perjantai 14. kesäkuuta 2019

Helppohintaisuuden kysymyksiä


Ylpeä typeryys

Aikamme ei ole vailla kulttuurisia uutuuksia. Vielä noin yksi sukupolvi sitten eli suunnilleen Neuvostoliiton vedellessä viimeisiään, elettiin vielä selvästi erilaisessa maailmassa.
Vuonna 1968 huipentunut suuri kulttuurivallankumous oli jo toki ehtinyt ulottaa vaikutuksensa laajalle ja syvälle, mutta menneen maailman henki leijui yhä vahvana eurooppalaisen sivistyksen yllä, ikään kuin jalon konjakin tuoksu, joka yhä oli tyhjässä pullossa. Postmodernismi oli tuolloin vielä lapsenkengissään ja monet ottivat yhä maailman vakavasti.
Nykyisessä menossa, jota voi peilata vaikkapa lehdistön kulttuuriosastojen kautta, ei irti päästetyllä typeryydellä ja kehnouden ylistämisellä enää näytä olevan mitään rajaa. On opittu ylpeilemään kaikesta tai siis mistä tahansa eikä edes kyetä kuvittelemaan, että voisi olla olemassa joitakin absoluuttisia normeja tai hierarkioita, joita kaikkien olisi syytä kunnioittaa tai taitoja, jotka taiteilijan pitäisi hallita.
Kun jonninjoutavat nuorisoryhmät räppäävät toistelemalla sukupuolielimensä nimeä, kun käsitetaiteilijat julistavat tekevänsä hienoa taidetta, vaikka eivät kykene hallitsemaan muotoja eivätkä siihen pyrikään, kun arkkipiispa julistaa mahtipontisesti, että vihapuhe on aikamme suuri ongelma ja kun yhteiskuntapolitiikassa koskemattomaksi aksioomaksi otetaan kaikkien ryhmien määrän mukainen edustus kaikkialla, ei parodiaa enää voi tehdä.
Siitä huolimatta juuri nämä ja muut vastaavat teemat hallitsevat lehtien kulttuuriosastoja.
Asian todistavat myös osaltaan myös ne hölmöksi tekeytyvät yleisönosastokirjoitukset, joita lehdet julkaisevat kaikessa totisuudessaan, vaikka lapsikin näkee, että kyse on pilkanteosta. Kuvataiteessa rajaa parodian ja aidon välillä ei ole enää ollut herran aikoihin eikä kukaan voi tietää, onko tämä tai tuo taiteilija niin sanotusti tosissaan. Taitoja ei kukaan häneltä edellytäkään.
Kiinnostavana uutuutena voi todeta sen, että nykyään erityisesti kirkko pyrkii olemaan uuden kulttuurin kärjen tasalla. Se ajaa kaikkia muodikkaita asioita ja pelkää kuollakseen epämuodikkuuden leimaa. Tämä on tavallaan ymmärrettävää. Valheellinen mahtipontisuus on aina kuulunut kirkon toimenkuvaan, silloinkin kun se on vielä tosissaan palvellut myös uskontoa.
Vielä sukupolvi sitten kirkko joka tapauksessa keskittyi vielä melko lailla itse uskontoon. Nythän se selvästi jo häpeää koko asiaa ja pyrkii sen sijaan pysymään erilaisten yhteiskunnallisten kysymysten piirissä omaa, hurskastelevaa agendaansa noudattaen.
Mutta yksittäistapausten vatvominen ei ole erityisen antoisaa, olipa kyseessä musiikki, kirjallisuus, kirkko tai hallituksen politiikka. Kiinnostavampi on se yhteinen nimittäjä, joka kulttuurin trendejä yhdistää. Se nimittäin tuntuu suorastaan hyppäävän tarkastelijan silmille, ilman sen enempää etsimistä.
Vladimir Nabokov, ruotiessaan amerikkalaista kulttuuria, keksi jo toisen maailmansodan aikana kutsua tuota villakoiran ydintä venäläisellä sanalla pošlost.
Itse asiassa hän käytti tuossa Gogol-esseessään nokkelaa transskribointia poshlust, jossa venäläisen sanan ääntämys säilyttäen ilmaistaan myös itse asia englannin sanoin: posh + lust.
Itse venäläistä sanaa pošlost on usein käytetty esimerkkinä sanasta, jota on mahdoton kääntää. Se kantaa mukanaan niin suurta kulttuurista pakettia, että käännös jää pakostakin vajavaiseksi.
Suomentajat ovat joskus tarjonneet käännökseksi matalahenkisyyttä, itse olen joskus puhunut helppohintaisuudesta. Ne tuovat kyllä esille jotakin sanan merkityksiä, mutta eivät toki ole sen ekvivalentteja vastineita.
Wikipedian artikkeli poshlostista tuo esille muutamia näkökohtia. Kirjallisuustieteilijä D.S. Mirsky sanoo, että kyseessä on self-satisfied inferiority, moral and spiritual.
