Woikoski
Etelä-Savon ja
Kymenlaakson rajalla, vanhan valtionrajan Suomen puolella sijaitsee kosken
rannalla aika erikoinen yritys, kaasutehdas, jonka tuotteita voi nähdä
kaikkialla Suomessa.
Jonkin matkaa
tehtaasta sijaitsee sen hulppea automuseo, joka koostuu suvun luksus- ja
kilpa-autoista noin sadan vuoden ajalta. Tehtaan isännällä on rannassa vesitaso
ja hallissa pari lentokuntoista Saab Safir –harjoituskonetta. Pienkonekenttä
kuuluu siis tietenkin myös asiaan.
Kyseessä on perheyritys,
Woikoski Oy, joka on toiminut jo
vuodesta 1882 saakka. Alun perin se valmisti kasvisrasvoista saippuaa,
steariinia ja vastaavia modernin elämän vaatimia tuotteita, joiden valmistuksessa
tarvittiin vetyä.
Vetyähän
tunnetusti saa aikaan hyvin helposti hajottamalla vettä sähkövirran avulla ja
sähköä taas oli saatavissa koskesta.
Kun vety alkoi
tulla arvoonsa muun muassa hitsauskaasuna, ruvettiinkin keskittymään sen
valmistukseen. Vesi siis hajotettiin vedyksi ja hapeksi. Siinä sivussa tehtiin
muun muassa vetyperoksidia, jota tarvittiin valkaisuun, vaikkapa
paperitehtaissa.
Kaasumarkkinat
sen kuin kasvoivat ja uutena teknologiana otettiin käyttöön ilman tislaus. Hapen lisäksi saatiin ilmasta muun muassa argonia, jolle myös oli
kasvavat markkinat neutraalina suojakaasuna. Hiilidioksidiakin oli saatavilla,
vaikka en muista, otettiinko sitä talteen. Ainakin sammuttimissahan sille oli
käyttöä ja myös jäähdytyksessä.
Suunnilleen
tähän tapaan syntyi se melko erikoislaatuinen tarina, joka on Woikosken
kaasutehtaan takana. Synkässä korvessa alettiin valmistaa suuria määriä
nykyaikaisen yhteiskunnan tarvitsemia kaasuja, teollisuutta, kotitalouksia ja
sairaaloita varten. Se tuotti rahaakin.
Woikosken
automuseo ei pahemmin mainosta, mutta on harvinaisen kiinnostava alan laitos,
koska kaikki autot liittyvät teemaan eli Woikosken tehtaaseen ja sen
omistajiin. Kiinnostava on myös tehdasmuseo, joka on kesäisin auki parina päivänä
viikossa ja tarjoaa vain opastettuja kierroksia, jollaiset muutenkin ovat
suositeltavia. Itsekseen hortoilijoilta jäävät tarinat kuulematta.
Patruunan
johtamana perheyrityksenä Woikoski on tavallaan elävä muinaisjäänne. Kuten
museon mainosfilmi kertoo, se on monien sukupolvien yrittämisen ja huolenpidon
tulos.
Kvartaalikapitalismin
kaudella herättää kunnioitusta se pitkäjännitteinen työ, joka on uhrattu
yrityksen hyväksi. Ja niinpä se yhä syytää markkinoille tuotteitaan ja seisoo
paikallaan, kosken rannalla, globaalin kilpailun ja kansainvälisen
pörssihuijauksen keskellä.
Tottahan firma
myös palkitsee omistajansa, aineellisestikin. Hulppeat rakennukset automuseolle
ja hevosten kuntoutuslaitokselle voi suoralta kädeltä arvioida
tuottamattomiksi. Ne todistavat rakkaudesta taiteeseen eli johonkin muuhun kuin
rahaan itseensä.
Kun asiaa vertaa
mielessään vaikkapa venäläisten uusrikkaiden maaniseen haluun hankkia kultaisia
vessanpyttyjä, näyttäisi ero olevan selvä ja olennainen.
