Katkeruus ja kauna
Suomalaisista
1800-luvulla koottu kansatieteellinen aineisto oli Venäjällä aika laajaa. Moskovalainen
Anna Leskinen on tehnyt siitä väitöskirjankin.
Muuan asia, joka
noiden tutkimusten yhä uudelleen toistuvissa stereotypioissa eli kokemukseen
pohjautuvissa yleistyksissä suomalaisesta kansanluonteesta pistää silmään, on
suomalaisten kaunaisuus, zlopamjatnost. Suoraan käännettynähän se
merkitsee pahan/ilkeyden muistamista.
Zloba, pahantahtoisuus tarkoittaa
jokseenkin samaa. En ole tarkistanut, mitä sanoja Bobrikov käytti, kun hän kehotti
murskaamaan suomalaisten pahuuden ja
vastustushalun ilmaukset. Kaipa se oli zloba.
Etnografien
laatimissa karakteristiikoissa mainittiin muistaakseni useinkin se, ettei
suomalainen koskaan unohtanut kärsimäänsä vääryyttä, vaan pysyi siis
kaunaisena.
Meillä katkeruus ja kauna yleensä yhdistetään toisiinsa tiukasti. Katkeruus syntynee yleensä oikeutetusta vihasta, joka kohdistuu kärsittyyn vääryyteen. Katkeruus on meillä
kuitenkin jokseenkin samaa kuin kaunaisuus, molemmat hienoja asioita, koska oikeuden
voitto tässä maailmassa on kultaakin kalliimpi.
Venäjässä asia
on ehkä hieman toisin. Katkera, gorki (vrt.
Aleksei Peškovin
pseudonyymi) on vaikkapa jokin kovin väkevä ja vaikeasti koettava asia.
Tunnetussa keskitysleiriläisten laulussa Vaninski
port, kerrotaan, miten päähenkilö joutui maailmassa juomaan katkeran maljan
pohjaan: горькую чашку до дна, пришлось мне выпить во свете.
No, onhan katkeruudella suomessakin tämä merkitys,
mutta minusta siinä ylivallan saa kyllä kaunaisuus, kestävä mentaliteetti.
Periaatteessa toki voi vaikkapa joku ihminen kertoa jonkin asian katkerasti tai itkeä katkeraa kohtaloaan olemassa silti kaunainen.
Lähden kuitenkin
siitä, ettei kaunaisen konnotaatio
ole venäjän gorki-sanassa kovinkaan
vahva. Olisi kai kummallista, mikäli joku kehtaisi ottaa kirjailijanimekseen Kaunainen. Sen kunniaksi sitten vielä
nimettäisiin Kaunaisten kaupunki…
Sivumennen
sanottuja, se pikku paikkakunta, jossa Lenin kuoli, ei ollut sama kuin myöhempi
Gorkin kaupunki (Горький), vaan mäkiä tarkoittava Gorki (Горки), myöhemmin Gorki leninskije. Sekaannus syntyy
siksi, että kansallinen translitterointimme vaatii jättämään adjektiivin
lopusta pois ns. lyhyen i:n (й-краткий). Ihan tyhmä juttu kyllä ja
suotta sekoittaa systeemimme muuten loistavaa selkeyttä.
Mutta mitä tähän
kaunaan tulee, se lienee ihan
oikeasti muuan merkittävä kansanluonteemme piirre. Ja huomautan tässä hyvin
painokkaasti, että on pelkästään typerää väittää, ettei koko kansanluonnetta
ole olemassa.
Se, mitä asialla
tarkoitetaan ja mikä on sen empiirinen sisältö, se on taas juttu erikseen.
Joka
tapauksessa, kaunaisuus on vakava
asia ja sitä tuskin kannattaa sivuuttaa olankohautuksella. Luulen, että se
ulottaa juurensa ihmissielun syvimpiin syövereihin. Se koskettaa kieltä nimeltä
arvokkuus (lat. dignitas) ja se taas on inhimillisen olemassaolon peruspilari. Sitä
voidaan myös loukata.
