torstai 6. kesäkuuta 2019

Heräämisiä



Heräämisiä

Kauppis-Heikki kirjoitti vuonna 1912 kertomuksen, jossa kuvitteli, miten hämmästynyt olisi 30 vuotta sitten kuollut mies, jos saisi nyt herätä uuteen maailmaan. (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=suuri+murros ).
Kaikkihan oli ympärillä muuttunut. Eivät olleet työt niin kuin ennen, eivätkä tavat ja tavarat. Pyörittämällä kävi kaikki ja ostotavaran varassa elettiin. Herra oli helpon antanut, mutta oltiinko muka tyytyväisiä? Vielä mitä. Päinvastoin.
Se muutos, jota entinen pappilan renki kuvasi, oli suuri modernisaatioloikka. Lajissaan  ensimmäinen, vaikka tiettyä kehitystä oli kyllä pikku hiljaa tapahtunut Suomessakin ja jopa sen maaseudulla.
Mutta nyt hypättiin yhden sukupolven aikana aivan uuteen maailmaan. Vanhat arvot oli unohdettu tai ainakin sysätty nurkkaan.
Tämähän oli se hullu kausi, josta Philip Blom kuvasi kirjassaan Der taumelnde Kontinent. Paitsi, että vauhti oli hurjaa, kuljettiin myös silmät kiinni, kuten muuan toinen kirjoittaja asiaa hieman myöhemmin kuvasi. Maailmansotahan se siitä syntyi, sellainen, jota kukaan ei halunnut eikä odottanut.
Mutta se oli sitä aikaa. Mieleen tulee, että vastaavanlaisia irtiottoja on Euroopalla, ihmiskunnalla ja kansakunnalla sittemmin ollut muitakin. Meillä ovat olleet sodat ja suuri muutto, yhtenäiskulttuurin lopullinen hajoaminen. Uuden varallisuuden ja koulutuksen, uuden liikkuvuuden ja uusien keksintöjen maailma on tullut vanhaan maailmaan syntyneille äkkiä ja yllättäen.
Koko sotien jälkeinen aika on ollut yhtä muutoksen huumaa ja sen on koettu yleensä tapahtuvan aina vain parempaan suuntaan. Uudenaikainen tai nykyaikainen ovat jo kauan olleet lyömättömiä suosituksia mille tahansa. Vanha on aina vain ylitetty ja kehitys on ollut edistystä.
Mutta silmät ummessa tässäkin on menty tai ainakin illuusioiden vallassa.
Ajatelkaamme sitä sukupolvea, joka sai herätä kansalaissotaan. Se oli jotakin aivan luonnotonta ja odottamatonta.
Mikäli ihminen olisi kuollut vuonna 1888 ja sitten herännyt vuonna 1918, hän ei olisi ymmärtänyt näkemästään mitään. Kaikki oli tavallaan saavutettu ja myös tuhottu. Koko suuri ihmiskunnan siveellisen kasvun projekti oli muuttunut irvokkaaksi väkivallan orgiaksi.
Mutta entäpä, jos ihminen olisikin kuollut vuonna 1942 ja herännyt vuonna 1972?
Hänkin olisi saanut todeta, ettei vanhan maailman perusteista ollut jäljellä mitään. Suur-Suomi ja kansallisromantiikka kelpasivat tuskin edes mauttomien vitsien aiheeksi. Nuoriso hurrasi bolševikkien suurimmillekin typeryyksille ja yleinen riettaus lisääntyi jättiaskelin.
Samaan aikaan aineellinen hyvinvointi oli rintamailla räjähtänyt ja sydänmaat olivatkin nopeasti tyhjenemässä. Nyt puhuttiin käsitteestä elintaso ja oli myös mistä puhua. Jäädytetyn kanan sai itsepalveluna vaikka joka päivä pöytäänsä, mökin mummon saattoi tavata etelän lomarannalla, auto oli melkein jokaisella. Oliko ihmiskunta itse asiassa yhtäkkiä saavuttanut kehityksensä huipun?
Se, joka kuoli vuonna 1972 ja sai herätä vuonna 2002 joutui kyllä toteamaan, ettei kulminaatiopistettä ollutkaan saavutettu eikä edes saturaatiota.
Kirjainyhdistelmä IT, joka menneelle sukupolvelle oli tarkoittanut vain ilmatorjuntaa, oli nyt mullistanut maailman. Globaalisuus oli käsin kosketeltavaa, lapset pelasivat pelejä toisella puolella maailmaa asuvien kanssa ja puhuivat yhteistä kieltä. Herkkujen ja härpäkkeiden määrällä ei ollut äärtä, ei rajaa, mediat keskittyivät kulutuksen ylistämiseen.
