Ylpeä typeryys
Aikamme ei ole
vailla kulttuurisia uutuuksia. Vielä noin yksi sukupolvi sitten eli suunnilleen
Neuvostoliiton vedellessä viimeisiään, elettiin vielä selvästi erilaisessa
maailmassa.
Vuonna 1968
huipentunut suuri kulttuurivallankumous oli jo toki ehtinyt ulottaa
vaikutuksensa laajalle ja syvälle, mutta menneen maailman henki leijui yhä
vahvana eurooppalaisen sivistyksen yllä, ikään kuin jalon konjakin tuoksu, joka
yhä oli tyhjässä pullossa. Postmodernismi oli tuolloin vielä lapsenkengissään ja
monet ottivat yhä maailman vakavasti.
Nykyisessä
menossa, jota voi peilata vaikkapa lehdistön kulttuuriosastojen kautta, ei irti
päästetyllä typeryydellä ja kehnouden ylistämisellä enää näytä olevan mitään
rajaa. On opittu ylpeilemään kaikesta tai siis mistä tahansa eikä edes kyetä
kuvittelemaan, että voisi olla olemassa joitakin absoluuttisia normeja tai hierarkioita,
joita kaikkien olisi syytä kunnioittaa tai taitoja, jotka taiteilijan pitäisi
hallita.
Kun
jonninjoutavat nuorisoryhmät räppäävät toistelemalla sukupuolielimensä nimeä,
kun käsitetaiteilijat julistavat tekevänsä hienoa taidetta, vaikka eivät kykene
hallitsemaan muotoja eivätkä siihen pyrikään, kun arkkipiispa julistaa
mahtipontisesti, että vihapuhe on aikamme suuri ongelma ja kun yhteiskuntapolitiikassa
koskemattomaksi aksioomaksi otetaan kaikkien ryhmien määrän mukainen edustus
kaikkialla, ei parodiaa enää voi tehdä.
Siitä huolimatta
juuri nämä ja muut vastaavat teemat hallitsevat lehtien kulttuuriosastoja.
Asian todistavat
myös osaltaan myös ne hölmöksi tekeytyvät yleisönosastokirjoitukset, joita lehdet
julkaisevat kaikessa totisuudessaan, vaikka lapsikin näkee, että kyse on
pilkanteosta. Kuvataiteessa rajaa parodian ja aidon välillä ei ole enää ollut
herran aikoihin eikä kukaan voi tietää, onko tämä tai tuo taiteilija niin
sanotusti tosissaan. Taitoja ei kukaan häneltä edellytäkään.
Kiinnostavana uutuutena
voi todeta sen, että nykyään erityisesti kirkko pyrkii olemaan uuden kulttuurin
kärjen tasalla. Se ajaa kaikkia muodikkaita asioita ja pelkää kuollakseen epämuodikkuuden
leimaa. Tämä on tavallaan ymmärrettävää. Valheellinen mahtipontisuus on aina
kuulunut kirkon toimenkuvaan, silloinkin kun se on vielä tosissaan palvellut
myös uskontoa.
Vielä sukupolvi
sitten kirkko joka tapauksessa keskittyi vielä melko lailla itse uskontoon.
Nythän se selvästi jo häpeää koko asiaa ja pyrkii sen sijaan pysymään
erilaisten yhteiskunnallisten kysymysten piirissä omaa, hurskastelevaa agendaansa
noudattaen.
Mutta
yksittäistapausten vatvominen ei ole erityisen antoisaa, olipa kyseessä musiikki,
kirjallisuus, kirkko tai hallituksen politiikka. Kiinnostavampi on se yhteinen
nimittäjä, joka kulttuurin trendejä yhdistää. Se nimittäin tuntuu suorastaan hyppäävän
tarkastelijan silmille, ilman sen enempää etsimistä.
Vladimir Nabokov,
ruotiessaan amerikkalaista kulttuuria, keksi jo toisen maailmansodan aikana kutsua
tuota villakoiran ydintä venäläisellä sanalla pošlost.
Itse asiassa hän
käytti tuossa Gogol-esseessään nokkelaa transskribointia poshlust, jossa venäläisen sanan ääntämys säilyttäen ilmaistaan
myös itse asia englannin sanoin: posh +
lust.
Itse venäläistä sanaa
pošlost
on usein käytetty esimerkkinä sanasta, jota on mahdoton kääntää. Se kantaa
mukanaan niin suurta kulttuurista pakettia, että käännös jää pakostakin
vajavaiseksi.
Suomentajat ovat
joskus tarjonneet käännökseksi matalahenkisyyttä,
itse olen joskus puhunut helppohintaisuudesta.
