Kauna ja sen kantajat
Paavo Lipposen sanastossa ”kaunalla”
on keskeinen asema. Hiljattain ilmestyneessä muistelmateoksessaan hän käyttää
sanaa kymmeniä kertoja ja on suosinut sitä jo kymmenien vuosien ajan.
Muistan, miten tämä sananvalinta
joskus yllätti minut, kun ajattelin, että mies sentään edustaa maamme johtavaa
kaunapuoluetta. Mikäli kaunan kantamisesta tulisi häpeällistä ja sopimatonta,
muuttuisikin kai puoluekenttämme aika radikaalisti.
Mitäpä muuta nykyaikainen
tyypillinen suomalainen puolue muuta tavoittelisi, kuin rangaistusta tai
ainakin rajoitusta väärin perustein menestyneille toisen yhteiskuntaryhmän edustajille.
Jokainenhan ymmärtää, etteivät rikkaat ole rikastuneet omalla työllään, joten on
oikeutettua kantaa heille kaunaa.
Syytön uhri yhteiskunnassa on vain
köyhälistö, alaluokka, jolla kaikin mokomin voisi antaa kaiken vallankin, sillä
sehän käyttäisi sitä vain riistäjiä vastaan ja ottaisi takaisin sen, mitä ne
siltä ovat ottaneet.
Tähän tapaan ainakin kulki marxilainen
ajatuksenjuoksu aikoinaan. Nythän se ei ole aikoihin enää ollut vakuuttava. On
yhä tavalllisempaa ajatella, että ihmiset ovat saattaneet luoda hyvinvointinsa
omilla ansioillaan. Mikä merkittävää, tällaista mielialaa on jopa taustaltaan
marxilaisisa puolueissa, lukuun ottamatta niiden infantiileja, radikaaleja
versioita.
Tämä ei merkitse sitä, että
kapitalismi ilman muuta toteuttaisi oikeutta. Kaikenlaiset järjettömyydet ja
kohtuuttomuudet novat siinä toki mahdollisia. Kuitenkaan niiden vastustaminen
ei välttämättä edellytä kaunaisuuden nostamista korkeaan arvoon.
V.I. Lenin tajusi hyvin kaunan
poliittisen merkityksen pohdiskellessaan vallankumouksen toteuttamismahdollisuuksia.
Ajatuksensa hän esitti kirjasessa ”Valtio ja vallankumous”. Hän lähti siitä,
että ne, joita kansa kadehti, oli heti aluksi näyttävästi asetettava sorrettuun
asemaan, jolloin joukot vakuuttuisivat siitä, että uusi valta on tosissaan ja
haluaa muuttaa kaiken.
Tuo entisten sortajien sortaminen
ei sinänsä hyödyttänyt uutta järjestelmää muuten, kuin tyydyttämällä kaunaa, suosimalla
niitä, jotka kadehtivat parempiosaisia. Lisäksi siihen liitettiin varakkaamman
kansanosan eksproporiointi eli heidän omaisuutensa ryöstäminen.
”Grab nagrablennoje”, ryöstä
ryöstettyä olikin niin sanotun Lokakuun vallankumouksen suuri tunnus, jolla
Venäjä saatiin lopulliseen sekasortoon ja halvaannutettiin vanhan
valtiokoneiston jätteet. Siitä saa Suomikin kiittää itsenäistymistään.
Aleksandr Jakovlev, enjtinen politbyroon
jäsen ja perestroikan arkkitehti kuvasi bolševikkien ”kumousta” vertaamalla
sitä ryysyköyhälistön elämään: sen elämäntapaan kuului sytyttää talonpojan lato
palamaan saadakseen sen äärellä lämmitellä ja paistaa siinä kanoja, jotka nekin
olivat varastettuja… (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=jakovlev).
Mutta kun vanha hallinto oli tuhottu,
oli kauna tehnyt tehtävänsä. Tai ainakin melkein. Kyllä Stalin sille vielä
löysi runsaasti käyttöä, ensin kollektivisoinnissa ja sitten suuressa terrorissa.
Aina riitti kaunaisia, jotka halusivat kostaa oman kyvyttömyytensä ja
saamattomuutensa niille, jotka olivat menestyneet. Aina riitti sellaisia
eteenpäin pyrkijöitä, jotka halusivat täyttää taskunsa puolueen tuella.
Ja niin edelleen. Mikäpä puolue
olisi kokonaan vapaa kaunasta? Olisiko sellainen edes onnellisten omistavien
puolue, tuo entinen kansallinen kokoomus?