Mutta missä olikaan nyt Neuvostoliitto, aatteen –typeränkin- palo ja koko työväenluokka?
Ne olivat siellä, missä mennen talven lumetkin ja niiden tilalle oli tullut villin luonnon ja villin ihmisen palvonta. Kulttuuriarvot, joita kansalle niin suurella touhulla ja suurin uhrauksin oli oltu tuomassa vuonna 1890, oli jo kauan sitten unohdettu.
Ihmiskunta oli nyt vapaa kaikesta muusta kuin luonnosta.
Toki siitäkin pyrittiin vapautumaan julistamalla, että luonnoton on yhtä luonnollista kuin kaikki muukin, mutta eihän maailmaa puheilla muuteta.
Luonto on sitkeä ja vastahakoinen ja lopulta se aina voittaa eli siis pitää omansa.
Öljyn loppuminen jo vuoteen 1980 mennessä oli kyllä havaittu ennenaikaiseksi peloksi samoin kuin happamien sateiden ja otsoniaukon vaikutus. Nyt oli kuitenkin löydetty uusi uhka, ilmaston liiallinen lämpeneminen ja nimenomaan ihmisen toiminnan takia.
Niinpä ihmiskunta ensimmäistä kertaa historiansa aikana avasi silmänsä ja ryhtyi valmistautumaan kohtaloonsa, josta ei tosin tiedetty, millainen se on oleva, mutta ottaen huomioon kaiken sen holtittomuuden, jonka vallassa oli eletty, oli syytä odottaa pahinta. Kukapas se ihmiskunnan asiat ratkaisisi, ellei ihminen itse?
Kun nyt ajattelee vuonna 2002 kuollutta ihmistä, joka herätetään henkiin vuonna 2032 (ehkäpä se tosiaan onnistuu?), niin voi vain arvailla, mikä häntä ihmetyttää.
Kun aikaa on jo tuosta vuodesta kulunut pian kaksi vuosikymmentä, helpottaa tämä ehkä arvausta.
Luulen, että muuan ihmetyksen aihe on ympärillä olevan ihmisaineksen muuttuminen. Kyllä suuri muuttoliike Eurooppaan oli vanha ja vakiintunut tosiasia jo 1990-luvulla. Silloin se kuitenkin koski lähinnä entisiä siirtomaavaltoja. Vuonna 2032 tilanne on jo laadullisesti muuttunut.
Kiinnostavaa on, miten korkealle tuo tuleva aikakausi priorisoi hiilidioksidipäästöjen merkityksen. Luulen kuitenkin, että niiden sijasta on herätty huomaaman hillittömän väestönkasvun katastrofaalisuus ja yritetään tehdä jotakin sen hyväksi.
Se, ettei asioita ratkaista muuttoliikkeellä etelästä pohjoiseen on kukaties jo havaittu ja jotakin itse aiheutetusta vahingosta ehkä voidaan jopa korjata ja sitä nyt yritetään.
Feminismin ja sen liepeillä viihtyvien friikki-ideologioiden ehtyminen saattaa olla jo käsillä, vaikka vielä ei ehkä ole aika sille, että ne aikakauden perspektiivistä katsoen alkavat näyttää puhtaalta idiotismilta, kuten taistolaisuus vuonna 2002.
Mutta kaikki tapahtuu aikanaan. Joskus kehitys on hyvin nopeaa ja katkokset jyrkkiä, joskus mennään tasaisempaa vauhtia. Ehkäpä 1960-70-lukujen kaltaista todella suurta katkosta ei koskaan aiemmin ole ollut eikä koskaan enää tule? Tai sitten käy toisin.
Mutta onhan tässä jo puolitoista vuosisataa saatu seurata hullun lailla etenevää kehitystä, jonka mukana ihmiset menevät silmät ummessa tai oikeastaan pikemmin unissa kävellen ja juosten ja tuon tuostakin kompastellen, kuten ensimmäisen maailmansodan kaasun sokaisemat kulkueet.
1920-luvulla sanottiin: mitä ylioppilaat tänään, sitä koko kansa huomenna! U.K. Kekkonen, joka oli jo ehtinyt hieman maailmaa nähdä, tokaisi siihen 1960-luvulla: Mitä ylioppilaat tänään, sitä he eivät varmasti enää huomenna.
Mutta eiväthän he tätä usko, eivätkä voisikaan.

