Ylpeydestä ja tyhmänylpeydestä
Kun maailma taas
täyttyy yksiäänisestä oman erinomaisuuden hymistelystä, saattaa olla
sopimatonta problematisoida asiaa. Siksipä sen teenkin.
Tarkoitan tässä
nyt erityisesti ylpeyttä –pride- jota
perinteisesti pidetään kaikkien paheiden äitinä ja alkulähteenä. Ymmärtääkseni
tämä näkökanta on ominainen etenkin ja aivan erityisesti itäiselle kirkolle,
joita taitaa jo olla useitakin.
Itse kukin
muistanee Dostojevskin kehotuksen: ”Nöyrry, ylpeä ihminen”. Se ei kaipaa erityisiä
perusteluita ainakaan uskovaiselta, onhan raamatussa varsin selvästi todettu: ”Jumala
on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon”.
Moderni maailma
toki viis veisaa raamatun sanasta, mutta mitäpä sanoikaan Leo Tolstoi, joka
yritti löytää tuon kirjan sekavuuksien takaa sen ihan oikean ja yksinkertaisen Kristuksen opin. Tolstoi näki ylpeydessä
mielettömän yrityksen nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
Yleensä ihmiset
ymmärsivät, että se oli tyhmää. Sen sijaan he eivät ymmärtäneet, että yhtä
tyhmää oli nostaa oma perheensä muiden yläpuolelle ja suurin mahdollinen
tyhmyys oli oman kansan korottaminen yli muiden. .. Antiikissa tällaisen
asenteen nimityksenä olisi ollut superbia,
ylimielisyys, venäjäksi vysokomerie.
Mutta sanalla ylpeys saatetaan itse asiassa tarkoittaa
montaa asiaa. Venäjässä ovat erikseen sanat gordost
ja gordynja, jotka voisi kääntää
ylpeydeksi ja ylpeilyksi. Edellinen voisi tarkoittaa –jos niin halutaan-
tervettä itsetuntoa ja läntinen traditio pitääkin sitä asianmukaisena.
Mutta kuten
ylevän ja naurettavan välinen raja on vain askeleen mittainen, niin on myös
ylpeyden ja ylpeilyn välillä. Tässä kyse ei edes ole uskonnosta. Antiikin
maailmassa ylpeys tarkoitti röyhkeyttä, joka ilmeni yrityksenä tunkeutua
sellaiselle paikalle, jota ei ansainnut.
Tuomas
Akvinolaisen käsityksissä ylpeys on kohtuutonta itsensä korottamiseen
pyrkimistä (immoderatum excellentiae
appetitum). Silloin ihminen joko luulee itsestään liikoja tai pyrkii
olemaan jotakin, jota ei ole. Itseään ylistävät fariseukset kaiketi kuuluvat
tähän kategoriaan, ovat olevinaan.
Vastakohta,
pienisieluisuus (pusillanimitas) on
toki synti sekin. Tässä, kuten kaikkialla on kohtuus se, joka on tavoiteltavaa ja kiitettävää. Mutta sehän se
vaikeaa onkin, kun sille ei ole selkeitä rajoja eikä sääntöjä.
Ymmärrän, että
postmodernismille ei mikään ole sinänsä eli olemukseltaan yhtään mitään ja että
kyseinen sielunsairaus vaatii itselleen oikeutta määritellä kaikki asiat mielensä
mukaan. Tätähän se tyhmänylpeys teettää.
Länsimaisen ja
etenkin itämaisen perinteen mukaan on kuitenkin syytä lähteä siitä, että
jossakin vaiheessa ylpeys paisuessaan muuttuu tyhmänylpeydeksi, jossa
naurettavuus kohtaa häpeämättömyyden ja joka ansaitsee pikemmin ylenkatsetta
tai sääliä, kuin arvostusta.
Kun tarkastelemme
aikamme ilmiöitä, tuntuu tämä lähtökohta minusta viisaalta ja kohtuulliselta.
Länsimaiselle ja etenkin amerikkalaiselle perinteelle ominainen pyrkimys viedä
kaikki asiat äärimmäisyyksiin saakka, merkitsee silloin niiden turmelemista ja
muuttamista hyveistä paheiksi.