Francis
Fukuyama, tuo kuuluisa maailmanlopun, anteeksi historian lopun ennustaja, on
fiksu mies. Hän on arvioinut uudelleen aiempaa megaluokan analyysiään
kulttuuristamme ja ottanut nyt selittäväksi peruskäsitteeksi tuon arvokkuuden (dignity).
Miksi ihmeessä ne
maailmankirjat siis oikein menivät sekaisin, eikä historia loppunutkaan? Kun
tavallaan koko totuus näytti jo löydetyltä ja voitiin odottaa yhtenäisen
diskurssin sulkevan piiriinsä koko maailman, kuin keskiajalla konsanaan, kävikin
aivan päin vastoin.
Kaikissa
länsimaissa ilmestyi voimakkaita elementtejä, jotka kiistivät julistetut
totuudet ja haastoivat ne omilla diskursseillaan, siis nuo populistit.
Sen sijaan, että
olisi vain leimannut nuo ihmiset typeriksi, kuten hänen lahjattomammat
epigoninsa yhä tekevät, Fukyama ymmärsi, että nyt oli kyse jostakin syvemmästä.
Ihmisen olemassaolon perusteita oli loukattu.
Ei se ollut
olennaista, että ihmiset tulivat toimeen paremmin kuin koskaan ennen. Vaikka
Euroopan kaikki pankkiirit, sokerileipurit ja huonekalujen pehmustajat perustaisivat
osakeyhtiön, jonka tarkoituksena olisi tehdä yksi ainoa kengänkiillottaja
onnelliseksi, he eivät siinä onnistuisi. Tai onnistuisivat he hetkeksi, mutta
vain hetkeksi, sillä kengänkiillottajalla oli sielu, joka on toista kuin hänen
vatsansa.
Tämän kirjoitti
brittihistorioitsija (Lontoossa asuva skotti) Thomas Carlyle pari sataa vuotta
sitten, eikä asia ole vanhentunut.
Ellei ihmisen
arvokkuutta turvata hankkimalla/luomalla hänelle työ ja sosiaalinen miljöö,
jossa hän voi tuntea olevansa merkityksellinen, hänen elämänsä alkaa tuntua
sietämättömältä. Hän masentuu. Hän kantaa kaunaa sille yhteiskunnalle, joka
puhuu hänelle vierain käsittein ja kertoo, että elämme parhaassa mahdollisessa
maailmassa.
On tietenkin
mahdollista elää myös slummikulttuurin maailmassa, rikoksen ja huumeiden
parissa. On luultavaa, että sekin voi antaa tyydytyksen ihmisen arvokkuuden
tarpeelle.
Sen sijaan
työttömän toivoton elämä, josta ei voi löytää tyydytystä inhimilliselle
arvokkuudelle, on jotakin muuta.
Luulen, että ns.
aktiivimallilla on yritetty parantaa
tätäkin asiaa. Luulen myös, ettei se ole onnistunut eikä onnistu.
Koko tilanne
lienee joka tapauksessa viime kädessä hyvin riippuvainen siitä
globalisaatiosta, jonka nimiin kaikki tai lähes kaikki vannovat, kun eivät
muutakaan ymmärrä eivätkä uskalla. Ja auttaisiko jokin muu?
Mutta mitäpä
tässä siis voisi tehdä? Täysimittainen paluu protektionismiin olisi suuri
onnettomuus koko maailmalle. Osittain sitä jo Amerikassa toteutetaan ja
eurooppalaiset tekevät samaa Venäjän kanssa, kun eivät muutakaan osaa. Siitä
tosin hyötyy vain Venäjä.
Sen sijaan
kannattaa vakavasti pohtia sitä, onko järkevää ja perusteltua tehdä tässäkään
asiassa ehdottomia ja kaikkialle ulottuvia yleistyksiä. Joillakin aloilla
protektionismi olisi tarpeen myös työllisyyden ja huoltovarmuuden näkökulmasta
eikä romahduttaisi globalisaation yleisiä siunauksia. Vegaanien nollatoleranssilogiikalla
joka tapauksessa päästään asiassa kuin asiassa takuuvarmasti metsään.
