Kuka Suomessa elää hyvin?
Ehoa kenen elo on? riimitteli aikoinaan
Nikolai Laine suomeksi etunimikaimansa Nekrasovin tunnetun runoelman.
Kun nyt Suomessa
elo on muuttunut entistä ehommaksi jo pian pari sataa vuotta, voisi olla aika
kysyä, miten ehoksi se vielä muuttuukaan ja kenelle ja millä tavalla.
Ne, joiden muisti
kantaa tuonne puolen vuosisadan päähän ja hieman kauemmas, muistavat kyllä,
miten erilaista kaikki oli. Asuimme kehitysmaassa, joka tosin koko ajan
oikeasti kehittyi eikä nauttinut ns. kehitysapua. Oli olemassa todellista
köyhyyttä ja keskituloisina pidettyjen elintaso oli nykymittapuilla surkea.
Siitä huolimatta
moni muistaa tuota aikaa hyvällä. Asiat eivät olleet hyvin ja monessa suhteessa
ne olivat jopa huonosti. Kuitenkin ne paranivat koko ajan, ajoittaisia
takaiskuja lukuun ottamatta ja se ymmärrettiin.
Maassa oli
liikaväestöä, eli ihmisiä, joiden työpanosta ei tarvittu ja tätä joukkoa uhkasi
köyhäläistyminen eli se sama primitiivisen elämäntavan kierre, jonka tunnemme
maailman slummeista. Onneksi läntinen naapurimme tarvitsi heidän työpanostaan
ja tämä auttoi ratkaisemaan vaikean ongelman. Sitä paitsi koululaitoksemme teki
tärkeän perustyön, joka helpotti prosessia. Huumeitakaan ei ollut.
Kansantulon
kasvaessa ja yhteiskuntarakenteen muuttuessa hyvinvointi on noussut aivan
uudelle tasolle kaikissa kansankerroksissa.
Mutta eletäänkö
nyt hyvin? Jos eletään, niin kuka elää ja kuka ei?
Joskus
puolitoista vuosisataa sitten elämän laatu oli melko lailla sidottu ihmisen
säätyyn, käytännössä synnynnäiseen asemaan. Suuret tilukset ja muut perinnöt
olivat se elättäjä, joka suurimmalta osalta ihmisiä puuttui. Valtio ei
heilutellut porkkanoita vaan keppiä eikä turvaverkoissa ollut kehumista.
Henkikulta säilyi yleensä epäonnisellakin, mutta vain sitäkin suurempien
loukkausten hinnalla.
Nyt hyvinvointi
on kansainvälistä huipputasoa. Menestymme myös onnellisuusmittauksissa ja
tuntuu aika turvalliselta sanoa, että 1950-lukuun verrattuna elämisen laatu on
parantunut milteipä kaikilla kansankerroksilla ja ryhmillä ja jopa ratkaisevan
paljon.
Mutta mikään ei
ole täydellistä. Ihmisten tarpeita tyydytetään nyt monipuolisesti ja usein
ylenpalttisesti, mutta aina tämä ei onnistu. Ja ongelman ytimessä on se, että
mikäli yksikin perustarve jää pahasti tyydyttämättä, jää hyvinvointi matalaksi
tai olemattomaksi, vaikka ne kaikki muut olisi turvattu. On sattuvasti sanottu,
ettei hyvinvointi ole summa- vaan tulokäsite. Kasaamalla yhä enemmän ja enemmän
vaikkapa aineellisia hyödykkeitä ja palveluita, ei paranneta hyvinvointia, mikäli
samaan aikaan yksikin tärkeä asia jää huonolle tolalle.
