Totuus on ajan tytär
Veritas -filia
temporis
Aulus
Gellius 130-180 JKr.
Tuli tässä taas jonkun kanssa juteltua siitä, miten asioiden
ja tapahtumien ihmisten mielessä saamat lataukset ja merkitykset saattavat historian
kuluessa muuttua aivan totaalisesti.
Välttämättä ei tarvita edes pitkiä aikoja tällaisen muutoksen
tapahtumiseen. Niin sanottu suomettuminen ja yleensäkin suhteemme Venäjään on
juuri tällä hetkellä se alue, jolla suurimat muutokset ovat tapahtumassa ja jo
tapahtuneetkin.
Tyhmimmät kuvittelevat, että tässä tapahtuu yksi kertaisesti
siirtyminen valheesta totuuteen ja että tämän jälkeen ei vastaavia muutoksia
enää koskaan tarvita eikä tule tapahtumaan.
No, tämän voisi jättää omaan arvoonsa, ellei samalla sentään
muistaisi, miten valtava merkitys asialla on ja että sillä tulee olemaan oma roolinsa
asioiden kehityksessä.
Ettei asia menisi tyhjäksi jaaritteluksi ilman konkreettisia
esimerkkejä, pistän tähän erään vanhan blogin ajalta, jolloin meille tänä
päivänä ominainen viisaus vielä puuttui monilta, muun muassa minulta:
maanantai 4. elokuuta 2014
Törkeiden ajatusten historiaa
Taannoisina neuvostoaikoina, jotka siis eivät Suomessa
olleet ns. neuvostovallan vuosia, oli poliittisella korrektiudella silti omat
sääntönsä ja rajansa. Ne oli helppo tietää, eikä niiden rikkominen kiinnostanut
juuri ketään. Uhmaaminen oli täysin luvallista, mutta aiheutti asianomaisen
luottoluokituksen romahtamisen roskasarjaan.
Kauko Kare julkaisi omaa lehteään, mutta harva viitsi sitä
lukea, useimmissa lukijoissa se lieneekin herättänyt lähinnä
vaivaantuneisuutta. Karehan kertoi asioista, jotka kyllä olivat tosia, mutta
entäs sitten? Ne olivat asioita, jotka tukivat vääriä mielipiteitä ja
tulkintoja. Sellaisten mielipiteiden tunnustaminen, saati ääneen lausuminen oli
turhaa, tarkoitushakuista ja loukkaavaa. Asiat eivät moisesta poliittisesta
pornosta muuksi muuttuneet eikä isänmaan etu hyötynyt, päinvastoin.
Totuus sinänsä, pelkkänä totuutena, ei ollut vielä yhtään
mitään, kuten jo Lenin oli kertonut. Olennaista oli kysyä, ketä tämä tällainen
totuus palveli. Suomessa totuuden tuli palvella kansojen ystävyyttä, nimenomaan
Suomen ja Neuvostoliiton välillä. Olisi ollut rikos toimia tuota ystävyyttä
vastaan ja tämä ymmärrettiin hyvin siinä vaiheessa, kun Kekkonen valittiin
poikkeuslailla kaikkien puolueiden tuella. Valtava enemmistö kannatti häntä
oikeasti, eikä tuo outo laki herättänyt kovin kummoisia reaktioita. Tärkeintä
ei ollut totuus sinänsä, vaan se, että ystävyys kukoisti ja kauppa kävi.
Koska venäläiset olivat itse valinneet osansa ja rakastivat
poliittista järjestelmäänsä, ei sen sorkkiminen kuulunut muille, saati
suomalaisille. Suomessa oli tavattoman vähän niitä, jotka 1970-luvulla pitivät
Baltian maiden kuulumista Neuvostoliittoon väkivaltana, saati rikoksena. Ehkä
nyt liittäminen oli kyllä tapahtunut epäselvissä oloissa, mutta kukaan ei
ryhtynyt paasaamaan sen epäoikeudenmukaisuudesta. Mitä sillä olisi voinut
saavuttaa? Kuka sitä paitsi pystyi osoittamaan, etteivät baltit ja virolaiset
olleet osaansa tyytyväisiä? Kaikki käytettävissä olevat tiedot kertoivat
muusta.
