torstai 4. kesäkuuta 2015

Ahneus



Ahneus

Mitä oikeastaan onkaan ahneus? Tämän maailman lapsille se näyttää olevan ensimmäinen hyve, jonka vajavaisuus on synneistä suurin. Eikö meidän todellinen tarkoituksemme tässä maailmassa olekin tehdä työtä niska limassa aamusta iltaan ja mielellään ilman mitään lomia, ja kehdosta hautaan, jotta menestyisimme ja olisimme markkinavoimille otolliset?
Eikö ahneus olekin se jalo ominaisuus, joka viime kädessä toimii koko yhteiskuntamme kehityksen moottorina ja jonka ansiosta kehitys ja edistys ovat niin reippain askelin tuoneet meille myös kaikkinaiset ruumiin ja hengen hedelmät vauraudesta hamaan tasa-arvoon? Konsumerismi eli vimma hankkia ja kuluttaa tavaraa sen itsensä vuoksi on muuan länsimaisen yhteiskunnan jalostama ”killer app”, kuten Niall Ferguson asian ilmaisee. Muualla se oli kauan alikehittynyt ja niinhän se ennen oli meilläkin. Yleensä talonpoikaiseen elämänmuotoon on kaikkialla kuulunut käsitys ”riittävästä” toimeentulosta, jonka ylittäminen oli synti. Lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus –samaa perhettä kaikki tyynni.
Mutta nyt on kaikki toisin. Puuttuva halu käyttää kaikki meille täällä maan päällä annettu aika rahan hankkimiseen ja sen älyttömään haaskaamiseen on julistettu kerta kaikkiaan paheeksi. Mehän teemme vähemmän työtä kuin amerikkalaiset! Ruotsalaisetkin puurtavat pitempää päivää ja palkitaan tästä hyveestään vähintäänkin jonkin Wahlroosin kauniilla kiitoksella. Mutta ei tämä vielä mitään. Kiinalaiset ja muut idän kansat ne vasta ahkeriksi ovatkin oppineet. Siellä todella kootaan aarteita maan päälle ja kasat ovat jo komeita. Otetaan siis heidät esikuviksi! Eikös olekin hyvä niin?
Vanhan kansan edustajana minusta on aina tuntunut, että tässä nyt jokin niin sanotusti mättää ja ottaakseni asioista selvän, avasin kirjoistani kallisarvoisimman, isovanhempieni aikoinaan perintönä saaman  ja edelleen jälkipolville luovuttaman Raamatun, sen, jota koristavaa Gustave Dorén kuvitus.
Pelkkä vilkaisu hakemistoon auttoi minua ymmärtämään, missä me tänä aikana oikeasti menemme ja mihin suuntaan. Tuo lahjomaton ja poliittisesti aivan epäkorrekti kirja, jota ei ole laadittu kenenkään mielistelemiseksi kertoo ahneudesta, tuosta viheliäisestä taipumuksestamme seuraavaa:
Ahneus. Se on tytymätöin tavarain halu ja sopimatoin kokoominen. Ahneutta ja tytömättömyyttä pitää vihattaman seuravaisten syitten tähden:
-Jumala käskee tytyväisyyden ja varoittaa ahneudesta
-ahneuden karttaminen ja tytyväisyys on suuri rikkaus
-on se pyhäin oikea omaisuus
-ruumiillisen elämän lyhykäisyys ja kuolevaisuus pitää meitä ahneudesta peljättämän
-Ylönpalttisuus on vahingollinen autuuden esteeksi ja ei mihinkään hyödyllinen
-Vatsan murheella ei saada mitään aikoin
-ahneus, viimeisen maailman suuri synti
-se on synti, joka vissimmän kadotuksen myötänsä tuo
-se on synti, joka kutsutaan epäjumalan palvelukseksi
-se on pakanallinen synti
se on hulluuden synti, joka ahnetta itse vahingoitsee
-se on synti, joka maan ja valtakunnan turmelee: erinomattain, koska se esivallan tykönä löytyy
Ahneet ovat tytymättömät:
-vahingoitsevat itsensä
-öykkävät tavarastansa
-vetävät, Jumalan vihan, rangaistuksen ja kirouksen päällensä
-ahneus on pahuuden synti
-sen tähden saattaa se paljo syntiä matkaan
-jumalan ja hänen sanansa ylönkatseen
-armottomuuden
-vääryyden, valapattoisuuden ja valheen
-murhan ja tapon
-kavaluuden ja petoksen
-ahneus tuo myös rangaistuksen myötänsä ahneille
-sydämmen surettavaisen murheen ja levottomuuden
-kansan kiroilemisen ja pahan puheen
-ahneen huoneen hävityksen ja hänen tavaransa hajotuksen
-iankaikkisen kadotuksen
Ahneuden hillitsemiseksi pitää vatsamurhe pantaman pois
-voittohimo tukahdutettaman
-tutkittaman ja ajateltaman kuolevaisuutta
-uskollisesti rukoiltaman
-maailman rakkautta vastaan
Ahneuteen ovat vikapäät olleet:
-Laban,
-Bileam
-Achan
-Samuelin pojat
-Saul
-Nabal
-Achab
-Gehasi
-se nuori mies
-Judas
-Ananias ja Saphira
-Simon Velho
-Felix

