Myöhästynyt Venäjä ja vaihtoehtoinen
kehitystie
Aikoinaan ns.
kypsän eli kehittyneen sosialismin vuosina, kun oli tarvis selittää, miksi
Neuvostoliiton yhteiskunta oli auktoriteettiasemassa Itä-Euroopan
kansandemokratioihin nähden, voitiin todeta, että se oli kehityksessään muita
pidemmällä, olihan sosialismi siellä saavutettu jo vuonna 1936, kun taas
Itä-Euroopan vallankumoukset olivat vielä aivan tuoretta perua. Tieteellinen
johtopäätös oli, että lainomaisen sosialistisen kehityksen vaiheet tunnettiin
konkreettisesti vain Neuvostoliitossa, vasta kypsä muoto teki mahdolliseksi
nähdä, mistä sosialismissa oli kysymys.
Tämä johtotähden
asema oli Venäjän historiassa poikkeuksellinen. Kolmannen Rooman ideana ei aikoinaan
ollut kehitys, vaan asema pelastushistoriassa, jonka päämääränä oli viimeinen
tuomio,страшный суд. Sinne
jokainen oli saapuva yhtä aikaa ja saattoipa käydä niinkin, että viimeiset
tulisivat silloin ensimmäisiksi ja päinvastoin.
Joka tapauksessa
tietoisuus historiasta kehitysprosessina, jossa kukin valtio oli ennalta
määrätty saavuttamaan tietyt kehitysvaiheet, alkoi tulla yleiseksi valistuksen
aikana ja ajatus tietenkin herätti suurta kiinnostusta Venäjällä, joka vasta
Pietari Suuren aikana oli toden teolla tempaistu mukaan eurooppalaiseen kulttuuripiiriin.
1700-luvun
ajattelijat olivat myös lännessä hyvin kiinnostuneita Venäjästä, jossa sivistys
näytti alkaneen tyhjältä taululta. Pietari Suurella ei ollut voitettavanaan
kaikkea sitä historian painolastia, joka teki järjenmukaisen yhteiskunnan
rakentamisesta niin pirullisen vaikeaa Ranskassa ja muualla lännessä. Katariina
Suuren suuria suunnitelmia ylistettiin aikakauden nerojen toimesta, vaikka
niistä ei käytännössä tullut sen kummempaa. Tilanne oli joka tapauksessa se,
että jälkeenjääneellä Venäjällä oli käytössään valtava etu: se saattoi oppia
muiden virheistä ja jättää ne tekemättä.
1800-luvulla
alkoi maailman etummaisissa valtioissa näyttää selvältä, että tulevaisuus
kuului porvaristolle. Raha, pääoma, toimeliaisuus, teollistaminen ja
kansainvälinen kauppa olivat tie loputtomiin rikkauksiin, kuten Englannin
esimerkki osoitti. Tähän liittyen myös poliittinen valta kuului oikeutetusti
porvaristolle, joka oli näiden uusien rikkauksien luoja.
Demokratiasta
saattoi antaa käytännön kokemukseen perustuvan kuvan oikeastaan vain Amerikka,
joka siis näytti pitkän päälle olevan jokaisen maan valoisan tulevaisuuden
malli. Alexis de Tocqueville ryhtyi tutkimaan tuota uutta ilmiötä, porvarillista
demokratiaa ja kirjoitti aiheesta ylittämättömän teoksensa jo 1800-luvun
alussa.
Yhdysvallat ei
tuntenut Ranskan vallankumouksen kauhuja, siinä mielessä sen demokraattinen
vaihtoehto oli selvästi houkuttelevampi kuin se Napoleonia edeltänyt
poliittinen kouristelu, joka oli tuonut tullessaan avoimen hirmuvallan ja
muutoinkin sotkenut perusteellisesti valtion ja yhteiskunnan asiat.
Kuitenkaan
Amerikassa ei ollut kaikki kunnossa. Huolimatta ennennäkemättömästä tasa-arvosta,
vapaudesta ja vauraudesta, Yhdysvalloissa oli jotakin luotaantyöntävää. Sen
vapaus oli todellisuudessa konformismin orjuutta ja sen tasa-arvo tarkoitti
lähinnä sitä, ettei mikään ollut minkään arvoista. Amerikkalaisen sananlaskun
mukaan siellä kuulemma jokainen oli yhtä hyvä kuin kuka tahansa toinen –ellei hieman parempikin…
Amerikkalainen
kulttuuri oli niin mitätöntä ja latteaa, ettei maailma olisi menettänyt mitään,
vaikka koko paikka olisi jäänyt löytämättä, huomautettiin vielä satakunta
vuotta sitten hieman snobbailevasti. Yhtä kaikki, niin Yhdysvallat kuin Venäjä olivat
Euroopan silmissä kulttuurisia mitättömyyksiä 1800-luvun ensi puoliskolla.