Jos Baltian kuuluminen Neuvostoliittoon oli kiistaton ja
ilmeisen peruuttamaton tosiasia, niin Ukrainan kuuluminen siihen oli niin
ilmeinen selviö, että olisi ollut suorastaan kummallista ja hirvittävää kuulla
jonkun epäilevän sen oikeutusta. Yleensä Suomessa ei edes tiedetty, että oli
olemassa kansakuntaa nimeltä ukrainalaiset. Ukrainan nimi toki tunnettiin ja
ymmärrettiin sen sijaitsevan eteläisellä Venäjällä. Monet arvelivat, että
siellä puhuttiin jonkinlaista murretta, mutta tuskin kukaan epäili, ettei seutu
oikeastaan ollut Venäjää. Venäjää tuntevat tiesivät Kiovan vanhaksi
pääkaupungiksi ja Venäjän kaupunkien äidiksi, Gogolin ukrainalaistarinat
tiedettiin ja Kaarle XII:n tappio Pultavassa. Siinä se sitten jo alkoi ollakin.
Luultavasti vain historiaa opiskelleilla oli tietoa siitä,
että Ukraina oli Venäjän kansalaissodan vuosina ollut itsenäinen ja jopa
solminut diplomaattisuhteet Suomeen. Joissakin tutkimuksissa asia mainittiin
ohimennen pikanttina yksityiskohtana ja osoituksena Suomen hallituksen
typerästä ja sopimattomasta neuvostovastaisuudesta.
Kun taistolaisnuoriso lauloi Nataliasta, joka odotti
Ukrainan vapautumista, oli jokaiselle selvää, että vapaus tarkoitti
saksalaisten fasistien karkottamista ja neuvostovallan palauttamista
murtumattomassa ystävyysliitossa. Historian harrastajat tiesivät lisäksi, että
natsi-Saksa oli yrittänyt nostaa ukrainalaisia neuvostojen maata vastaan ja
luvannut jopa erillistä ukrainalaista valtiota.
Tämä pitikin paikkansa. Itse asiassa jo keisarillinen Saksa
oli suunnitellut Ukrainan erottamista Venäjästä ja peräti toteuttanutkin sen.
Lisäksi suunnitelmissa oli, että Venäjästä olisi erotettava Kaukasia ja
Turkestan sekä tietenkin Puola, Baltia ja Suomi. Silloin venäläinen
imperialismi olisi kukistettu ja kansojen vankilan portit avattu. Se olisi myös
tarkoittanut sen venäläisen vaaran minimoimista, jonka Venäjän valtava kasvu
oli Saksalle tuonut.
Saksalla oli siis mitä kiitettävin vapautusmissio ja sen
toiminta ensimmäisessä maailmansodassa todella herätti kiitollisuutta niin
Suomessa kuin Ukrainassa. Ikävä kyllä toiminta ei ollut pyyteetöntä. Saksankin
imperiumi oli imperialistinen, kuinkas muuten. Vapauttaja halusi uudet valtiot
omaan intressipiiriinsä, ei ehkä nyt aivan samanlaiseen riippuvuuteen kuin
Venäjä aikanaan, mutta silti, Jopa Suomessa tästä saatiin hieman esimakua ennen
kuin saksalaiset poistuivat.
Ajatus Ukrainan vapauttamisesta jäi elämään, myös Saksassa.
Sen erityisenä ajajana ja teoreetikkona oli Paul Rohrbach, joka oli puolustanut
Ukrainan valtiollisuuden ideaa jo keisarillisessa Saksassa. Hitler peri
ajatuksen ja natsien teoreetikoilla oli siitä pian omat versionsa. Kuten
tiedetään, Alfred Rosenberg otti ajatuksen Ukrainan vapauttamisesta enemmän tai
vähemmän tosissaan. Hitler, Erich Koch ja monet muut brutaalin riistopolitiikan
kannattajat sen sijaan viittasivat kintaalla niille tulkinnoille, joiden mukaan
ukrainalaiset olivat eri rotua kuin isovenäläiset ja melkoiselta osin peräti
goottilaista, arjalaista alkuperää.