Svetlana Boym, joka postmoderniin tapaan arvioi koko käsitteen menneen maailman jäänteeksi, toteaa aivan oikein, että Poshlost’ is the Russian version of banality, with a characteristic national flavoring of metaphysics and high morality, and a peculiar conjunction of the sexual and the spiritual. This one word encompasses triviality, vulgarity, sexual promiscuity, and a lack of spirituality. The war against poshlost’ was a cultural obsession of the Russian and Soviet intelligentsia from the 1860s to 1960s.
Boym, jonka teos sijoittuu Neuvostoliiton luhistumisen aikoihin, arvioi ilmeisesti, että sellainen henkinen maailma, jolle pošlostin käsite on tärkeä, jää nyt historiaan ja joutaa jäädäkin.
James H. Billington puolestaan määrittelee käsitteen erään moraalisesti ala-arvoiseksi kuvatun kirjallisen hahmon kautta:  (he) seeks not the ideal world but the world of petty venality and sensualism, poshlost.
Esimerkit riittänevät sen ymmärtämiseen, mitä tuolla käsitteellä on tarkoitettu. Nabokov, joka varmastikin on sen tunnetuin käyttäjä, teilasi sen avulla paitsi Gogolin kuvaaman venäläisen herrasväen, myös aikansa amerikkalaisen bestseller-kulttuurin ja myös Neuvostoliiton mahtailevan valheellisuuden.
Viimemainittu oli erityisen paradoksaalinen asia, koska venäläiset Nabokovin mukaan aina olivat olleet erityisen herkkiä pošlostille ja sitä inhosivat. Saksaa he taas olivat perinnäisesti pitäneet pošlostin luvattuna kotimaana.
Lukiessani ensi kertaa Nabokovin Gogol-esseetä, ajattelin heti, että tässä asiassa me olemme venäläisten kanssa samassa veneessä.
Eikö Väinö Linnan koko tuotanto ole yhtä pošlostin paljastamista ja sille irvailua. Perinnäinen suomalainen rehellisyys ei voinut lainkaan sietää teeskentelevää valheellisuutta. Senhän myös propagandan saralla työskentelevät saivat sodan aikana pian huomata.
Rehellisyys sen sijaan puri suomalaiseen. Itse asiassa se oli tietyssä historian vaiheessa muuttunut jo sellaiseksi obsessioksi, että elämän ja sosiaalisen kanssakäymisen edellytykset alkoivat vaarantua, kun mitään ei suostuttu kaunistelemaan eikä sievistelemään.
Mutta siitä on jo aikaa. Nyt tilanne on toinen, ainakin niin sanotun yleisen mielipiteen tasolla ja sehän kyllä tarkoittaa vain sitä keskustelua, jota valtamedia käy.
Luulen, että muutos on sangen huomattava.
Paavo Haavikko kyllä puhui parodian mahdottomuudesta jo kauan sitten. Aikaa on tainnut siitä vierähtää jo lähemmä puoli vuosisataa.
Mutta itse asiassa parodia oli kuin olikin silloin vielä mahdollista.
Joillakin aloilla, kuten Neuvostoliitosta puhuttaessa, hellpohintaisuus kyllä rehotti vapaana ja sitä vieläpä lannoitettiin valtiovallan erityisellä tuella. Siitä huolimatta perinnäiset kulttuurin tavoittelemat asiat, totuus, hyvyys ja kauneus koettiin todellisiksi ja niistä luopuminen sopi vain niille, jotka tunnustivat oman alamittaisuutensa.
Itsetyytyväinen vajaamittaisuus oli tietenkin jo olemassa, sitä lienee ollut maailman sivu, mutta se ei kuitenkaan ollut vallitseva maailmankatsomus, josta poikkeaminen aiheuttaa sanktioita.
Nyt asiat ovat toisin. Substanssin sijasta tuijotetaan henkilöä ja hänen käyttämiään sanoja, ajattelun sijasta tarraudutaan tyhjiin abstraktioihin, joita kyllä riittää, ihmisoikeuksista tasa-arvoon ja vapaudesta vastuuseen.
Politiikkaa ei enää ymmärretä kilpailevien näkemysten areenaksi, siellä kilpailevat nyt keskenään vain oikeat ja väärät pyrkimykset, joista edelliset pyrkivät yleiseen onnellisuuteen ja jälkimmäiset sen vastakohtaan.
Epäilemättä olen tässä itsekin liikkunut kovin korkealla abstraktiotasolla, mutta pidän sen sallimista itselleni vaatimattomana ylellisyytenä, joka älköön tulko tavaksi.
Joka tapauksessa vanha kunnon Gogol pystyisi varmasti kirjoittamaan verrattoman kuvauksen juuri tästä meidän ajastamme ja sen itsetyytyväisestä valheellisuudesta ja hullunkurisesta helppohintaisuudesta, mutta hänen kaltaistaan me emme taida enää löytää. Sitä paitsi häntä ei taidettaisi ymmärtää lainkaan.
Itse asiassa Veikko Huovinen oli aikoinaan tällainen hahmo ja hän löysi aikanaan vielä paljon yleisöä.
Nyt sen sijaan Huovisen maine näyttää menevän alaspäin kuin lehmän häntä. Aivan hiljattain huomaan joidenkin matalahenkisyyden tukipylväiden ankarasti moittineen Huovisen huumoria: hän on aivan vanhentunut…
Niinpä taitaa tosiaan olla.