Usein todetaan,
ettei rahalla saa kaikkein tärkeimpiä asioita eikä suurikaan rahamäärä auta,
mikäli niitä puuttuu. Terveys ja mielenterveys ovat välttämättömiä
hyvinvoinnille, mutta samoin ovat ihmissuhteet eli ystävyys ja rakkaus,
kunnioitus ja itsekunnioitus, jotka paikkaavat yksilön mitättömyyttä. Näihin
voi vielä lisätä metafyysisen ulottuvuuden eli pyrkimyksen oman yksilöllisen
rajallisuuden eli kuolevaisuuden voittamiseen.
Joitakin
tarpeita voidaan pitää toisia korkeampina, vaikka itse asiassa ne kaikki
vaikuttavat samaan aikaan eikä siten, että ensin tyydytetään yksi ja sitten
kurotetaan kohti seuraavaa. Fyysisten tarpeiden ohella ihminen tarvitsee koko
ajan myös sosiaalisuutensa ja luovuutensa tyydyttämistä.
Tarvehierarkioita
on maailmassa kehitelty ja ne todistavat ainakin sen, ettei ihminen elä
ainoastaan leivästä, vaan haluaa olemassaolonsa olevan myös mielekästä. Näin on
aivan huolimatta siitä, että sofistit ovat aivan viime aikoinakin osoittaneet koko
asian mielettömäksi. Ihmisen elämä ei ole järjen asia, vaikka hänen
kannattaakin sitä käyttää.
Kuka Suomessa
juuri nyt saattaisi olla onnellisin, mikäli huomioidaan tarpeiden kaikki tasot?
Kuka taas saattaisi kuulua onnettomien joukkoon ja miksi?
Tällaiset kysymykset
pitäisi tietenkin ratkaista tutkimuksilla, niin ongelmallisia kuin myös ne
saattavat ollakin. Suomalainen nimittäin ehkä haluaa näyttää vähän surkeammalta
kuin oikeasti onkaan. Meillähän ei ole, toisin kuin esimerkiksi Amerikassa,
tapana kehua sillä, miten hyvin asiat ovat. Päinvastoin, keksimme valittamisen
aihetta ainakin näön vuoksi. Eipähän liiallinen hyvinvointi ainakaan tee
kysyjää kateelliseksi ja pahoita hänen mieltään. Joissakin muissa kulttuureissa
näköjään taas oletetaan, että surun näyttäminen saattaisi vaikuttaa tällä
tavalla ja hymyillään sen takia aina ja kaikkialla.
Mutta onneen
siis aivan ilmeisesti tarvitaan erinäisiä rahasta ja sosiaaliryhmästä
riippumattomia asioita, terveydestä aina metafyysiseen sopusointuun. Mikäli
oletamme, että ne ovat kunnossa, kuka tässä maassa elää hyvin?
Aineellisesti
hyvään elämään tarvitaan halujen ja resurssien tasapaino, mikä koskee kaikkia
sosiaaliryhmiä. Rahamies, joka joutuu juoksemaan oravanpyörässään omaisuutensa
takia ja haluaa mahdollisimman paljon lisää rahaa, ei ilmeisesti kuulu
onnellisimpien joukkoon, mutta saattaa elää hyvää elämää, mikäli terveys ja
muuta vastaavat asiat ovat kunnossa. Mikäli tietysti rahan perässä juokseminen
todella myös tyydyttää hänen luovuuttaan ja muita vastaavia tarpeita, hän
saattaa olla oikeasti rikas eli onnellinen.
Mikäli vertaamme
häntä köyhäilevään vihreään perheeseen, joka tunnustaa ja noudattaa vaikkapa
vegaanien uskontoa ja pelastaa maapalloa omalla elämäntavallaan, on vaikea
sanoa, kumpi on onnellisempi. Mikäli köyhäilijät oikeasti ovat taloudellisesti
turvattuja ja siis vapaita epävarmuudesta, he saattavat saada omasta
toiminnastaan merkittävääkin tyydytystä. Omien piirien arvostus luultavasti tuo
tilaisuuden onnistumisen kokemuksiin ja luovuuttaan voi toteuttaa vaikkapa
niksi-Pirkan hengessä ja tuntea metafyysistä tyydytystä maailman pelastamisesta
ja erilaisista arvokkaiksi koetuista ajatuksista ja asenteista.
