Maa, joka oli
Rainer Knapas, Karjalan kunnailla. Matkoja kulttuuriin ja
historiaan. Schildts&Söderströms 2015, 228 s.
Karjala on
käsitteenä niin monipuolinen ja monimielinen, että uskaltaisin väittää vain
harvojen ihmisten koko maailmassa ymmärtävän, mistä kaikesta on kysymys, kun
siitä puhutaan. Erityisesti karjalaiset ymmärtävät asian usein varsin
yksipuolisesti eli siis huonosti.
Rainer Knapas
tuntee tämän kohteen monipuolisesti ja siksi onkin ilo lukea hänen esseitään,
jotka valottavat Kajalan –tässä tapauksessa erityisesti Kannaksen- historiaa, kulttuuria
ja hieman nykypäivääkin.
Itse monien
Karjaloiden erottelu toisistaan ja niiden historiografia ovat sekä kiinnostavia
että kansallisesti tärkeitä aihepiirejä.
Erityisesti
Kannaksen kohdalla voidaan puhua maasta,
jota ei enää ole (Edith Södergranin Landet
som icke är). Siihen viittaa myös Knapaksen kirjan ruotsinkielinen nimi Landet som var.
Ruotsinkielisenä
Knapaksella on oma, kiinnostava lähestymistapansa Karjalaan.
Kannaksella ja
muuallakin Vanhassa Suomessa oli jo aikoinaan pieni, mutta merkittävä
ruotsinkielinen vähemmistö, joka kehittyi sangen omaleimaiseksi. Olen siitä
joskus jotakin kirjoitellutkin (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=ahrenberg
).
Karjala rajaseutuna
oli tietenkin tärkeä myös itse Ruotsin valtakunnalle ja myöhempi Suur-Suomi-aate
oli tavallaan vanhojen valtataisteluiden jatkoa.
Paitsi, että
Suur-Suomessa oli kyse nuorisoidealismista, jossa sorrettujen heimolaisten
auttaminen nähtiin epäitsekkäänä oikeuskysymyksenä.
Toki moinen aate
oli hyvä saattaa palvelemaan myös vakavampia etuja. Heti talvisodan alkaessa
Stalin sitten tosiaankin lahjoitti Suomelle Itä-Karjalan varsinaisesti
karjalaiset alueet, täyttäen näin Suomen ja Karjalan kansojen vuosisataisen
toiveen jälleenyhdistymisestä.
Kyseessä ei siis
ollut mikään lupaus, vaan valtiosopimus, joka astui voimaan välittömästi
allekirjoituksen jälkeen eli siis 3.12.1939.
Mutta tämä on
yksi niitä asioita, jotka ovat suurelle yleisölle mahdottomia käsitettäviksi,
joten se siitä.
Talvisota, joka
riistäytyi täysin ennalta arvaamattomaksi teurastukseksi, vaati sitten lunnaansa
ja niinpä Suur-Suomi meidän omasta tahdostamme jäi toteuttamatta ja sen sijaan
menetimme koko Karjalan. Siis Kannaksen ja Raja-Karjalan.
En väitä, että
se oli huono vaihtoehto, mutta väitän, että ilman onnistunutta vastarintaa
Itä-Karjala olisi nyt meidän. Kannaksella olisimme kyllä menettäneet jonkin
verran alueita, mutta toki säilyttäneet Viipurin ja paljon muutakin.
Kannas joka
tapauksessa oli päätetty ottaa Neuvostoliitolle ja niin myös tapahtui. Se oli
sääli, vaikka tämän pohjolan Rivieran vanha loisto oli maailmansotien välisenä aikanakin
enää vain varjo entisestään. Yli satatuhatta pietarilaista huviloitsijaa jäi
nyt tulematta kannakselle ja tuhannet huvilat ränsistyivät tai elivät
varjoelämää.
Toki jotakin
vanhasta loistosta säilyi, myös ruotsinkielisellä puolella, jonka Knapas
huomioi ja joka on kirjan kiinnostavinta antia.
Muuan ruotsinkielisen
älymystön tukikohta oli Villa Golicke, jossa itsekin olen käynyt. Ulkoisesti se
oli ja on vain rähjäinen pieni kesämökki, mutta intellektuaalisesti se oli sitäkin
merkittävämpi kohtauspaikka, jossa vanha pietarilainen henki yhä eli
maailmasotien välisenä aikana.
