Kun kansat pahastuvat
Maailma on täynnä vääryyttä kärsineitä kansoja. Itse asiassa
taitaa olla mahdotonta löytää kansakuntaa, jota aina olisi kohdeltu
oikeudenmukaisesti tai edes ansionsa mukaan. Niinpä tarvetta historiallisten
vääryyksien sovittamiseen ja korvaamiseen on kaikkialla.
Räikeä esimerkki
kaltoin kohtelusta on Puola, jonka naapurit hävittivät kokonaan vastoin sen
pontevasti ilmaisemaa tahtoa. Törkeän väkivallan kohteeksi joutuivat Baltian
maat, jotka pyrittiin denationalisoimaan ja onnistuttiinkin jo suureksi osaksi
asuttamaan vieraalla kansalla ilman alkuperäisten asukkaiden lupaa tai kutsua.
Myös nykyisen eteläisen Ruotsin entiset tanskalaiset maakunnat
ruotsalaistettiin armotta eikä siinä auttanut vastarintaliikekään.
Tornionjokilaaksossahan sellaista ei edes syntynyt.
On turha sanoakaan, että kansoilla on kalavelkoja, jollaiset
on helppo muistaa ja vaikea unohtaa. Paljon yksinkertaisempaa on unohtaa maan
ja kansan toiselta maalta ja kansalta saama apu. Sehän voidaan aina tulkita
auttajan moraaliseksi velvollisuudeksi ja sitä paitsi sen toteuttaminen
vajavaiseksi ja liian vähäpätöiseksi. Ruotsin apu oli meille aikoinaan
kultaakin kalliimpi, mutta harvoin sitä taidetaan ainakaan julkisesti
muistella. Gruusiasta (Sakartvelo) tuli neuvostovallan vuosina entistä
gruusialaisempi, Tiflis (nyk Tbilisi) oli aiemmin armenialaisvaltainen, nyt ei.
Lieneekö tästä kukaan paikallinen nationalisti kiittänyt?
Ja onhan niitä historiassa aina myönteisiäkin asioita. Jotkut
ikävät asiat saattoivat paradoksaalisesti jäädä tapahtumatta. Myöskään Armenia
ei joutunut russifikaation kohteeksi Venäjän yhteydessä ollessaan eikä Suomi
liioin. Asemamme Venäjän imperiumin yhteydessä oli vapaampi kuin Ahvenanmaalla
Suomen yhteydessä. Venäjän valta pelasti meidät ruotsalaistumiselta, mikä olisi
saattanut olla ikäväkin kohtalo. Meillä venäläistämistä ei myöskään tapahtunut.
Toki meilläkin tällä alalla jotain yriteltiin, mutta imperiumin hampaat eivät
purreet. Toista se oli Elsass-Lothringenissa ja Irlannissa, esimerkiksi.
Englanti ja Ranska eivät siekailleet lähialueillaan.
No, Karjalan riistäminen oli kyllä ilman muuta suuri
historiallinen vääryys. Sitä mielestäni jollakin tavalla pehmentää, että se
myös palautettiin kansallisesti lähes koskemattomana vuonna 1812. Tällainenhan
on kansojen suhteissa harvinaista ja niinpä se kuriositeettina yleensä
unohdetaan ja muistellaan sen sijaan vuosia 1940 ja 1944.
Tällaista on historia. Joskus nostetaan esille myönteisiä
asioita, kuten Suonen itsenäisyyden tunnustaminen Venäjän taholta vuonna 1917,
sitten taas kielteisiä, ainakin virallisen Suomen kannalta, kuten se, että
Virallinen Venäjä lakkasi sitä tunnustamasta niin vuonna 1918 kuin vuonna 1939.
Toki se sitten aina pian tuli taas muuttaneeksi näkemystään.
Lienee väistämätöntä, että oman maan historiassa kohtaamia
kärsimyksiä nostetaan esille ja sen suorittamia konnuuksia puolestaan
vähätellään samaan aikaan kuin muiden maiden kohdalla menetellään aivan
päinvastoin. Jokainen valtio on toki luotu huolehtimaan omasta kansastaan eikä
naapureistaan saati vielä kaukaisemmista vieraista. Se, että asia on
ymmärrettävä, ei vielä tee siitä erityisen kannatettavaa saati kiitettävää.