Niin sanottu
luova luokka taitaa kuitenkin enimmäkseen olla muita kuin vihreitä
elämäntapaintiaaneja. Ne, joita ennen sanottiin jupeiksi ja jotka rakastavat
muotia ja kansainvälisyyttä, ovat yhteiskuntamme ideologisessa eturintamassa.
Tämän eteenpäinpyrkivän joukon ongelmana on sen haavoittuvuus. Maailman
trendeistä riippuvaisena tämä joukko on myös konjunktuurien armoilla ja tuho
uhkaa sitä itse asiassa joka hetki.
Kokonaiset
kaupungit ovat nykyään tähtäimessä, kun globaalinen voima tekee päätöksiään.
Luova tuho ei ole vain savupiipputeollisuuden ongelma, vaan näyttää kohdistuvan
yhtä lailla vaikkapa koodareihin. Ulkomaiden työmarkkinat ovat tälle joukolle
paremmin tarjolla kuin paperimiehille, mutta miten tyytyväinen mahtaakaan
loppujen lopuksi olla ihminen, joka joutuu pakenemaan maastaan liikaväestön edustajana?
Luultavasti hän
ainakin yrittää jopa ylpeillä osallaan, mutta olisi vaikeaa sijoittaa häntä
tämän aikakauden onnellisimpien joukkoon, jos hän on vailla perusturvallisuutta
kuten hänen tuttavansa rahamies, joka voi halutessaan välttää pelaamasta liian
suurilla panoksilla. Entä mikä on hänen tyytyväisyytensä metafyysisellä
tasolla? Mikä kuolematon yhteisö jää hänen jälkeensä? Yhtiökö? Mikäli luova työ
eli vaikkapa erilaisten pelien rustaaminen kuitenkin täysin tyydyttää tämän
alan tarpeet, tunnustettakoon hänet onnelliseksi.
Vanha kunnon
oppineiden tasavalta on luovaa luokkaa lähellä ja osittain siihen kuuluu. Ennenhän
se oli sen synonyymi. Sekin elää nykyään kaikkea muuta kuin turvattua ja
riippumatonta elämää. Aivan hiljattain on akateeminen maailma valjastettu
liike-elämästä apinoidun mallin mukaan tulosyksiköihin ja varmistettu se, ettei
kukaan pääse lepäämään rauhassa laakereillaan ja toteuttamaan omia kykyjään
mahdollisimman täydellisesti, vaan pysyy koko ajan putoamisvaarassa ja joutuu
yhä uudelleen uudelleenvalintaprosessiin kuin amerikkalainen pormestari.
Kun alan palkat
sitä paitsi ovat aika vaatimattomia, on vaikea ilman muuta lukea edes
yliopiston opettajaa tämän maan onnellisten piiriin, ellei hän satu olemaan jo
uransa siinä vaiheessa, että pääsee tekemään mitä haluaa. Toki tällaisiakin on,
kaikesta huolimatta. Oikeesti.
Olisiko
onnellinen Suomessa sittenkin virkamies? Vanhan sanonnan mukaan se oli
sellainen mies, joka istui samaan aikaan kun järki seisoi, palkka juoksi ja
asiat makasivat. Ammoisista ajoista lähtien virkamiehen missiona oli tehdä
päätöksiä eikä työtä. Hän ratkaisi asioita ja tuomitsi alamaisia eikä suinkaan
heitä ”palvellut”, mikä olisi kuulostanut sekä rienaavalta että kovin
epäilyttävältä. Ajatelkaamme vaikkapa niinkin äskeistä asiaa kuin 1950-luvun Alkon
myymälänjohtajaa, joka tarkkaili ja rankaisi asiakkaitaan ja piti tarvittaessa
puhutteluja. Siinä oli oikea herra.