Eihän meillä ole
mahdollisuutta enää vaikuttaa tällaisiin asioihin, sanotaan. Eipä taida nyt
vielä olla, mutta maailma taitaakin olla muuttumassa. Ehkäpä kannattaisi alkaa
pohdiskella, mitä me omalta osaltamme voisimme tehdä?
Katkeruuden ja
kaunan varastot ovat varmaankin meillä kansainvälisestikin ottaen huomattavan
suuret. Tämä siitä huolimatta, että sosiaalivaltio on meillä varsin avokätinen,
useimmille.
Raha ei
kuitenkaan tule koskaan riittämään niiden poistamiseen. Kyseessä on todellinen
ongelma, joka tulee heijastumaan myös vaaleissa. Jospa tuleekin
arvokkuusvaalit? Vai olisiko kaunavaalit sentään todennäköisempi vaihtoehto?
Kiitos hienosta kolumnista! Kääntyisikö злоба kuvaavimmin sanalla 'närä'?
VastaaPoistaSe varmaan sopii joskus, tuskin aina.
Poista"Meillä katkeruus ja kauna yleensä yhdistetään toisiinsa tiukasti. Katkeruus syntynee yleensä oikeutetusta vihasta, joka kohdistuu kärsittyyn vääryyteen. Katkeruus on meillä kuitenkin jokseenkin samaa kuin kaunaisuus, molemmat hienoja asioita, koska oikeuden voitto tässä maailmassa on kultaakin kalliimpi."
VastaaPoistaItse miellän - korvakuulolta - käsitteet niin, että kauna on pahan muistamista (kantaa kaunaa). Katkeruuteen sisältyy (voimatonta) vihaa siitä, että pahaa ei ole saatu oikaistuksi tai kostetuksi (esim punaorvon laulu).
Suomalaisten ominaisuuksien osalta naapurimme venäläiset ovat minusta tarkkasilmäisiä havannoijia. Ruotsalaisetkin ehkä, mutta ovat liika "fiinejä" pukemaan havaintojaan sanoiksi. He vain vedättävät meitä mennen tullen.
"Katkeruuden ja kaunan varastot ovat varmaankin meillä kansainvälisestikin ottaen huomattavan suuret."
VastaaPoistaNyt iski - taas kerran - blogisti asian ytimeen: ihminen ei hevin tyydy syöttösian rooliin, jos arvokkuus viedään. Minusta nyky-Suomen pelottavimpia piirteitä on "kaveria ei jätet" -hengen hylkääminen ja toisaalta pitkäaikaisesti köyhien ja syrjäytyineiden kauna ja katkeruus koko yhteiskuntaa kohti. Siinä muhiin pelottava aikapommi, josta "jytkyt" ovat vasta alkua. Niiin kauan on hyvä, kun se purkautuu vaaliuurnilla. Sitten kun usko demokratiaan loppuu, on piru merrassa. Yksi tie tuohon on manipuloida erilaisilla kepolikonsteilla "väärän" mielipiteen edustajat.
Aktiivimallin jaloihin pyrkimyksiin en usko. Siinä on kyse oikeiston ihmiskäsityksestä, jossa ihminen nähdään peruslaiskana, joka tarvitsee aktivoituakseen keppiä. Simputus vaan tahtoo synnyttää lisää katkeruutta.
Uskon myös näin. Ja "Vihapuheen" vainoaminen on sekä typerää, että moraalitonta. Jos ihmistä lyödään, niin pitää hänen antaa edes itkeä.
PoistaMielenkiintoinen mutta valtamediassa vaiettu esimerkki tästä dignitystä ovat Ranskan keltapaidat, joita ei pystytty lahjomaan hiljaisiksi rahalla. Koko nykyinen poliittinen ajattelu kyykkää ilmiöön, missä joku on tosissaan.
