Sive
Natura
Joskus valistuksen vuosisadalla, kun
eurooppalaisen ajattelun terävin kärki irtisanoutui auktoriteettien pauloista,
alkoi persoonallisen Jumalan käsite tuntua sekä tarpeettomalta että
loukkaavalta. Niinpä maailmankaikkeuden salattuun olemukseen tyydyttiin
viittaamaan kaksimielisesti Deus, sive
Natura. Jumala eli Luonto.
Luonto ilmeni sekä luovana että luotuna, natura naturans ja natura naturata. Viimemainittu, eli luotu luonto oli kaikki se,
mikä seuraa Jumalan luonteen välttämättömyydestä tai hänen attribuuteistaan
ymmärrettyinä Jumalassa oleviksi asioiksi, joita ei voi olla olemassa eikä
ajateltavissa ilman Jumalaa, päätteli Spinoza ylevästi.
Luonto sivilisaation vastakohtana alkoi hurmata
valistuksen henkeä. On väitetty, ettei romantiikka itse asiassa ollut reaktiota
valistuksen järkeisuskolle, vaan sen toinen ulottuvuus. Miksi järjen olisi
täytynyt olla kylmää, kun natura oli
mitä suurimmassa määrin kuumien intohimojen valtakuntaa. Järjen, ration tehtävänä tuskin voi olla luonnon
muuttaminen vaan pikemminkin sen oikeanlaatuinen ymmärtäminen.
Valistuksen edustaja puhtaimmillaan oli markiisi
Donatien-Alphonse-Francois de Sade, jonka filosofiset intressit suuntautuivat
erityisesti seksuaalisuuden tutkimiseen, varsinkin kivun ja väkivallan
kannalta. Täydellinen vapaus kuului markiisin tunnuksiin. Ancien régime telkesi libertiinin Bastiljiin, josta hänet
vapautettiin ikimuistoisena heinäkuun neljäntenätoista vuonna 1789.
Kansanjoukko repi silloin kappaleiksi sekä itse linnoituksen että sen
päällikön, jonka sydän tökättiin kepin nenään ja kuljetettiin riemusaatossa
ympäri vapaata Pariisia.
Tässä ei ehkä maksa vaivaa ryhtyä enemmälti
tutkistelemaan de Saden henkisiä perillisiä, joihin varmasti kuuluu merkittävä
osa nykyistäkin ranskalaista älymystöä samoin kuin yleensä sitä läntistä
aktivistien joukkoa, josta puoli vuosisataa sitten käytettiin nimitystä
uusvasemmisto. Pelkästään Michel Foucaultin opetuslasten piiriin voitaneen
lukea koko nykyinen feminismi.
Ajatus luonnon jumalallisuudesta on kaikkea muuta
kuin selkeä. Missään ei ole kerrottu, pitäisikö jumalallisuutta kunnioittaa vai
pitää yhdentekevänä. Jos luonto on Jumalaa, niin silloin elukatkin ovat sitä.
Ehkä jumaluus löytyykin parhaiten juuri petomaisuudesta?
Tämä ajatus ei ollut niinkään vieras sille
joukolle, joka huumaantui Saksassa kansallissosialistien aatepuurosta, joka
vyörytti järjettömyyden tueksi järjen argumentteja darwinismista eugeniikkaan
ja sosialismista perinnöllisyystieteeseen. Kaikki kelpasi, kunhan se tuki Asiaa.
Miksei olisi?
Asiaa vastaan puhuvat argumentit voitiin sen
sijaan ohittaa. Jos oli päätetty, että jumaluus oli omassa kansassa, ei ollut
mitään ylempää auktoriteettia, joka olisi voinut tämän kyseenalaistaa. Jos
kansan natura oli sen oman edun
tavoittelu kaikin keinoin, ei petomaisuus ollut niiden joukossa muita huonompi,
jos se kerran toimi. Ehkäpä se jopa oli verraton etu?
Järjen tehtävänä tällaisessa ”jumalan eli luonnon”
maailmassa ei voinut olla mikään muu kuin toiminnan palveleminen. Koska niillä,
jotka joutuivat tämän toiminnan uhreiksi, oli asioista pakostikin erilainen
käsitys, heidät oli kukistettava. Tämä saattoi tapahtua vain toiminnan eikä
argumentaation keinoin, kuten kaikki toiminnan filosofiat marxilaisuudesta
feminismiin ymmärtävät. Tehtävänä ei ole maailman selittäminen, vaan sen
muuttaminen. Politiikan ultima ratio
on väkivalta. Sille kannattaa jo hieman kumartaa ja se voi myös pakottaa niin
tekemään. Sen saaminen omaan hallintaan on politikoinnin korkein tavoite.
Koskaan sitten 1800-luvun ei luonto ole ollut niin
tärkeä yhteiskunnallinen ja moraalinen argumentti kuin se on nyt. Ihmisen
käyttäytymisen luonnollisia normeja etsitään apinoilta ja hiiriltä.
Absoluuttinen vapauden ja itsensä toteuttamisen vaatimus on yleensä normaalina
taustaoletuksena de Saden hengessä.