Mutta aika on
ollut armoton myös virkamiehille. Viroista on tullut toimia ja mieluiten
pätkätoimia. Virkamies, tai mikä hän nyt sitten onkaan, ei myöskään ole enää
ylhäinen päättäjä vaan palvelija, sanoisiko jopa alhainen palvelija, joka saa
alati pelätä tutkivia journalisteja ja pahansuovia nettikirjoittajia. Virka,
joka siis on toimi, ei myöskään tarjoa turvaa ja leipää eliniäksi, vaan lähes
jokainen tuntee jo niskassaan globaalitalouden huuruavan hengityksen.
”Tehokkuus”
tarkoittaa nykyviisauden mukaan sitä, että työntekijöitä on mahdollisimman
vähän eikä esimerkiksi sitä, että pääomaa käytetään mahdollisimman vähän.
Niinpä virkamaailman paratiisiinkin on tullut käärme, joka tuijottaa ilkeästi
kuin Pietarista saapunut reviisori N:n kaupungin asukkaita. Jokainen virkamies
tietää alitajunnassaan, että hän on itse asiassa epätoivottava olento ja että
hänen työnsä olisi parasta kilpailuttaa halpatyöfirmoilla tai jättää tekemättä.
Ei tämä ole onnea.
Mutta kaikkia
viranhaltijoita ei –vielä- uhkaa pois potkiminen. Nyt ponnistellaan kovin sen
puolesta että bussit ja metrot saataisiin kulkemaan ilman kuljettajia ja
rikollisetkin toimivat jo pitkälti omin päin avovankiloissaan, joissa ei
vartijoita tarvita. Lapset ovat sen sijaan yhä vielä kaivanneet opettajia.
Tosin lasten määrä on suuresti vähentynyt ja koulujen määrä vielä enemmän. Tulevaisuudessa
myös tietokoneistettu opetus vapauttanee yhä enemmän turhia opettajien
vakansseja.
Sotilaat ovat jo
periaatteessa turha joukko, jonka varsinaisesti tekemää työtä ei tässä
maailmassa halua nähdä kukaan. Heitä on pidetty joka tapauksessa varalla ja
opettamassa toisia varalla olijoita, mutta kuten on saatu huomata, supistuksia
voidaan tehdä miltei rajattomasti. Ihmisiä voidaan korvata materiaalilla ja
tulos itse asiassa vain paranee, jos sellaista nyt itse asiassa edes on.
Kun
Mannerheimille aikoinaan kerrottiin, että armeija oli menettänyt viisikymmentä
upseeria ja kaksisataa hevosta, hän valitti hartaasti hevosten kohtaloa. Kun
joku kenraali kysyi, eikö upseerien kohtalo liikuttanut, hän sanoi: ”Voin
välittömästi ylentää uudet miehet upseereiksi, mutta kenet voisin nimittää
hevosiksi?”
Mutta kuka
korvaa vanhan käsityöläisen? Suutarit on jo korvattu ja räätälikin on
harvinainen ilmestys, joka kuuluu pienen luksusta käyttävän joukon elättämään
piiriin. Sen sijaan putkimies ja sähkömies ovat niitä, joita ei korvaa kukaan
ja joiden töitä ei voi delegoida maallikolle, joka muuten kyllä on jo saanut
tässä palveluyhteiskunnassa palvelemaan itseään joka paikassa.
Toki nämä
ammattikunnat ovat jossakin määrin riippuvaisia suhdanteista, jotka
rakennusalalla ovat jyrkkiä. Joka tapauksessa niiden korvaaminen ei onnistu ja
niinpä he kaiketi, niin kuvittelen, elävät turvallista elämää ja tekevät
vaativaa työtä, jossa luovuudella on paljonkin käyttöä.
Maanviljelijät,
viimein, tuo harvinainen ihmislaji, elää sekin nyt toisin kuin vielä hiljattain.