Kansainvälinen yhteistyö kärsii, mikäli kansakuntien kuva itsestään eli niiden
kansallinen historiankirjoitus muodostuu lähtökohtaisesti voimakkaan
asenteelliseksi. Uhriutuminen ei tässä ole juuri tyhmänylpeyttä hedelmällisempi
lähtökohta ja usein nämä molemmat yhdistyvät muodostaen myrkyllisen seoksen.
Meillä Suomessa on akateeminen historiankirjoitus noussut
mielestäni varsin kiitettävälle tasolle penkoessaan viileästi myös historiamme
roskatynnyreitä. Kansalaissodan terrori, ensimmäisen maailmansodan ja sen
jälkeisen ajan venäläissurmat, sota- ja siviilivankien kohtelu,
ihmisluovutukset ja yhteistyö Saksan kanssa on selvitetty asiallisesti, monien
mielestä jopa tarpeettoman masokistisesti. Mutta terveelle kansalliselle
itsetunnolle tämä työ on välttämätöntä. Kansakunta, joka vain keskittyy
muistelemaan tähtihetkiään ja unohtaa ja jopa kieltää pahuutensa, on henkisesti
keskenkasvuinen.
Epäilemättä tilanne muodostuu epäsymmetriseksi, mikäli
historialliseen rehellisyyteen panostaa vain yksi maa samaan aikaan kun sen
naapurit kirjoittavat omaa historiaansa apologisista ja panegyyrisistä
lähtökohdista, mutta onhan totuudenpuhujan osa ainakin kunniakas.
Itse asiassa niin sanottu tieteellinen historiankirjoitus ei
nykymaailmassa ole juuri missään tuntemassani maassa kovin pahasti vääristynyt.
Sen tasostahan pitää huolta tiedeyhteisö, jonka rooli aktualisoituu etenkin
kansainvälisissä symposiumeissa, joiden säännöllistä järjestämistä ei pitäisi
unohtaa.
Toisenlainen ongelma ovat ne maallikkoveljet, joiden
toimintaa usein näyttää ohjaavan jonkinlainen hurmio heidän eläessään yhä
uudelleen kunnian päiviä ja surressaan maansa kohtaamaa historiallista
vääryyttä. Tällä joukolla en tarkoita yksinkertaisesti sotahistorian
harrastajia, joiden panos historian elävöittämiseen ansaitsee kaiken kiitoksen.
Tarkoitan sitä Korkeajännityssarjan psykologiaa, jossa sodasta tulee
extreme-kokemus vailla vertaa, moraalisesti ylivertainen tila, jossa tappamisen
oikeus ja velvollisuus liittyy adrenaliinia nostattavaan hengenvaaraan ja
molemmat palkitaan ylenpalttisella kiitoksella ja ihailulla. Juuri sellaista
vastaan suuntasi Väinö Linna aikoinaan kirjallisen konekiväärinsä.
Tämä atavistinen psykologia näyttää väistämättä nousevan
pinnalle kaikissa sodissa eikä rauhan aika taida sitä mihinkään hävittää.
Niinpä sotalelujen kieltäminen, poikien opettaminen itkuherkiksi ja muut
vastaavat yritykset lienevät turhia. Ihmisen psykologiasta löytyvät valmiudet
äärimmäisiin tekoihin äärimmäisissä tilanteissa saattavat olla ongelma, mutta
se on tuskin poistettavissa. Luultavasti sillä on myös myönteinen
potentiaalinsa tietyissä poikkeustilanteissa. Normaalioloissa se tietysti olisi
syytä pitää poissa ainakin lasten ja lapsenmielisten ulottuvilta, mutta silloin
koko viihdeteollisuus romahtaisi.
Sen sijaan lienee
paljonkin mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, ettei kansakuntien kuva itsestään
ja naapureistaan muodostu primitiivisen omahyväiseksi ja kaunaiseksi.