24 kommenttia:

  1. Itseäni olen aina pitänyt jonkinmoisena kulttuuridiletanttina, koska olen vieroksunut ankarampaa ja systemaattisempaa opiskelua. Vuosien kerryttyä olen kuitenkin huomannut, että joko akateeminen lukeneisto on huonontunut tai minä olen keplotellut itselleni sittenkin jonkinmoisen sivistystason ihan vain maailmankirjallisuutta lukemalla ja elämällä reippaasti. Joka tapauksessa jossain on jotain vikaa, kun jopa minun tasoiseni harrastelijan, Vihavaisesta puhumattakaan, pitää tuntea myötähäpeää nykyistä kulttuuritarjontaa seuratessani

    VastaaPoista
  2. Mainio blogi. Miksi "Suomi 101" näyttää ja kuulostaa tällaiselta? Ehkä ainakin lähtötaso on ollut surkeampi kuin useimmat meistä uskalsivat kuvitella. Haavikko tulee väkisin mieleen, katteettoman optimismin "Suomi 71". Kohti luokatonta yhteiskuntaa tai ainakin paperitonta konttoria... jussi n

    VastaaPoista
  3. Meidän tulee kunnioitaa vieraitakin kulttuureja.
    Aiheesta analyysejä:

    https://www.youtube.com/watch?v=2JXrDwtiqQs&list=PLACHuve7G7UovlAx35czQByXe3k3nPbFS&index=25

    Taiteessakin tapahtuu, onkohan mitään appia, jolla saada nykytaide meille yli 60sille ymmärrettäväksi? Toisaalta Kirkko ja Koti saattaisi innostua näistä ja vaatia taideaarteita kirkkojen ulkoseinille:

    https://www.youtube.com/watch?v=Ea39dHj01yc&list=PLACHuve7G7UovlAx35czQByXe3k3nPbFS&index=9

    No ainahan voi tilata HS:n ja osottaa pysyvänsä mukana nykypäivässä.

    VastaaPoista
  4. - Jyrääkö Åbo hallitusohjelmalla meidät? Koetaanko meidät haasteeksi pelkän olemassaolomme perusteella?
    - Pienestä saakka olen pohtinut miksi juutalaisten lapsetkin vietiin tuhottavaksi. Näyttivätkö he liian viehättäviltä?
    - Miksi teollisuusministeri on melkein lapsi?, viehättävä toki laskukoneenakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmari Kianto vihasi punaisten naisten lisääntymistä.

      Oli sitä mieltä, että naarassudet pitää eliminoida, etteivät lisääntyisi.

      Luulen, että juutalaisten lapset muodostivat samanlaisen uhkan.

      Poista
  5. Täyspäisyyttä siis kannattaa yhä jemmata;
    arvo tuntuu taas olevan noususuhdanteessa.
    (valmistus lopetettu tai pystö ehtynyt)

    Tällä erää lienee parasta tyytyä olemaan
    vain läiskä 60-luvun tapetissa, sillä kovin
    harvat tietänevät että vasta viikatetanssi
    käynnistää mustan lumen talven.

