Keskiaikaa
Tukholmassa
Jos etsii
vanhoja Ruotsin kuningaskunnan, siis tämän meidänkin valtiomme muistoja, niitä
löytyy kaikkialta Itämeren ympäristöstä, myös Saksasta ja Puolasta ja tietenkin
itärajan takaakin, Baltiasta puhumatta ja Liettuakin mukaan lukien.
Itse pääkallon
paikalla eli Tukholmassakin on keskiajastakin tallella yhä jotakin, vaikka esimerkiksi
Brunkeberg, vuori tai kukkula, joka aikoinaan oli Tukholman liepeillä käydyn
suuren taistelun näyttämö, on nyt aivan ydinkeskustassa oleva alue, joka on
jyrätty aivan tasaiseksi.
Siellä on
nykyään jo vaikea kuvitella ympärilleen tuota vuonna 1471 käytyä taistelua
perivihollista eli tanskalaisia vastaan. Sen sijaan Kristian II:n toimeenpaneman
Tukholman verilöylyn (1520) paikka Suurtorilla tuntuu yhä elävältä, vaikka en
tiedäkään, mitä kaikkea siellä on tosiasiassa jo muuttunut. Luultavasti kaikki nähtävissä
oleva. Liekö torikaan enää entisellä paikallaan.
Mutta on
Tukholmassa vanhaakin säilynyt ja tarkoitan nyt nimenomaan keskiaikaista, enkä noita1600-1700-lukujen
rakennuksia, joita on paljonkin ja monet hyvinkin hienoja.
Riddarholmin kirkko,
jonka rakentaminen aloitettiin 1200-luvulla ja joka aluksi palveli
fransiskaaniluostaria, on saanut kunnian tulla Ruotsin kuninkaiden hautapaikaksi
ja siellä lepäävät Ruotsin hallitsijat Kustaa II Adolfista aina vuonna 1950
kuolleeseen Kustaa V:een saakka. Kristiina-kuningatar puuttuu sattuneesta
syystä (ks. Vihavainen:
Haun mahdoton tyyppi tulokset).
On siellä myös
Maunu Ladonlukon hauta komeine patsaineen, mutta ruumis ei tutkijoiden mielestä
ole aito. Siellä on myös Kaarle Knutinpoika Bonden hauta, jota näköjään on
pidetty aitona.
Knutinpojan
kallosta otettu kipsivalos on kirkossa näytteillä ja tekee hieman oudon
vaikutuksen, yksi hampaista kun näyttää olevan kummallinen torahammas.
Siinä joka
tapauksessa on myös muuan linkki Suomeen. Knuutinpoikahan oli peräti kolmeen
otteeseen Ruotsin kuninkaana ja useimmat ovat nähneet kuvan pompöösistä
historiamaalauksesta, jossa hän lähtee Viipurista kuninkaanvaaliin (ks. kaarle
knuutinpoika lähtee kunikaanvaaliin - Поиск Изображения).
Viipurin linna, vuodesta
1475 lähtien vielä yhdessä siihen yhdistetyn Olavinlinnan kanssa oli Ruotsin valtakunnan
tärkeimpiä ja sen isännällä oli poikkeuksellisen suuret voimavarat ja myös
mahdollisuus noudattaa omaa ulkopolitiikkaansa.
Erik Akselinpoika
Tott, Sten Sture ja Nils Turesson Bielke olivat tässä asemassa jopa Kaarle
Knuutinpoikaa, heikkoa kuningasta merkittävämpiä.
Sitäkin oudompaa
on, että Tukholman Historiska museetin Ruotsi historia-näyttelyssä Viipuria ei
ole edes merkitty kartalle, Vain Turku saa Suomesta tämän kunnian.
Ennen kuin siirrymme
Historialliseen museoon, on mainittava Riddarholmin kirkon seremoniallinen
käyttö Serafiimiritarikunnan jäsenten vaakunoiden sijoituspaikkana. Suomesta
siellä on mukana useita presidenttejä, viimeisimpinä Kekkonen, Koivisto ja Ahtisaari.
Myös Tarja
Halonen ja Sauli Niinistö ovat serafiimiritareita, mutta heidän vaakunakilpensä
lienevät kuninkaanlinnassa. Sieltä ne heidän kuoltuaan siirretään
Serafim-soiton kaikuessa Riddarholmin kirkkoon.
Muuten, ritarit
joutuvat luovuttamaan ritarikunnalle vaakunansa vaalilauseineen. Ellei
sellaista ole, se tehdään. Kekkosen vaalilause on ”Sitä kuusta kuuleminen” ja
Ahtisaaren ”Se pystyy, ken uskaltaa”.
Mannerheimin
vaalilause ”Candida pro causa ense candido” (Puhtaalla /vitivalkoisella/
miekalla puhtaan /vitivalkoisen/ asian puolesta) oli laadittu Tanskan Elefanttiritarikuntaa
varten ja hän valitsi sen itselleen vuonna 1922 eli siis vasta muutama vuosi sen
sodan jälkeen, jossa oli johtanut valkoista armeijaa. Se tietenkin kelpasi myös
serafiimiritarikunnalle.