Työ on tietenkin paljolta itsenäistä sikäli, ettei pomo ole niskaan
hengittämässä, mutta sen sijaan siellä väijyvät loputtomat EU:n direktiivit ja
niiden toimeenpanijat. Tappionvaaratkin ovat suuria, vaikka valtio ottaa osan
vastuusta. Itsenäinen talonpoika taitaa olla jo pelkkä fiktio. Marginaalit ovat
pieniä ja koska tahansa voi Brysselistä jyrähtää direktiivi, joka romuttaa koko
homman ja tekee suurinvestoinnit kannattamattomiksi. Todella masentavalta
näyttää pennosiaan laskeva talonpoika tietokoneensa äärellä, karjansa vankina
ja luonnonvoimien armoilla. Ei käy häntäkään kateeksi.
Ehkäpä
onnellisia Suomessa eivät ole minkään ryhmän tai ammattikunnan edustajat
sinänsä. Mikään sosiaalinen asema ei turvaa niin sanottuja elämän perusasioita,
mutta nykyään on jo hyvin harvinaista, että se turvaisi erinäisiä muitakaan
tekijöitä, joiden vaikutus hyvinvointiin saattaa olla ratkaiseva.
Tämä ei tarkoita,
että tilanne olisi paha ja vielä vähemmän se tarkoittaa, että asiat olisivat
olleet paremmin vaikkapa 1950-luvulla. Sen sijaan saattaa olla kohtuullista
olettaa, että ne olivat paremmin erimerkiksi 1980-luvulla, vaikka elintaso
aineellisilla mittareilla arvioiden oli silloin varsin paljon nykyistä
matalampi.
Työpaikkojen
maaninen vähentäminen, epävarmuuden lietsominen, kasvava velkataakka, koko
talousjärjestelmää uhkaavat kriisit, nämä ovat tekijöitä, jotka horjuttavat
ihmisten turvallisuutta. Luultavasti tämä on ollut tie, jota on jossakin määrin
ollut pakko käydä, mutta kohtuuden olisi tässäkin asiassa löydyttävä. Olemme
viime vuosikymmeninä olleet ja olemme yhä onnellisten yhteiskunta,
kansainvälistä kärkeä.
Tätä asiaa ei
saisi turmella ja se ei tarkoita pelkästään kansantulon kasvun turvaamista ja
sosiaalisten tulonsiirtojen jatkamista. Miten turvataan hyvä elämä suurimmalle
osalle kansalaisiamme tulevaisuudessa? Kaiken huolenpidon keskiössähän täytyy
olla juuri noiden ihmisten, joiden työllistämistä vastaan taistelu on nyt
keskitetty.
Pitäisikö koko
joukko edelleen keskittää jonnekin? Keskitysleirit eivät tietenkään ole
ratkaisu, vaikka kaikki nykyään koetaankin väliaikaiseksi. Kaupungit ja
nimenomaan suurkaupungit ovat aikamme keskittämöjä ja niissä on paljon hyviä
puolia.
Niiden huono
puoli on haavoittuvuus. Toinen on
irtoaminen luonnosta ja vieraantuminen niistä asioista, joista jokapäiväinen
elämä on riippuvaista. Maalla voi talo järjestää koko energiahuoltonsa omasta
takaa ja hyvin pitkälle myös turvata elintarvikkeensa. Suurkaupungeissa se ei
ole mahdollista. Siellä ihminen on kokonaan toisten armoilla kuin lapsi. Jonkun
on hoidettava häntä, turvattava lämmöllä, ruoalla ja polttoaineella. Jonkun on
annettava hänelle työtä ja maksettava palkkaa. Kun köyhyys tai muu katastrofi
iskee, on kaupunkilaisproletariaatti surkeassa asemassa. Muistakaamme
piiritysten historiaa.