Siinä terveisiä itse kullekin. Miltäpä tuntuisi Rinteestä, Lylystä ja muista sankareista saada nimensä listan jatkeeksi?
Ahneus, kuten naisvaltikka, matkaansaattaa valtakuntain tuhon. Pois se nyt meistä, koska uhkaa surkein tuho! Apage, Satana! Vade retro!




17 kommenttia:

  1. Mainos antiahneudesta:

    Kirjani "Rooma opettaa" on nyt saatavana e-bookina Google Playssa ja Apple Storessa. Kustantajan kampanjahinta 1,99€ voimassa parin viikon ajan.

    VastaaPoista
  2. Miten nyt satuit Rinteen ja Lylyn ihan nimillä laittamaan tähän ahneiden listaan? Eivät kai he nyt sentään ahneimmasta päästä ole??? Kun joukkoja edustavat.

    VastaaPoista
  3. Kultuurillisesti ohjattavassa yhteiskunnassa, se ahneuden henki luodaan erilaisten kultuurituotteiden kautta. Juppikultuurin apostolina toimi dallasin jr, jonka sivistymätön väestö otti idolikseen, vaikka tekiöiden tarkoitusoli esitää hahmo paholaismaisessa antisankarin roolissa. Uusliberalismi otti sarjan pahishahmot yrittäjäkansalaisen esikuvaksi. Edellisen laman tuottamana positiivisena ilmiönä maahamme levisi kohtuulisuuden kultuuria parhaillimmaan edesauttava kirpputori instituutio, se on muovannut järkevien yksilöiden kulutuskultuuria terveeseen suuntaan. Tämänkertaisen laman toivoisin tuovan samantapaisia ilmiöitä vaikkapa asumiseen, pienemmissäkin puitteissa tulisimme toimeen tai Paikalliset työpörssit jossa työhaluiset ja keikkatyöntarjoajat kohtaisivat toisensa. Deflatoidaan suomi oikein kunnolla kilpailukykyiseksi.

    VastaaPoista
  4. No joo, eivätpä varmaan. Kyllä johtajat ovat nyt ylittäneet kaikki rajat niin meillä kuin muualla, mutta eiköhän se loppu tule asianmukainen.

    VastaaPoista
  5. Minulla on vapaakappale jokaiselle jonka tekstiä olen luvatta lainannut. Eli minne lähetän?

    VastaaPoista
  6. No olisipa mukava saada! Os. Makula, PL 59, 00014 Helsingin yliopisto

    VastaaPoista
  7. Tulossa on. Painettua kirjaa voi kysyä lähipäivinä myös esim Suomalainen.com :sta tai myymälästä.

    VastaaPoista
  8. Jännää, katsoin tuossa juuri onnellisuusguru Mihail Chitzenmihaliyn (tai jotain sinne päin) TED-talkin, jossa tutkija esitti varsin kiinnostavan tuloksen: tietyn varsin vaatimattoman tulotason jälkeen ei ihmisten onnellisuudessa voida havaita eroja. Siis: todellinen köyhyys ja kurjuus altistavat onnettomuudelle, rikkaudet eivät sen saavuttamisessa auta yhtään.

    Kiinnostavaa tässä on, että talousteo/ria/logia lähtee liikkeelle vulgaariutilitarismista, jossa (mahdollisimman) vapaan markkinatalouden katsotaan maksimoivan utiliteetteja, jotka taas määrytyvät sen perusteella, mitä ihmiset nyt sattuvat haluamaan. Eli mitä tehokkaammin halut tyydytetään, sitä parempi kaikille.

    Uskonnolliset traditiot (sekä kristillinen että buddhalainen ainakin) taas opettavat, että inhimillinen halu on loputon horna, joka ei koskaan tyydyty: saat lisää, haluat vielä enemmän. Tästä näkökulmasta sammutamme janoamme suolavettä juomalla.

