainakaan kaikkia länsimaisia normeja ja tuskin on
länsimaiden asia painostaa heitä tähän, ellei kysymys ole törkeistä ”ohuiden”
ihmisoikeuksien loukkauksista, kuten murhista.
Tietoinen
valehtelu selvistä tosiasioista on niin ikään universaalisen pätevyyden omaava
rikkomus, vaikka se ehkä joissakin Machiavellin tarkoittamissa tapauksissa voi
olla puolustettavissa.
Venäjällä voi nykyään havaita voimakkaasti
korostettavan informaationhallinnan, ”piarin” (PR) merkitystä. Nykyinen kulttuuriministeri Vladimir Medinski on erityisesti kunnostautunut kirjoittamalla
historiaa uusiksi ”piarin” näkökulmasta. Hän on julkaissut toistakymmentä
teosta, joissa venäläisyyteen liittyviä negatiivisia myyttejä puretaan. Yksi
teoksista keskittyy nimenomaan venäläisen ”piarin” historiaan –Rurikista Pietari
Suureen... Kirjan nimi on Особенности национального пиара PRавдивая история Руси от
Рюрика до Петра. Nimessä on siis
viittaus kulttielokuvaan ”Kansallisen metsästyksen erikoispiirteet”,
Ne myytit, joita vastaan Medinski hyökkää,
liittyvät yleensä Venäjän ja venäläisten kielteisiksi koettuihin
ominaisuuksiin, väitetyistä laiskuudesta ja lahjottavuudesta petollisuuteen ja
”kovan käden kaipuuseen”.
Kirjat ovat hyvin kirjoitettuja ja hauskoja,
useimmiten niissä esitetään merkittäviä faktoja, jotka puhuvat yksioikoisia
kielteisiä tulkintoja vastaan. Nuo tulkinnat asetetaan myös historialliseen
vertailuun, jossa lopputuloksena on aina, ettei Venäjä ollut sen huonompi kuin
muutkaan, vaan yleensä päinvastoin.
En halua lainkaan kiistää Medinskin hyvin
suosittujen kirjojen oikeutusta. Yksisilmäiset negatiiviset stereotypiat
tekevät Venäjän ja venäläisyyden historialle vääryyttä. Kun Medinski ei myös
ainakaan kirjoissaan ole ryppyotsainen nationalistinen fanaatikko, voi niitä
itse asiassa pitää sangen hyödyllisenä luettavana kenelle tahansa.
Apologia ei kuitenkaan ole historiaa sen
syvemmässä merkityksessä. Jos Venäjänkin historiaa haluaa todella ymmärtää, on
kyllä hyväksyttävä myös sen ikävät piirteet. Vasta niiden tunnustaminen on
kansakunnan kypsyyden aatelismerkki. Kansallinen pöyhkeily taas alentaa
hienointakin historiaa.
Vaarana tässä ministerin kovin tarkoitushakuisessa
lähestymistavassa on, että historialliseen totuuteen aletaan suhtautua
kyynisesti: totuus on se tulkinta, joka menee parhaiten kaupaksi, tarkemmin
sanoen, totuus on se, joka saadaan myytyä kansalle ja tässä aktiivisella
markkinoinnilla on avainasema. Medinski puhuu yllä mainitussa teoksessaan ”leimojen”
roolista historiassa. Oliko Napoleon historian suurin hahmo vai lurjus ja
tyranni, joka huijasi koko maailmaa? Oliko Pietari Suuri suuri uudistaja vai
hullu repijä? Kumpaakin voi pitää
totuutena ja kummankin voi todistaa. Vanhassa historiassa tapana onkin käyttää vain
mustavalkoisia värejä ja yhtä leimasinta. Mitäpä ihminen tekisi kymmenellä
tulkinnalla jostakin Vale-Dmitristä? Oppiriidat ovat spesialisteja varten, miksipä
vaivaamaan niillä suurta yleisöä?
Historia on kuitenkin erittäin ajankohtaista,
Medinski katsoo. Ei siitä suotta lehdissä riidellä. Juuri tällä hetkellä sitä
käytetään instrumenttina. Jotkut tekevät sille väkivaltaa ja joillekin se tekee
väkivaltaa. Joka tapauksessa historialla tehdään sitä. Tässä ei kysymys ole
tieteestä, vaan nykypäivän politiikasta, ministeri päättelee. Hänen mielestään
kansakunnan olisi itsesuojelunsa takia juurrutettava ihmisten mieliin
positiivisia stereotyyppejä ja esitettävä musta mustana ja valkoinen
valkoisena.
Tätä taustaa vasten on kiinnostavaa, että Venäjän
Korkein taho on ilmaissut tyytymättömyytensä siihen, että historianopetuksessa
o esitetään oppilaille monia erilaisia tulkintatapoja. Asian korjaamiseksi
onkin asetettu työryhmä akateemikko Aleksandr Oganovitsh Tshubarjanin johdolla.