Ne tuovat kyllä esille jotakin sanan merkityksiä, mutta eivät toki ole sen
ekvivalentteja vastineita.
Wikipedian
artikkeli poshlostista tuo esille
muutamia näkökohtia. Kirjallisuustieteilijä D.S. Mirsky sanoo, että kyseessä on
self-satisfied inferiority, moral and
spiritual.
Svetlana Boym, joka
postmoderniin tapaan arvioi koko käsitteen menneen maailman jäänteeksi, toteaa
aivan oikein, että Poshlost’ is
the Russian version of banality, with a characteristic national flavoring of
metaphysics and high morality, and a peculiar conjunction of the sexual and the
spiritual. This one word encompasses triviality, vulgarity, sexual promiscuity,
and a lack of spirituality. The war against poshlost’ was a cultural obsession of the Russian and Soviet
intelligentsia from the 1860s to 1960s.
Boym, jonka teos
sijoittuu Neuvostoliiton luhistumisen aikoihin, arvioi ilmeisesti, että sellainen
henkinen maailma, jolle pošlostin käsite on tärkeä, jää nyt historiaan
ja joutaa jäädäkin.
James H. Billington
puolestaan määrittelee käsitteen erään moraalisesti ala-arvoiseksi kuvatun
kirjallisen hahmon kautta: (he) seeks not the ideal world but the world of
petty venality and sensualism, poshlost.
Esimerkit
riittänevät sen ymmärtämiseen, mitä tuolla käsitteellä on tarkoitettu. Nabokov,
joka varmastikin on sen tunnetuin käyttäjä, teilasi sen avulla paitsi Gogolin
kuvaaman venäläisen herrasväen, myös aikansa amerikkalaisen bestseller-kulttuurin
ja myös Neuvostoliiton mahtailevan valheellisuuden.
Viimemainittu
oli erityisen paradoksaalinen asia, koska venäläiset Nabokovin mukaan aina
olivat olleet erityisen herkkiä pošlostille ja sitä inhosivat. Saksaa he
taas olivat perinnäisesti pitäneet pošlostin luvattuna kotimaana.
Lukiessani ensi
kertaa Nabokovin Gogol-esseetä, ajattelin heti, että tässä asiassa me olemme
venäläisten kanssa samassa veneessä.
Eikö Väinö
Linnan koko tuotanto ole yhtä pošlostin paljastamista ja sille irvailua. Perinnäinen
suomalainen rehellisyys ei voinut lainkaan sietää teeskentelevää valheellisuutta.
Senhän myös propagandan saralla työskentelevät saivat sodan aikana pian
huomata.
Rehellisyys sen
sijaan puri suomalaiseen. Itse asiassa se oli tietyssä historian vaiheessa
muuttunut jo sellaiseksi obsessioksi, että elämän ja sosiaalisen kanssakäymisen
edellytykset alkoivat vaarantua, kun mitään ei suostuttu kaunistelemaan eikä
sievistelemään.
Mutta siitä on
jo aikaa. Nyt tilanne on toinen, ainakin niin sanotun yleisen mielipiteen
tasolla ja sehän kyllä tarkoittaa vain sitä keskustelua, jota valtamedia käy.
Luulen, että
muutos on sangen huomattava.
Paavo Haavikko
kyllä puhui parodian mahdottomuudesta jo kauan sitten. Aikaa on tainnut siitä vierähtää
jo lähemmä puoli vuosisataa.
Mutta itse
asiassa parodia oli kuin olikin silloin vielä mahdollista.
Joillakin
aloilla, kuten Neuvostoliitosta puhuttaessa, hellpohintaisuus kyllä rehotti
vapaana ja sitä vieläpä lannoitettiin valtiovallan erityisellä tuella. Siitä
huolimatta perinnäiset kulttuurin tavoittelemat asiat, totuus, hyvyys ja
kauneus koettiin todellisiksi ja niistä luopuminen sopi vain niille, jotka
tunnustivat oman alamittaisuutensa.
Itsetyytyväinen
vajaamittaisuus oli tietenkin jo olemassa, sitä lienee ollut maailman sivu,
mutta se ei kuitenkaan ollut vallitseva maailmankatsomus, josta poikkeaminen
aiheuttaa sanktioita.
Nyt asiat ovat
toisin. Substanssin sijasta tuijotetaan henkilöä ja hänen käyttämiään sanoja,
ajattelun sijasta tarraudutaan tyhjiin abstraktioihin, joita kyllä riittää, ihmisoikeuksista
tasa-arvoon ja vapaudesta vastuuseen.