Siitä, minkä piti olla Ukrainan vapautus, tuli sen tuho.
Joukkoteurastus vaati miljoonia uhreja, ehkäpä peräti kymmenen miljoonaa.
Aineelliset tuhot olivat ennenkuulumattomat. Tällainen ”vapautus” ei ollut
kenenkään mieleen. Silti yhteistoimintamiehiä oli aikoinaan löytynyt. Oli jopa
koottu ukrainalaisia SS-yksiköitä. Koko ajatus Ukrainan vapauttamisesta
leimautui natsien juoneksi. Itse asiassa heidän tarkoituksensa oli Ukrainan
orjuuttaminen, ryöstäminen ja joukkomurhan järjestäminen. Koko idea ”vapautuksesta” oli
siis törkeä. Jälkimaineeksi tuli tämä ja ansaitusti.
Virallisen neuvostotulkinnan mukaan Neuvostoliiton
suurena erikoisuutena sodassa oli ollut, ettei siellä lainkaan tavattu
pettureita. Sen sijaan joukkosankaruus yhteisen suuren isänmaan puolesta oli
ollut ominaista kaikille kansallisuuksille.
Väitettä Neuvostoliiton erikoislaadusta ei voi kokonaan
tyrmätäkään, sillä vähemmistökansallisuudet todella osallistuivat huomattavalla
innolla taisteluun Saksaa vastaan, jopa ukrainalaiset, jotka olivat hiljattain
saaneet kokea kovia neuvostovallan kynsissä. Syitä pohdittaessa ei kannata
unohtaa puna-armeijan drakonista komentoa ja rintamamiesten selän takana
odottavia konekiväärejä. Tärkein syy uskollisuuteen neuvostovallalle saattoi
kyllä olla saksalaisten törkeä miehityspolitiikka ja yleinen brutaalius.
Poikkeuksia lojaalisuudesta olivat ns. rangaistut kansat,
joita virallinen neuvostopropaganda kieltäytyi tykkänään muistamasta. Sen
lisäksi jäi neuvostohistorian muistihäiriön uhriksi aika lailla muutakin, tässä
joukossa mainittakoon aivan erityisesti monien ukrainalaisten aktiivinen tai
edes passiivinen sympatia ajatukselle omasta valtiosta. Saksalaiset olivat
huonoja ystäviä, mutta ajatus ukrainalaisuudesta, vapaasta Ukrainasta jäi taas
kerran kytemään.
Jos meillä tai vaikkapa Ruotsissa tai Tanskassa olisi
ryhdytty kirjoittelemaan Ukrainan ”miehitystä” vastaan, ennen 1990-lukua, olisi
asia herättänyt joko naurua tai todennäköisemmin suurta närkästystä. Kenen
etuja palveli tällainen idea? Kyseessähän oli ajatus neuvostovaltion
hajottamisesta eli siis antikommunistisen imperialismin palvelemisesta, jota
natsit olivat yrittäneet toteuttaa.
Mitä todennäköisimmin asiasta olisi närkästytty myös
Ukrainassa. On luultavaa, että ukrainalainen nationalismi ennen Neuvostoliiton
hajoamista oli yhä paljolti lapsenkengissään. Kun paine hellitti, alkoi kuohua
kuin vichypulloa avatessa. Siitä ne rivit sitten pantiin ojennukseen, rintaman
puolet valittiin ja nyt taidetaan jo käydä vapaussotaa, jossa kansakunta
lopullisesti taotaan. Onnea vaan kaikille osapuolille!
