Tykkijolla. Muuan hirmuase
1700-luvun
lopulla venäläiset kiinnostuivat kovin eräistä Ruotsin kehittämistä uusista
aseista. Kyseessä oli Viaporiin sijoitettu Armeijan laivastao eli
saaristolaivasto. Se koostui soutualuksista, mutta ei enää sellaisista Välimeren
kaleereista, joilla Pietarin joukot yllättivät ruotsalaiset Riilahdessa vuonna
1714. Nyt kyseessä olivat myös hyvin liikkuvat alukset, mutta toisin kuin
kaleereilla, niillä oli hirmuinen tulivoima, aikansa oloissa järeä tykistö,
joka pystyi murtamaan kyljen tai hajottamaan takilan myös suurilta
linjalaivoilta, jotka olivat kaikkien ajan meritaistelujen perusase.
Toisin kuin
linjalaivat, uudet alukset eivät maksaneet tolkuttomasti. Linjalaivat, joissa saattoi
olla lähes sata tykkiä, kuuluivat aivan eri kategoriaan. Saaristofregatit,
sluupit ja muut uudet alustyypit saattoi rakentaa nopeasti ja halvalla.
Halpuutensa ja liikkuvuutensa suhteen yksi niistä oli ylitse muiden. Se oli tykkijolla, joka ei nyt oikeastaan ollut
mikään jolla vaan yleensä kaksimastoinen soutualus, jonka aseistuksena oli yksi
iso tykki ja pari pienempää nikhakaa.
Koska alus oli pieni,
ei tykki tarvinnut mitään rekyylinvaimennusta, vaan koko laiva hyppäsi
taaksepäin, kun tykki päästi kidastaan 24 naulaisen lastinsa. Linjalaivoissa ja
fregateissa oli aina rakennettava ns. mäkilavetti, jossa tykki syöksyi
taaksepäin ylämäkeen ja palautui sitten paikalleen. Sen jälkeen se oli
kohdistettava taas uudelleen.
Tykkijolla
kohdisti tulensa kääntämällä koko laivaa ja se saattoi ampua vaikkapa koko ajan
samalla vaakasuoralla suuntauksella. Kun kuulan lähtönopeus oli noin 300 m/s
osui se vedenpintaan noin sekunnin kuluttua lähdöstään jossakin vajaan
kolmensadan metrin päässä. Sen jälkeen se, kuten kerrotaan, otti pompun kuin
kivi ns. voileipää heitettäessä. Erään lukemani kuvaksen mukaan kuula ponnahti
tällöin suhteellisen korkealle ja saattoi mennä matalan laivan ylikin. Sen
jälkeen pomput olivat matalampia ja osuma vesirajaan kruunasi suorituksen.
En nyt ihan
varmasti tiedä, miten kaikki oikeasti tapahtui, mutta mielestäni tällainen alus
saattoi helposti yllättää isonkin laivan saaristossa ja monissa olosuhteissa se
saattoi paeta vahvempaansa ja pysytellä raehaulisateen kantaman ulkopuolella.
Kantoihan kiinteä kuula aina paljon kauemmas. Kyseessä oli siis
moottoritorpedoveneen vanhanaikainen muunnelma. Halpa ja nerokas ase, jota
ruvettiin tuottamaan massoittain.
Venäläiset
saivat kyseisestä helvetinkoneesta tietenkin vihiä ja yrittivät lähettää
agenttinsa ruotsalaiselle telakalle oppimaan muka alan taitoja, mutta heitä ei
suostuttu sinne ottamaan. Vasta Viipurin läpimurrossa 1790 venäläiset saivat
saaliikseen yhden tykkijollan ja alkoivat sen jälkeen suoltaa niitä omilta
telakoiltaan kiivasta vahtia.
Tykkijollako se
juuri lienee ratkaissut Ruotsinsalmen toisen meritaistelun Ruotsin hyväksi, mene
ja tiedä, mutta ainakin se näytteli siellä suurta osaa. Suomen sodassa jollat
ja sluupit sitten olivatkin se varsinainen aselaji, jolla meritaistelut käytiin.
Sävarin suuressa taistelussa vuonna 1809 tykkiveneet myös osallistuoivat
runsaslukuisesti maataisteluun ja tukivat ruotsalaisia mereltä käsin.