Se saattaisi olla lähinnä sen
kaltainen. Kiinnostavasti se on nyt yhteistyössä perussuomalaisten kanssa, joille
kauna sentään on tärkeä poliittinen käyteaine.
Mutta eihän politiikka koskaan
yhden asian ajamista ole. Demokratiassa sen täytyy perustua kompromisseihin.
Vai voisiko maamme saada taas yleiskaunaisen hallituksen, joka keskittyisi
ulosmittaamaan olemassaolevia menestyneiden etuja ja rahoittaisi toimintansa
vanhaan tapaan velalla?
Ehkäpä se olisi tie onneen?
Joka tapauksessa olisi
kiinnostavaa, mikäli kaikki puolueet tekisivät jonkinlaisen kaunaisuustestin ja
julistaisivat avoimesti suhteensa tähän suomalaisten perinteiseen asenteeseen.
Tässä vielä vanhempia ajatuksia
kaunasta:
keskiviikko 16. tammikuuta 2019
Suomalaisista 1800-luvulla koottu
kansatieteellinen aineisto oli Venäjällä aika laajaa. Moskovalainen Anna
Leskinen on tehnyt siitä väitöskirjankin.
Muuan asia, joka noiden tutkimusten
yhä uudelleen toistuvissa stereotypioissa eli kokemukseen pohjautuvissa
yleistyksissä suomalaisesta kansanluonteesta pistää silmään, on
suomalaisten kaunaisuus, zlopamjatnost. Suoraan
käännettynähän se merkitsee pahan/ilkeyden muistamista.
Zloba, pahantahtoisuus
tarkoittaa jokseenkin samaa. En ole tarkistanut, mitä sanoja Bobrikov käytti,
kun hän kehotti murskaamaan suomalaisten pahuuden ja vastustushalun ilmaukset.
Kaipa se oli zloba.
Etnografien laatimissa
karakteristiikoissa mainittiin muistaakseni useinkin se, ettei suomalainen
koskaan unohtanut kärsimäänsä vääryyttä, vaan pysyi siis kaunaisena.
Meillä katkeruus ja kauna yleensä
yhdistetään toisiinsa tiukasti. Katkeruus syntynee yleensä
oikeutetusta vihasta, joka kohdistuu kärsittyyn vääryyteen.
Katkeruus on meillä kuitenkin jokseenkin samaa kuin kaunaisuus, molemmat
hienoja asioita, koska oikeuden voitto tässä maailmassa on kultaakin kalliimpi.
Venäjässä asia on ehkä hieman
toisin. Katkera, gorki (vrt. Aleksei Peškovin pseudonyymi) on
vaikkapa jokin kovin väkevä ja vaikeasti koettava asia. Tunnetussa
keskitysleiriläisten laulussa Vaninski port, kerrotaan, miten
päähenkilö joutui maailmassa juomaan katkeran maljan pohjaan: горькую чашку до дна, пришлось мне выпить во свете.
No, onhan katkeruudella suomessakin
tämä merkitys, mutta minusta siinä ylivallan saa kyllä kaunaisuus, kestävä
mentaliteetti. Periaatteessa toki voi vaikkapa joku ihminen kertoa jonkin
asian katkerasti tai itkeä katkeraa kohtaloaan
olemassa silti kaunainen.
Lähden kuitenkin siitä, ettei kaunaisen konnotaatio
ole venäjän gorki-sanassa kovinkaan vahva. Olisi kai kummallista,
mikäli joku kehtaisi ottaa kirjailijanimekseen Kaunainen. Sen
kunniaksi sitten vielä nimettäisiin Kaunaisten kaupunki…
Sivumennen sanottuja, se pikku
paikkakunta, jossa Lenin kuoli, ei ollut sama kuin myöhempi Gorkin kaupunki
(Горький), vaan mäkiä
tarkoittava Gorki (Горки),
myöhemmin Gorki leninskije. Sekaannus syntyy siksi, että
kansallinen translitterointimme vaatii jättämään adjektiivin lopusta pois ns.
lyhyen i:n (й-краткий). Ihan tyhmä juttu kyllä ja suotta
sekoittaa systeemimme muuten loistavaa selkeyttä.
Mutta mitä tähän kaunaan tulee,
se lienee ihan oikeasti muuan merkittävä kansanluonteemme piirre. Ja huomautan
tässä hyvin painokkaasti, että on pelkästään typerää väittää, ettei koko
kansanluonnetta ole olemassa.
Se, mitä asialla tarkoitetaan ja
mikä on sen empiirinen sisältö, se on taas juttu erikseen.