Muuten,
Woikoskella otettiin käyttöön vetyauto jo 1930-luvulla, mutta ongelmana oli
kaasun vaatima tila. Nyt siellä näyttää olevan jo uuden sukupolven vetyauto,
jossa teknologia perustuu polttoainekennoihin.
Nykyisen
ympäristömanian aikana autojen polttoaineen puhtaus on varmastikin myyntivaltti
ja vedyn palaminenhan tuottaa vain vettä.
Saattaa hyvinkin
olla, että uusi autojen sukupolvi alkaa tarvita yhä suurempia määriä vetyä,
mikä lisää suuresti sen kysyntää tuotantoa ja ehkä hintaakin.
Joka tapauksessa
vety on ensin tuotettava ja sehän vaatii sähköä. Paikallinen koskivoima ei
nytkään enää riitä tyydyttämään kuin pienen osan tehtaan tarpeista. Niinpä
vetyautotkin liikkuvat sillä voimalla, jolla sähköä tuotetaan. Käytännössä
valittavana ovat ydinvoima ja fossiiliset polttoaineet.
Woikoski on vain
yksi niistä tämän alueen yrityksistä, jotka muistuttavat teollisuutemme
perustamisvuosista. Verlan paperitehdas kuuluu peräti UNESCO:n
maailmanperintöluetteloon ja esimerkiksi Kissakosken tehdas on hyvinkin käynnin
väärtti tai ainakin oli vielä muutama vuosi sitten.
Nämä modernisaatiohistoriamme
muistomerkit sijaitsevat kaikki hieman syrjässä valtateistä, mutta etenkin näin
kesäaikana kannattaa itse kunkin miettiä, onko fiksumpaa porhaltaa paikasta
toiseen suorinta mahdollista reittiä asumattomien metsien halki vai käydä
välillä katsomassa niitä paikkoja, joissa taloudellisen ja yhteiskunnallisen
kehityksemme perustaa luotiin.
Ihaninta ja kesänarvoisinta mitä tänä suvena olen lukenut. Putinin tämänpäiväisen siis Osakan G 20 päiväksi osutettun haastatelun lisäksi. Financial Timesissä.
VastaaPoistaEtusivuinen komea foto ja poikkeuksellinen asemointi ylisivun. "Libertalismi, seko-multi-kulttuurinen aikausi vaihtuu populusten terveen järjen ja kulttuuris-moraalisten vaistojen herätessä rääväturpien alta." Jo on aika. Voisiko jo ensi kesänä kuunnella automatkalla suomiradiota ja lukea suomihesa Sanomia ?
Kiitos jutusta ja sen kautta linjan painavista huomioista ja saunanrannan terveistä painotuksista. Miten voikaan tavallinen järkipuhe tuntua noin tuoreelta ? Että mitä lajia aikaa oikein olemmekaan eläneet, väärin. Meikäkin kävi Verlassa ja olipa hieno oppaan esittely ja järkyttävän vaikuttava tehdas ja pöllilogistiikka. Ihan eli wanhan Jaalan omakseen.
"Niinpä vetyautotkin liikkuvat sillä voimalla, jolla sähköä tuotetaan. Käytännössä valittavana ovat ydinvoima ja fossiiliset polttoaineet."
VastaaPoistaEn nyt ole insinööri, mutta eikö tuon sähkön voi tuottaa myös aurinko- ja tuulivoimalla. Ydinvoima on sinänsä tällä hetkellä "vihreintä" energiaa noiden jälkeen.
Se on sitten toinen juttu, haluaisinko kolarissa istua vetysäiliön vieressä (vrt Hindenburg 1932).
Paljon enemmän voi tuottaa koskivoimalla. Mutta kun sekään ei nyt riitä. Sähköähän tarvitaan lisää.
PoistaMistä muuten Woikosken outo kirjoitusasu?
VastaaPoistaSe on 1800-luvun tapa.
Poista