Politiikkaa ei
enää ymmärretä kilpailevien näkemysten areenaksi, siellä kilpailevat nyt
keskenään vain oikeat ja väärät pyrkimykset, joista edelliset pyrkivät yleiseen
onnellisuuteen ja jälkimmäiset sen vastakohtaan.
Epäilemättä olen
tässä itsekin liikkunut kovin korkealla abstraktiotasolla, mutta pidän sen
sallimista itselleni vaatimattomana ylellisyytenä, joka älköön tulko tavaksi.
Joka tapauksessa
vanha kunnon Gogol pystyisi varmasti kirjoittamaan verrattoman kuvauksen juuri
tästä meidän ajastamme ja sen itsetyytyväisestä valheellisuudesta ja
hullunkurisesta helppohintaisuudesta,
mutta hänen kaltaistaan me emme taida enää löytää. Sitä paitsi häntä ei
taidettaisi ymmärtää lainkaan.
Itse asiassa
Veikko Huovinen oli aikoinaan tällainen hahmo ja hän löysi aikanaan vielä
paljon yleisöä.
Nyt sen sijaan
Huovisen maine näyttää menevän alaspäin kuin lehmän häntä. Aivan hiljattain
huomaan joidenkin matalahenkisyyden tukipylväiden ankarasti moittineen Huovisen
huumoria: hän on aivan vanhentunut…
Niinpä taitaa tosiaan
olla.
Itseäni olen aina pitänyt jonkinmoisena kulttuuridiletanttina, koska olen vieroksunut ankarampaa ja systemaattisempaa opiskelua. Vuosien kerryttyä olen kuitenkin huomannut, että joko akateeminen lukeneisto on huonontunut tai minä olen keplotellut itselleni sittenkin jonkinmoisen sivistystason ihan vain maailmankirjallisuutta lukemalla ja elämällä reippaasti. Joka tapauksessa jossain on jotain vikaa, kun jopa minun tasoiseni harrastelijan, Vihavaisesta puhumattakaan, pitää tuntea myötähäpeää nykyistä kulttuuritarjontaa seuratessani
VastaaPoistaMainio blogi. Miksi "Suomi 101" näyttää ja kuulostaa tällaiselta? Ehkä ainakin lähtötaso on ollut surkeampi kuin useimmat meistä uskalsivat kuvitella. Haavikko tulee väkisin mieleen, katteettoman optimismin "Suomi 71". Kohti luokatonta yhteiskuntaa tai ainakin paperitonta konttoria... jussi n
VastaaPoistaMeidän tulee kunnioitaa vieraitakin kulttuureja.
VastaaPoistaAiheesta analyysejä:
https://www.youtube.com/watch?v=2JXrDwtiqQs&list=PLACHuve7G7UovlAx35czQByXe3k3nPbFS&index=25
Taiteessakin tapahtuu, onkohan mitään appia, jolla saada nykytaide meille yli 60sille ymmärrettäväksi? Toisaalta Kirkko ja Koti saattaisi innostua näistä ja vaatia taideaarteita kirkkojen ulkoseinille:
https://www.youtube.com/watch?v=Ea39dHj01yc&list=PLACHuve7G7UovlAx35czQByXe3k3nPbFS&index=9
No ainahan voi tilata HS:n ja osottaa pysyvänsä mukana nykypäivässä.
- Jyrääkö Åbo hallitusohjelmalla meidät? Koetaanko meidät haasteeksi pelkän olemassaolomme perusteella?
VastaaPoista- Pienestä saakka olen pohtinut miksi juutalaisten lapsetkin vietiin tuhottavaksi. Näyttivätkö he liian viehättäviltä?
- Miksi teollisuusministeri on melkein lapsi?, viehättävä toki laskukoneenakin.
Ilmari Kianto vihasi punaisten naisten lisääntymistä.
PoistaOli sitä mieltä, että naarassudet pitää eliminoida, etteivät lisääntyisi.
Luulen, että juutalaisten lapset muodostivat samanlaisen uhkan.
Täyspäisyyttä siis kannattaa yhä jemmata;
VastaaPoistaarvo tuntuu taas olevan noususuhdanteessa.
(valmistus lopetettu tai pystö ehtynyt)
Tällä erää lienee parasta tyytyä olemaan
vain läiskä 60-luvun tapetissa, sillä kovin
harvat tietänevät että vasta viikatetanssi
käynnistää mustan lumen talven.