Tämän käänteisen
alkemian prosessin voimme tunnistaa yleensä kaikissa massatapahtumissa, joissa
syntyy ihmislauma. Laumalla, kuten
tiedetään, on omat ominaisuutensa, joista ehkä merkittävin on se älyllisen ja
moraalisen tason lasku, joka syntyy siitä, että oma vastuu ja järki ulkoistetaan
nimettömälle lajitoverien massalle.
V.A. Koskenniemi
runoili asiasta aikoinaan:
Mi huuto ja hurraa kadulla kajaa?
-siellä tyhmyys aasinvaljaissa ajaa.
Siinä
hurraavassa joukossa voimme varmuudella löytää paljon sitä itseään
tyhmänylpeyttä, josta ajattelijoilla oli tapana varoittaa ennen postmodernismin
evankeliumin tuloa.
On pakko sanoa,
että pääministerin, kirkon ja valtion virastojen osallistuminen
karnevaalikulkueeseen on jo sinänsä nauruhermoja kutkuttava asia. Ehkä vielä
hullummaksi menee, kun suomalainen kankaita valmistava liikeyritys nuhtelee
julkisesti ja tätimäisen hurskaasti jotakin valtiota sen harjoittamasta
politiikasta.
Totalitaariselle
ajattelulle on ominaista yksitasoisuus. Sen maailmassa ei ole erikseen julkista
ja yksityistä, henkilökohtaista ja poliittista, liikeasiaa ja hallintoa,
politiikkaa ja uskontoa. Ihmisoikeudet eivät sen mukaan ole mielipidekysymys
edes tulkintansa puolesta, vaan kiveen hakattua totuutta, jota ei edes saa
lähestyä älyllisestä näkökulmasta.
Oletan toki,
että laumakokemus on yleisesti ottaen palkitseva. Tunnettuahan on, että niin
sanottu aivojen heittäminen narikkaan aiheuttaa monille euforisen olon.
Toki jo vanha ja
kunnianarvoisa utilitarismi kehotti antamaan kaikille toiminnoille arvoa sen
mukaan, missä määrin ne toivat harjoittajilleen mielihyvää.
Mikäli siis
tyhmänylpeilyyn osallistuminen, vaikkapa fariseusten joukossa istumalla tai kaikkea
mahdollista suvaitsemalla ja kiittämällä tuntuu palkitsevalta, ei asiasta ole
valittamista ainakaan utilitaristiseen tuomioistuimeen.
Ehkä jossakin
kohden sentään saavutetaan tien pää ja silloin todennäköisesti ymmärretään jo
itsekin, että ollaan jo monessa suhteessa kaukana naurettavuuden ja
kohtuuttomuuden alueella.
Vai ollaanko
siellä jo?
Ei mitenkään rajoitu pelkästään tähän asiaan, vaan moniaalla muuallakin on kauan voinut huomata, että länsimainen hälymystö ja sen hännystelijät ovat onnistuneet lähes mahdottomalta vaikuttavassa roolipelisuorituksessa: Käytännössä jo kymmenien vuosien ajan juuri ne, joiden hallussa ja käytössä ovat yhteiskunnan _kaikki_ valta, voima, virkamieskunta,yliopistot, kaikki valtakoneistot ja tiedotusvälineet pienintä paikallislehteä myöden, ja joiden mielipiteiden arvostelu ja kohta kohta niille nauraminenkin, on kriminalisoitua, onnistuvat jotenkin kokemaan itsensä rohkeiksi kapinallisiksi ja yksinäisiksi vastavirtaansoutajiksi. Tämähän on aivan sama kuin itse Juhana-herttua ja Nottinghamin sheriffi kaikkine miehineen uskottelisivat olevansa vapaita ja iloisia lainsuojattomia, jotka olisivat joka hetki ainoastaan karvan mitan päässä hirsipuusta.
VastaaPoistaKyllähän noita "älymystön" pellehyppyjä on nähty viimeisten vuosikymmenien kuluessa siinä määrin, että mikään ei yllätä.