Mukavia paatteja
nämä jollat enempää kuin sluupitkaan eivät olleet. Tukholman merimuseosta
hankin kirjan nimeltä ”De oändeligt förbannade sluparna”. Se kuvaa sitä
ankeutta, joka noissa avoimissa aluksissa vallitsi, kun miehistö tuulessa ja
tuiskussa, jopa myöhään alkutalvesta ponnisteli vailla mitään suojaa, aliravittuna
ja kylmissään, monet sairaina ja ennen pitkää kuolleina.
Niinpä 1800-luvulla
alettiinkin varustaa ainakin tuykkjollia myös kehikolla, joka voitiin peittää
pressula ja joka tarjosi edes jonkinlaista suojaa hyytävää viimaa vastaan. Ruotsalaiset
eivät vuoden 1809 jälkeen enää sotineet tykkipursillaan, mutta aseistuksessa ne
säilyivät jonnekin Krimin sodan tienoille saakka, Norjassa jopa 1800-luvun
lopulle.
Suomessa
tykkijollat olivat Saimaan laivaston perusase sekä Venäjän että Ruotsin
puolella. Meikäläisillä oli laivanlinnansa Ristiinassa ja Varkaudessa, venäläisillä
Lappeenrannassa ja Savonlinnassa, joita yhdisti kanavaverkosto: Kutvele,
Käyhkää, Kukonharju ja Telakanava. Ainakin Kukonharjussa näyttää olleen myös
jommoinenkin varuskunta.
Laivastojen
osuus sekä huollossa että muissa manöövereissä oli melkoinen Kustaa III:n sodan
aikana, kuten erityisen hyvin ilmenee Jussi T. Lappalaisen uudesta teoksesta
Kustaa III:n maasota. Suomen sodassa venäläiset yllättivät hyökkäämällä talvella
ja oma laivasto poltettiin satamiinsa peräydyttäessä. Sen jälkeen paatteja
kuitenkin rakennettiin uusia ja niillä suoritetut operaatiot olivat
merkittäviä. Saimaan vesistö mahdollisti suuren tulivoiman ja liikkuvuuden eli helposti
myös paikallisen ylivoiman sille, jolla oli millä liikkua pitkin vesiä.
Kun Suomi vuonna
1809 liitettiin Venäjään, menetti Saimaan laivasto merkityksensä rajan
turvaajana ja vuodesta 1812 myös suuriruhtinaskunnan raja siirtyi Kannakselle.
Näissä oloissa tykkijollien merkitys Saimaalla hupeni, vaikka niitä kyllä tarvittiin
Ruotsinsalmen (Kotka) ja Viaporin tukikohdissa. Kun Ruotsi joka tapauksessa oli
saatu omaksumaan vuoden 1812 politiikkansa, saattoi Venäjäkin alkaa tinkiä
luoteisrajansa varustelusta, joka oli muutaman vuosikymmenen ajan maksanut
sille valtavia summia.
Tykkijolla, af Chapmanin nerokas sotalaiva oli
näytellyt historiallisen osansa loppuun siinä vaiheessa, kun merelle ilmestyivät
höyrykäyttöiset torpeedoveneet, venäjäksi minonosets,
jotka porhalsivat vastustajan laivan kylkeen työntäen pitkän tangon päässä
olevan torpedonsa (miinansa) räjäyttämään vihollisaluksen. Niillä todella
onnistuttiin tekemään menestyksellisiä hyökkäyksiä, mutta se oli jo toista
aikaa se. Saimaalla niitä ei koskaan näkynyt.
Tykkijollan kapteenilta pyydän siunausta rosvoukselleni, minkä tein omakustantajan huolimattomuudella lainatessani oheiseen kirjaan sivulle 21 maanmainion kappaleesi "kekkoslovakian hengestä" sovittaen sen pohjoismaiseen yhteyteen, siis omissa nimissäni. Samoin sivulla 23 on pienempi rosvolainaus vähemmistöstä "moraalisena enemmistönä".
VastaaPoistaKirjani “Rooma opettaa” on tilattavissa nettikaupasta. Se tarjoaa ennenjulkaisematonta “myyrän” tietoa mm.
Anneli Jäätteenmäen tapauksen taustoista
Paavo Lipposen asettumisesta sdp:n presidenttiehdokkaaksi.
Sauli Niinistön ulkomaanpalvelun taustoista
Jörn Donnerin lähdöstä pääkonsuliksi Los Angelesiin
HS:n Long Play projektista
Kyösti Suokkaan joutumisesta Eurovaalien -09 ehdokkaaksi
http://www.bod.fi/kirja/heikki-roenkkoe/rooma-opettaa/9789523184633.html