Orjuus kotona ja kylässä
Hesarin ulkomaantoimittaja
oli pari päivää sitten hoksannut, että orjia oli tässä maailmassa vielä ihan hetki
sitten. Nimittäin omassa ankkalinnassamme eli amerikkalaisessa viiteryhmässämme
viimeinen neekeriorjaksi syntynyt ihminen kuoli vasta 30-luvulla.
Sitä paitsi meilläkin
oli näitä huutolaisia, täällä
Suomessa. Ihmisiä näet myytiin elätettäväksi vähiten tarjoaville eli siis
halvimmalla siihen hommaan suostuvaisille.
No, Venäjän
vallan aikana myös naapurin Suomi-syöjät
hoksasivat, että tässähän oli asia, jolla voitiin Suomea lyödä. Tuo mukamas
niin liberaali ja kehittynyt yhteiskuntahan harrasti ihmiskauppaa, kuten suomalaiset
lehdet avoimesti kirjoittivat.
Mitäpä sanoakaan,
tottahan tuo oli. Ennen muinoin ruotuvaivaiset ja muu armoton (siis vailla turvaa oleva) väki joutui kiertämään talosta
taloon. Kun hallintoa uudistettiin, perustettiin sitten vaivaistaloja ja
ruvettiin myös soveltamaan markkinataloutta köyhäinhoitoon, kuten nykyäänkin.
Aikoinaan
huutolaisen olot saattoivat todella olla huonot. Itara isäntä ja ilkeä emäntä
saattoivat yrittää hyötyä mahdollisimman paljon elätettävistään, aivan kuten
nämä meidän pörssinoteeratut firmamme. Vallanhan tässä lähitulevaisuus
puistattaa.
Ihanteellisessa
tapauksessa sentään kyseessä oli sijaiskoti, jossa huutolainen kasvoi tai eleli
samassa herran nuhteessa kuin muutkin perheen jäsenet ja sellaisiinhan rinnastettiin
myös piiat ja rengit.
Itse asiassa
siinä taidettiin lähestyä kommunistisen yhteiskunnan ihannetta: jokaiselta
kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan.
Eräänlainen
kommuunihan se vanhan ajan perhe oli. Ei siellä työtunteja laskettu eikä
palkkoja makseltu. Isäntä ja emäntä päättivät tarvittaessa, pannaanko sitä
voita leivälle ja saako sinne nurkkatansseihin mennä vai ei.
Systeemi oli
siis patriarkaalinen, mutta matriarkaalisuuden elementtiä siinä lienee myöskään
turha väheksyä. Emäntähän se ruoka-aittoja hallitsi ja hänen vallassaan oli yleensä
se, miten lasten elinehdot järjestettiin, omien ja vieraiden. Äitipuolen hahmo
ei jostakin syystä ole kirjallisuuteen jäänyt erityisen herttaiseksi.
Ankeaahan tämä
elämä varmasti monelle oli ja entisajan useinkin niin ihannoidun Gemeinschaft-yhteiskunnan oloja vielä
leimasi ns. ulkoekonominen pakko eli mielivalta, joka ei perustunut talouteen.
Se juuri oli sitä vanhanaikaisuutta, joskus se oli tyranniaakin.
Mutta mitähän
tuosta orjuudesta nyt sanoisi?
On tietenkin hienoa,
että meidän vaatimattomia olojamme verrataan Amerikan, tuon vapauden
valtakunnan historiaan.
Voitaisiin tässä
kyllä vertauskohtana käyttää myös mitä tahansa tämän päivän takapajuista maata
ja siellä vallitsevia perheoloja, jotka siirtolaisuuden myötä ovat meilläkin
arkipäivää, tässä ja nyt. Mutta perheen tyranniasta voi yleensä vapautua
tietyssä iässä. Käytännössä asia voi kyllä olla vaikeampi. Orjalla asiat joka
tapauksessa olivat toisin. Hän pysyi asemassaan.
Mitä tulee
varsinaiseen orjuuteen, esiintyy sitä tiettävästi tähänkin maailmanaikaan jopa
runsaasti ja erityisesti muhamettilaisissa maissa. Ehkä niidenkin olemassaolo kannattaisi
muistaa.
Meillä on
lehdistössä uurastanut muuan toimittaja, jolla oli aina silloin tällöin tapana
väittää, että meilläkin vallitsi maaorjuus. Se vain tunnettiin
torpparilaitoksen nimellä.