Jokaisella kansalla on oikeus sankareihinsa, joille on syytä antaa kaikki
kunnia siitä, mitä he ovat tehneet kansansa hyväksi, olipa kyseessä sitten
vaikka mahdollisimman monen sotilaan tappaminen salaa pensaan takaa ampuen.
Mutta oikeudenmukaisuus vaatii toki myös, että jokainen kansakunta tunnustaa
julkisesti ne synnit, joita sen lurjukset ovat tehneet. Ei ole mahdollista omia
itselleen vain kaikkea myönteistä ja kieltää samaan aikaan kaikki paha. Itse
asiassa tarvitsisimme erilaisten kansallista kunniaa juhlistavien päivien
lisäksi myös kansallisen katumuspäivän. Me kaikki kansat, ilman poikkeusta.
Mikäli historiaa aletaan kirjoittaa ja ymmärtää kansallisen
erinomaisuuden ja katkeruuden hengessä, ollaan liukkaalla tiellä. Naapurien
demonisointi kuuluu jo sodan psykologiaan, mutta hämmästyksellä voi havaita,
että sen ilmaantuminen keskellä syvintä rauhan aikaa ainakin iltapäivälehtien
sivuille on täysin mahdollista. Osittain asiaan saattaa vaikuttaa lehdistön
kriisi, joka on edistänyt nimenomaan roskajournalismin kasvua, kun uutisvälitys
ja analyysi ovat siirtyneet internetiin.
Venäjällä historiantutkimuksen vaiheet ovat lähihistoriassa
olleen erityisen dramaattisia. Harva taitaa enää edes ymmärtää, miten
totaalisesti neuvostoideologia piti Kleioa otteessaan. Muuan esimerkki tästä on
vanhan Venäjän upseeristo, jossa vallankumouksen aikana ruumiillistui
luokkavihollinen. Niinpä minkäänlaista objektiivisuuteen pyrkivää historiakirjoitusta
tuollaisesta kohteesta ei voinut olla olemassa. Käytännössä aihetta ei tutkittu
lainkaan, vaan tyydyttiin leimaamaan koko porukka vastenmieliseksi ja
kyvyttömäksi sortajan käsikassaraksi.
Asiaan kuului, että ”tsarismi” määriteltiin sortovallaksi,
joka oli aina väärällä asialla ja sen vastustajat taas oikeassa. Ennen pitkää
tulkintaa jouduttiin pehmentämään ja alettiin puhua ”pienemmästä pahasta”,
jonka Venäjän valta oli tuonut sortamilleen kansoille: ne näet olivat tuon
sorron ansiosta päässeet liittymään yhteisöön, joka muita aiemmin pääsi
sosialismin ihanuuteen. Kuitenkin myös sorrettujen kansojen vapaustaistelua
arvostettiin ja ymmärrettiin sen oikeutus. Olihan tsarismi myös Venäjän kansan
vihollinen. Sosialistinen Neuvostoliitto taas oli synnitön organismi, joka ei
voinut tehdä mitään epäoikeudenmukaista.
Kun aikaa vierähti, alkoi neuvostoliitolaisen
historiantutlkinnan sisäinen ristiriita käydä yhä ilmeisemmäksi. Tsarismi
saattoi olla paha asia, mutta ei se oikeuttanut esimerkiksi virolaisia
kertomasta, miten he olivat aikanaan venäläisestä väkivallasta kärsineet
esimerkiksi Liivinmaan sodan tai Suuren Pohjan sodan aikana. Patoutumia syntyi.
Mutta patoutumia oli myös Venäjällä ja paljon olikin. Yksi
koski juuri noiden tsaarin kultakauunaisten palvelijoiden mainetta. Sehän oli itsestään
selvästi huono ja sitä huonompi mitä lähemmäs Suurta Lokakuun Sosialistista
Vallankulusta tultiin.