    VastaaPoista
  6. Hieno kirjoitus. Saa ajattelemaan asioita, joista monesta täysin olen täysin samaa mieltä. Syitäkin niihin tulee mieleen, mutta niissä on mukana koko oma sekä naapurin henkilöhistoria Suomessa 1920-luvulta tähän päivään tarkastellessa. Sen myöntäminen, että käy asian tiimoilta jopa terapiassa, ei ole minusta millään lailla hävettävää. Siellä sentään on jotain yksityisyyttä ja rauhaa pohdiskella ja kasvaa toisin kuin kirkua median kommenttipalstoilla huomiontarvettaan joka on valtaisaa. Näennäisenä substanssina siellä on monella lähinnä pohjaton suru siitä kuinka nykyinen suomalainen keski-ikäinen keskiluokka on taloudellisesti niin köyhää ja osatonta maailmassa. Se on silmittömän huvittavaa ja ärsyttävääkin noin pintapuolisesti, mutta oikeastaan kun katsoo ilmiötä syvemmälle se onkin aika traagista. Onko ihme, ettei sellaisesta mitään kovin syvällistä tai kypsää sitten kumpuakaan.

    VastaaPoista
  7. Näytti siltä kuin koko viime vuosi olisi valtiojohdon ja piispojen johdolla  suomalaisia peloteltu  naarassusivaaran uusiutumisella.

    Itse olen käynyt melkoisen itsetutkiskelun läpi selvittääkseni miten olin nuorena maalaisena Hesassa tullut leimatuksi demariksi, ja päässyt siitä eroon opittuani työväenjärjestöissä päädytyn ensin Italiassa uusiin ajatuksiin kun oli ymmärretty fasistien käyttäneen työväestöä tosi likaisten töiden tekoon, itse suurnatsithan olivat perintöaatelisia ja muita raharikkaita vetelemässä naruja taustalta.

    Suomessa jatkuu vanha meno.

    Toki Italiaa on vaikea verrata Suomeen koska demarit olivat eri puolella sodassa. Meillä koivistolais-tannerilaisia pidetään ymmärrettävästi suurina sankareina, kun taas Italiassa demari on haukkumasana, koska monet olivat toimineet "kollaboraattoreina"  yhdessä Mussolinin fasistien, ja siis myös Natsi-Saksan kanssa, oman kansan partisaaneja vastaan.

    VastaaPoista
  8. Olen kuitenkin parantumaton optimisti. Haluan uskoa, että tämän pimeän aikakauden ja vihapuhepelotteiden päätyttyä koittaa järjenvalonsarastus. Lakataan äänestämästä "kuten ennenkin", eli ei enää äänestetäkään wanhoja ja ryvettyneitä puolueita. Nehän on jo nähty. Eli se, mihinkä ne kykenevät. Sehän on sama kuin hakisi takaisin juuri roskikseen heittämänsä roskapussin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anne, sehän on jo ajatuksena järjetöntä tosiaan hakea takasin roskapusseja roskiksesta. Ellei sitten hae niitä tarkistaakseen onko kierrätys tehty asianmukaisesti ja korjatakseen virheensä. Toki, jos on biojäteastiaakin ja muita metallin, pullon, kartongin, paperikierrätyksiä yms käyttänyt asianmukaisesti kierrätykseensä, ei roskien noukkimista sen enempää enää tarvita. Kaatopaikalle menee sitten ne loput siitä, ja meillä Suomessahan ei ainakaan tilanpuutetta tule niistä ihan heti.

      Poista
    2. Kyllähän se reaktio tulee, tietenkin.

      Poista
    3. Vaalit ovat vilpillisiä, joten äänestämällä ei mikään tule muuttumaan.

      Poista
    4. Anne Lindell
      Kerro sanomasi niille, jotka roskiksista pusseja keräävät.
      Heitä tuskin näillä palstoilla piipahtelee.

      Poista
  9. Noin vuosina 1993-96 tulin lopullisesti vakuuttuneeksi että kumulatiivinen syöksy kohti typeryyden lietekaivon pohjamutia ei olisi enää pysäytettävissä.

    VastaaPoista
  10. Arkkipiispa Luoma on tosiaan osoittautunut hämmästyttäväksi pettymykseksi siihen nähden, että hänen väitettiin etukäteen olevan se konservatiivinen vaihtoehto. Kaikkea kanssa ja voi vihapuhehuoli sentään!

    VastaaPoista
  11. "Kaikki löytöretket on jo tehty, vain halpahintaisuudessa on ennen näkemättömiä seutuja."

    Stanislaw Jerzy Lec

    VastaaPoista
  12. "Itse venäläistä sanaa pošlost on usein käytetty esimerkkinä sanasta, jota on mahdoton kääntää."