PoistaVastausen otsikon kysymykseen: helvettiin. Se on läntisen, olemukseltaan ehtyneen, kulttuurin väistämätön kohtalo. Ei tarvitse kuin katsoa museoissa kreikkalaisten ja roomalaisten patsaita ja vielä Michelangelon Daavidia ja sitten näitä nykyisten "taitelijoiden" pökäleitä, niin ymmärtää missä mennään.
Catilina/ hälymystön roolipelisuoritus
PoistaKiitos. Tämä oli erittäin oivaltava ja osuva kommentti.
Sehän voisi olla yksi totalitarismin kriteeri tai määritelmä, tuo että vallassa olevat ministerit osallistuvat mielenosoituksiin ja valtalehdistö suitsuttaa marginaaliryhmien "arvoja". Kuka muistaa vielä "unelma"-mielenosoituksen, jossa viisitoistatuhatta toiskulttuurien ystävää -- eli virallisen valtakulttuurin tukijaa, myös valtiovallan entisiä ja silloisia edustajia -- kokoontui "vastustamaan poliittisen väkivallan nousua"?
VastaaPoistaMikä on järjestelmä, jossa valta omii mielenosoitukset itselleen ja ministerit taputtavat omille puheilleen? Eikö se ole nimenomaan totalitarismi? Ja tuollainen mielenosoitus on aito orwellilainen instituutio -- päivittäinen kahden minuutin viha, tai joskus pari vihatuntia, tai vihaviikko.
Se on kuin suoraan totalitarismin oppikirjasta, tuollainen ylimmän vallan siunaama mielenosoitus. Siihen osallistumisesta tulee normi, samanmielisten ryhmävahvistautumisen instituutio. Se tehdään oikeassaolemisen nimissä, ja väärässä olijat vaviskoot.
Identiteettipolitiikka on totalitarismin alku. Mitään muuta politiikkaa meillä ei oikein ole jäljellä. Teemat ovat toinen toistaan imaginaarisempia, itsetarkoituksellisia, absurdeja. "Ilmastonmuutos", "refugees welcome!", "pride!". Järki on jättänyt kaiken tämän jo ajat sitten. Ehkä kukaan ei lue Orwellia, ehkä kukaan ei enää lue oikein mitään.
Eipä tuohon ole mitään lisättävää.
Poista"Mikä on järjestelmä, jossa valta omii mielenosoitukset itselleen ja ministerit taputtavat omille puheilleen?"
Poista-Neuvostoliitto. Tai DDR.
"Identiteettipolitiikka on totalitarismin alku. Mitään muuta politiikkaa meillä ei oikein ole jäljellä. Teemat ovat toinen toistaan imaginaarisempia, itsetarkoituksellisia, absurdeja. "Ilmastonmuutos", "refugees welcome!", "pride!". Järki on jättänyt kaiken tämän jo ajat sitten. Ehkä kukaan ei lue Orwellia, ehkä kukaan ei enää lue oikein mitään."
-Yleisen petoksen aikoina totuuden kertomisesta tulee vallankumouksellinen teko, tiesi tuo samainen Orwell todeta...
Noin ylisummaan voisin todeta jonkinlaiseen klassiseen liberalismiin kallellani olevana, että nuo seksuaali- ym jutut ovat mielestäni itse kunkin yksityisasioita, ja yksityisasioiden luonteeseen saisi mielellään kuulua (uskonnon, raha-asioiden ym tapaan), että ne pidettäisiinkin hieman yksityisinä... Suhtaudun noin henk.koht.näihin tälläkin viikolla runsain mitoin tapetilla olleisiin "suuntautumisiin" aika lailla samaan tapaan kuin uskonnollisiin vakaumuksiinkin, siis jotenkin niin, että ne ovat kuin sukupuolielin; se voi toki tuottaa haltijalleen suurtakin henkilökohtaista iloa, mutta sen julkinen esitteleminen ei ehken ole varsinaisesti hyvien tapojen mukaista toimintaa.
Älä tyrkytä tapojasi, kuten muuan elämänviisaus tietää todeta. Mutta minkäänlaisen elämänviisauden kanssahan tällä (mielestäni virheellisesti) "liberalismiksi" määritellyllä postmodernilla identiteettipolitiikalla ei olekaan mitään tekoa.
-J.Edgar-
Toki ollaan, ja tavalla tai toisella on aina oltu ja tullaan aina olemaan.