Hieno kirjoitus. Saa ajattelemaan asioita, joista monesta täysin olen täysin samaa mieltä. Syitäkin niihin tulee mieleen, mutta niissä on mukana koko oma sekä naapurin henkilöhistoria Suomessa 1920-luvulta tähän päivään tarkastellessa. Sen myöntäminen, että käy asian tiimoilta jopa terapiassa, ei ole minusta millään lailla hävettävää. Siellä sentään on jotain yksityisyyttä ja rauhaa pohdiskella ja kasvaa toisin kuin kirkua median kommenttipalstoilla huomiontarvettaan joka on valtaisaa. Näennäisenä substanssina siellä on monella lähinnä pohjaton suru siitä kuinka nykyinen suomalainen keski-ikäinen keskiluokka on taloudellisesti niin köyhää ja osatonta maailmassa. Se on silmittömän huvittavaa ja ärsyttävääkin noin pintapuolisesti, mutta oikeastaan kun katsoo ilmiötä syvemmälle se onkin aika traagista. Onko ihme, ettei sellaisesta mitään kovin syvällistä tai kypsää sitten kumpuakaan.
VastaaPoistaNäytti siltä kuin koko viime vuosi olisi valtiojohdon ja piispojen johdolla suomalaisia peloteltu naarassusivaaran uusiutumisella.
VastaaPoistaItse olen käynyt melkoisen itsetutkiskelun läpi selvittääkseni miten olin nuorena maalaisena Hesassa tullut leimatuksi demariksi, ja päässyt siitä eroon opittuani työväenjärjestöissä päädytyn ensin Italiassa uusiin ajatuksiin kun oli ymmärretty fasistien käyttäneen työväestöä tosi likaisten töiden tekoon, itse suurnatsithan olivat perintöaatelisia ja muita raharikkaita vetelemässä naruja taustalta.
Suomessa jatkuu vanha meno.
Toki Italiaa on vaikea verrata Suomeen koska demarit olivat eri puolella sodassa. Meillä koivistolais-tannerilaisia pidetään ymmärrettävästi suurina sankareina, kun taas Italiassa demari on haukkumasana, koska monet olivat toimineet "kollaboraattoreina" yhdessä Mussolinin fasistien, ja siis myös Natsi-Saksan kanssa, oman kansan partisaaneja vastaan.
Olen kuitenkin parantumaton optimisti. Haluan uskoa, että tämän pimeän aikakauden ja vihapuhepelotteiden päätyttyä koittaa järjenvalonsarastus. Lakataan äänestämästä "kuten ennenkin", eli ei enää äänestetäkään wanhoja ja ryvettyneitä puolueita. Nehän on jo nähty. Eli se, mihinkä ne kykenevät. Sehän on sama kuin hakisi takaisin juuri roskikseen heittämänsä roskapussin.
VastaaPoistaAnne, sehän on jo ajatuksena järjetöntä tosiaan hakea takasin roskapusseja roskiksesta. Ellei sitten hae niitä tarkistaakseen onko kierrätys tehty asianmukaisesti ja korjatakseen virheensä. Toki, jos on biojäteastiaakin ja muita metallin, pullon, kartongin, paperikierrätyksiä yms käyttänyt asianmukaisesti kierrätykseensä, ei roskien noukkimista sen enempää enää tarvita. Kaatopaikalle menee sitten ne loput siitä, ja meillä Suomessahan ei ainakaan tilanpuutetta tule niistä ihan heti.
PoistaKyllähän se reaktio tulee, tietenkin.
PoistaVaalit ovat vilpillisiä, joten äänestämällä ei mikään tule muuttumaan.
PoistaAnne Lindell
PoistaKerro sanomasi niille, jotka roskiksista pusseja keräävät.
Heitä tuskin näillä palstoilla piipahtelee.
Noin vuosina 1993-96 tulin lopullisesti vakuuttuneeksi että kumulatiivinen syöksy kohti typeryyden lietekaivon pohjamutia ei olisi enää pysäytettävissä.
VastaaPoistaArkkipiispa Luoma on tosiaan osoittautunut hämmästyttäväksi pettymykseksi siihen nähden, että hänen väitettiin etukäteen olevan se konservatiivinen vaihtoehto. Kaikkea kanssa ja voi vihapuhehuoli sentään!
VastaaPoista"Kaikki löytöretket on jo tehty, vain halpahintaisuudessa on ennen näkemättömiä seutuja."
VastaaPoistaStanislaw Jerzy Lec
"Itse venäläistä sanaa pošlost on usein käytetty esimerkkinä sanasta, jota on mahdoton kääntää."