VastaaPoistaSitävastoin idealismin perikuvana pidetty islamilainen radikalismi on ideologisesti hyvin ohutta ja sitä pyörittää aika puhtaasti rahallinen panostus.
Työssäkäyvä eurooppalainen, joka haluaa elää rauhassa, on paljon radikaalimpi tyyppi kuin itsensä räjäyttävä terroristi. Häntä ei voi selittää pois.
Ehkä patriarkaatin ja matriarkaatin ero voitaisiin määritellä niin, että edellisessä epäsopivasta käyttäytymisestä rangaistuksena käytetään keppiä, jälkimmäisessä yhteisöstä pois karkottamista. Äitivenäjällä tuo kauas lähettäminen, yhteisöstä eristäminen, lienee ollut kansanluonteen mukainen paljon käytetty keino.
VastaaPoistaDostojevskin "Muistelmissa kuolleesta talosta" on kuvattu vankileiriläisten keskinäisiä suhteita, eikä sen eloisampaa ja tarkkanäköisempää selontekoa matriarkaatin martyrologiasta (ryhmäpsykologiasta) taida muualla ollakaan. Rujo äijävanki varastaa kaveriltaan ja jää kiinni, joutuu torutuksi, murahtaa ja kaikki jatkuu kuin mitään syyllisyyden ja anteeksiannon dramatiikkaa ei maailmassa olisikaan -- siinä kaikki katkeruus ja kauna loistavat poissaolollaan.
Kauna taitaa kasvaa individualismin raameissa, kun yksilön minuus murskataan peruuttamattomasti. Se on suomalainen elämäntunto -- kansanluonne -- siksi että meillä on kahdeksansadan vuoden historia vieraalla kielellä hallittuna kansana. Latentti antagonismi on meihin syvälle istutettu, tajunnassa vallitsee kaikkea kahtiajakava kahden kerroksen, kahden totuuden kaksinapainen ajattelu. Suomalaisen yhteiskunnan perusjako hallitsevaan "eliittiin" ja "tavallsiin" ihmisiin on korostunut (Erk Allardt). Alistajan ja alamaisen roolit ja asenteet elävät edelleen esimerkiksi siinä, että kiusaamme toisiamme työpaikoilla kaksi kertaa enemmän kuin eurooppalaiset keskimäärin. Suomalaiset sosiaalivirkailijat suhtautuivat suomalaisiin asiakkaisiinsa kahdeksan kertaa pohjoismaisia kollegoitaan syyllistävämmin. Itsetuhoisuutemme on ollut ongelma, itsemurhaluvut korkeita. Kansantautinamme on masennus. Jne, jne.
Kyllä se katkeruus ja kauna elää keskuudessamme vielä kauan, ja paremmankin väen taskuissa kyllä nyrkit puristuvat tiukasti vielä yhdessä jos toisessakin tilanteessa. Psykohistoriaa omasta omalaatuisuudestamme pitäisi kirjoittaa, mutta kukapa sen tekisi. Sisäisten sielunkipeyksien lisäksi kaikki ulkoatuodutkin ongelmat jäävät ratkaisematta, kun jännite kansankerrosten välillä edelleen on liian kahtiajakava ja kova -- mistä hyvänä esimerkkinä nämä viime aikojen tulehtuneet mutta mihinkään todellisiin toimiin johtamattomat puheet kansainvaeltajien seksuaalirikollisuudesta.
Onpas hieno! :)
VastaaPoistaLänsimaisen ajattelun suurimpia ongelmia, on vähäinen taipumus sumeaan ajatteluun. Asiat ratkaistaan joko/tai menetelmällä, eikä sekä/että, ellei peräti, voisihan se olla vähän niinnii.., näkemyksellä.
VastaaPoistaEi kai kukaan kiellä translitteroimasta горкий=Gorkij? Itse teen aina noin.
VastaaPoistaMutta ei ole suosituksen mukainen. Ja pehmeä merkki venäläiseen tekstiin. Sekin jää pois yksinkertaistetun kaavan mukaisesta translitteroinnista ja joskus sekoittaa asioita.
Poista