Tsarski
put eli Herran tie ja sen maalliset apulaiset
Ulkomaantiedustelun kenraaliluutnantti evp.,
historiatieteiden kandidaatti Leonid Petrovitš
Rešetnikov johtaa merkittävää instituuttia nimeltä Venäjän strategisten
tutkimusten instituutti eli RISI, englanniksi Russia’s Institute of Strategic
Studies eli RISS.
Kyseessä on presidentin hallinnon rahoittama ja
hallinnoima organisaatio, jolla on useita filiaaleja Venäjällä sekä myös
ulkomailla, Turkissa, Bulgariassa ja Ranskassa, nyt myös Suomessa.
Instituutti julkaisee omaa lehteä sekä kirjoja,
sillä on myös oma TV-ohjelma RISI-TV, jonka tunnuksena on silmä ja lause ”Me
tiedämme enemmän”.
Yllätys ei liene, että instituutin ideologiassa
Venäjän imperiumilla, Euraasian liitolla, ortodoksisella uskonnolla ja Venäjän
sotilaallisilla perinteillä ja yleensä imperiaalisella isänmaallisuudella on
keskeinen asema ainakin päätellen sen julkaisujen aihepiiristä. ”Russofobia”
on vihollinen, joka vaikuttaa myös
slaaviveljien keskuudessa ja sille on omistettu jo kaksi konferenssia.
Instituutin johtaja Rešetnikov on aivan hiljattain
julkaissut kirjan[1], jonka RISI:n
humanististen tieteiden tutkimuskeskuksen johtaja M.S. Smolin on arvostellut
instituutin lehdessä[2].
Kuvio vaikuttaa tässä tapauksessa siis hieman sisäänlämpiävältä, mutta ainakin
lukija tuntee saavansa jonkinlaisen takuun siitä, ettei arvostelija pahasti
väärennä tekijän tarkoituksia.
Arvostelija toteaa heti aluksi, että kyseisen
teoksen kirjoittajalla on todella sanoma, jonka hän on halunnut ilmaista
loppuun saakka. Kirja on siis tunnustuskirja (ispovedalnaja). Kirjoittajan oma
”paluu Venäjään” oli vaikea ja kulki ateistisen neuvostoideologian voittamisen
kautta. Kirjoittajan eettinen rigorismi ja hengellinen eheys vetoavat lukijaan.
Kirjoittajalle Venäjä ei merkitse vain maallista,
vaan myös hengellistä ulottuvuutta. Se ei ole vain suuri valtio, vaan ”Jumalan
valtaistuimen jalusta”, paikka, jossa Hyvän ja Pahan voimat kohtaavat
leppymättömässä taistelussa.
Ei ollut mikään sattuma, että ”saatanallinen”
vallankumous tapahtui nimenomaan Venäjällä –juuri siellä oli pyhyyttä, mitä
voitiin häväistä. Saksassa tai Englannissa ei pyhäinjäännöksiä ja ihmeitä tekeviä
ikoneita ollut.
Paradoksaalista kyllä, juuri aineellisen vaurauden
kasvusta tuli yksi yhteiskunnan vallankumouksen tärkeimmistä syistä. Monet
eivät kestäneet rikkauden viettelyksiä ja halusivat elää ”vapaasti”, kuten
Ranskassa. Helmikuun ja Lokakuun vallankumoukset olivat saman ketjun renkaita
vanhan Venäjän hävittämisessä.
Bolševismin tarkoituksena oli Venäjän täydellinen hävittäminen ja
muuttaminen maailmanvallankumouksen tukikohdaksi. Helvetillinen julmuus ja suoranainen
kansanmurha olivat bolševikeille tunnusomaisia. Sen aloittaja oli Lenin ja
Stalin oli hänen seuraajansa. Hän ei ollut mikään Venäjän tsaarien työn
jatkaja.
Venäjän federaatiossa vaikuttaa yhä neuvostovallan
mätäneminen, lainaa arvostelija tekijää; ”Tätä joka suhteessa vastenmielistä
prosessia edistää huomattavasti liberalismi… se on venäläiselle sielulle
absoluuttisen vieras ideologia, joka tarttuvan bakteerin lailla syö
kansakuntamme organismia… Liberalismi ja kommunismi yhtyvät itse pääasiassa
–kristillisyyden jyrkässä hylkäämisessä, erityisesti ortodoksian, valtion,
kansakunnan ja kansan hengellisen ytimen hylkäämisessä. Sieltä juuri tulee
historiallisen Venäjän ja sen traditioiden ja kansanomaisen kulttuurin
vastustus”.
