Mustat
sotniat
Jos pitäisi valita yksi ainoa käsite edustamaan
kaikkea sitä, mitä vanhan Venäjän liberaali älymystö, intelligentsija eniten
vihasi ja halveksi, voisi mustasotnialaisuus olla hyvä kandidaatti.
Mustasotnialaisuuteen liittyvät mielikuvat
obskurantismista, anti-intellektualismista, juutalaispogromeista ja
vähemmistövainoista. Eräiden tutkijoiden mielestä mustasotnialaiset katutappelijat
olivat esikuvana natsien myöhemmille SA-joukoille.
Suomalaiset saivat tilaisuuden tulla tuntemaan
tämän liikkeen erityisesti valtakunnanduumassa, jossa Puriškevitš ja Markov ”2”,
hyökkäsivät suuriruhtinaskunnan kimppuun. Terijoella tämän suuntauksen
aktivistit murhasivat liberaalin poliitikon Gertsenšteinin ja joutuivat
harmikseen Suomen poliisin pikkutarkan tutkinnan kohteiksi isänmaallisista
motiiveistaan huolimatta.
Neuvostoliiton romahdettua on Venäjällä alettu yhä
enemmän kaivata menetettyä Venäjää –Россию, которую мы потеряли, kuten Stanislav Govoruhinin
elokuvan kuuluisa otsikko asian muotoilee. Myös mustasotnialaisuus on joutunut
arvonpalautuksen kohteeksi. Loppujen lopuksi sentään tämä liike edusti
säilyttäviä voimia, sen mielestä ei tarvittu ”suuria mullistuksia”, vaan ”Suuri
Venäjä”, kuten pääministeri Stolypin asian muotoili.
Oliko mustasotnialaisuus itse asiassa luonteeltaan
rikollista? Eräät nykyisemmät tutkijat ovat kiistäneet sen, että juutalaispogromit
olisivat olleet mustasotnialaisten suoranaisesti organisoimia, saati sitten tsaarin
itsensä salaisesti hyväksymiä. On toki myös kielletty pogromeja koskaan olleenkaan,
mutta tätä on melko vaikeaa todistella sivistyneistölle.
Joka tapauksessa mustasotnialaisuus on kokenut
selvän arvonpalautuksen yhdessä Stolypinin, Nikolai II:n ja muiden 1900-luvun alun
vanhan hallinnon symbolien kanssa.
Olkoonpa, että joukossa oli joku murhamies,
vasemmalla niitä oli monin verroin enemmän. Mustasotnialaisiin kuuluivat ehkä
huligaaneiksi ja pelleiksi leimautuneet Puriškevitš ja Markov, mutta heidän kannattajiinsa
voitiin lukea myös pyhä Ioann Kronstadtilainen, jota myös Dostojevski oli
suuresti kunnioittanut.
Mustasotnialaisuus oli käsitteenä epämääräinen ja
se liitettiin erilaisiin isänmaallisiin puolueisiin ja liikkeisiin. Sanana se
ei viitannut kasakkasotnioihin, vaan Nižni Novgorodin nostoväkeen, joka vuonna
1612 nousi ajamaan vääräuskoiset puolalaiset valloittajat pois Kremlistä.
Mitä pahaa tässä voisi isänmaallisen venäläisen
mielestä olla? Venäjällä ei suotta ole ryhdytty viettämään marraskuun neljättä
päivää kansan yhtenäisyyden päivänä, silloin vallattiin Moskova takaisin
venäläisille tuona ikimuistoisena vuonna 1612.
Venäläisten isänmaallisten voimien kannalta ei
siis mikään pätevä syy estäisi ottamasta ”mustasotnialaisuutta” uudelleen
käyttöön isänmaallisten aktivistien kunnianimenä. Jostakin syystä näin ei
kuitenkaan ole tehty –vielä.
Tämä ei toki ole estänyt perustamasta erilaisia
aktivistiliikkeitä, jotka –in spe-
pystyvät pitämään kadun hallussaan. Taannoin oli olemassa laaja nuorisoliike,
jonka eri osastot käyttivät nimiä Naši, Iduštšie
vmeste, Mestnyje ja niin edelleen. Näihin yhdistyksiin näyttävät
hakeutuneen uratietoiset nuoret pyrkyrit, joiden kyky ja halu vaarantaa
hipiäänsä katutappeluissa oli olematon. Niinpä ne ovat pikkuhiljaa hiipuneet,
saatuaan toki käyttöä esimerkiksi Viron diplomaattisen edustuston vastaisissa
huligaanihyökkäyksissä, jollaisten järjestäminen valtion virallisten elinten
toimesta olisi ollut ilmeisen epämukavaa.
Näiden kultalusikkanuorten ohella suurta Venäjää kannattavilla
voimilla on ollut muitakin liittolaisia. Moottoripyöräjengi on näin ylevässä
roolissa hieman eksoottinen ilmestys, mutta suvereenilla demokratialla on toki
oikeus valita liittolaisensa. Presidentti Putin on useaan otteeseen
osallistunut ”Yön susien” tapahtumiin, tosin kolmipyöräisellä ajaen. Tärkeämpää
on, että hän myöntänyt jengin johtajalle korkean kunniamerkin perusteena ansiot
isänmaallisessa kasvatuksessa.
Ovatko ”Yön sudet” rikollisjärjestö? Yksittäiset
ammuskelut, ryöstöt ja kidnappaukset voivat toki sattua kenelle tahansa. Jengi
ei tietenkään ole vastuussa jäsentensä käytöksestä, vaikka ylläpitää ankaraa
kuria ja vallan vertikaalia. Tämän Suomen poliisikin tietää.
Eipä siis käytetä herjaavia ja solvaavia termejä.
Roolinsa ja ideologiansa puolesta ”Yön sudet” on selvästi mustasotnialainen
järjestö, joten kutsukaamme sitä sillä nimellä. Nimitys on loukkaava vain
vastustajien mielestä. Ne, jotka kannattavat Venäjän suuruuden tukemista myös
huliganismin avulla, voivat laskea saavansa tukea korkealta taholta. Näin olivat
asiat myös sata vuotta sitten Venäjällä.
Mitä herjauksia ja solvauksia! Varaanko ajan aamutv:stä?
VastaaPoista