Sivumennen
sanoen, Kornei Tšukovski, mainio lastenkirjailija ja kulttuurin monitoimimies
asui kauan kannaksella ja saapui vanhalle kotiseudulleen uudelleen
1920-luvulla. Hänen kuvauksensa tuosta uudesta kohtaamisesta on hyvin
kiinnostava ja sympaattinen. Ei kaikki niin huonosti ollut! Valitettavasti en
nyt muista, mistä tuo kuvaus on löydettävissä.
Itse asiassa
Kannaksella kohtasi kesäisin koko Pietarin älymystön kerma, eikä se ollut
mikään mitätön joukko. Suomalaisiin kollegoihin näyttävät yhteyksiä pitäneen
kuitenkin etupäässä vanhat tai ainakin suhteellisen traditionaaliset mestarit,
Repinistä Gorkiin ja Andrejeviin, kun taas nuoret huligaanit Majakovskista
Burlukiin pysyivät omissa piireissään.
Kuten Knapas
kirjoittaa, sotavuosina karelianistinen unelma tempasi mukaansa myös monta
suomenruotsalaista, vaikka sillä taholla oli sotien välisenä aikana pysytty
kylminä Suur-Suomi-aatteelle, joka assosioitui aitosuomalaisuuteen. Tunnetusti
myös ruotsinkielisten reaktio Mannerheimin miekantuppipäiväkäskyyn oli ollut
torjuva
Mutta
tosiasiassahan koko sotilaallinen Suur-Suomi-ajattelu oli uusi ilmiö, joka tuli
enemmän tai vähemmän, kuten sanotaan, puun takaa heinäkuussa 1941.
Luulenpa, että
se, joka etsii Suur-Suomi-suunnitelmia sotalaitoksemme maailmansotien välisen
ajan suunnitelmista, saa tehdä turhaa työtä. Myös kansa oli hämmästyksellä
lyöty kuullessaan Mannerheimin mahtipontisen puheen, johon myös heti reagoitiin
kielteisesti.
Henkisesti toki
Molotovin ja Kuusisen 3.12.1939 allekirjoittama sopimus tarjosi oikeutuksen
tuollaiselle alueliitokselle, mutta asiallisesti saattaa olla viisaampaa etsiä
Syvärille suuntautuvan hyökkäyksen perusteita ajankohtaisesta Saksan kanssa koordinoidusta
yhteistyöstä.
Knapas tarjoilee
maukkaita pikku paloja niin vanhasta historiasta, kuin hieman uudemmastakin.
Karjalahan todella oli Suomelle eräänlainen pyhä paikka, kuten tietysti kaikille
kansoille ovat ne paikat, joissa ja joiden vuoksi on miestä pantu kylmäksi.
Kuten Mannerheim
sanoi, se on heimomme veren kostuttamaa pyhää maata.
Sitä se kuitenkin
on molemmin puolin, mitä ei sovi unohtaa. Sortovuosina venäläiset Suomi-syöjät
toistelivat sitä ideaa, että Suomi oli venäläisellä
verellä ostettua maata, joka nyt oli luisumassa venäläisestä herruudesta.
Mutta kyllähän
tätä maksuvälinettä oli käytetty ja tultiin käyttämään molemmin puolin. Viime
sodissa venäläisistä iskettiin Karjalan takia suonta niin paljon, että ajatus
tämän saaliin luovuttamisesta takaisin rauhanomaisesti ei enää kuulu tähän
maailmaan.
Kannaksen
kohtalo on epäilemättä ollut surkea ja kaikessa arvaamattomuudessaan
dramaattinen, mutta tarinoiden maana, kansallisessa muistissa se on sitäkin
loisteliaampi maakunta.
Knapaksen kirja
kannattaa lukea.
Kannaksella asui ja kulki rajan yli vapaasti myös venäläinen nobelisti Pavlov, joka oli tunnetusti anti-bolsevistinen, mutta edes kommari-venäläiset eivät kehdanneet suuren imagohaitan takia tehdä koiramiehestä kylmäkallea.