Venäjä ei kuitenkaan ole Neuvostoliitto. Kun tiedotusasiain
varaministeri Andrei Volin hiljattain puhui Moskovan yliopiston journalistiikan
tiedekunnan opiskelijoille siitä, että heidän on syytä kirjoittaa sitä, mitä
omistaja haluaa, eikä yritettävä parantaa maailmaa, hän sai vastaansa
tömistyksiä ja vihellyksiä.
Pettynyt varaministeri katsoi, etteivät
opiskelijat ymmärtäneet elämän realiteetteja. Hän selitti yrittäneensä kertoa,
miten tiedotusvälineet markkinataloudessa oikeasti toimivat, mutta nämä
totuudet eivät kuulijakuntaa miellyttäneet.
Vaikka varaministeri saattoi todella puhua aivan
hyvässä tarkoituksessa, on Moskovan yliopiston journalistiikan tiedekunnan
”naiiveille” opiskelijoille syytä antaa täysi tunnustus. ”Realiteettien”
tunnustamisesta on lyhyt matka kyynisyyteen ja nihilismiin. Me tiedämme hyvin,
miten Paasikiven viisaus meillä tiettyjen henkilöiden käsissä myöhemmin
jalostui itseriittoiseksi tyhmyydeksi.
Venäjän uudessa demokratiassa ja kapitalismissa on
niiden koko olemassaolon ajan esiintynyt meidän sivusta katsojien mielestä
kummallisia piirteitä. Kapitalistista maailmaa kuvattiin Neuvostoliitossa
moraalittomaksi työtätekevien helvetiksi. Kun kapitalismi sitten tuli
Venäjällekin, oli loogista, että siitä tehtiin juuri sellaista, kuin sen oli
aina kuviteltu olevan.
”Demokraatit” olivat Venäjällä käytännössä
usein pelkkiä roistoja ja totuus ja oikeus jäivät uuden kyynisyyden aallossa
harvalukuisten intelligentsian edustajien murheeksi. Päälle päätteeksi julisti
uusi älymystö koko intelligentsijan kuolleeksi ja tarpeettomaksi
muinaisjäänteeksi. Demokratia kyllä pitäisi huolen itsestään.
Kun Venäjän ”suvereeni demokratia” on nyt yhä
selkeämmin kumartelemassa obskurantismia ja yhä kyynisemmin manipuloimassa
tiedotusta, on se aidon intelligentsijan hengen herääminen, joka Moskovan
yliopistossa nähtiin, hyvin ilahduttava merkki.
Venäjää on turha tuomita tai kauhistella. Riittää kun suojautuu siltä edes jollain tasolla. Ja itse ajattelisin että Nato-jäsenyys nostaisi Suomen neuvottelu-asemaa suhteessa Venjään.
VastaaPoistaNato-jäsenyyden jälkeen voisimme suhtautua venäläisiin maahanmuuttajiinkin yksilöinä ja vähemmän Venäjän ulkopolitiikan välineinä, Volks-russeina, ja potentiaalisina viideskolonnalaisina.
Ps. Suomen venäläisten yhdistyksestä käsittääkseni irtisanoutui joukko toimitsijoita jotka eivät hyväksyneet viideskolonnalaisuutta. Mikäli nyt ymmärsin asian oikein.
Mutta itse asiasta:
VastaaPoista”Realiteettien” tunnustamisesta on lyhyt matka kyynisyyteen ja nihilismiin. Me tiedämme hyvin, miten Paasikiven viisaus meillä tiettyjen henkilöiden käsissä myöhemmin jalostui itseriittoiseksi tyhmyydeksi.
Ko. kyynisyys on Suomessa edelleen vahvaa. Aihe on jotenkin surullinen eikä sitä edes oikein jaksa enää puhua.
Ei tuomita, ei kauhistella. Mutta kannattaa tarkkailla.
VastaaPoistaNo en tarkoittanut sanoa että sinä kauhistelisit.
Poista"В Россию можно только верить!"
VastaaPoista"Venäjään on ainoastaan uskominen!"
SUVEREENI DEMOKRATIA
"В русскую суверенную демократию можно только верить!"
"Venäläiseen suvereeniseen demokatiaan on ainoastaan uskominen!"
Jo muinaisen Kreikan historiasta tiedämme, että orjat eivät päässeet äänestämään. Toisin sanoen, demokratia on kaksijakoinen asia: kansalaiset ja ei-kansalaiset. Neuvostoliiton historiasta tiedämme taas, että vaaleissa aina, 99,9% äänesti aina NKP:n jäsenten ja puolueettomien ihmisten järkkymättömän liiton puolesta. Käytännössähän se merkitsi sitä, että äänestyslippuja ja äänestysuurneja vietiin myös jokaisen GULAG:n jäsenen tai jokaisen GULAG:n jäsenkanditaatin eteen ja taattiin NKP:n jäsenten ja puolueettomien ihmisten järkkymättömän liiton voitto.