Maalla on
ainakin periaatteessa turvallisempaa ja siellä useimmille löytyy mahdollisuuksia
itse vaikuttaa ainakin kaikkein perustavimpien tarpeiden turvaamiseen.
Hallitusneuvottelujen yhteydessä ilmeni, että on olemassa ideologia, jonka
mukaan kaupungeissa on parempi asua, koskia ne ovat tehokkaampia. Ehkäpä tuo
tehokkuus juuri on asia, jota olisi syytä kavahtaa. Tuskin se on ainakaan joka
paikassa arvo sinänsä. Liiallinen tehokkuus luo epävakautta ja epävarmuutta, se
uhkaa nykyajan ihmistä lukemattomilla tavoilla. Maalaiselämään, käsityöhön ja
muihin vastaaviin simppeleihin asioihin sen sijaan liittyy luonnostaan vakautta
ja ennustettavuutta, turvallisuutta ja usein myös jatkuvuutta, jonka tarjoaa
maa ja mantu, oma talo ja mahdollisuudet vaikuttaa omaan toimintaansa, ellei
nyt satu olemaan varsinainen maanviljelijä.
Alun kysymykseen
palatakseni, mahtaisiko ehoa nykyään olla haja-asutusalueella keskikokoista
puutarhaa hoitavan henkilön elo, mikäli hänellä normaalit onnellisuuteen
liittyvät tarpeet eivät ole suuremmat kuin hänen reaaliset mahdollisuutensa.
Toki ratkaisevat seikat tällä alalla ovat subjektiivisia. Mutta tulipahan
mietittyä myös tältä kannalta, kun Nekrasovin toiseen aikakauteen sijoittuva
opus antoi virikkeen.
Ihan hyviä pohdintoja eri ammattikuntien absoluuttisesta onnesta. Mielestäni kyse on juuri absoluuttisesta onnesta, koska varsinaista vertailupohjaa ei niiden välille esitetty.
VastaaPoistaKun omaa onnellisuutta pohtii, niin silloin aika monella merkitsee paljon -enemmänkin- suhteellinen onni. Se on ikävää, koska suhteellinen onni taitaa vain heikentää omaa onnellisuuden kokemusta.
Hän, joka on hyvinvoiva verrattuna aiempaan keskivertoon henkilöön, havaitsee itsensä onnettomaksi kohdatessaan henkilön, joka hänestä näyttää onnellisemmalta. Toisaalta tämä henkilö voi tulla onnettomaksi huomatessaan oman tilansa katoavaisuuden, jos hän pitää itseään paremminvoivana. Se, mitä muut pitävät kyltymättömänä ahneutena, voi perimmiltään olla pelkoa oman onnensa menettämisestä tai kyvyttömyydestä kantaa vastuuta. Mutta jos se vallitseva tila ei siis tyydytä, onko se mitään onnea?
Näihin omiin aivoituksiin vaikuttaa paljon onnipuhe, eli puhe siitä, mikä tekee tai ei tee onnelliseksi. Mielestäni se on sukua suhteelliselle onnelle, koska se pistää samalla lailla vertaamaan itseään johonkin ihanteeseen. Onnipuheen vaikutus taitaa olla nykyään suurempi kuin kanssakäymisestä syntyvien mielikuvien, mikä oikeastaan tuntuu vähän harmilliselta.
Nykyään onnipuheelle taitaa olla kysyntää, kun perinteiset onnen edellytykset, kuten pienet ja tiiviit yhteisöt, ovat harvenneet ja turvallisen primitiivisyyden tilalle on tullut teknistyneen nykyajan kaoottisuus. Ehkäpä, jos kuuntelee tarpeeksi useita onnipuheita, pystyy suhtautumaan onneen objektiivisesti ja hahmottamaan absoluuttisen onnen. Historian opiskelukaan ei ole pahitteeksi.