Molemmissa asia liittyi kulttuurin nuoruuteen, Amerikassa myös sen
porvarillisuuteen.
Aleksandr Herzen,
joka vihasi Nikolai I:n itsevaltiutta ja nuoruudessaan palvoi länttä, sen
vapaata ilmastoa ja korkeaa kulttuuria, pettyi katkerasti Ranskaan, unelmiensa
maahan, johon hän kotimaastaan emigroitui. Porvarikuningas
Ludvig Filip eli ranskalaisittain Louis-Philippe oli lisänimensä mukaisesti omaksunut uuden, nousevan luokan
arvot ja julisti kansalleen: enrichissez-vous!
Rikastukaa!
Siinä oli
tavoite, joka käytännössä oli vain harvojen ulottuvilla ja joka
arkipäiväisyydessään oli mahdollisimman kaukana siitä kansallisesta kunniasta, gloire, jolla Napoleon hieman aiemmin
oli hurmannut ranskalaiset. Maailmassa, josta valistusfilosofit olivat tappaneet
Jumalan, oli siis virallisesti hävitetty vielä tämänpuolisetkin yksilöä
suuremmat arvot. Jäljelle jäi vain poroporvarillinen latteus, kaiken
mittaaminen rahassa, elämä ilman runoutta ja sankaruutta.
Kuin vielä
alleviivatakseen uuden luokan ja sen elämäntavan tylsyyttä Louis-Philippe toi käyttöön
iskulauseen juste-milieu –kultainen keskitie.
Herzen, joka pakolaisena pohdiskeli vanhan
kotimaansa ja Ranskan eroja ja yhtäläisyyksiä, päätyi johtopäätökseen,
jonka mukaan Venäjä sentään vielä oli
verrattomasti korkeammalla tasolla kuin Ranska.
Venäjällä ei
vielä ollut lainkaan porvaristoa, venäläinen ei luontojaan ollut mikään
mammonan palvoja ja omassa kodissaan kököttävä poroporvari. Kyläyhteisössään
ahertava venäläinen talonpoika ei ollut vain oman kotitaloutensa isäntä ja
vaalija, vaan osa koko kylää. Venäläinen oli kollektivisti, hän osasi tuntea
myötätuntoa ja huolehtia osattomista, hänelle oli luontaista uhrautua toisten
puolesta. Itse asiassa venäläinen talonpoika, tässä ja nyt, oli luonnollinen
sosialisti!
Ongelmina olivat
itsevaltius ja maaorjuus, mutta pitkällä tähtäimellä ongelmana oli nimenomaan
Venäjää uhkaava rakennemuutos. Jos Venäjäkin teollistuisi ja kasvattaisi hallitsevan
porvariston, se hävittäisi kyläyhteisön ja ajaisi talonpojan kotoaan siihen
proletaariseen orjuuteen, joka oli todellisuutta Euroopassa ja Amerikassakin.
Sellainen demokratia, joka toimii kapitalismin ehdoilla, olisi Venäjän
moraalinen kuolema.
Karl Marx ja
Friedrich Engels julkaisivat omat madonluvunsa hurjassa pamfletissa Kommunistisen puolueen manifesti vuonna
1848. Siinä he kuvasivat, miten kapitalistiset tuotantosuhteet loivat maailman,
jossa kaikki moraalisesti todella arvokas sai antaa tilaa ahneudelle ja
törkeydelle. Raha puhui ja korotti tolvanat valtaan ja kunnon ihmiset
orjuuteen. Näin ei voinut jatkua eikä näin saanut jatkua, selittivät nuoret
miehet Saksassa, jossa demokratia oli myös nostamassa päätään ja uusi aikakausi
häämötti mellakoivan kansan noustessa poliittiselle areenalle.
Mutta Saksassa
ei ollut enää samoja mahdollisuuksia kuin Venäjällä. Sosialismi koko läntisessä
Euroopassa ja Amerikassa olisi toteutettava kurjistuneen
teollisuusproletariaatin toimesta ja lopputuloskin taisi olla epävarma.
Venäjällä sosialismi oikeastaan oli jo julistamista vaille valmis. Venäläisen
henkinen rakennekin oli sellainen, ettei poroporvarillinen ihanne sitä kiehtonut.