Valitettavasti tämä asetelma sisältää
väistämättömiä ristiriitoja. Jo saman kansan naiselle ja miehelle itsensä
toteuttaminen voi tarkoittaa eri asioita. Luonto saattaa myös esittää erilaisia
tarpeita ja vaatimuksia eri ihmisryhmille, kansoille ja heimoille. Kaikkien
maksimaalinen halujen tyydyttäminen ei ole samaan aikaan mahdollista.
Kenen on annettava periksi ja miksi? Onko jokin
taho jollakin perusteella niin paljon muita parempi, että sillä on oikeus
pakottaa muut muottiinsa? Vai voisiko yhteiskunta pirstoutua heimoihin, joista
jotkut olisivat esimerkiksi moniavioisia, toiset harjoittaisivat ihmissyöntiä
ja kolmannet pedofiliaa? Kaikki taipumustensa mukaan? Miesten ja naisten ohella
rekisteröitäisiin erilaisia muita identiteettejä, joilla kaikilla olisi omat
erikoisoikeutensa? Eikö tässä olisi eräänlainen uuden ajan Amerikka, vapaus
ilman puritanismia, deus sive natura?
Kenellä on oikeus tuomita? Millä perusteella? Vox populi, vox dei,
Mutta olemmeko oikeasti menossa kohti kaiken
sallivaa moniarvoisuutta? Kuten valistuksen aikana, on nytkin havaittavissa
vapautumisen rinnalla myös aivan päinvastainen tendenssi. Tätiryhmät, jotka
näköjään ilman mitään epäilyksiä arvelevat edustavansa kaikkien ihmisten
todellista ja oikeaa luontoa, ovat alkaneet vaatia yhä enemmän kieltoja ja
rajoituksia erityisesti miesten luontaisten taipumusten kahlitsemiseksi. Räikeänä
esimerkkinä on seksin oston kieltäminen. Tässä tarkoituksessa pyritään
holhoamaan myös väärin ajattelevia naisia.
Mistä on peräisin se mandaatti, jonka perusteella
yhden ryhmän, jopa enemmistön luonnolliset taipumukset kriminalisoidaan?
Entä missä on se Jumala, joka pyhittää
periaatteen, jonka mukaan feminismin arvosteleminen on rikos…? Eikö tämä
tarkoita sitä, että jumaluutena ei enää ole natura
sinänsä, vaan sen yksi ja muista poikkeava osa osa: natura naturatan erikoistapaus? Kyse on siis klassisesta
epäjumalanpalvonnasta. Kuten juutalaiset Siinain korvessa tekivät jumalakseen
kultaisen vasikan, samoin ollaan nyt tavallaan pyhää lehmää nostamassa kaikkien
nautojen perikuvaksi ja mittapuuksi.
Olisi tietenkin aivan yhtä barbaarista, mikäli
idolina ja absoluuttisena ihanteena olisi sonni kaikkine sonnimaisine
taipumuksineen. Ongelmana on se, että jumalallisuuden rajoittaminen
erikoistapaukseen, pars pro toto,
kuten kaiken konkreettisen jumaloiminen ideaalisen sijasta merkitsee porttia
barbariaan. Jos me julistamme pyhiksi luodun ja äärellisen, natura naturatan ja teemme sen luojan ja
äärettömän mittapuuksi, olemme nivusiamme myöten barbariassa, Jos olemme
johdonmukaisia, joudumme silloin turvautumaan vain väkivaltaan saadaksemme
asiamme näyttämään oikealta. Mutta näinhän on ennenkin tehty.
De Sade istui vuosikaudet Bastiljissa ja sitä
ennen Vincennesin linnassa. Kävin viikko sitten siinä vankityrmässä, joka oli
hänen kotinaan. Paikka vaikuttaa pätevältä filosofisen inspiraation lähteeksi.
Sen kunniaksi nämäkin rivit.
Jumalan olemus on aina aikaansaanut runsaasti pohdintaa. Se partasuinen mieshenkilö, joka istuu pilven reunalla kelpuutetaan yleensä enintään jumalaa esittäväksi symboliksi. Yksi vastaus jumalan olemusta koskeviin pohdintoihin on muistaakseni Voltairella, jonka mukaan ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen. Niinpä jumalalla on olemuksia jokseenkin yhtä paljon kuin maailmassa on ihmisiä. Ja tämä kertookin, mistä on peräisin se mandaatti, jonka perusteella jonkun ryhmän taipumukset kriminalisoidaan ja jonkun ryhmän arvosteleminen on rikos. Se on peräisin jumalalta. Siltä jumalalta jonka riittävän vaikutusvaltaiseen asemaan päässyt henkilö tai ryhmä kulloinkin määrittelee.
VastaaPoistaJa ei koskaan missään eikä milloinkaan eliitti ole onnistunut määrittelyssään niin hyvin kuin ruotsinkielisyys jumalan synonyymina tämän päivän Suomessa
PoistaNaulan kantaan.
VastaaPoista