VastaaPoistaKoska sitä ei voi kääntää toiselle kielelle, niin se voi selittää vertauskuvallisesti. Mielestäni paras vertauskohta lienee tarujenkirjoittajan Krylovin taru/басня Ketusta ja Viinirypäleistä. Kettu hyppii ja hyppii saadakseen suuhunsa makeita viinirypäleitä. Mutta rypäleet ovatkin niin korkealla, että hyppimiset eivät tuottaneet yhtäkään marjaa suuhun. Turhaantunut kettu tuhahtaakin sitten: "Rypäleethän ovatkin vielä ihan raakoja" ja lähti pois.
Vladimir Nabokov haukkui läntisen kulttuurin pošlostiksi/helppohintaisuudeksi varmaankin siksi, että Venäjällä ei ollut silloin mm. pilvenpiirtäjiä, joita Chicagossa rakennettiin jo 1870-luvulla, ei ollut Eifelin tornia, jne., jne. Joten kateuden ilmaisimeksi sopii mainiosti käsite pošlost.
Monet venäläiset sanovat varmaankin ylpeästi itsekseen: "Minulla ei ole autoa eikä kesämökkiä, mutta minä olen henkisesti rikas."
Eihän Venäjä ole tehnyt muuta kuin ominut länsimaisen kulttuurin saavutuksia. Maaorjuudella rakennettu takapajuinen maa jonka palatsit on rakennettu läntisten esikuvien mukaan. Mitä korkeakulttuuriin tulee niim Venäjä ei todellakaan ole mikään oopperan tai maalaustaiteen alkukoti.
Poistahttps://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Russian_scientists
PoistaTuossa noita muutama.
"Venäjä ei todellakaan ole mikään oopperan tai maalaustaiteen alkukoti."
PoistaOpperasta nyt voidaan olla montaa mieltä, onko siinä mitään mieltä, mutta maailmanluokan taidetta, kirjallisuutta, musiikkia ja tiedettä Venäjältä löytyy kyllä pilvin pimein. Yleissivistyksessä on paha aukko, jos tämä ei ole tiedossa.
Länsimainen kulttuuri on jo nyt surkastumassa ja ilmesesti jopa nopeammin kuin vielä äskettäin arveltiin. 2-3 sukupolvea ja tämä prosessi on paketissa. En olisi uskonut tätä vielä 25 vuotta sitten.
VastaaPoistaNooh - eihän tuossa mitään kummallista ole;
Poistatuttua, tuttua.
Kulttuurihan ennätti kehittyä n. 3oo ooo vuotta
kunnes sitten loppupeleissä keksittiin sivistys;
se taas alkoi - niistä heti ensihetkistään alkain -
tuhoamaan äitiään.
Tuo nykyisen kuplaeliitin itsestään ylläpitämä
parempirotuisuus on kuin piste iin päälle.
”Länsimainen kulttuuri on jo nyt surkastumassa ja ilmesesti jopa nopeammin kuin vielä äskettäin arveltiin.”
PoistaMutta eikö pääasia olekin se, että Venäläinen kulttuuri on kehittymässä ja ilmeisesti jopa nopeammin kuin vielä äskettäin arveltiin. Jos Izborskin klubiin on uskominen, jos Izborskin klubi ei valehtele, niin Venäjän osuus maailmantalouden tuotannosta on 1,7%, innovaatioiden osuus taas sadasosia prosentista.
”Леонид Ивашов: Россия без мужчин и без будущего
17 июня 2019, 9:53
https://izborsk-club.ru/17124
В производственной части экономики на мировом уровне мы ничтожно малая величина (доля РФ в мировом валовом продукте 1,7 проц., в инновационном продукте — сотые доли процента).”
Näillä varoilla venäläinen kulttuuri voi kehittää koko luomakunnan parhaaksi. Jää vielä varoja sotia Syyriassa, Afrikassa, Venezuelassa ym., sekaantua muiden maiden sisäisiin asioihin netin kautta jne. Jää vielä myöskin varoja pitää kaikki Venäjän kansalaiset tyytyväisinä.
Taannoisessa Pietarin Talousfoorumissa Putin julisti, että Amerikan luoma maailma on jo loppunut/päättynyt/nollaantunut. Että USA:n ja Venäjän on jo korkea aika solmia Hyökkäämättömyyssopimus. Eikö mainittu ehdotus haisekin ”venäläiseltä ruletilta”?
”Михаил Делягин: Разложение правоохранительных структур России чудовищно
17 июня 2019, 9:45
https://izborsk-club.ru/17123
На форуме же обсуждались серьезные события. Путин и Си Цзиньпин объявили, что мир, построенный Америкой, закончился.” / ”давайте заключим пакт о ненападении”
Juu, kyllä klubissa aina joskus löytyy valon pilkahduksia.
Poista