Limbuksen kuulumisia
Huomasin
yllättäen, etten olekaan eläkkeellä, vaikka en kyllä töissäkään, ainakaan
kuukausipalkkaisissa. Päättelin siis olevani välitilassa ja hämärästi muistaen,
että kirkon tohtorit olivat tästä aikoinaan filosofoineet, päätin katsoa, missä
mennään. Tulokset ovat seuraavat:
Välitila eli limbus (lat. limbo, reuna) on se paikka,
johon katolinen teologia on sijoittanut sellaiset henkilöt, joita ei ole oikein
kehdannut helvettiinkään passittaa: kastamattomina kuolleet lapset ja hurskaat
pakanat, muun muassa monet antiikin auktorit. Eläkkeelle pyrkijöitä ei erikseen
mainita.
Viime aikoina
Rooma on kuulemma alkanut horjua uskossaan ja pitää mahdollisena, että
taivaaseenhan me sentään päädymme, ellei nyt ihan jokainen, niin ainakin nuo limbuksen asukkaat. Tai siis me.
Muistelen
aikoinaan lukemastani Jumalaisesta
komediasta, että Danten helvetissä oli ensimmäinen piiri, jossa nuo
viattomat tai ainakin jalot sielut vaelsivat ikuisessa ikävässä, mutta
kuitenkin aika siedettävissä oloissa. Näinhän myös Solzhenitsyn kuvasi sharashkaansa.
Kun huomaan
muistavani aika pahasti väärin puoli vuosisataa sitten lukemani kirjan, ryhdyin
asiaa tarkistamaan helpoimmalla mahdollisella tavalla. Suomalainen wikipedia on
tässä harvinaisen antoisa ja parempi kuin esimerkiksi englantilainen versio.
Pidän sitä aika luotettavana, vaikka se kokonaan vaikenee esim. Muhammedin
sijainnista helvetissä.
Sen mukaan taivaan eri sfäärit olivat myös
oloiltaan erilaisia, mutta kaikki kai ainakin tarkoitettu paremmiksi kuin helvetin
paraskaan osasto. Taivaaseen tie kuitenkin kävi kiirastulen kautta, joten
helvetin business-luokassa, limbuksessa olo oli ainakin tasaista ja turvattua,
vaikka edistyksestä eli ylenemisestä ei ollut toivoa. Danten aikana ei paavin
nykyisiä mielipiteitä vielä osattu ennustaa.
Erikseen
mainittakoon, että pelkurit ja puolueettomat eivät päässeet enempää taivaaseen
kuin helvettiin ja elivät sangen kurjasti varjoelämäänsä, tyhjää tavoitellen.
Muistelen, että heistä sanotaan varsin rumasti myös Johanneksen ilmestyksessä.
Yleisesti Danten
helvetti, kuten myös sen muut osastot ovat varsin kiinnostavia nimenomaan
pannessaan erilaiset synnit arvojärjestykseen.
Synnillinen rakkaus
ei Dantella ole järin paha asia ja se oikeuttaa toiseen piiriin, ellei nyt
pahempaa ole omallatunnolla. Ahmatit kuuluvat jo seuraavaan ja vielä syvemmälle
joutuvat saiturit ja tuhlaajat. Vihaiset ja kaunaiset ovat jo viidennessä
pirissä ja sen jälkeen tulevat kerettiläiset ja sitten väkivaltaa käyttäneet. Kahdeksannessa
piirissä ovat vilpilliset ja yhdeksännessä eli kaikkein syvimmällä petturit.
Kauhein paikka on Luciferin kidassa jauhetuilla pettureilla, Cassiuksella,
Brutuksella ja Juudaksella.
Muistelin joskus
Muhammedin olleen yksi kolmesta petturista, kuten hän on tunnetussa
keskiaikaisessa, keisari Fredrik II:n kirjoittamaksikin epäillyssä kirjasessa De tribus impostoribus. Dantella hän on
kuitenkin kahdeksannessa piirissä, yksi epäsovun kylväjistä. Uskottiin näet
hänen olleen kaunainen kardinaali, joka perusti oman uskonnon kuin ei päässyt
paaviksi. Joka tapauksessa Muhammedin ikuinen rangaistus on kulkea sisälmykset
ulkona, suolet jalkojen välissä roikkuen. Hän kuuluu vilpillisten laajaan
joukkoon. Se taas on helvetin alimmassa osastossa, vaikka ei aivan pohjalla,
kahdeksatta piiriä sentään.
Eri syntien
rangaistukset ovat sinänsä kiinnostavia, mutta vielä kiinnostavampi on niiden
hierarkia. Intohimo ja synnillinen rakkaus on paheista pienimpiä, ahneus on
pahempi, mutta miksi? Ehkäpä siksi, että siinä ilmenee enemmän päättäväisyyttä
ja tarkoituksellisuutta, tahdosta riippuvuutta. Saituus ja tuhlaavaisuus ovat
vielä pahempia ja viha ja kauna edelleen niitäkin pahempia. Kaikki nämä synnit
edustavat hillittömyyttä ja myös Aristoteles olisi epäilemättä ne tuominnut.
Ovathan ne objektiivisesti huonon persoonallisuuden ilmentymiä.
Mutta näitä
pahempia ovat väkivaltaa käyttäneet ja niihin kuuluvat myös kerettiläiset,
jotka tekevät väkivaltaa itse Jumalaa kohtaan. Luontoa vastaan väkivaltaa taas
tekevät sodomiitit ja itseään kohtaan itsemurhaajat.