Arvostelija lopettaa tekstinsä kenraaliluutnantin
johtopäätökseen, jonka mukaan ”Venäjä voi olla vain imperiumi, muuten se
tuhoutuu sivilisaationa. Me venäläiset olemme imperiaalinen kansa ja meillä on
Jumalan edessä vastuu niistä kansoista, jotka ovat eläneet ja elävät meidän
kanssamme”.
Edellisestä voinee jokainen tehdä omat
johtopäätöksensä. Kiinnostavaa on ainakin se, että Rešetnikov torjuu jyrkästi
sen bolševismin arvonpalautuksen, josta eräillä tahoilla on ollut merkkejä
näkyvistä. Tämä luettakoon hänelle kunniaksi. Sitäkin kummallisempaa kyllä sitten on,
että kenraali näyttää mielihyvin hyväksyvän stalinistit yhteistyökumppaneikseen,
kuten taannoin Helsingissä pidetty seminaari osoitti.
Varmaankin kannattaa kysyä, mitä tehtäviä RISI
näkee juuri meidän pienessä maassamme. Se näyttää joka tapauksessa Suomesta
yllättävän kiinnostuneelta ja mieleen tulee, miten NKP:n kansainvälisessä osastossa
Suomi aikoinaan oli paljon ”kokoaan suurempi”.
Olemmeko me nyt joidenkin tahojen kuvitelmissa jo
luonnollinen tai ainakin potentiaalinen osa imperiumia? Olemmeko me ehkä lupaava
informaatiosodan koekenttä? Vai onko tämän päivän Pobedonostsevien mielestä
juuri meidän maassamme niin paljon hurskaita, että se voisi heidän ansiostaan
pelastua länsimaisen kulttiuurin yhteiseltä tuholta, kuten Sodoma ja Gomorra aikoinaan olisivat voineet, mikäli hurskaita
olisi ollut riittävästi?
Vastauksia emme tiedä. Vain yksi merkittävä asia on tiedossamme. RISI on meillä saanut kannatusta jopa
dosenttitasolla ja siellä aivan erityisesti. Tosin dosentteja on tässä
tapauksessa vain yksi ja hänen henkilönsä lienee varma takuu sille, että
normaalit, säädylliset ihmiset kiertävät tämän instituutin kaukaa.
Imperiumin idea
VastaaPoistaImperiumin perusideana on tietysti laajentuminen ja tehdä kaikkensa sen supistumisen prosessien eliminoimiseksi. Venäjän imperiumin historia on tietenkin tuhatvuotinen ja Venäjän imperiumin synnyttäjänä oli tietenkin Bysantin imperiumi, joka sekin oli tuhatvuotinen.
Presidentti Putin jakaa palkintoja ja suosionosoituksia Night Wolves -porukalle; se on venäläinen historiallinen tilaus imperiumin vastustajien eliminoimiseksi. Muudan Bäckman jakoi rahaa ja suosionosoituksia Helvetin Enkelit -porukalle, ties mitä tarkoituksia varten.
Mutta palatkaamme kuitenkin imperiumin idean teoreettiselle puolelle. Bysantin imperiumin sorto- ja kansanmurhapolitiikka johti siihen, että entinen Itä-Rooman imperiumi supistui pelkästään Konstantinopolin kaupungin kokoiseksi. Syynä oli uuden uskonnon, jihad-uskonnon eli muhattelilaisuuden synty ja eteneminen.
Kun Byzantium eli Konstantinopoli kaatui, niin kreikkalaiset jakaantuivat kolmeen osaan: osa jäi sulautumaan turkkilaisiin, osa pakeni Länteen paavin huostaan ja osa Venäjälle, jossa ortodoksisen kirkon metropoliitat olivat kaikki kreikkalaisia jo alusta lähtien.
Kun Konstantinopoli kaatui niin kaatui myös sen yksi puolustajista eli Bysantin imperiumin viimeinen keisari Paleolog. Tämän veljentytär, prinsessa Zoe (Sofia) Paleolog, joka pääsi paavin suojatiksi, järjestettiin myöhemmin Moskovan suurruhtinaan vaimoksi. Sofia Paleolog saapui Moskovaan runsaine paavin lahjoineen, monilukuisine saatueineen ja Konstantinopolista pelastetun valtavan kirjaston kera.
Näin Moskovaan tuli myös imperiaalisen idean filosofia, tämän kirjallisen perinnön myötä.
Moskova julistautui myös kolmanneksi Roomaksi, mutta Moskova ei ole kolmas Rooma, se on toinen Byzantium.