VastaaPoistaJokin prosenttiosuus ihmisistä kaipaa aina ryhmätotuuksiin uskomista. Totuuksien kohteet vaan ovat aikojen saatossa vaihdelleet. Milloin uskontoa, noitavainoja, kommunismia, fasismia, ilmastofanatismia, yletöntä mamu-vastaisuutta tai -myönteisyyttä, seksuaalista yltiösuvaitsevuutta (pois lukien maksullinen seksi), jne.
Olisihan se hyvä, jos edes valtion johto pääsisi tällaisista ylilyönneistä eroon. Demokratiassa vaan muoti-ilmiön kannattajat pyrkivät äänestämään muoti-ilmiöiden kannattajia, joten heitä sitten siivilöityy valtion johtoon saakka.
Kehityksen seuraavana vaiheena voisi olettaa olevan se tilanne, että koko hallitus istuu jonkinlaisella terassilla ottamassa vastaan kulloisiakin mielenosoituksia, joita pidetään "ei-mielipidekysymyksistä".
VastaaPoistaSanaa "nollatoleranssi" en vielä ole huomannut tässä yhtedessä, mutta mitäpä muuta tarkoittaa tuo pääministerin lausahdus siitä, ettei juuri tässä asiassa voi olla muita hyväksyttäviä mielipiteitä.
Totalitaarinen totuus kieltää suhteellisuuden, epäilyn ja kyselyn. (Milan Kundera) Viitteitä tällaisesta kehityksestä ei tarvitse kaukaa hakea. Ja irvokkainta tässä muutenkin tympeässä performanssissa on, että ns. suvaitsevaisuudesta™ on tehty ruoska, jota heiluttamalla yritetään jälleen kerran pakottaa tiettyä arvomaailmaa, josta poikkeamista ei sallita. Silleen takavuosien YYA-liturgian tai 30-lukulaisen sinimustan isänmaallisuuskäsityksen tapaan. No, tällaisiakin ilmenemismuotoja tämä syvällä skandinaavisessa kulttuurissa elävä periluterilainen tarve puhdasoppisuuteen voi näemmä saada.
Poista-J.Edgar-
Totalitarismin oletetaan syntyvän pistimistä ja rautasaappaista. Ei se synny niistä, niitten aika on myöhemmin. Totalitarismi syntyy tätien kahvipöydissä vaivaantuneista ja kiusaantuneista katseista, halusta päästä jotenkin kutinasta eroon juuri nyt. Sitten halutaan vain varmuudeksi taputtaa hieman keskimääräistä kauemmin, vain hieman. Pistimet tulevat vasta myöhemmin. Pistimillä ei pakoteta puolta kansaa vaikoilemaan ja ilmiantamaan toista puolta. Kyllä he aivan itse tungeksivat niihin tehtäviin.
VastaaPoistaTotalitarismi syntyy pelokkaasta keskiluokasta. Luulen että nykyinen totalitaristinen tendenssi johtuu osin Neuvostoliiton romahtamisesta. Neuvostoliitto oli voimakeskus joka esti länsimaiden eliittiä vajoamasta kuvitelmiin kaikkivoipaisuudesta. Luulen ja toivon että ehkä Euroopan laajasta maahanmuuttajataustaisesta väestöstä tulee poliittinen voima joka haastaa rappeutuneen liberlismin. Kun nuo enklaavit ovat kyllin isoja niitä ei pelotellakaan yhteiskunnasta ulossulkemisella. Islam ei ole todellinen uhka Euroopalle vaan kuten vanha suuripuu sekin mätänee ytimestä alkaen. Tämä on keskiluokan pelokkaile konfirmisteille on kaikkein pelottavin asia edes ajatella. Länsimaalaisuus ei ole enää sitä itseensä uskovaa voimiensa tunnossa olevaa eetosta juin Toisenmaalmansodan jälkeisenä nousukautena.
PoistaOstan pitkälle tämän analyysin: Neuvostoliiton romahdus loi kapitalisteissa sellaisen hybriksen, joka vaati antiteesiä. Islam tulee rappeutumaan, mutta sitä ennen elävillä on vaikeaa, kun aatteet ottavat mittaa toisistaan - asein.