Venäläinen oli äärimmäisyyksien ihminen, juste-milieu
oli hänelle mahdoton, päätteli Herzen.
Kuten tunnettua narodnikit, joiden kantaisiin ja
esikuviin Herzen on luettava, lähtivät sitten terrorin ja väkivallan tielle,
kunnes itse miekkaan hukkuivat. Vallankumokselliset sosialistit, SR:t, joiden
suuri nousu tapahtui 1900-luvun alussa, saivat jo havaita, että ihannoitu
kyläyhteisö kuvitteellisine sosialismeineen alkoi olla menetetty. Venäjän
ikkuna, josta haluttiin astua ulos eurooppalaisesta kehityksestä, oli jo sulkeutunut.
Markkinavoimat jyräsivät kyläyhteisön ja Stolypinin reformit tekivät siitä
juridisestikin selvää.
Venäjästä tuli
siis yksi kapitalistinen maa muiden joukossa ja kun kerran näin oli, tekivät
intellektuaalisia häränpyllyjä rakastavat dialektikot siitä yksin tein koko
kapitalistisen maailman johtavan maan, joka aloittaisi maailmanvallankumouksen
marxilaiselta pohjalta.
Tietenkään mistään
maailmanvallankumousta ei koskaan tullut, mutta Leninin sekopäinen teoria
Venäjästä maailman yhteiskuntakehityksen etummaisena maana saavutti kyllä
vallan tavattoman merkityksen ja uskottavuuden. Asia tietenkin perustui siihen,
että tämän tolkuttomuuden takana oli maailman suurin sotakoneisto, mutta silti.
Neuvostoliitolle
ja sen sosialismille kävi niin kuin kävi, mutta tuon teoreettisen korttitalon
romahdus heitti Venäjän taas tuttuun tilanteeseen. Venäjä oli taas myöhästyjä.
Voisiko se taas käyttää myöhästyjän etua? Voisiko löytyä ikkuna, josta se voisi
hypätä pois tämän kehityksen kyydistä?
Koko se
ideologinen kasvullisuus, joka on pian parisen kymmentä vuotta kukoistanut ns.
suvereenin demokratian ympärillä, on ollut tämän saman teeman jauhamista.
Venäjä ei halua tulla normaaliksi kapitalistiseksi yhteiskunnaksi, sille ei
sovi poroporvarillinen juste-milieu.
Kapitalistinen kehitys näyttää kuitenkin vievän kulttuurin arvomaailmaa siihen
suuntaan, mitä Ruotsi kaikessa latteudessaan symbolisoi. Näinhän World Values Survey tieteen arvovallalla
meille ilmoittaa. Moniarvoisuus, monikulttuurisuus, suvaitsevaisuus…
Kehitttyneellä globaalisella kapitalismilla on näistä asioista omat tulkintansa,
joita puhtaimmillaan ilmentää Ruotsi, mutta ne eivät ole Venäjän tulkintoja –ainakaan
vielä. Näinhän on painokkaasti todennut Putin. Näin myös ajattelee Venäjän kansa,
kuten World Values Surveyn
tutkimukset osoittavat.
Venäjä todella
siis on taas kerran myöhässä mitä sen arvomaailman kehitykseen tulee. Näyttää myös
siltä, ettei se taaskaan halua kehittyä siihen suuntaan, kuin meidän kaikkien
muiden määränä näyttäisi olevan. Mutta onko asia pelkästä halusta kiinni?
Ehkäpä Venäjällä on vain kyse siitä, että se on vasta tulokas uudessa
yhteiskunnallisessa tilanteessa. Kapitalismin voimat ovat vaikuttaneet siellä vasta
parikymmentä vuotta. Se kollektivistinen ja altruistinen kulttuuri, jossa
venäläiset vielä muutamien sikäläisten analyytikkojen mielestä asuvat,
rappeutuu kovaa vauhtia.
Uusslavofiilit kiittävät
Jumalaa siitä, että kommunismi paradoksaalisesti säästi maan ja kansan
kapitalistisen roskakulttuurin vyöryltä. Venäläiset patriootit vannovat ortodoksian
nimeen ja entiset KGB-upseerit tekevät ristinmerkkejä kuin suntio
praasniekassa. Lännen mädännäisyys, sen populaarikulttuuri, jota Solzhenitsyn
nimitti paskavelliksi, tuomitaan virallisesti ja korkeimmalla tasolla: Venäjän
tie on oleva toinen ! Мы пойдем другим путем!