Kun Neuvostoliitto sitten romahti, alkoi Venäjän vanahan
historian voitokas esiinmarssi. Vanhat kansalliset ikonit Karamzinista lähtien
nousivat arvoon arvaamattomaan ja esimerkiksi Venäjän upseeristosta
kirjoitettiin nyt kymmenittäin ellei sadoittain kirjoja, joiden sävy oli
peittelemättömän panegyyrinen. On esimerkiksi kirjoja Venäjän ritarikuntien
kavaljeereista ja muista sotasankareista, pelottomista ja nuheettomista.
Mieleen tulee Bulat Okudzhavan laulu, jonka mukaan kaikki he olivat loistavia
lahjakkuuksia, uljaita sankareita ja runoilijoita:
Сумерки. Природа.
Флейты голос нервный.
Позднее катанье.
На передней лошади едет император в голубом кафтане.
Белая кобыла с карими глазами, с челкой вороною.
Красная попона.
Крылья за спиною, как перед войною.
Вслед за императором едут генералы, генералы свиты,
славою увиты, шрамами покрыты, только не убиты.
Следом -- дуэлянты, флигель-адъютанты. Блещут эполеты.
Все они красавцы, все они таланты, все они поэты.
Все слабее звуки прежних клавесинов, голоса былые.
Только топот мерный, флейты голос нервный да надежды злые.
Все слабее запах очага и дыма, молока и хлеба.
Где-то под ногами и над головами -- лишь земля и небо.
Флейты голос нервный.
Позднее катанье.
На передней лошади едет император в голубом кафтане.
Белая кобыла с карими глазами, с челкой вороною.
Красная попона.
Крылья за спиною, как перед войною.
Вслед за императором едут генералы, генералы свиты,
славою увиты, шрамами покрыты, только не убиты.
Следом -- дуэлянты, флигель-адъютанты. Блещут эполеты.
Все они красавцы, все они таланты, все они поэты.
Все слабее звуки прежних клавесинов, голоса былые.
Только топот мерный, флейты голос нервный да надежды злые.
Все слабее запах очага и дыма, молока и хлеба.
Где-то под ногами и над головами -- лишь земля и небо.
No,
kaikkea oli, se tunnistakaamme. Mutta todellisuus on aina ankeampaa kuin se
glooria, jonka löydämme ritarikuntien ohjesäännöistä ja historiikeista. Jos
sota aletaan esittää kovin yksipuolisesti kiinnostavana kunnian kenttänä ja unohdetaan,
mistä siinä oikeastaan on kyse, päädytään hyvin nopeasti absurdiin
tilanteeseen, jossa kansakunnat alkavat muistuttaa kollektiivisia apinoita,
jotka raivoavat toisilleen ja pitävät vielä käytöstään kunniakkaana.
Helsingissä on taannoin perustettu yhdistys nimeltä Historioitsijat
ilman rajoja. Toistaiseksi sillä ei taida olla vielä toimintaa, mutta idea on
mitä kannatettavin. Kuten lääkärit ilman rajoja –yhdistys toimii Hippokrateen
valan hengessä toteuttaen kaikkialla ilman erotusta lääkärin velvollisuutta
käyttää taitojaan ihmisten auttamiseen, niin myös historioitsijan
velvollisuutena on pyrkiä saavuttamaan objektiivinen totuus niin pitkälle kuin
se on mahdollista.
Se triviaali seikka, ettei historiankirjoitus voi sanan
varsinaisessa merkityksessä olla objektiivista, vaan on sidoksissa
tarkastelijaansa ja hänen lähtökohtiinsa, ei tässä suinkaan tee pyrkimystä
turhaksi, päinvastoin. Kyseessä on toki haaste, mutta tämän, kuten monen
muunkin ihanteen kohdalla epätäydellisyys kuuluu normaaliin ihmiselämään. Ei
ihanteen tavoittelu ole mieletöntä vaikka tulos aina jäisikin epätäydelliseksi.
Siitä luopuminen sen sijaan on törkeää ja jopa anteeksiantamatonta, mikäli se
tehdään tietoisen kyynisesti ja julistetaan totuudeksi sellainen sepustus,
jonka uskotaan parhaiten imartelevan yleisöä ja palvelevan hallitusta.