Professorin kirjoitus on niin monisärmäinen, että siihen kaikkinensa ei voi ottaa kantaa samalta istumalta.
Bongasin tämän hyvän kirjoituksen petroskoilaisen professori Ilja Solomeschin suosituksesta Facebookissa. Olen menossa Pietarin pääkonsulaattiin keskiviikkona kertomaan suomalaisten ja venäläisten historian oppikirjojen eroista. Vihavainen tulee sitten viikon kuluttua siivoamaan jäljet. Olen pohdiskellut presidentti Putinin sanomaa siitä, että "historia ei voi olla tuontitavaraa". Eikö kuitenkin - vaikka jokaisen kansan selitys historiasta on omannäköisensä - lähemmäksi nk. historiallista totuutta - mikäli sellaista ylipäätään on - päästä vuoropuhelun ja -vaikutuksen kautta?
VastaaPoistaNäinhän sen täytyy olla. Jos vuoropuhelu katkaistaan, niin silloin on piru merrassa. Toivottavasti näin ei käy, vaikka eräät tahot näyttävät kovasti sitä haluavan. Esimerkiksi Tshubarjan on kyllä kylmäpäinen järkimies ja tuskin pompoteltavissa. Tunnen hänet jo vuosikymmenten takaa.
VastaaPoistaOnko Venäjä vallankumoustensa vanki?
VastaaPoistaVenäjän ehkä ensimmäinen ylhäältä päin suoritettu vallankumous on Iivana IV nimissä, joka kruunattiin 16-vuotiaana keisariksi ja jumalaksi. Hän tuhosi myöhemmin koko Venäjän ylimystön ja perusti tilalle uuden orjasäädyn, "dvorjanstvo", johon kelpasivat kaikki, sanalaskun mukaan "из грязи да в князи" jaIivana IV sai siitä tittelin "Julma". Dvorjanstvolla oli vain sotilaallisia velvollisuuksia, lisätä alueita Venäjän yhteyteen. V.I. Leninkin lainasi Tshernyshevskin sanontaa: "Me olemme kaikki orjia". Orjuuden merkkinä oli ruumiillinen rangaistus Venäjän armeijassa, joka koski myös dvorjanstvoa/aatelistoa.
Ranskan Suuri vallankumous antoi teoreettisen ja filosofisen mallin ja venäläinen sivistynyt orjaaatelisto lyöttäytyi saksalaisten radikaalieen Marxin ja Engelsin kanssa ja vuosikymmenien aikana he kehittelivät yhteistyössä "tieteellisen vallankumouksen teorian", joka ristittiin "tieteelliseksi sosialismiksi".
Tätä tieteellistä vallankumousta toteutettiin Venäjällä sata vuotta, alkaen Aleksanteri II murhasta.
Muiden vallankumousten lisäksi 1930-luvun lopulla tapahtui uusi vallankumous, informatiivinen vallankumous, kun ilmestyi stalinismin toimittama NKP(b):n historian Lyhyt kurssi, ylhäältä päin suoritettu vallankumous. Josef Stalinilla oli siihen kyllä jotain tekemistä, mutta Venäjän arkistot ovat yksityiskohtien osalta suljettuja, ainoastaan Stalinin reunahuomautuksiin kaunokirjallisuudessa saattaa tutustua.
Kuinka paljon venäläisiä ja suomalaisia intellektuelleja saattaakin yhä olla Lyhyen kurssin lumoissa?
No näitä lyhyitä kaavoja siitä, millä tavalla Venäjä on erilainen, riittää vaikka kuinka.
VastaaPoistaKiinnostavaa on nyt se, julistetaanko Venäjä taas kerran niin erilaiseksi, ettei vuoropuhelu muun maailman kanssa ole mielekäs eikä mahdollinen.
Millä tavalla muuten Lyhyen kurssin synty olisi erityisesti arkistoissa tavoittamattomissa? Enpä oikein usko.
Virheiden korjaus.
PoistaTekstissä on: "suljettuja, ainoastaan Stalinin reunahuomautuksiin kaunokirjallisuudessa saattaa tutustua."
Pitää olla: "suljettuja. Yleisen tiedon mukaan ainoastaan Stalinin reunahuomautuksiin kaunokirjallisuuden teoksissa saattaa tutustua, ei käsikirjoituksiin.
Vuoropuhelu on ainut järkevä olemassa oleva keino, koska uusia sukupolvia Venäjällä on kasvussa ja kehitteillä. Mutta näiden sukupolvien pitää tietää mitä tapahtui aikaisemmin. Neuvostoliitossa ei mitenkään turhaan liikkunut sanonta "Смесь бульдога с носорогом". Näiden "buldogien ja sarvikuonojen ristisiitosten" sukupolvien tekoja Venäjä joutuu käsittelemään vielä pitkään.