Mutta niin se vaan aika menee ja selviöt seuraavat toisiaan
ilman erityistä logiikkaa. Ajatelkaamme nyt vaikka Suur-Suomi-aatetta. Siinä
oli myös kyse venäläisen imperialismin purkamisesta. Se saattoi jopa tukeutua
kansankomisaarien neuvoston dekreetteihin, eritoten numero ykköseen
(rauhandekreetti), jossa mahdollisimman selvin sanoin ja ilman varauksia
tunnustettiin jokaiselle, pienelle ja suurelle kansalle oikeus itse määrätä
valtiollinen asemansa, Venäjän yhteydessä tai sen ulkopuolella. Tämä piti voida
suorittaa kansanäänestyksellä ilman minkään maan sotavoimien läsnäoloa. Se oli
aitoa boševismia se! Se siis oli äärimmäisyyspolitiikkaa ilman mitään rajoja ja
tolkkua.
Niinpä monet kansat ottivat lupauksen tosissaan ja
irtautuivat Venäjästä. Sen jälkeen niitä ryhdyttiin kaikin keinoin ajamaan
takaisin pilttuuseen, erityisesti ns. proletaarisen internationalismin
merkeissä eli tukeutuen kunkin maan radikaaliin oppositioon. Sitä voi nimittää
leniniläiseksi dialektiikaksi, ellei halua puhua kaksinaamaisuudesta ja
imperialismista. Mutta se jääköön tässä sikseen.
Mitä Suur-Suomeen tulee, sitä siis todella tarjottiin
bolševikkien ”armolahjana”, kuten Mannerheim miekantuppipäiväkäskyssään
paheksuvasti mainitsi lisäten samalla, että tällaiseen liitokseen on
suomalaisilla muutoinkin oikeus, jopa ilman bolševikkeja, jotka ajetaan pois
myös Itä- Karjalasta. Kenraalin julistuksen sanamuodot muistuttivat Venäjän
keisarien käyttämiä, mikä ei ihme ollutkaan.
Suur-Suomen perustaminen floppasi kansalaissodan aikana,
mutta se toteutettiin sitten oikein kaksi kertaa toisen maailmansodan aikana,
kerran jopa virallisesti.
Virallisesti Suur-Suomi toteutettiin 2.12.1939
allekirjoitetulla valtiosopimuksella, jonka mukaisesti Neuvostoliitto luovutti
Suomelle Itä-Karjalan varsinaisesti karjalaiset alueet ja näin toteutti noiden
kansojen ”vuosisataisen toiveen jälleenyhdistymisestä”. Oikeus siis oli
kiistattomasti Suur-Suomi-idean puolella. Sopimus astui voimaan heti.
Hurraahuutojen sijasta Suomi-kaunotar alkoi potkia vastaan
ja koko sopimus jäi lopulta ratifioimatta. Asiaa yritettiin suomalaisten
toimesta korjata jatkosodassa, jolloin Suur-Suomi perustettiin uudelleen, nyt
hieman laajempana, mutta aluksi vielä epävirallisesti.
Kun sodassa meni niin kuin meni, tuli Suur-Suomesta
kirosana. Sellaisena se on säilynyt tähän päivään saakka. Asia on ymmärrettävä,
sillä jokainen ymmärtää, ettei Venäjä salli karjalaisille mitään itsenäisyyttä,
etenkin kun he nykyään ovat alueella pienenä vähemmistönä. Vuonna 1920 he
olivat vielä enemmistö. Hieman vaikeampaa on ymmärtää, että koko ajatusta
Suur-Suomesta yhä pidetään törkeänä ja imperialistisena. Olihan se sentään
neuvostotahollakin tunnustettu.
Myönnän, etten voi huvittumatta lukea Sari Näreen ja Jenni
Kirveen toimittamaa teosta ”Luvattu maa. Suur-Suomen unelma ja unohdus”.
Mainostekstin mukaan kyseessä on ”pelottavan ajankohtainen teos
nationalismista”. Kirja ilmeisesti pyrkii paljastamaan maamme kansallisesta
historiasta joitakin hyvin häpeällisiä asioita. Olimme imperialisteja ja
natsien liittolaisia. Asiamme oli siis väärä, nolo ja jopa itsetuhoinen.