13 kommenttia:

  1. Tappoivat sitten Ferdinandinkin. Autoajelulla oli.

    VastaaPoista
  2. Miehet selätetty 11/8, eikä ainakaan enää haukuta ministereitä rumien naisten hallitseman vähemmistöjen paratiisin rakentajiksi, vaan kehutaan nuorten ja kauniiden, ruotsia mieluusti puhuvien, pohjoismaisen hyvinvointivaltion kehittäjiksi.

    Tultuaan valituksi sdp:n puheenjohtajaksi Lahdessa 2014, Antti Rinne lähti kokouksen päälle vaimonsa kanssa veneillen Turunmaan saaristoon tuulettelemaan. Ei ole tiedossa vertaliko hän kavereiden kanssa mitä viikonloppuna oli jäänyt verkkoon.

    VastaaPoista
  3. Yksi huomio tuohon voisi vielä olla se, että paradigmaattisimmat ihmisen tajuntaa laajentaneet löydöt -- fysiikan maailmankuvan mullistaneet Einsteinin suhteellisuuteoriat, ihmiskuvan mullistanut Freudin psykoanalyysi, ja kielen, ajattelun ja totuuden suhdetta selvittänyt Wittgensteinin filosofia -- on kirjoitettu noin sata vuotta sitten mustekynällä paperille.

    Nuo tajunnalliset vallankumoukset järisyttivät sitä uuden ajan kartesiolaista järkeä, joka oli hyödyntänyt tarkkailevan Subjektin ja Objektivoituvan todellisuuden vuoropuhelun loppuun. Kaikissa noissa paradigma mullistui, ja Subjekti kalibroi itsensä osana muuttuvaa alustaa.

    Luonnontieteiden soveltamisen määrään näillä ei ollut suoraa vaikutusta. Sehän räjähti vanhalta pohjalta. Mutta niin sanotuun ihmiskäsitykseen sitäkin suurempi kajaus.

    VastaaPoista
  4. Ihmisen ideologia, esim. konservatiivinen tai vihervasemmistolainen, yleensä määrää sen mihin tulevaisuudenskenaarioon uskoo, ja myös sen miltä ummistaa silmänsä.

    Oletteko huomanneet että keskustelua (kantasuomalaisten) syntyvyyden laskusta ei käytännössä koskaan ole aloitettu vihervasemmiston keskuudessa ? Ja jos tämä keskustelu tulee niin näkyväksi että vihervasemmiston on siihen pakko jotain sanoa, niin ideologia myös määrää mitä ongelman laadusta tai sen hoitokeinoista sanotaan. Ensinnäkin pyritään vähättelemään ongelmaa ja sitten otetaan ratkaisukeinojen arsenaaliin oman ideologian mukaiset keinot (esim. lisää turvapaikanhakijoita).

    Olen ollut huomaavanani että konservatiivit, tai ainakin nk. uusoikeisto, eivät vastaavasti tee aloitetta keskusteluun CO2-päästöistä. Ja jos siihen on pakko jotain sanoa, niin aloitetaan esim. tarttumalla ilmastomallien puutteellisuuksiin.

    Miksi syntyvyysasia on epämiellyttävä vihervasemmistolle ja CO2-päästöt uusoikeistolle ? Ensinmainittu ehkä siksi että alentunut syntyvyys on oire, ja katastrofaalinen sellainen
    (siis Suomessa), siitä mihin tietyn ideologian mukaisesti tasa-arvoinen hyvinvointiyhteiskunta johtaa.
    Ja toisaalta, jos hälyttävät ilmastoskenaariot edes osittain toteutuvat (eikä teknologiasta löydy ihmeratkaisua), niin se merkitsee että CO2-päästöihin on puututtava jollain globaalilla
    kontrollimekanismilla, mikä taas ei sovi uusoikeiston ideologiaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Miksi syntyvyysasia on epämiellyttävä vihervasemmistolle ja CO2-päästöt uusoikeistolle ?" 