Enpä puhuisi niinkään onnellisuudesta kuin turvallisuudesta ja tarpeellisuudesta alati muuttuvassa maailmassa. Uhkakuvia maalailevassa ajassamme nykyinen keskitetty ja alati teknologisoituva yhteiskunta on pahinta mahdollista riskipeliä. Hornetit eivät nyt tuo lainkaan turvallisuuden tunnetta. Jos maallamme olisi malttia alkaa opetella omatoimiseksi, niin ravinnon kuin energiankin suhteen ja siihen viellä kaikkialle maahan levittäytyvä paikallispuolustus järjestelmä , se loisi oikeaa turvallisuuden tunnetta ja ehkäpä sitä onneakin. Venäläisten valtaosa elää osittaisessa omavarais taloudessa, siksi siellä veroasteet touhukaalla väestöllä on pysynyt kohtuullisuuden rajoissa. Globaalissa pelissä juuri tuo yhteiskuntarakenteen takapajuisuus saataa olla juuri se vahvuus jolla Putin pystyy pullistelemaan, velkaantuneen ja uusavuttoman läntisen sivilisaation edessä.
VastaaPoista50-luvulla ei kenekään mieleen tullut valittaa, että talvi on kylmä ja syksy pimeä. Nyt valitetaan sateesta ja koleudestakin, kun tiedetään, ettei niitä kaikilla ole. Itse asiassa monet saattaisivat niistäkin unelmoida.
VastaaPoistaTäällä keski Eestissä on tullut asuttua yli kuusi vuotta ja ympäristö tuo mieleen 50-luvun Suomen. Ostin 14 vuotta sitten hehtaarin tontin, jossa oli vanha talo ja navetta ( pieniä ), porakaivo ja sähköt. Rakensin tontille pienen talon, joten anopin ja vaimon kanssa asustelen. Molemmilla naisilla oma huusholli, mikä on tärkeää. Ja miten kauniin puutarhan, kasvihuoneet ja grillimajan olemme yhdessä tehneet. Tietysti meillä on koira ( lammaskoira ) ja kissa. Syksyllä kellarin hyllyillä on sadoittain erillaisia purkkeja säilykkeitä. Anoppini, joka on pienen maatilan emantä nauttii elämästään ( omien sanojensa mukaan hänen elämänsä parasta aikaa ), ikää 82 v. Meillä vaimoni ja koiramme kanssa on harrastuksena ollut asuntoautoilu. Koirakin on käynyt 24 maassa. Niin tuo tontti maksoi 7300 euroa. Elämäni paras ostos. Näin Eestissä, 1000 euroa eläkettä kuussa ja "köyhistä rikkain".
VastaaPoistaTyhmempi luulisi kuukauden päästä Sonkajärvellä pidettävän riehakkaat espanjalaistyyliset kansanjuhlat olvin tarjoiluineen nimellä Eukonkannon MM-kisat, mutta koska he elävät virallisessa Suomessa niin oheistapahtumana järjestetäänkin Mikael Pentikäisen johtamana Metsäteollisuusseminaari. Viime vuonna menon reippaudesta vastasi sotilassoittokunta.
VastaaPoistaNykypäivän turhanpäiväinen kitinä voi johtua suhteellisuudentajun puutteesta mutta itse uskoisin sen johtuvan lähinnä pelkästä huomiontavoittelusta. Henkilö siis haluaa huomiota pikemminkin itselleen kuin ns. ongelmilleen. Ehkä siinä on osa syytä sille, miksi nykyään vuorovaikutustilanteissa välillä suhtaudutaan kevyesti todellisen avun tarvitsijoiden vaikerointiin?
VastaaPoistaCông ty nhận chuyển phát tốc độ tại Việt Nam tới Trung Quốc
VastaaPoistaDịch vụ nhận ship cấp tốc từ Việt Nam đi sang Trung Quốc
Dịch vụ nhận chuyển phát tốc độ tại Việt Nam tới Trung Quốc