Tämä
historiantulkinta lienee peräisin suoraan Linnalta, jonka teosten
mestarillisuutta en kiistä. Joka tapauksessa Pentinkulman miljöö on kirjallisen
mielikuvituksen luomus. Tosiasiassa torpparit olivat maaseudun keskiluokkaa.
Luokkaraja ei
näytä monillakaan seuduilla menneen talollisen ja torpparin välillä, vaan yhden
ja kahden hevosen omistajan välillä. Torpparilla saattoi olla parinkin kymmenen
hehtaarin pellot ja kymmenen lehmää. Ei siinä tarvinnut nälkää nähdä, jos
jaksoi niitä hyödyntää.
Totta toki on,
että sitten, kun talonpojista alkoi kantorahojen myötä tulla herroja, jäivät
torpparit huonompaan asemaan, kun eivät voineet myydä metsiä. Yleensähän he
saivat käyttää niitä vain kotitarpeeksi.
Ja olihan se
torpparin asema usein enemmän tai vähemmän riippuvainen isännästä, hieman kuin
nykyisin lienee tilanne monella vähittäiskauppiaalla. Tuskin ne kuitenkaan
orjia ovat. Ei torppareita meillä koskaan oikeasti vapauttaa tarvinnut, torpat
vain itsenäistettiin. Kauppaketjujen diilerit sen sijaan taitavat yhä olla
töppösen alla.
Mutta tämä menee
jo pian asiattomaksi. Kiinnostavaa joka tapauksessa on se, miten heikosti me
tämän ajan ihmiset ymmärrämme menneisyyden elinehtoja. Suorastaan pimentoon
näyttää jääneen se despotia, joka usein vallitsi perheiden sisällä, olipa
kyseessä omat tai vieraat lapset.
Vanhempien
mielivallalle ei juuri rajaa ollut ennen kuin lapset saavuttivat täysi-ikäisyyden.
Ruumiillinen kuritus oli arkipäivää, eikä sellaisesta kukaan edes moittinut.
Lasten parastahan siinä tarkoitettiin.
Muistan, miten
oudolta tuntui, kun muuan amerikkalainen historioitsija kehitteli teoriaa
venäläisessä 1800-luvun talonpoikaisyhteiskunnassa vallinneista valtasuhteista.
Siinä keskushenkilönä
oli ylin vallankäyttäjä, bolšak eli isäntä. Itse asiassa hän,
vaikka maaorja olikin, toimi varsinaisena tyrannina, joka hallitsi
jumalallisessa hierarkiassa strategisesti keskeistä aluetta.
Yhteiskunta,
joka rakentui maaorjatalouden hyväksikäytölle, oli tosin poliittisesti
voimaton, mutta tosiasiallisten elinolojen kannalta ei asialla ollut niin
suurta väliä. Veroja maksettiin, minkä jaksettiin, ei enempää eikä vähempää.
Loput sitten syötiin ja silloin, kun eväät jaettiin, tultiin varsinaisille
vallan lähteille.
Ennen maailmassa
ihmiset elivät hyvin niukasti, mikä alkaa olla meille jo vaikea käsittää, kun
hallitusohjelmaankin keksitään aina vaan lisää jaettavaa itse kullekin.
Vielä ihan äskettäin
sitä jaettavaa ei todellakaan ollut. Sen tilanteen pohjalta oli järjestettävä
kaikki ja siitä se taisi juontaa juurensa tuo kilpailutuksen eli huutolaisuuden
käyttöönotto.
Kuitenkin
ruotuvaivaisuus olisi saattanut olla inhimillisempi järjestelmä. Olisikohan se
jossakin muodossa elvytettävä? Omaishoitohan taitaa jo olla sitä muistuttava
järjestelmä.
Jonkinasteinen orjuus kuuluu myös kulttuureihin, joiden elämäntapa tunnetaan englanniksi ilmaisulla 'tinker nomadism'. Britanniassa on viime vuosina ollut tapauksia, jolloin orjaa pitänyttä on uutisissa sanottu irlantilaiseksi. Varsinaisesti kysymyksessä on ollut ns. 'Irish traveller'. Suomessakin on ollut pari tapausta, joissa on rivien välistä voinut päätellä syyllisten kuuluvan elintavoiltaan samantapaiseen vähemmistöön.