Mutta onko tämä
mahdollista ja onko se edes alkuunkaan totta? Uskonnollisuus Venäjällä on kyllä
taas laajasti hyväksyttyä, mutta ilmeisen pinnallista. Länttä pelätään ja
vihataan nyt, Krimin ja Ukrainan kriisin takia, mutta onko Venäjällä muka
todella tarjolla tai edes kehittymässä jotain vaihtoehtoista kulttuuria? Miksi
venäläisen eliitin lapset opiskelevat eurooppalaisissa yliopistoissa? Miksi
sadat tuhannet ovat muuttaneet länteen? Onko paljon puhutun vaihtoehtoisen
kehitystien ikkuna jo sulkeutunut vai onko sitä koskaan ollutkaan?
Potjomkin oli
kulissien rakentajan pelkkä amatööri, hänen jälkeensä on tämä toiminta tullut
paljon suurisuuntaisemmaksi ja kaikki ennätykset ehkä lyötiin Brezhnevin
aikana. Kehityksen juna oli silloin pysähtynyt, mutta jokaisen oli
teeskenneltävä uskovansa, että se liikkui. Verhot pantiin kiinni ja
hytkyteltiin, mutta silloin se ei auttanut. Ei se taida auttaa nytkään.
Eli Länsi on aina oikeassa?
VastaaPoistaSiksi voi valehdellaa aiheuttaa tuhoa Irakissa?
Mihinkähän mahtaa tuokin perustua?
VastaaPoistaVenäjä todella siis on taas kerran myöhässä mitä sen arvomaailman kehitykseen tulee. Näyttää myös siltä, ettei se taaskaan halua kehittyä siihen suuntaan, kuin meidän kaikkien muiden määränä näyttäisi olevan. Mutta onko asia pelkästä halusta kiinni? Ehkäpä Venäjällä on vain kyse siitä, että se on vasta tulokas uudessa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Kapitalismin voimat ovat vaikuttaneet siellä vasta parikymmentä vuotta. Se kollektivistinen ja altruistinen kulttuuri, jossa venäläiset vielä muutamien sikäläisten analyytikkojen mielestä asuvat, rappeutuu kovaa vauhtia.
PoistaAnteeksi , iPad näpyttely tökkii.
PoistaSe perustuu tekstin tulkintaan, eli siitä olen tehnyt johtopäätöksen, että Lännen tie on ainoa oikea, ja muut tiet vääriä.
Kyllä venäläiset ovat omaksuneet Supermarketin ihan hienosti, vaikka malli on tuotu myöhästyneenä Venäjälle vasta hiljakkoin. Lähes jokaisessa asutuskeskuksessa on nykyään vähintään yksi supermarketti. Ihmiset hymyilevät ja ovat tyytyväisiä saatavilla olevien tavaroiden määrästä ja laadusta. Kauppa on yksi tie tutustua länsimaisuuden etuisuuksiin. Enää ei tarvitse lapata puutarhassa niin paljoa kuin ennen, tuotteet voi ostaa supermarketista ja nauttia hieman enemmän elämästä.
VastaaPoistaKehottaisin kaikkia seuraamaan vuosittain väestötilastoja sillä ne ovat se raudanluja panta joka määrittelee minkä tahansa maan tulevaisuuden, niin taloudellisesti, sosiaalisesti kuin kulttuurisestikin. Venäjän ja Ukrainan osalta saldo ei ole mairitteleva: Venäjä menettää väestöstään päivittäin n. 900 ja Ukraina jopa vieläkin enemmän. Siis kokonainen suuri kylä molemmissa maissa kuolee joka päivä.
VastaaPoistaSellaiset yhteiskunnan jotka eivät halua lisääntyä tai edes pitää väestönsä nykytasolla joutuvat ensimmäisen kerran sitten keskiajan vaikeiden kausien tilanteeseen jossa spiraali joka vuosisadat oli taloudellisen kasvun ja edistyksen polttoaine viekin tästedes alaspäin. Itäisessä Euroopassa tämä reaalisoituu ensimmäisenä maanosassamme. Samoin Kreikassa, Espanjassa ja Italiassa. Maailmanpankin ennusteen mukaan Eurooppaan pitäisi siis muuttaa vuoteen 2050 mennessä vähintäin 50 miljoonaa uutta asukasta ellei sitten hyväksytä tyynesti se ettei olemattoman taloudellisen kasvun ajanjakso ehkä sittenkään ole mikään niin kauhea asia. Joka tapauksessa entinen aika yhtenäiskulttuurineen on auttamattomasti takanapäin. Edessä on usvaa jonka läpi on vaikea suunnistaa.
Venäjän västö on tällä hetkellä kasvussa. Mutta eihän se Eurooppaa auta.
VastaaPoista