Joka tapauksessa, kaunaisuus on
vakava asia ja sitä tuskin kannattaa sivuuttaa olankohautuksella. Luulen, että
se ulottaa juurensa ihmissielun syvimpiin syövereihin. Se koskettaa kieltä
nimeltä arvokkuus (lat. dignitas) ja se taas on
inhimillisen olemassaolon peruspilari. Sitä voidaan myös loukata.
Francis Fukuyama, tuo kuuluisa
maailmanlopun, anteeksi historian lopun ennustaja, on fiksu mies. Hän on
arvioinut uudelleen aiempaa megaluokan analyysiään kulttuuristamme ja ottanut
nyt selittäväksi peruskäsitteeksi tuon arvokkuuden (dignity).
Miksi ihmeessä ne maailmankirjat
siis oikein menivät sekaisin, eikä historia loppunutkaan? Kun tavallaan koko
totuus näytti jo löydetyltä ja voitiin odottaa yhtenäisen diskurssin sulkevan
piiriinsä koko maailman, kuin keskiajalla konsanaan, kävikin aivan päin
vastoin.
Kaikissa länsimaissa ilmestyi
voimakkaita elementtejä, jotka kiistivät julistetut totuudet ja haastoivat ne
omilla diskursseillaan, siis nuo populistit.
Sen sijaan, että olisi vain
leimannut nuo ihmiset typeriksi, kuten hänen lahjattomammat epigoninsa yhä
tekevät, Fukyama ymmärsi, että nyt oli kyse jostakin syvemmästä. Ihmisen
olemassaolon perusteita oli loukattu.
Ei se ollut olennaista, että
ihmiset tulivat toimeen paremmin kuin koskaan ennen. Vaikka Euroopan kaikki
pankkiirit, sokerileipurit ja huonekalujen pehmustajat perustaisivat
osakeyhtiön, jonka tarkoituksena olisi tehdä yksi ainoa kengänkiillottaja
onnelliseksi, he eivät siinä onnistuisi. Tai onnistuisivat he hetkeksi, mutta
vain hetkeksi, sillä kengänkiillottajalla oli sielu, joka on toista kuin hänen
vatsansa.
Tämän kirjoitti
brittihistorioitsija (Lontoossa asuva skotti) Thomas Carlyle pari sataa vuotta
sitten, eikä asia ole vanhentunut.
Ellei ihmisen arvokkuutta turvata
hankkimalla/luomalla hänelle työ ja sosiaalinen miljöö, jossa hän voi tuntea
olevansa merkityksellinen, hänen elämänsä alkaa tuntua sietämättömältä. Hän
masentuu. Hän kantaa kaunaa sille yhteiskunnalle, joka puhuu hänelle vierain
käsittein ja kertoo, että elämme parhaassa mahdollisessa maailmassa.
On tietenkin mahdollista elää myös
slummikulttuurin maailmassa, rikoksen ja huumeiden parissa. On luultavaa, että
sekin voi antaa tyydytyksen ihmisen arvokkuuden tarpeelle.
Sen sijaan työttömän toivoton
elämä, josta ei voi löytää tyydytystä inhimilliselle arvokkuudelle, on jotakin
muuta.
Luulen, että ns. aktiivimallilla on
yritetty parantaa tätäkin asiaa. Luulen myös, ettei se ole onnistunut eikä
onnistu.
Koko tilanne lienee joka
tapauksessa viime kädessä hyvin riippuvainen siitä globalisaatiosta, jonka
nimiin kaikki tai lähes kaikki vannovat, kun eivät muutakaan ymmärrä eivätkä
uskalla. Ja auttaisiko jokin muu?
Mutta mitäpä tässä siis voisi
tehdä? Täysimittainen paluu protektionismiin olisi suuri onnettomuus koko
maailmalle. Osittain sitä jo Amerikassa toteutetaan ja eurooppalaiset tekevät
samaa Venäjän kanssa, kun eivät muutakaan osaa. Siitä tosin hyötyy vain Venäjä.
Sen sijaan kannattaa vakavasti
pohtia sitä, onko järkevää ja perusteltua tehdä tässäkään asiassa ehdottomia ja
kaikkialle ulottuvia yleistyksiä. Joillakin aloilla protektionismi olisi
tarpeen myös työllisyyden ja huoltovarmuuden näkökulmasta eikä romahduttaisi
globalisaation yleisiä siunauksia. Vegaanien nollatoleranssilogiikalla joka
tapauksessa päästään asiassa kuin asiassa takuuvarmasti metsään.
Eihän meillä ole mahdollisuutta
enää vaikuttaa tällaisiin asioihin, sanotaan. Eipä taida nyt vielä olla, mutta
maailma taitaakin olla muuttumassa. Ehkäpä kannattaisi alkaa pohdiskella, mitä
me omalta osaltamme voisimme tehdä?