Olisin viimeinen vaatimaan Suur-Suomi-aatteen nostamista
jälleen agendalle. Se kuuluu menneisyyteen, joka on oma maailmansa omine
rajoituksineen ja mahdollisuuksineen. Se ei koskaan palaa. Minun
mielestäni on lähdettävä siitä, että Suur-Suomi on peruuttamattomasti ollutta
ja mennyttä siinä kuin luovutettu Karjala. Niiden vaatiminen takaisin
olisi nyt yhtä lailla hullua ja tämä on nimenomaan nykyajan
näkökulma. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, että menneen ajan näkökulma oli
tyystin toinen ja että se on otettava huomioon jotta asioita voisi ymmärtää ja
välttyisi halvalta anakronistiselta päivittelyltä.
Vapaa Ukraina oli jossakin historian vaiheessa mieletön
ajatus. Niin oli aikanaan myös ajatus vapaasta Itä-Karjalasta ja jopa vapaasta
Suomesta. Historia vain on niin kummallista, että se, mikä jossakin
ympäristössä on törkeää ja mieletöntä, onkin jossakin toisessa normaalia,
kunniallista tai peräti pyhää. Vain hölmö kuvittelee, ettei historialla ole
väliä ja että samaan virtaan voisi astua kahdesti. Jokainen aikakausi ansaitsee
itse kunniansa ja tekee omat virheensä, mutta niitä voidaan arvioida vain ajan omien
edellytysten kannalta, ei nykyisten intressien mukaan.
Kaikki on suhteellista, totuuskin. Ehdottomien totuuksien julistajat on aina epäilyttäviä. Epäilemättä Neuvostoliitossa tämä tiedettiin kyllä myös hyvin. Vysotskin laulu Valhe ja totuus käsittelee ongelmaa.
VastaaPoistaEn tosin tunne sitä kuin käännöksenä, mutta se lienee uskollinen alkuperäiselle?
Totuus voi olla suhteellista ja usein se on likiarvoistakin, mutta erittäin usein noihin asioihin vetoavat ne, jotka pyrkivät tietoisesti johtamaan harhaan ja suoranaisesti valehtelemaan.
Poista"Historia vain on niin kummallista, että se, mikä jossakin ympäristössä on törkeää ja mieletöntä, onkin jossakin toisessa normaalia, kunniallista tai peräti pyhää. ..Jokainen aikakausi ansaitsee itse kunniansa ja tekee omat virheensä, mutta niitä voidaan arvioida vain ajan omien edellytysten kannalta, ei nykyisten intressien mukaan."
VastaaPoistaMikä mielenkiintoisinta, sama ajatus voi perän jälkeen, useastikin olla mieletöntä ja välillä normaalia. Kuka elää näkee.
Filosofi Søren Aabye Kierkegaard:in määritelmällä perustotuudesta: Totuus on sittenkin aina subjektiivisuus. Vaikka meillä pitäisi olla pyrkimys objektiivisuuteen, niin samalla pitää olla kyky käsittää oma subjektiivisuutensa..
VastaaPoistaMinun enoni, edesmennyt Veikko Salonen, väitteli aikoinaan Eino Kailan laitoksella filosofian tohtoriksi ja hänen väitöskirjansa (1952) ydin oli: "Jokaisen lauseen totuusarvo on ajan funktio". Eli se mikä tänään on totta ei ole sitä välttämättä tulevaisuudessa/menneisyydessä. Totuus on venyvä käsite.
Olisiko siis niin, että totuus ilman paradoksia on kuin rakastaja ilman intohimoa.
PoistaJostain merkillisestä syystä Ukraina ja Valko-Venäjä olivat YK:n jäseniä sodan jälkeen.
VastaaPoistaYK:n johtohuoneessa oli viisi jäsentä. Neukku/Stalin halusi slaavilaiset kansat mukaan YK:hon, vaikka ne eivät olleet itsenäisiä valtoita. Stalinia oli pakko kunnioittaa ja siksi pyyntö toteutettiin. Kas kun Neukun/Stalinin ruokahalu suurentui ja YK:n jäseniksi tyrkytettiin jo kaikki Neuvostoliiton liittovaltiot, jotta olisi enemmän äänestäjiä Moskovan vaatimusten puolesta.