Seremonialliseen
käyttöön vihitty Riddarholmin kirkko loihtii juhlallisen tunnelman, vaikka
siellä ei ole jumalanpalveluksia pidetty enää vuoden 1809 jälkeen. Sieltä
kiireisen keskiaikaturistin kannattaa siirtyä esim. uberilla Norrmalmin Narvavägenille,
Historialliseen museoon (Historiska museet).
Mainio sotamuseo
(Armémuseum), joka sijaitsee lähellä, on aikataulusyistä nyt jätettävä rauhaan
(ks. Vihavainen:
Haun armemuseum tulokset).
Historiska museetin (ks. Vihavainen:
Haun historiska museet tulokset) näyttelyt ovat perinteisesti olleet kovasti
nykyisen Ruotsin alueelle sijoittuvia ja Suomea harvemmin (liian harvoin) mainitsevia.
Kovin kiinnostavia ja hyvin tehtyjä ne ovat taas kerran.
Muuan teema on nyt
noituus ja 1600-luvun paholaishysteria, josta esitetään paljon konkreettisia tapauksia.
Paralleeleja nykyaikaan tulee väistämättä mieleen. Otteet vanhoista asiakirjoista
ovat sekä ruotsiksi että englanniksi.
Toinen, pienempi
teema, on verilöyly Visbyn muurien edustalla vuonna 1361, kun tanskalaiset
teurastivat siellä 1800 ruotsalaista, puolet Gotlannin asukkaista. Itse asiassa
koko museo vaikuttaa tällä kertaa melkoiselta kauhukammiolta, jossa kidutettujen
ja tapettavien huudot kaikuvat.
Ruotsalaisten ja
tanskalaisten kansallinen perivihollisuus onkin keskiajalta 1700-luvulle
ulottuva teema, jolla varmasti on ollut jälkivaikutusta paljon kauemminkin ja
luulen, ettemme me Suomessa oikein pysty ymmärtämään asian merkitystä. Venäjää
en muista mainitunkaan tämänkertaisissa näyttelyissä.
Keskiaikaisia
aarteita, kuten Pyhän Birgitan värttinäluu kullatussa kotelossaan, on sopiva
määrä esillä ja laaja viikinkiajan näyttely on vaikuttava huolella tehtyine teemanäyttelyineen,
joissa muun muassa kerrotaan viikinkilaivan ja sen purjeen valmistamisesta.
Aarteitahan näillä rosvoilla oli myös runsaasti. Suurelta osin korujen mallit
ovat samoja kuin meilläkin.
Hallitsijoista
Kustaa Vaasa nousee voimakkaasti esille ja hänen kerrotaan vaikuttaneen maan
historiaan enemmän kuin kukaan toinen. Nyt häntä ei kuitenkaan enää pidetä
herttaisena maan isänä, vaan todetaan myös varjopuolet, häntä kutsutaan usein
myös tyranniksi. Toki sille onkin perusteita (ks. Vihavainen:
Haun ylikangas vaasa tulokset).
Nordiska museetin
yleisilmeelle antavat leimansa kaksi sankaria: Kaarle X Kustaa patsaana museon ulkopuolella
ja valtava Kustaa Vaasan patsas sisäpuolella. Muutenhan vanha historia loistaa
siellä poissaolollaan.
Molempien maine
on hiukan yli sadassa vuodessa laskenut merkittävästi, mikä kuvaa uutta
asennetta historiaan. Kaiken keskipisteessä ei enää ole kansallisvaltio ja sen
mahti, vaan pikemminkin se pieni ihminen, jonka kustannuksella kaikki ”suuruus”
hankittiin.
Tässähän sitä
olisi esimerkkiä venäläisillekin. Sellaisesta alkoi jo olla selviä merkkejä useammassakin
museossa Neuvostoliiton romahdettua, mutta nyt on matka takaisin henkiseen
taantumaan taas hyvässä vauhdissa.
Saapa nähdä, miten historiakuva meillä
kehittyy nykyisen poliittisen käänteen oloissa.
"Ruotsalaisten ja tanskalaisten kansallinen perivihollisuus onkin keskiajalta 1700-luvulle ulottuva teema, jolla varmasti on ollut jälkivaikutusta paljon kauemminkin"
VastaaPoistaOn tuossa asiassa yksi positiivinen puoli: se osoittaa, että aikaa voittaen ja suostuisissa olosuhteissa perivihollisista voi tulla ystäviä - tai ainakin toistensa sietäjiä.
Muuten olen blogin aiheesta sitä mieltä, että jokaisen sivistyneen ihmisen pitäisi käydä ainakin kerran vanhassa pääkaupungissa. (Pietarissa käynnistä en edes uskalla unelmoida...se joka on käynyt siellä ymmärtää Helsingin idean.)
"miten historiakuva meillä kehittyy nykyisen poliittisen käänteen oloissa"
VastaaPoistaEilen TV 1:llä nähty arkistomateriaaleihin perustuva dokumentti Sodan ja rauhan lapset oli tuossa suhteessa puhutteleva; toisaalta kun seuraa nykynuorisoa ja sille syötettyjä arvoja, herääkysymys, oliko dokumentissa nähty maailma parempi kansankunnan eloonjäämisen kannalta. Nykymenoa katsellessa tulee jopa ajatus, olemmeko kansana ryömimässä vapaaehtoisesti ruumisarkkuun, nykykielellä pienentämässä itseämme.