VastaaPoista"Mutta tämä on yksi niitä asioita, jotka ovat suurelle yleisölle mahdottomia käsitettäviksi, joten se siitä."
VastaaPoistaTunnustan omalta kohdaltani heti. Puolet Kuusisen perheestäkin taisi noihin aikoihin olla vakilassa, kesitysleirillä, lastenkodissa tms. Hänestähän se olisi tullut mainio hallitusmies suomalaisille.
Nimenomaan. Kun Stalinilta oli vaimo kuollut ja Molotovilla ja Voroshilovilla vaimot vankilassa, lausahti Koba iloissaan: "Eiköhän lähdetä ryyppäämään, kun ollaan nyt kaikki poikamiehiä"!
PoistaEeii, halavattu! Viimesen päälle huumormiehiä, tuo Koba.
PoistaSekin taisi tulla "puun takaa", että kun luottamus natsi-Saksan nopeaan voittoon 1941 oli rajaton, niin Ryti ja muu johtoeliitti alkoi ahnehtia jopa Kuolan niemimaata.
VastaaPoistaNo ihan varmaan. Sitähän tyrkytettiin.
PoistaSiinä oli shakaali leijonan perässä, sille ei kuulu osuus saalista vaan jäännökset.
PoistaSamassa yhteydessä tällainen lukusuositus (nimimerkki: luettu). Timo Mikkilä, Talvisodan puolustusministeri Juho Niukkanen - Traumana Karjalan menetys, Edita 2018, 317 s. Juho Niukkanen (1888-1954) oli talvisodan puolustusministeri, joka talvisodassa menetti lähes kaiken. Hän oli kotoisin Karjalankannakselta, Kirvun pitäjästä. Kirjan kautta paljastui, ainakin minulle, paljon "puun takaa"-tietoa.
VastaaPoista"Maa, joka oli"
VastaaPoistaEikö oliskin parempi puhua maasta joka on. Suomi on näköjään sellainen maa, jonka seuraavan hallituksen ohjelmaan kirjoitetaan: "Me emme syö vastasyntyneitä lapsia."
Voiko muuten nykyiseen maailmanaikaan Karjala-aiheiselle kirjalle panna latteampaa ja vielä köyhempää mielikuvitusta ilmentävää suomenkielistä nimeä kuin tälle Knapaksen kirjan käännökselle?
VastaaPoistaKun sen vuosia sitten luin, mieleeni jäi kirjan loppupuolelta se, mitä Knapas kirjan loppupuolella kertoi Bahtinin "kronotoopista". Kiinnostavaa mutta hieman epäselväksi jäänyttä. Liittyy kirjallisuudentutkimukseen jos kohta muuhunkin - tässä Karjalaan. Taitaako joku rohveetta esimerkein ja tunnuskuvin vääntää rautalangasta? (Linkittäjät älkööt vaivautuko; luettu on.)
"ilman onnistunutta vastarintaa Itä-Karjala olisi nyt meidän."
VastaaPoistaPaitsi, että "me" olisimme olleet Stalinin, parhaat siirrettynä Katyniin.
Epäilempä, että isä aurinkoisen lahja olisi ollut yhtä merkityksetön kuin tämän kuuliaisen soturin Hrustsevin 1954 Krimin-lahja Ukrainan sosialistiselle neuvostotasavalalle; varo kreikaisia silloinkin kun nämä tuovat lahjoja.
Mitäs merkityksetöntä siinä oli? Ja onhan Liettualla yhä Vilna, joka samaan tapaan saatiin myötäjäisinä.
PoistaTietenkin päitä olisi tippunut muutama kymmenen tuhatta ja kyyditettyjä ollut kuusinumeroinen luku. Se on kuitenkin taas toinen juttu. On niillä rajoillakin aina oma merkityksensä, vaikka meidän varmaankin pitäisi olla sitä liioitelematta. Ei sitä niin suurena pidetty silloin aikanaan.
"Maa, joka oli ja maa joka on"
VastaaPoistaPutinin maalla on selkeä logiikka: jos haluatte kaasua lämmikkeeksi, niin nuolkaa meidän perse poliittisesti puhtaaksi.
Suomen Karjala oli suomalaisten asuttama esihistoriallisista ajoista vuoteen 1944
VastaaPoista