PoistaTaistelu käydään lastenvaunujen välillä ja tulevaisuuden uskon.
Poista"Taistelu käydään lastenvaunujen välillä ja tulevaisuuden uskon."
PoistaJos tuo olisi muitta mutkitta noin, Suomi olisi nyt syvästi lestadiolainen maa. Eli ympäristön (ihmisen tapauksessa mukaan lukien teknologian) oloihin paremmin sopivan sosiaalisen organisaatiomallin assimiloiva - ja osin alistavakin - voima kuuluu ottaa lukuun jo parin polven sihdillä.
Tyhmänylpeyttä kuvataan myös oopperan "Don Giovanni" lopussa tai ainakin yhdessä versiossa. Siinä tämä degeneroirunut amoraalinen aatelismies vetää päällensä tappamansa miehen haamun vihan. Hän kutsuu uhristaa tehdyn patsaan illalliselle. Patsas vastaa kutsuun ja kolkuttaa ovelle. Haamu antaa Don Giovannille vielä mahdollisuuden perua kutsu. Giovanni ei voi hybriksessään myöntää haukanneensa liian ison palan ja menee mieluummin helvettiin.
VastaaPoistaKirkossakin on niin kova hinku marssille, että päätös kumppanuudesta tehtiin vailla valtuuksia. Tähän onneksi sentään Oulun piispa otti kantaa muistuttaen myös, ettei ihmisen asenteita pidä mitata sillä, osallistuuko hän marssille vai ei.
VastaaPoistaJoka diggaa seniorikieltä, ei himmaile, vaan skulaa täysillä, sanotaan meillä.
VastaaPoistaRanskassa sotien jälkeisessä kritiikissä syytettiin ns. senioriteettiperiaatteen johtaneen vaikenemiseen juutalaisten kohtaloista.
Hiljainen perinnetieto oli johtanut vaikenemiseen silloin kun olisi pitänyt puhua.
Perintöomaisuuksien sijaan pitää puolustaa jokaisen yksilön ainutkertaista ihmisarvoa. Kommunistinen yksityisomaisuuden sosialisointi ei enää ketään uhkaa. Marx ei tuntenut ihmisluonnetta
VastaaPoistaSuomessa on tosiaan kiusallisen suuri, toistaiseksi rekisteröimätön puolue STP. S niinkuin Suuruudenhullut, T niinkuin Tietämättömät ja P niinkuin Pelkurit. Sattuuhan sitä, mutta kun mokoma porukka on päässyt vallan kahvaan de facto.
VastaaPoistaLiikepankit eivät ole vanhoja. Omistusjuuret kylläkin. Nämä nykyiset pantiin käyntiin teollistumisen tähden. Viiden tähden edestä ne onnistuivatkin ja äkkiä vain jokusessa työmiespolvessa. Ja tehtailijapolvessa.
VastaaPoistaYltäkylläisyys tavoitettiin jakamalla sodan ylijäämävarusteet ja rupeamalla tekemään samoista siviiliversioita. Joskus sanoisiko 1980-luvulla pankeissa keksittiin uutta. Tehtaat jo oli ja kaupat. Pankkitoimihenkilöt alkoivat rahoittaa itseään ja väliyhtiöitään.
Pankin omaisuushan oli saamisia velkaantuneilta. Saamisia voi lisätä. Kohta pankki sai ostaa maailmasta omaisuusasioita vaikka metsää tai taloja. Ne pantiin saamisten sarakkeeseen ja ostohinnan verran tekaistiin tilisaldoa myyjälle. Homma läksi lapasesta US säästöpankkikriisiä hätäpäin paikkailtaessa. Tätä oli pohjattu vapauttamalla korot kiskonnan synnistä, Reaganin noituutta. Eikä Thatcher jäänyt katselemaan vaan City sai tehdä mitä tykkäsi ja mihin kumppanin löysi. Sitten se on ollut menoa.