    Mutta talousteologia ei psykologisista tosiasioista tai muinaisista viisauksista piittaa. Sillä on käsissään absoluuttinen totuus, ja sen kyseenalaistaminen ei nyt vain ole realistista. Utiliteetteja on maksimoitava, sen ymmärtää jokainen, ja tämä on tehtävä kuten taloustietelijä opettaa. Lisää töitä tehtävä, vaikka kuinka tuottaisi tuskaa, jotta saisi lisää utiliteettipisteitä. Ja koska ns. talouskasvu karkeasti (itse asiassa paljon karkeammin kuin yleensä ymmärretään) mittaa yhteiskunnan kykyä näitä pisteitä tuottaa (tilastollisessa mielessä tosi, mikä ei kerro mitään distribuutiosta), niin kasvu on tietysti absoluuttinen hyvä, johon on pyrittävä. Jos siinä sivussa tuhoutuu luonto ja sielu ja koko tulevien sukupolvien olemassalon edellytkset, niin ei voi mitään, koska todellisuus on mitä on, siis sellainen, millainen talousteologi uskoo sen olevan. Tämän mukaan on nyt toimittava. Luultavasti tämän mukaan myös toimitaan, kunnes ei enää voida toimia -- siis kun on jo liian myöhäistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. korjaus: rikkaudet eivät auta yhtää onnellisuuden, ei onnettomuuden saavuttamisessa.

      Poista
  9. Pieni korjaus kuitenkin todella hyvään maallikkosaarnaan, jonka otin vakavasti viisaan miehen puhutteluna vastaan. Sic.

    Siis se korjaus: kuten Vällimeren etelä- ja itäpuolisiin maahanmuuttajiin suhtaudutaan myönteisimmin Helsingin niillä asuinalueilla joissa näitä muuttajia ei juurikaan asu, ja kielteisimmin siellä missä heidän kanssaan asutaan samoissa taloissa perstuntumalla, on sama tilanne rahan suhteen: missään ei kuule enemmän puhetta pehmeiden arvojen, luonnon, hiljaisuuden, henkisyyden, downshiftauksen ja rahan merkityksettömyyden puolesta kuin niiden joukossa joilla on talousasiat kunnossa ja elintaso on vähintään riittävä.
    Köyhä ei muuta mietikään kuin rahaa kun sitä ei riitä kesäisin mökkeilyyn (koska mökkiä jossa voisi hiljentyä pehmeästi luonnon ääressä ei ole), matkailuun ja muihin tämän em. mainitsemani pehmeiden arvojen luokan ihan kaikille normaalina pitämiin asioihin.

    Sitten vielä päälle syyllisyys siitä, että on ahne ja tyytymätön, pitäisi nauttia siitä että muut saavat nauttia, ja jos ei nauti, on kade.

    Minä annankin anteeksi ahneuden köyhille, mutta en hyvän olon ahneutta downshiftaalille rikkaille, jotka tekevät luopumisestaan hyveen ja joilla on aina valinnanvaraa kaikessa ja maailmakin on heille sekä tavaroiden tai vaihtoehtoisesti "luopumis"fiilistelyjen tavaratalo. Tarkoitan tietenkin vihreitä porvareita.

    Onneksi Sipilä-Soini-Stubb on nyt vallankahvassa, sillä Suomen köyhillä ei olisi ollut varaa enää yhteenkään sateenkaarihallitukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. yYleensä metsä vastaa kuin sinne huudetaan, esimerkiksi nykyisen isovenäläisen länsivastaisuuden kaikupohja tuotetiin neukkulan romahduksen jälkeen ,kun köyhtyneet venäläiset turistit kävi täällä äimistelemässä hyvinvointiamme, he sivat osakseen vain halveksuntaa ja kylttejä kauppojen oviin,joissa heitä ei toivottu tervetuleeksi. Kun he palasivat yhteisöihinsä myrkynkylvö läntistä onnelaa kohtaan alkoi. Samoin on käymässä välimeren pakolaistenkin kohdalla, heidätkin tulisi kohdata ihmisinä,koska emme arvaa millaista potentiaalia näissäkin yksilöisä piilee.

      Poista
    2. Välimeren takaa tulevat toki pitää kohdata kuin ihmiset, mutta valitettava tosiasia on, ettei heille Euroopassa ole enää tarjolla mitään, ei töitä, ei muuta kuin syrjäytymistä suurkaupunkien slummeihin tulonsiirtojen varaan, kunnes nekin loppuvat. Eurooppa vajoaa taloudellisesti, se on jo lähes varma asia. Afrikkalainen ei pääse pakoon Afrikkaa, kun se siirtyy massamuuton mukana vain Eurooppaan. Ennen oli toisin kun Eurooppa oli teollisuusmanner jossa tarvittiin lisää tyuöväkeää. Nyt kokonaan Kiinalle yms.hävinneenä Euroopalla on edessään eräänlainen historiamme saattohoitojakso. Jos olisin nuori afrikkalainen mies, en tulisi tänne, vaan suuntaisin Kiinaan, Venäjälle. Siellä on se kasvupotentiaali, ei enää täällä. (mutta nyt kyllä mentiin aiheesta pahasti sivuun)