Vilpilliset ja
petturit ovat syntisistä pahimpia ja se selittyy näköjään sillä, että he ovat
pahantahtoisia eivätkä vain heikkoja. Niistä mainittakoon vain liehittelijät ja
imartelijat, jotka joutuvat uimaan suustaan valuneessa ulosteessa.
Kaiken
kaikkiaan: kahden syvimmän piirin asukkaat ovat vakain tuumin rikkoneet
totuutta vastaan ja Jumalahan on totuus, jos olen oikein ymmärtänyt.
Tämä oli jylhää
tekstiä ja ymmärrän hyvin, että meidän aikamme haluaa selittää asiat toisin.
Totuudellisuutta pidetään näinä aikoina usein tyhmyytenä ja ahneutta ja
hillittömyyttä jopa hyveinä. Dante ei tietenkään ollut sama kuin kirkko, mutta
luultavasti heijasteli yleisempiäkin käsityksiä kuin vain omia uniaan.
Tosikko
tietenkin jää kysymään montaa asiaa: kun itse kukin meistä syntisäkeistä on
tullut syyllistyneeksi enempään kuin yhteen syntiin, niin miten tuomio
määräytyy? Kiertääkö tuomittu eri piirejä ja miten kauan missäkin viipyy. Luulen,
että asia on näin ymmärrettävä. Jokaiselle ansionsa mukaan, mikä oli myös neuvostososialismin
periaate. Jedem das Seine, sanottiin jo sitä ennen Preussissa.
Samaan pyritään,
tai ainakin pitäisi pyrkiä jokaisessa hyvin järjestetyssä yhteiskunnassa.
Esimerkiksi eläkkeethän määräytyvät tämän periaatteen mukaisesti, tai määräytyivät
ennen raippaveroa. Mutta niistä en omalta kohdaltani sano kritiikin sanaakaan,
enhän sellaista toistaiseksi edes saa, mikä on oma vikani. Toisin kuin Danten limbuksen asukkaat, elän iloisessa
toivossa ja sehän on mainio olotila.
Varsinaisena
kutsumuksenani on nyt ruohon leikkaaminen, mikä on periaatteessa ihan hauskaa,
mutta saattaa pitemmän päälle käydä turhauttavaksi. Olen alkanut ajatella,
ettei se työ tule koskaan valmiiksi. Jos näin on, meneekö se hukkaan?
Jos Danten
aikana olisi ollut ihmisiä, jotka leikkaavat ruohoa vain sitä leikatakseen, hän
olisi ehkä niitäkin mielipuolia kuvannut kirjassaan. Olisivatkohan he juuri
limbuksessa vai kenties sentään helvetin puolella esimerkiksi neljännessä
piirissä? Siellähän saiturit ja tuhlaajat vyöryttävät valtavia kuormia toisiaan
soimaten.
Minä ymmärrän Danten näkökannat syntien asteiden suhteen kyllä, pääpiirteissään. Ehkä se sitten tekee minusta toivottoman vanhanaikaisen, mitäpä siitä.
VastaaPoistaIkävä kyllä en jaksa lukea juuri haikua pitempiä runoja, joten minulta tuo alkuteos on jäänyt lukematta.
Pari päivää sitten täällä hymyilin Sauli Niinistön olevan uskontojen välisessä seminaarissa Kazakstanissa samaan aikaan kun Putin vieraili Vatikaanissa. Seuraavana päivänä Niinistö ilmoitti menevänsä tapaamaan Putinia tiistaina.
VastaaPoistaAika turhauttavalta tuntuisikin jos kukaan ei meitä seuraisi.
Parisen päivää sitten hymyiltiin täällä Sauli Niinistön oleilulle uskontojen välisessä seminaarissa Kazakstanissa samaan aikaan kun Putin vieraili Vatikaanissa. Seuraavana päivänä Niinistön ilmoitettiin menevän tapaamaan Putinia tiiistaina Moskovaan. Turhauttavalta tuntuisikin jos meitä ei täällä kukaan seuraisi.
VastaaPoistaPresidenttimme toiminnasta ja varsinkin matkustelusta, luulen ainakin eräiden hänen alkuperäisten tukioidensa olevan erittäin pettyneitä, tuollaiseen rähmäkään oloon. Kukapa enää muistaa Harkimon olemista kamppanja veturina ja samantahon bisnes kumppauuksia Putinin ystävien kanssa, kaikki ei ole aina niin kuin pikaisella silmäyksellä näytää.
PoistaIlta-Sanomat on selvittänyt matkan tarkoitukseksi suurvallan johtajan halun esitellä Rosatomin kataloogia josta löytyisi varaosia Loviisan ydinvoimalaan. Vieras vienee tuliaisiksi Hartwallin osakkuusyhtiön Saimaan Juomatehtaan Marsalkka-olutta kertoen myös 900 000 reserviläiselle jaetusta herätyskirjeestä kotiuttaa Suomeen 1800-luvulla Ukrainasta tulleen Hartwallin onnettomia sijoituksia EU-aikaa odottaneen Krimin viinipalstoille.
PoistaHienoa tuollainen leikillisyys näiden kuoleman kysymysten edessä. Se osoittaa sellaista rohkeutta, jota suurin osa esimerkiksi Ukrainan ns. "kriisin" länsimaisista tarkkailijoista ei omakohtaisesti osoita, vaan lähinnä toisten hengen kustannuksella.
VastaaPoistaVoin vain kuvitella, kuinka esimerkiksi Supon miehet lukevat innolla näitä kirjoituksia turhaansa henkeään uhraamatta vaatimattoman isänmaansa puolesta.
Meillähän on akateeminen maailma täynnänsä tällaisia lipeviä kavereita, joilla on "oikeat mielipiteet", vai mitä. Turhapa sitä on vääriä esitellä.
Markus M.