VastaaPoistaMinusta huutolaisuuden tai torppariuden rinnastaminen orjuuteen ei ole asianmukaista: huutolaisuus oli kaikesta huolimatta vaivaishoitoa, jonka tarkoituksen oli huolehtia niistä, jotka eivät itse tai suvun toimesta siihen kyenneet. Yhteiskunnan köyhyydestä johtuu, että siihen ei ollut käytettävissä paljon varoja vaan asia pyrittiin hoitamaan pienimmällä panoksella. Orjuudessa taas kyse oli siitä, että epävapaan ihmisen työpanosta pyrittiin hyödyntämään maksimaalisella tavalla. Etelävaltioiden neekeriorjuuden teki erityisen julmaksi se, että työpanos kohdistui puuvillaan, jonka satokausi oli suhteellisen lyhyt, joten tuona aikana työpanos tuli kaikin keinoin maksimoida. On sanottu, että maaorjuus ei olisi ollut yhtä julmaa, koska maataloustöitä tehtiin omaan, varsin verkkaiseen tahtiin, jota ei voinut pakollakaan kiristää yli määränsä.
VastaaPoistaTorppariudessa taas kyse oli kahden vapaan tahon sopimuksesta, kontrahtista. Toki osapuolet eivät olleet samanarvoisia, mutta miten yhdenvertaisia nykyäänkään tavallinen ihminen on kun tekee kansainvälisen yrityksen kanssa "sopimuksen" lentolipusta, työpaikasta - tai ICT-ohjelman käytöstä (klikkaamalla sitoudut toimittajan yleisiin ehtoihin....). Tuollaisen firman työntekijästä saadaan puristettua enemmän kuin orjasta esim antamalla ilman työnantajan kannettava tai älykännykkä käytöön: siinä sitä sitten lomalla tai illalla lasten nukuttamisen jälkeen katsotaan työsähköpostit ja mietitään niitä yön läpi.
Jos orjuus olisi kannattavaa tässä kehittyneessä maailmassa, niin totta kai se meillä olisi yhä.
PoistaEn toki väittänyt, että vanha orjuus - edes USA:n etelävaltioissa - olisi ollut tehokasta, se soveltui lähinnä alkeelliseen ja suorittavaan työhön ja orjien pyrkimys oli - täysin ymmärrettävästi - "lusmuilla" parhaan kykynsä mukaan. Vähänkin kehittynyt teollinen työ, nykyisestä tietotyöstä vaatii tehokkaammat kannustimet, kuvaamani "sisäisen orjuuden".
PoistaToki antiikissa orjuudella oli se vaikutus, että sen arvioidaan teknisten innovaatioiden synnyn, koska niihin ei ollut välitöntä tarvetta.
Juuri näin. Jos orjuus olisi taloudellisesti kannattavaa nykyaikana niin meillä olisi yhä orjuutta.
PoistaIhmiset ovat aina ymmärtäneet orjuuden raakuuden ja epäinhimillisyyden mutta saatu taloudellinen hyöty on ollut aikanaan niin merkittävä että orjuudelle on keksitty "hyväksyttäviä" syitä.
Pitää tietysti muistaa että orjuuden asteita on ollut erilaisia. Osa on voitu rinnastaa palkkatyöhön. Toisessa päässä on ollut raaka hyväksikäyttö esim. kaivoksissa.
Tätä nykyä meillä on 9€ orjuutta jossa työttömillä teetetään normaalia työtä karenssin yms. uhalla. Nimikkeenä voi olla harjoittelu, työssäoppiminen tms. huijaus.
PoistaYstäväni Ilkka Taiipale lähetti minulle joitakin vuosia sittn kirjan nykyajan orjuudesta. Sitä, tai orjuuteen verrattavaa on paljon mm. Nepalissa- esimerkknä velkaorjuus.Mahdikkisetsiu enemmän kuin aikaisemmin ihnmiskunnan historiassa. Puhutaan kymmenistä miljooista ihmisistä.
VastaaPoistaNykyaikaisen orjuuden huonoin puoli on se, että se "sisäistettyä orjuutta" (velka, orjatyösopimus), joka tekee siitä orjankin silmissä oikeutettua, jolloin orjan perinteinen "moraalinen oikeus" luismuilla, paeta tai jopa kapinoida katoaa.
PoistaTorppareista pidetään esillä kurjimpia tapauksia, varmaan juuri Linnan takia. Kotitalooni kuului yksi torppa, jonka vuokra oli kohtuullinen: puoli lammasta vuodessa. Torppa sijaitsi kaukana, joten taksvärkkiä ei voinut tehdä työnä.
VastaaPoista