PoistaKas kun johtohuoneen järki heräsi.
"Totuus on ajan tytär"
VastaaPoistaTotuus on kyllä ajan tytär, mutta on aikoja ja aikoja. On aikoja kun ihmisen tappamiseksi riitti nyrkki. Sitten tuli terästettyjä keppejä... Sitten tykit, haupitsit, konekiväärit, ja vaikka mitä, ja lopuksi ydinase.
Putin heiluttaa ydinasetta ja samalla jankuttaa omia vaatimuksia, että NATO on lopetettava, yms., tietysti sitä varten, että ryssä voisi rellestää, koska viides pykälä katoaisi.
Niin yksinkertainen nykyaika on.
Kuulun siihen ikäluokkaan jota nootti 1961 satutti, ja erityisesti se, kun luokkatoverini (olimme 9v.) kanssa seuraavana aamuna kävelimme mietteliäinä kouluun, ja kaveri kertoi jokseenkin sen, mitä heillä oli eilisiltana puhuttu, ja se huipentui vaarin sanaan: "Kyllä se vielä meidät ottaa".
VastaaPoistaPraha 1968 innosti minut Nootin kestotilaajaksi. Armeijasta 1971 lomalla ollessani silmiini osui Neuvostoliiton vainoista kertovan Stefanus Viestin (myöh. Marttyrien ääni) pikkuruinen ilmoitus: laitoin nimeni sinne ja siitä lähtien Toivakasta lennähti kerran kuukaudessa lehti; sen antavinta antia olivat prutaalit kertomukset kristittyjen neuvostovainoista, joiden monimuotoisuus oli hämmentävä. Aikalaistarinoina ne emotionaalisessa latauksessaan ylittivät jopa 1920-1930-lukujen poliittis-etnisten kärsijöiden kärvistelyt, joita olin Paavo Kallion divarista kassikaupalla kantanut kotiin Verkatehaankadulta.
Kieltämättä näillä aikansa totuuksilla on ollut jonkinlainen vaikutus luonteenmuodostukselleni ja sille, miten minustä tuli minä. Enkä kadu, eikä ole tarvinnut pahasti muutenkaan peruutella. Väillä olen pyrkinyt toki huolehtimaan näkökulmien merkityksestä. Tulihan minulle noista ajoista lähtien Neuvostoliitto, Time, Life ja mm. Punalippu.
Olen yrittänyt opetella Ukrainan historiaa. Kun yhden käänteen on oppinut, seuraa toinen ilman et
VastaaPoistaon ehtinyt olla jotakin mieltä edellisestiä. Etenkin ensimmäisen maailmansodan jälkeen lyhyessä
ajassa oli erilaista sotaa, kapinaa ja valloitusta. Hallitukset ja miehittäjät vaihtuivat tiheään. Saksa
valloitushalut ja tarve omaan imperiumiin on suomalaisilta unohtunut, jos olivat koskaan sitä
huomanneetkaan, paitsi toisen maailman aikaan, kun oltiin Waffenbrüdereitä. Venäjän pahat
huomataan. Tuntuu kuin olisi helpotus huomata, että ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi. Tässä
muu Eurooppa on koettanut usuttaa Saksaa reippaampaan toimintaa Venäjää vastaan. Saa nähdä
mitä Merz tekee.
Blogistin komea panoraama avaa silmiä. Yksityiskohdat solahtavat suureen historian virtaan nätis
Tämä blogi on yksi niistä, joihin voi palata, kun tahtoo tarkistaa, miten kaikki kävi.
Ukrainan sodasta käydyssä keskustelussa erottaa kahden lajin näkijöitä. Monet ovat löytäneet
totuuden, mutta etsijöitäkin on. Etsijöille professorin tekstit usein tuottavat jonkinmoisen
katharsiksen.