    Koska sitä ei voi kääntää toiselle kielelle, niin se voi selittää vertauskuvallisesti. Mielestäni paras vertauskohta lienee tarujenkirjoittajan Krylovin taru/басня Ketusta ja Viinirypäleistä. Kettu hyppii ja hyppii saadakseen suuhunsa makeita viinirypäleitä. Mutta rypäleet ovatkin niin korkealla, että hyppimiset eivät tuottaneet yhtäkään marjaa suuhun. Turhaantunut kettu tuhahtaakin sitten: "Rypäleethän ovatkin vielä ihan raakoja" ja lähti pois.

    Vladimir Nabokov haukkui läntisen kulttuurin pošlostiksi/helppohintaisuudeksi varmaankin siksi, että Venäjällä ei ollut silloin mm. pilvenpiirtäjiä, joita Chicagossa rakennettiin jo 1870-luvulla, ei ollut Eifelin tornia, jne., jne. Joten kateuden ilmaisimeksi sopii mainiosti käsite pošlost.

    Monet venäläiset sanovat varmaankin ylpeästi itsekseen: "Minulla ei ole autoa eikä kesämökkiä, mutta minä olen henkisesti rikas."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän Venäjä ole tehnyt muuta kuin ominut länsimaisen kulttuurin saavutuksia. Maaorjuudella rakennettu takapajuinen maa jonka palatsit on rakennettu läntisten esikuvien mukaan. Mitä korkeakulttuuriin tulee niim Venäjä ei todellakaan ole mikään oopperan tai maalaustaiteen alkukoti.

      Poista
    2. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Russian_scientists

      Tuossa noita muutama.

      Poista
    3. "Venäjä ei todellakaan ole mikään oopperan tai maalaustaiteen alkukoti."

      Opperasta nyt voidaan olla montaa mieltä, onko siinä mitään mieltä, mutta maailmanluokan taidetta, kirjallisuutta, musiikkia ja tiedettä Venäjältä löytyy kyllä pilvin pimein. Yleissivistyksessä on paha aukko, jos tämä ei ole tiedossa.

      Poista
  13. Länsimainen kulttuuri on jo nyt surkastumassa ja ilmesesti jopa nopeammin kuin vielä äskettäin arveltiin. 2-3 sukupolvea ja tämä prosessi on paketissa. En olisi uskonut tätä vielä 25 vuotta sitten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nooh - eihän tuossa mitään kummallista ole;
      tuttua, tuttua.

      Kulttuurihan ennätti kehittyä n. 3oo ooo vuotta
      kunnes sitten loppupeleissä keksittiin sivistys;
      se taas alkoi - niistä heti ensihetkistään alkain -
      tuhoamaan äitiään.

      Tuo nykyisen kuplaeliitin itsestään ylläpitämä
      parempirotuisuus on kuin piste iin päälle.

      Poista
    2. ”Länsimainen kulttuuri on jo nyt surkastumassa ja ilmesesti jopa nopeammin kuin vielä äskettäin arveltiin.”

      Mutta eikö pääasia olekin se, että Venäläinen kulttuuri on kehittymässä ja ilmeisesti jopa nopeammin kuin vielä äskettäin arveltiin. Jos Izborskin klubiin on uskominen, jos Izborskin klubi ei valehtele, niin Venäjän osuus maailmantalouden tuotannosta on 1,7%, innovaatioiden osuus taas sadasosia prosentista.

      ”Леонид Ивашов: Россия без мужчин и без будущего

      17 июня 2019, 9:53
      https://izborsk-club.ru/17124

      В производственной части экономики на мировом уровне мы ничтожно малая величина (доля РФ в мировом валовом продукте 1,7 проц., в инновационном продукте — сотые доли процента).”

      Näillä varoilla venäläinen kulttuuri voi kehittää koko luomakunnan parhaaksi. Jää vielä varoja sotia Syyriassa, Afrikassa, Venezuelassa ym., sekaantua muiden maiden sisäisiin asioihin netin kautta jne. Jää vielä myöskin varoja pitää kaikki Venäjän kansalaiset tyytyväisinä.

      Taannoisessa Pietarin Talousfoorumissa Putin julisti, että Amerikan luoma maailma on jo loppunut/päättynyt/nollaantunut. Että USA:n ja Venäjän on jo korkea aika solmia Hyökkäämättömyyssopimus. Eikö mainittu ehdotus haisekin ”venäläiseltä ruletilta”?

      ”Михаил Делягин: Разложение правоохранительных структур России чудовищно

      17 июня 2019, 9:45
      https://izborsk-club.ru/17123

      На форуме же обсуждались серьезные события. Путин и Си Цзиньпин объявили, что мир, построенный Америкой, закончился.” / ”давайте заключим пакт о ненападении”


      Poista
    3. Juu, kyllä klubissa aina joskus löytyy valon pilkahduksia.

      Poista

Kirjoita nimellä.