Katkeruuden ja kaunan varastot ovat
varmaankin meillä kansainvälisestikin ottaen huomattavan suuret. Tämä siitä
huolimatta, että sosiaalivaltio on meillä varsin avokätinen, useimmille.
Raha ei kuitenkaan tule koskaan
riittämään niiden poistamiseen. Kyseessä on todellinen ongelma, joka tulee
heijastumaan myös vaaleissa. Jospa tuleekin arvokkuusvaalit? Vai olisiko
kaunavaalit sentään todennäköisempi vaihtoehto?
Olipas kaunainen kirjoitus...
VastaaPoista"ettei suomalainen koskaan unohtanut kärsimäänsä vääryyttä, vaan pysyi siis kaunaisena."
VastaaPoistaEikö tuo ole pikemmenkin pitkävihaisuutta. Ymmärrän kaunaisuuden lähinnä todellisen ja kuvitellun vääryyden liioiteltuna märehtimisenä.
"mies sentään edustaa maamme johtavaa kaunapuoluetta."
VastaaPoistaMinusta tuo on kyllä väärä todistus SDP:sta vuoden 1918 jälkeen: se vain edellytti, että yhteiskunnan hyväosaiset - joiden omistusoikeus siis tunnustettiin - osallistuvat omalla panoksellaan hyvinvointivaltion luomiseen vähemmän menestyneille veljilleen ja sisarilleen. Kun kuuntelee elinkeinoelämän öykkäröintiä, viimeksi herra Penttilän puheita, tulee mieleen, että Suomessa tarvitaan lisää sosiaalidemokratiaa.
Arvoisa Ano:
PoistaSuomessa 60 % kansasta on nettosaajia. Se loppu "suurituloinen" 40 % maksaa kaiken. Ks. toinen grafiikka tässä:
https://yle.fi/a/3-7311261
Median ja vasemmiston retoriikassa taas vaaditaan, että "kyllä suurituloistekin pitäsi jotenkin osallistua". Huoli pois: he osallistuvat. Ja isosti.
Toinen valhe, jota mm. valtamiedia toistaa ja hellii, on tuloerojen jatkuva ja loputon kasvu. Sekin on aivan suora valhe, ks. grafiikkaa ohessa:
https://stat.fi/julkaisu/cm3sna6iz9tjj07w6ci8nbcq6
Lisäksi kansanvälisesti vertaillen tuloerot Suomessa ovat poikkeuksellisen pienet, maailman pienimpiä, ks. tästä:
https://ourworldindata.org/grapher/economic-inequality-gini-index
Kun Yle, Hesari ja muu valtamedia kuitenkin syöttävät tuota kaunadisiformaatiota päivästä toiseen, niin johan kansa sitä uskoo. Ilmeisesti toimitajilla ei ole minkään sortin etiikkaa, vain kaunainen ideologia. Faktat on tosi helppo tarkistaa.
Lopuksi: jos pystyy edes hetken katsomaan eduskunnan kyselytuntia, huomaa kyllä sen kaunan ja vihanlietsonnan määrän, joka oppostion populismista pursuaa. Kuitenkaan mitään sellaista vaihtoehtoa, jossa numerot täsmäisivät, oppositiolla ei ole ollut tarjota.
Niin että tuen kyllä blogistin näkemystä siitä, että sdp on johtava kaunapuole.
Ilmeisesti populistinen kauna puree, ts. äänestäjien enemmistöä on mahdotonta aliarvioida, koska sdp keikkuu gallupien kärjessä.
Voi tätä (kommentoijien!) kaunan ja katkeruuden määrää !
VastaaPoistaTäysin ohi aiheen, mutta nyt tarvitsisin historioitsijan tai muun historian tuntijan apua.
VastaaPoistaStubb sanoi tänään Haagissa että palaamme kylmän sodan puolustusmenoihin.
Viisi prosenttia tuntuu hemmetin suurelta osalta budjettia kun ottaa huomioon Naton ylivoiman Venäjän armeijaan kaikilla eri puolustuksen sektoreilla jo nyt.
USA:han käyttää puolustukseen nyt jotakin 3,5 prosenttia ja se toimii sentään kaikissa maanosissa maalla, merellä, meren alla, ilmassa ja avaruudessa. Prosenttiluku peräisin Trumpin eilen julkaisemasta vertailutaulukosta.
Mutta se kysymys: mikä oli Suomen puolutusbudjetin osuus ja määrä budjetista esim. Kekkosen aikana 60- tai 70-luvulla? Siis se mihin Stubb nyt vertaa.
kr
Täsmennän vielä että ymmärrän hyvin Naton nykyisen ryhtiliikkeen, mutta silti samaan aikaan pitää kyetä puhumaan kylmistä faktoista, numeroista, ilman panikointia ja hurmahenkeä.
