Venäjän arvot
Stepan Stepanovitš Sulakšin on kiinnostava henkilö Hän johtaa think tankia, jolla on hieman konstikas
nimi ”Probleemianalyysin ja valtionhallinnon projektien keskus” ( Центр
проблемного анализа и государственно-управленческого проектирования). Se
kuulostaa siis melko viralliselta.
Sen hallintoneuvoston puheenjohtaja
on rautatiemagnaatti Vladimir Jakunin ja siihen kuuluvat myös esim. oligarkki
Potanin sekä tutkijoista mm. Moskovan yliopiston (MGU) rehtori Sadovnitšnyi. Sulakšinin ohella tunnettuja keskuksen
analyytikkoja on Sergei Kara-Murza , jonka nimi puhuu asianharrastajille
puolestaan.
Sulakšin, joka
on koulutukseltaan fyysikko, on julkaissut useita kirjoja, yleensä yhdessä
muiden tekijöiden kanssa, mukana on ollut mm. Jakunin. Sangen kiinnostava sekä
metodologialtaan että sanomaltaan on hänen yhdessä V.E. Bagdasarjanin kanssa
vuonna 2012 julkaisema ”Venäjän valtion ylimmät arvot”. Kirja on yli
kuusisataasivuinen järkäle, joka on täynnä erilaisia kaavioita, joissa
vertaillaan eri maailman maiden edustamia ja tunnustamia arvoja. Analyysin
kohteena ovat esimerkiksi perustuslait, kunniamerkit, rangaistukset,
rikollisuus, poikkeava käyttäytyminen ja niin edelleen, aina sananparsiin
saakka.
Läpikäyty materiaali on valtava ja
sitä pyritään useimmiten käsittelemään matemaattisesti. Metodi muistuttaa siis
Pitirim Sorokinin kulturologiaa. Kvantitatiivisten metodien syvällisyydestä ja
vertailujen vakuuttavuudesta tutkitun aihepiirin –arvojen- kohdalla voi esittää
varauksia, mutta ainakin metodi on
selkeä, toisin kuin tällä alalla yleisesti harrastettu täyttä mutua suoltava
kvalitatiivinen lähestymistapa.
Koska Sulakšin ja Bagdasarjan tuovat yleensä selkeästi esille sekä
aineistonsa että metodinsa, voisi heidän teoksensa ainakin periaatteessa siis
haastaa tieteellisessä keskustelussa ja tutkia kussakin tapauksessa, miten
pätevällä pohjalla johtopäätökset ovat.
Koska aion vielä ennen eläkeikää ja
mahdollisesti sen jälkeenkin harrastaa muitakin asioita, jätän mainitun työn
tällä kertaa muille. Sen sijaan kannattaa vilkaista tekijöiden johtopäätöksiä.
Ne nimittäin ovat hyvin selkeät.
Tekijöiden mielestä Venäjän valtiolla
on käytössään selkeä arvopaketti, joka turvaa sen elinkykyisyyden. Nuo arvot on
koeteltu Venäjän historian katastrofeissa ja läpimurroissa. Noiden arvojen
vastakohdaksi hahmottuvat ”antiarvot”, jotka ovat toistuvasti tulleet esille
Venäjää kohdanneiden katastrofien aikoina. Niiden selville saanti edesauttaa
taistelua niiden juurrutusyrityksiä vastaan. Itse asiassa tällä hetkellä on
kyse informaatiosodasta, jolla näitä antiarvoja yritetään juurruttaa. Niiden
vastaisesta taistelusta pitää tehdä osa Venäjän kansallisen turvallisuuden
ohjelmaa.
Tekijät esittävät taulukon Venäjän
valtion eloonjäämisarvoista, joka koostuu kahdestatoista universaalien arvojen
blokista, jokaisessa on useita osioita.
Työn suhteen niissä korostuu
kollektivismi ja spekuloinnin hyljeksintä sekä ei-materiaalisten kannustimien
merkitys. Hengen suhteen korostuvat usko, kollektiivisen pelastuksen idea,
uskonnollisen ja maallisen yhteys ja pelastuksen luonne palkintona hurskaista
töistä.
Kollektivismin kohdalla esille
tulevat muun muassa valtiovallan sakraalinen luonne, provinssien keskihakuisuus,
valtiota muodostavan kansan ja uskonnon olemassaolo, valtioalueen pyhyys ja
marginaaliryhmien vaikutuksen minimointi. Ei-aineellisten arvojen kohdalla
korostuvat hyvän ja pahan selkeä ero, historiallisen menneisyyden arvo,
hedonismin ja ylellisyyden hylkääminen sekä totuuden henkisyys: Jumala ei ole
voimassa, vaan oikeudessa («Не в силе Бог, а в правде»).