      Poista
    3. Joo, se on irvokasta, kun oikeasti köyhille alkavat rikkaat saarnata, että ei rikkaus meitäkään onnelliseksi tee. Mutta eivätkös nämä samat rikkaat sitten vasemmalla kädellään allkirjoita juurikin tuon talousideologian, mitä tuossa kritisoin? Eli riistävät faktisesti onnellisen elämän edellytykset isolta ihmisjoukolta sekä pakottamalla osan ihmisistä taloiudellisiksi turhakkeiksi tai uudeksi käyhien palvelija-alaluokaksi, ja tähän päälle ruokkivat näiden samaisten ihmisten kateutta maksimaalisella tavalla tuottamalla heidän mieliinsä fantasioita rikkauksista ja "itsensätotetuttamisesta" ja asioista, joihin heillä ei koskaan tule olemaan varaa.

      Oma kokemukseni mukavasti toimeentulevan koulutuetun keskiluokan kasvattina taas on, että kun on se rivitalonpätkä, kesämökki ja työpaiikka ja lomailuun jää aikaa ja varaa, niin ei sitä pahemmin kukaan jaksa pahemmin rikkaita kadehtia. Juuri tämä tavallinen keskiluokka ottaa nämä Chichenmihalyiden tulokset kaikkein mieluiten vastaan. Ei se ole mitään rikkaiden downshiftaamisideologiaa, vaan tavallisen kansan common-senseä. Eli heti kun on perusasiat kunnossa, niin miksi järkvä ihminen kiusaisi itseään tarpeettomalla kateudella? Joitain se tietysti aina riivaa ja vähän varmasti kaikkia, mutta itse voin rehellisesti sanoa, että keskiluokkainen elitaso kelpaa loistavasti, kunhan työ, mitä pitää tehdä on ok. Tuloerojen kasvu huolestuttaa aivan muista syistä: raha kun on myös valtaa ja tässä näyttää olevan demokratia pikku hiljaa uhattuna kun oligarkit omistavat pian kaiken. Palkkaavat sitten Obaman tai Putinin edunvalvojakseen...

      Ne, jotka valittavat, ja oikeutetusti, ovat usein, jos kohta ei aina niitä, joilla on oikeasti tiukkaa ja jotka joutuvat tekemään töitä, joita vihaavat.
      On varmasti totta, että entisaikaan ihmiset olivat kutakuinkin ythä onnellisia kuin me, vaikka oli paljon vähemmän, ei sitäkään voi kiistää, että tunne siitä, että kuuluu palvelijoiden alaluokkaan tai on työtön "loiseläjä" eivät edesauta onnellisuuden suhteen. Toisekseen nykyaikaiset monotoniset työt ovat ankeampia kuin monipuolisempi vanhan ajan maanviljelystyö vaikka se rankkaa olikin..

      En siis täysin jaa tuota rinnastusta. Totta, maahanmuuttointoilijat eivät ole niitä, jotka "maksavat lystin" (vaikka pitkässä juoksussa tavallaan he sen juuri tekevät, koska paremmin toimeentuleva väki se verot maksaa), mutta tässä varallisuuskysymyksessä jo tavallinen keskiluokka kuuluu meillä siihen joukkoon, joka ei tiedä köyhyydestä ja kurjuudesta mitään. Ei tarvitse olla rikas voidakseen olla tässä tekopyhä.

      Poista
    4. Juu, ei pitäisi saarnata, varsinkaan köyhille. Tarkoitan tosiaan sitä, että keskiluokalla ei ole enää ahneudelle tarvetta, siksi niitä mainonnalla luodaan.

      Poista
  10. Jonkinlainen suuren prosessijohtajan oikaisuliike näyttäisi olevan meneillään päätellen siitä että ihan siedettävän näköisiä naisia on kissojen ja koirien kanssa etsimällä löydetty näkyville paikoille. Stubb nosti Sanni Grahn-Laasosen ohi körmyköiden ministeriksi, Anne Berner tulla tupsahti hallitukseen maalaisten listoilta ja uusimpana Soini toi esiin Maria Lohelan puhemieheksi.

    Eipä tarvii vääräleukojen enää irvailla Suomea rumien naisten hallitsemaksi vähemmistöjen paratiisiksi.

    VastaaPoista
  11. Sananlaskut 30:7 Kahta minä sinulta pyydän --
    niin kauan kuin elän, älä niitä kiellä:
    8 pidä minusta kaukana vilppi ja valhe,
    älä anna köyhyyttä, älä rikkauttakaan.
    Anna ruokaa sen verran kuin tarvitsen.
    9 Jos saan kovin paljon, saatan kieltää Jumalan ja kysyä mielessäni: "Mikä on Herra?" Jos ylen määrin köyhdyn, saatan varastaa ja vannoa väärin, rikkoa Jumalani nimeä vastaan.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.