      Se, että syntyvyys edellyttäisi naisilta uutta panostamista perheeseen kaiken kivan (työ, vapautuminen ja oma aika) sijasta, sekä se, että CO2 vaatisi impivaaralaisuuden sijasta globaaleja ratkaisuja ja kulutuksesta (esim autoilu ja naudanliha) tinkimistä. Yhteistä on se, ettei haluta luopua omasta yleisen hyvän edistämiseksi.

      Poista
    2. "siitä mihin tietyn ideologian mukaisesti tasa-arvoinen hyvinvointiyhteiskunta johtaa." Tämä on nyt puoliksi semanttinen huomio, mutta on silti tärkeää todeta, ettei meidän polvi, jonka nyt pitäisi oletusarvoisesti lisääntyä, todellakaan elä missään hyvinvointiyhteiskunnassa. Kuten jo sanoin, riippuu tietenkin, mistä kulmasta asioita nimetään - historiallisen mittakaavan absoluuttiseen köyhyyteen tai vankkaan yhtenäiskulttuuriin nähden voi jossain mielessä yksilöiden bailaukselta näyttää.

      Mutta tulevaisuusorientoitumisen kannalta olennainen hyvinvointi, eli luottamus, että erinäiset panoksemme ja uhrauksemme ovat yleisessä arvossa ja että olemme jonkin arvoisia muunakin kuin "menestyjinä", konvergoi nimenomaan vastuullisimmilla/todellisuudentajuisimmilla nollaan.

      Kokoomusnuorien tai jonkin vastaavan porukan taholta tuli taannoin ehdotus, että jokaiselle pitäisi lätkäistä jo syntymässä toiminimi, eli kansalaisuus tavallaan korvattaisiin tässä visiossa yksityisellä elinkeinonharjoittajuudella. Minusta jo tämmöisen ilmoille heittämisen mahdollisuus kertoo ajan ilmapiiristä jotain.

      Poista
  5. Milloinka toksiset maskuliinikot, eli persvakomiehet jäävät vähemmistöön ammateissaan? Voi olla ettei ihan pian mutta sitä ootellessa varautukaamme törmäämään ensimmäiseen toksiseen feministiin, eli entiseen riivinrautaan. Tasa-arvon takia riivinraudat muuttuvat siis toksisiksi, ellei sitten koko ilmiötä rajata koskemaan vain valkoista miestä. Samantien naisten ja vähemmistöjen suojaksi laaditaan uudet identiteettiset vihapuhelait, joilla suojataan em. ihmiset kaikenlaiselta patriarkaaliselta puheelta. Uusi rakkauministeri saa selaisen vihapuhelain, jonka avulla paha karkoitetaan lopullisen onnen auvoisuuden tieltä.

    VastaaPoista
  6. Läntisen historian suurin rauhanprojekti perustuu yksilön vastuulle: mitä teet jos vierestäsi viedään?, kysyivät juutalaiset, joskin liian myöhään. He, joilla valituista valituimpina oli ollut luottamuksellinen yhteys omistajien omistajaan, joka ei kuitenkaan auttanut kun korut, arvoesineet, taideaarteet oli kerätty ensin pois, ja sitten vietiin loputkin.

    Jokainen on filosofi, kukin tavallaan. Toivo ja unelmat elättävät, ei pelkästään konkretia.

    VastaaPoista
  7. "Feminismin ja sen liepeillä viihtyvien friikki-ideologioiden ehtyminen saattaa olla jo käsillä, vaikka vielä ei ehkä ole aika sille, että ne aikakauden perspektiivistä katsoen alkavat näyttää puhtaalta idiotismilta, kuten taistolaisuus vuonna 2002."