Rakkauden kohdalla tulevat esille
sukupolvien ketju, perinteinen sukupuolten roolijako, kolmen sukupolven perhe,
lapsuuden pyhyys, lasten kollektiivinen kasvatus, vanhempien kunnioitus ja
vaatimattomuuden ja hurskauden ihanteet.
Altruismin kodalla todetaan
kansallisen idean messiaaninen komponentti, yhteisöllinen (соборная)moraalisuus, egoistisen pragmatismin
hylkääminen, uhrautuvuus ja epäitsekkyys. Suvaitsevaisuus kohdistuu
monietnisyyteen ja monikansallisuuteen. Tärkeä arvo on myötäkärsimys, sääli.
Täydellisyyden tavoittelun kohdalla
mainitaan suuntautuminen tulevaisuuteen, kansallisten sankarien Pantheonin
olemassaolo, ”passionaarisuuden” korkea taso, hurskauden mallin olemassaolo,
estetiikan kansalliset koordinaatit sekä kilvoittelu ja ”iskurius”.
Luettelo on siis varsin pitkä ja
edellä esitetty hieman lyhennetyssä muodossa. Kuten lienee käynyt ilmi,
kyseessä ovat osittain todella Venäjälle historiallisesti tyypilliset
korostukset, kuten esimerkiksi kollektiivisuuden kohdalla. Suurimmaksi osaksi
kyseessä ovat kuitenkin traditionaaliset arvot, ne joita kansainvälisessä World
Values –projektissa nimitetään ”eloonjäämisarvoiksi”. WVS:n tutkijoiden mukaan
kaikissa maissa voidaan havaita arvojen muuttuvan, kun hyvinvointi saavuttaa
tietyn tason. ”Eloonjäämisarvoista” siirrytään silloin ”postmateriaalisiin”
arvoihin, joihin kuuluu erityisesti hyvin suuri poikkeavuuden, esimerkiksi
homoseksualismin ja erilaisten perhemuotojen suvaitseminen. Samalla lisääntyy
yleinen kaikkien ihmisten keskinäinen solidaarisuus.
Venäjällä tämä prosessi ei vielä ole
oikein käynnistynyt. Tapasin Sulakšinin viime
syksynä Nogvorodissa Venäjän valtion 1150-vuotisjuhlaseminaarissa ja huomautin,
että myös Venäjää odottaa sama kohtalo kuin muitakin kehittyneitä maita. Hän
oli asiasta eri mieltä.
Itse asiassa Bagdasarjan ja Sulakšin esittävät, että maailman kansojen sopii seurata Venäjää
eikä pohjoismaita, jotka ovat olleet WVS:n johtotähtinä. Heidän analyysinsä mukaan
Venäjän valtion perusarvoilla on universaalinen luonne. Tämä antaa ”Venäjälle
oikeuden esittää yhtenäinen, messiaaninen aksiologinen projekti koko
planeetalle” he vakuuttavat.
He selittävät analyysinsä kumonneen
sen Toynbeen ja Huntingtonin näkemyksissä olevan pohjimmiltaan rasistisen
näkemyksen, että sivilisaatioiden erot olisivat laadullisia. Itse asiassa kyse
on vain suhteellisuudesta.
Toinen merkittävä seikka on, että
venäläiset arvot osoittautuivat käytännössä amerikkalaisten vastakohdiksi. He
esittävät yhteensä 22 vastakohtaparia, jotka kuvaavat tätä suhdetta. Niitä
ovat:
individualismi – sosiaalisuus
etu – epäitsekkyys
järkevä egoismi – yhteisöllinen moraali
ekspansio – messianismi
sulatusuuni – kansojen sinfonia
kulutuksen massakulttuuri –
kansallisen kulttuurin henkinen ydin
materialismi – ideokratia
avoin yhteiskunta – autarkia
kilpailu – solidaarisuus
liberaali demokratia – poliittinen autosubjektiivisuus
pluralismi, relativismi –
yhtenäisusko (единоверие)
yksityinen aloitteellisuus – etatismi
vapaus – pidäkkeettömyys (свобода –
воля)
valtiosopimus – valtiovеlvollisuus (тягло)
maailman työpaja – meidän luostarimme
meren herruus – maan herruus
liiketointen etiikka – auttamisen etiikka
sekularismi – venäläinen teokratia
vapaa avioliitto – kolme sukupolvea
”urgia” – ”gonia”
innovaatio – traditio-innovaatio
verkottuminen – hierarkia
Mikä merkittävää: mikäli USA:n arvoja
yritetään tuoda Venäjälle, ne muuttuvat vaarallisiksi, sillä valtion olemus on
siellä toinen.