Casper von Koskull ottaa hatkat ihan suotta. Takuuvarmasti rahapaisunta jatkuu eivätkä ainakaan rikkaat joudu nesteeseen. Nordean omistajat eivät miestä ole sivuun panemassa, mutta regulaattorien hermot eivät kestä. Nordeaan tulee rahaa vaikka kattoakin alta purkaisi, sitä tulvii. Keskuspankkien QE ja muu elvytysvimma miinuskorkoaika jatkuu. Pikkasen pitäisi omaa omistajarahaa jättää osinkoina nostamatta tai bonuksilla pöytää puhdistamasta. Ja tästä se kiikastaa. Se "omakin" on kierrematematiikkaa arvonnousuista, mark to market, marakattieliitin keksintöä.
Firma Nordea on jakanut pomoilleen väliyhtiökaverille ja omistajille liikaa. Numerot täsmäisivät, vakavaraisuussuhde oltiin jo sieltä 80-luvulta hoksattu laskea surrealismin eikä Elon mukaan. Nyt Tukholmassa kiinteistöarvot alenevat ja Helsingissä tökkivät. Tämä BIS alkaa sutia. Sitä Nordean olisi helppoa nostaa hiuksistaan ellei Amerikka olisi sakottamassa ja pannut vedelle ja leivälle itseään Deutschea joka US subprimen teki alta tiskin ja paljastuikin vasta kun omat amerikkaiset olivat jo valtion vaivana ja Trumpin valttina. Deutschen kohtaama kosto valuu siitä mallia ottaneeseen Nordeaan.
Jos asiasta selvitään Casper von Koskull ja äsken omistajaSammon Stadigh vaihtamalla, niin sillä hyvä. Kohta voisi jo taas ylvästellä. Ei ole kauaakaan kun Stadigh kerjäsi verta nenästään ilkkumalla osuuspankkia ja koko osuus-yhdistys-keskinäistä toimintapaan sanomalla etteihän noita voi vallatakaan. Se oli siis pilkka ajasta jääneille. No, Karvinen panttiinkin pois ja Finanssiala eheytyi ja Pia-Noora Kauppi palasi julkisuuteen.
Ja nyt sitten taas Nordeaa äkkiä ahdistetaankin ! Olisikohan Olli Rehnillä liikapaksut sormet mutta liikaterävä arkijärki? Huono yhdistelmä kuminauhoilla jos niilläkään sidotuissa pankkitaseissa. Näillä pankkiherroilla masters of universe (jo finanssioimassa, itseillensä haalimassa ilmastomuutoksen fuuturipuhuria. Luova tuho kohtaa wanhaa ja tåppöjen Suomea taas syvimmän kautta). Mutta peruskansa kantaa. Herroilla rahanomilla ylpeys käy hilpeyden myötä. Voi olla että kohta omistamme Nordean ja Wahlroos pääsee sanomaan että hyvinhän somalilaisten kävi.Jukka Sjöstedt
Ruotsalaisuus Suomessa on lahkolaisuutta, joka kirkon suojissa turvaa aina lisää päältä niille joilla jo ennestään on.
PoistaEräs nimeltä mainitsematon poliitikko lausui asiasta näin:
VastaaPoista"Kylmän sodan aikana Neuvostoliiton arvosteleminen oli sosiaalisesti paheksuttavaa, ja sillä saattoi joutua poliittiseen paitsioon. Tämän päivän Suomessa ja länsimaissa laajemminkin maahanmuutosta, islamista, seksuaalivähemmistöistä, Euroopan unionista ja eräistä muista kysymyksistä on tullut uusi Neuvostoliitto."
Suomessa toimintaa ohjaa nepotistinen puoluediktatuuri, jonka liepeille on tunkua.
VastaaPoistaVoit rauhassa kirjoittaa päättäjille ja olla varma, että et muuta vastausta saa kuin vastaanottokuittauksen.
Kokemusta on.
Venäjän kielessä on myös hieno sana dastoinstvo. Sen opeteltuasi voit kulkea pää pystyssä ketään painamatta tai palvomatta. Minulle sen opetti italialainen.
Suomen nutistetun kansan keskuudessa käsite on tuntematon.
Kiehnäämiseltä näytti Antti Rinteen meno kulkueen kärjessä, vaikka olisi noudattanut Adolf Ehrnroothin neuvoa johtaa joukkoa edestä.
PoistaMeidän aikamme leimakirves on venäjämielisyys, lavea kuin venäjän laki.
VastaaPoista