    Ei ole ideologioita kuitenkaan karvoihin katsominen: esimerkiksi taistolaisuus varmaan oli tietyn polven sitä jalan polkemista, että "emme malta odottaa kunnes pääsemme itse valtaan". Tässä mielessä ideologiat ovat venttiilejä, jotka ehkäisevät vielä vakavampia mielenhäiriöitä tekemättömissä paikoissa, esimerkiksi kun joutuu seuraamaan jonkun muun porukan, vaikka edellisen sukupolven vallankäyttöä voimattomana vierestä.

    Kyllähän taistolaisuudesta tulikin sitten muotoharjoituksena ihan pätevä keikka. Pääpointti taisi olla harjoitella koko sukupolvelle enemmän tai vähemmän ominaisesti puhua yhtä ja tehdä toista. Osa energiasta selvästi liukeni yhteiskuntaan ihan vallankäyttömekanismeina. Esimerkiksi uudessa oikeistossa on selvästi jokin vasemmalta lähtenyt lipevyyskomponentti, sellainen mediaehtoisuus ja manipulativiisuus.

    Ehkä koko aikansa paperitiikereiden näennäisyhteiskunnallisesta änkytyksestä on jäänyt persuuden ja muun jäyhyyden myötä jäljelle enää pelkkä muoto, eli absoluuttinen änkytys - "miksei kaikki voi olla niinku mä haluun" - jossa ei ole useimpien yksilöiden kohdalla juurikaan kykyä hahmottaa omien toimien ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä loogisia suhteita.

    Sama käymään feminismillekin. Nythän "feminismiksi" taipuu pitkälti jokin sellainen elämäntunne, että onpa vaikeaa olla samaan aikaan pätevä ja itsekäs, toisaalta hyvä, kaunis ja söpö, joten täytyy järjestää jotain silloittavaa houretta. Tässäkin lopulta tulee näennäinen yhteiskunnallinen kytkös irtoamaan, ja jäljelle jää aatteen kantava perustunne, eli "mä oon tärkee".

    Veikkaan, että idealismikrapulassa tämä polvi tulee olemaan hyvin tottelevainen. Liberalismin uskonnollistuessa ja teknologian puskiessa virtualisaatiota eteenpäin jäljelle jää nykyisistä aatteista se kova ydin, että millään ei ole kauheesti väliä, kukaan ei saa puuttua mihinkään. Mikä voi olla "turvallista", tulee olemaan sitä, se on tietysti jo vakuutusyhtiöiden pyhä ja ylittämätön tahto. Ihmiset tulevat elämään elämiään muurahaisina suuryhtiöiden jaloissa, saavat kiksejä yleisen absoluuttisen elintason hitaasta noususta, joka jatkuu vielä ainakin jonkin aikaa omalla painollaan.

    VastaaPoista
  8. Heräämisiä tarvitaan ja pian.

    Nimittäin millä oikeudella me ns kantasuomalaiset yritämme sopeuttaa ählämeitä omaan kulttuuriimme ja toimintatapoihimme.

    Eikö se ählämikulttuuri olekaan arvokkaampaa kuin tämä suomalainen kulttuuri?

    Kysyn vaan -kele, -tana, -tönö ja -ttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Heräämisiä tarvitaan ja pian."

      Heräämisiä tarvitaan ja pian. Ei ainoastaan kuolleista vaan myös friikki-ideologioiden kahleista.

      Poista
  9. Viime vuosisadan ongelmat, jotka tunnistettiin vasta huonojen ratkaisumenetelmien toteuttamisen jälkeen, ovat hieman muuttaneet luonnettaan, mutta niiden ratkaisu tapahtuu samoilla konsteilla ja yhtä huonoin tuloksin.

    VastaaPoista
  10. En aivan osta ajatusta, jotta tietyt aatteet hylättiin tyystin historian käännekohdissa. Olen aprikoinut, löysikö vaikkapa Urho Kekkonen Neuvostoliitosta jotain nuoruutensa idealismista. Avainsanoja: heimonationalismi, kansakokonaisuus l. Volksgemeinschaft. Tunnetusti ystävyyden muodot olivat monikansallisia, sisältö sitävastoin varsin venäläisyyteen painottuva. Muuten, taistolaisten kulttuuriväen piirissä kai myös harrastettiin karelianismia lyhyen aikaa ja ohimenevästi.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.