Globalisaation puitteissa nämä arvot
todella uhkaavat myös Venäjää, eikä vaara kohdistu vain siihen, vaan koko
planeettaan. Tilanne on tällä hetkellä se, etteivät Venäjän instituutiot vastaa
sen perusarvoja. Itse asiassa esimerkiksi sen perustuslaki on suorastaan este
niiden toteuttamiselle. Se on siis muutettava. Lisäksi tarvitaan selkeä
ideologinen dokumentti.
Venäläisten arvojen olisi vallittava
opetuksessa, kulttuurissa, kasvatuksessa, tiedotusvälineissä, mainoksissa,
propagandassa ja valtionhallinnossa. Lisäksi on huomioitava taiteellisten ihanteiden
ja mallien taso, jolla valtiollisia ihanteita välitetään. Tällä hetkellä Venäjä
on outsiderin asemassa, sen symboliikka on eklektistä ja satunnaista. Samaan aikaan
Venäjällä toteutetaan ”antiarvojen” projektia, joka on maalle varsin vaarallinen.
Joka tapauksessa: valtio kykenee ja sen täytyy säännöstellä väestön arvosuuntautumista.
Sitä vaatii sen eloon jääminen. Neuvostoliiton kohtaloista on otettava opiksi,
katsovat kirjoittajat.
Ulkopuoliselle tarkkailijalle tulee
tämän johdosta kiusaus sanoa, että Neuvostoliitto tuhoutui juuri siihen, että
se julisti arvoja, joita ei noudattanut. Mikäli Venäjän valtio nyt julistautuu
pyhäksi ja kertoo vastustavansa egoismia, ylellisyyttä, materialismia ja
vaikkapa varastamista ja kertoo kantavansa suurinta huolta köyhistä ja
sorretuista, niin sen vakuuttavuus on vielä huonompi kuin aikoinaan
Neuvostoliiton. Ovatkohan tekijät nyt todella ottaneet huomioon sen, että
sanojen tulisi vastata tekoja. Muussa tapauksessa rappeudutaan poliittisiksi
kaksinaamaisiksi, kuten Stalin aikoinaan sanoi –sekä itse rappeutui että sanoi vihollisistaan.
В.Э. Багдасарян,
С.С. Сулакшин, Высшие ценности Российского государства. Серия «Политическая
аксиология». Москва, «Научный эксперт» 2012, 622 с.
"Valtio kykenee ja sen täytyy säännöstellä väestön arvosuuntautumista"
VastaaPoistaMainittu opus muistuttaa olemukseltaan Iivana Julman aikoinaan toimittamaa "Domostroi"-teosta. Uudessa versiossa ei kylläkään ole sen mallissa esitettyä kehotusta, että tottelemattomat piti saada kuriin vaikka murtamalla muutaman kylkiluun.
Valtio kykenee ja sen täytyy säännöstellä väestön arvosuuntautumista. Niin tehtiin myös Neuvostoliitossa, se oli kommunistista kasvatusta. Stalinin keinot ovat hyvin tiedossa, Brezhnevin valtakaudella yli kaksi miljoonaa "epäilevää Tuomasta" teljettiin pakkohoitoon KGB:n alaisuudessa toimineisiin psykiatrisin laitoksiin.
Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen valtavia summia kohdennettiin patrioottisen kasvatuksen projekteihin. Lienee kohta lailla säädetty, että epäpatriootit rinnastetaan maanpettureihin, jos heillä on suhteita ulkomaihin.
Nykyinen Domostroi on yksityiskohtia myöten suunnitelma "sinfonisesta kasvatuksesta". Sinfonia (kreik. symfonia "yhteinen ääni, yhteensoiminen"). Suunnitelman tarkoituksena on siis eliminoida riitasoinnut.
Tykkään Domostroista, sehän oli kaikinpuolinen huoneenhallituksen opas ja monet neuvot ovat ikipäteviä, löytyy mm. olut-ym. reseptiä.
VastaaPoistaValtion ensisijaisuus yhteiskuntaan nähden on tämän nykymeiningin perusidea. Se toimii sota-aikoina. Sosialismista sanottiin, että se toimii kun on kurjat olot ja luokin niitä toimiakseen. Siitä vain sitten kansalaiset uhrautumaan. Oligarkit varmaan kannustavat.
Reilu kuusi vuotta vanha juttu, pätee yhä. Tuo kaksitasoisuus tai kaksinaamaisuus on juuri Se juttu. Ketkäpä siihen eivät syyllistyisi, tosin..
VastaaPoista