PoistaFaktahan on nyt se, että Nato on selvästi, moninkertaisesti Venäjää vahvempi. Ja hyvä niin.
Ymmärrän myös pelon arvaamattoman ja sotaisan Putinin suhteen, sota Ukrainaa vastaan on rikollinen jne. mutta samalla on pakko ajatella, että miksi Jättiläinen pelkää näin paljon itseään selvästi pienempää. No, siihen on varmasti syynsä. Mutta silti on hyvä tiedostaa numbers, numbers....
Tosiaan kiinnostaa nyt vertailu Stubbin mainitsema kylmän sodan aikaiseen puolustusbudjettiin versus 2025 versus kaavailtuun viiden prosentin budjettiin 2030-luvulla.
kr
Puoltatoista prosenttiahan se hippi puolin ja toisin.
PoistaHauska kirjoitusvirhe, hippiaikaahan se oli, ja prosentit hippien mieleen.
PoistaSiis puolitoista. Kiitos. Sittenhän Stubb valehteli reippaasti. Saa nähdä tarttuuko kukaan journalisteistamme tuohon.
Poistakr
"miksi Jättiläinen pelkää näin paljon itseään selvästi pienempää."
PoistaNo ei taatusti pelkää. Näin uskaltaa varmuudella sanoa kaltaisena tavallinen kaduntallaajakin luettuaan ja kuunneltuaan helmikuun 2022 lopusta lähtien suomalaisenkin median katkeamatonta "pelkäs niin kamalasti" -jeremiadia.
Jotain muuta aivan olennaista on pakko olla taustalla, jos täysin irti riistäytyneen, itseään ruokkivan fobian mahdollisuus jätetään pois laskusta. Jonkinlainen "Uusi kansainvälinen talousjärjestys" - ennen muuta koalition kunkin valtion sisäiseksi "new deal" -jaoksi ymmärrettynä??
Naureskelemme Venjän armeijan korruptiolle, kun siellä varastetaan kaikki niin, että sodankäyntiin jää kovin vähän.
PoistaMalka taitaa kuitenkin olla omassa silmässämme. EU käyttää 330 miljardia omien laskemiensa mukaan puolustukseen ja Norja, Sveitsi, ja britit vielä tähän päälle, mutta Eurooppa ei ole saanut sillä pystyyn oikein yhtään mitään, millä sotaa ja maanpuolustusta Venäjää vastaan voisi oikeasti hoitaa.
EU-tyyliin rahat vain häviävät jonnekin kuten Venäjälläkin.
Kun EU-rahaa nyt aletaan kaataa puolustukseen, on selvää, että "luova kirjanpito" saa taas uusia ulottuvuuksia ja italialaisten nekin kettiöremontit, jotka "koronapaketista" jäivät vielä maksamatta, saadaan mahdutettua noihin uusiin puolustuspanostuksiin.
Jatkan vielä (> klo 13.10):
PoistaYle kirjoitti aivan äsken: "Nato-maat ovat tänään sopineet Venäjään kohdistuvan kritiikin lieventämisestä. Asia selviää yhteislausunnon luonnoksesta, jonka Telegraph on nähnyt."
Eikä tästäkin kuvastu kritiikin (ja "Suuren Pelon") ainakin osittainen "oppitekoisuus".
Suomen puolustusmenot olivat tuota luokkaa, mutta kyllä ne Natomaissa kylmän sodan aikaan olivat huomattavasti korkeammat (5%?) ja niillä saatiin Varsovanliittoa vastaan riittävä puolustus. Kylmän sodan päätyttyä haluttiin ns rauhanosinkooa ja ajattettiin puolutuskyky mm asevelvollisuus alas. Tuskinpa saksalaisia nuoria enää saadaan asevelvollisiksi, on niin ikävää...
PoistaEn tiedä, mitä kulttuurirajojen yli tapahtuvissa käännöksissä säilyy ja katoaa, mutta näin AI kääntää kiinalaisen "katkeruuden syömisen":
VastaaPoistaIn Chinese culture, "eating bitterness" (吃苦 - chī kǔ) refers to the concept of enduring hardship and suffering without complaint. It's a virtue that emphasizes perseverance and resilience in the face of adversity, often seen as a way to build character and achieve success. This concept is deeply ingrained in Chinese culture and is often reflected in sayings like "no pain, no gain".
- mr -
Pitäisköhän kääntää sisuksi.
Poista