Tiedämme kaikki, että virallinen historiankirjoitus Venäjällä
koki täydellisen mullistuksen Neuvostoliiton romahtaessa. Tähän liittyy myös
se, että maassa on juuri nyt aivan uskomaton määrä villiä historiografista
kasvustoa, joka on usein äärinationalistista ja uhoaa kansallista pahastumista
ja loukattua ylpeyttä. Mutta samaan aikaan valtaosa akateemisista tutkijoista
on sielläkin vakavia ja periaatteellisia Kleion palvelijoita, joille tärkeintä
on totuus. Meillä on kaikki syyt tehdä heidän kanssaan yhteistyötä.
Kansallista loukkaantumista ei voi parantaa kehittelemällä
menneisyydestä myönteisiä myyttejä, jotka muka toimivat balsamina haavoille.
Sellainen rohto on vain palliatiivi, joka estää havaitsemasta organismia
uhkaavaa vaaraa. Kuten tuntoaisti on ihmisen ehkä tärkein itsesuojelun väline,
vaikka se kipua tuottaakin, samoin on totuudellinen historia ainoa tie
kansakunnan psyykkisten haavojen tervehtymiseen. Mutta haavojen paljastaminen
on vaikeaa, mikäli ne muut, joita asia koskee, samaan aikaan kätkevät omansa ja
julistavat olevansa ja aina olleensa kaikessa hyviä ja syyttömiä, kun taas
historian konnaksi valittu alkaa tuollaisessa
ympäristössä saada suorastaan demonisia piirteitä.
Kohtuuden mukaan jokaisen kansakunnan olisi kyettävä
löytämään kylliksi arvokkuutta ja omanarvon tuntoa, jotta se voisi tunnustaa
myös historiallisen sortajansa ansiot ja omat vikansa. Niitä kaikkia toki
löytyy, aivan varmasti. Omassa pahuudessa piehtarointi olisi pelkästään
typerää, mutta vielä pahempaa on sen vastakohta, historiallinen uhriutuminen ja
katteeton tyhmänylpeys. Se on tie, jonka kohdalla aita on matalin ja se on
tarjolla niin suurille kuin pienille. Sitä tietä karttakaamme.
"Sitä tietä karttakaamme."
VastaaPoistaMoraalisia saatavia on kaikilla paljon. Venäjä-paniikin laimetessa soisi median kertovan enemmän eräästä kotoisemmasta moraalisesta sodastamme.
Hieman huolestuneena seurailen Yleisradion katsauksia saamelaisten alkuperäiskansastatukseen liittyvästä keskustelusta. Suomen allekirjoittama ILO-sopimus määrää korvaamaan valtaväestön sorrosta aiheutuneet kulttuurilliset tappiot. Nyt ns. "saamelaiseliitti" (verkossa käytetty pilkkanimi saamen kieltä ylläpitäville) vaatii itselleen erilaisia maankäyttöoikeuksia ja kulttuuri- ja sivistyspalveluja sekä hyökkää syytöksillä eduskuntaa ja valtiota vastaan.
Maankäyttövaatimusten perusteella "saamelaiseliitti" on hiljattain ryhtynyt estämään harrastelijamainareiden kullanetsintää; heidän mukaansa se on "alkuperäiskansan elinkeinon harjoitusta haittaavaa toimintaa".
Lisäksi on syntymässä ilmiriita "eliitin" ja suomalaistuneiden saamelaisten välille siitä, kuka kuuluu alkuperäiskansaan ja saa nauttia korvauksista.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaPahastumisesta: kansallinen historiankirjoitus on täynnä syytöntä kärsimystä niin pahojen naapureiden tekemisistä tai tekemättä jättämisestä. Vaihtoehto: keskitytään faktoihin. Esimerkki: Venäjä — Vestigia terrent.
VastaaPoistahabitus
Analyysi paranisi vaihtamalla viimeisessä kappaleessa yksi sana:
VastaaPoista" Kohtuuden mukaan jokaisen kansalaisen [kansakunnan] olisi kyettävä löytämään kylliksi arvokkuutta ja omanarvon tuntoa, jotta voisi tunnustaa myös historiallisen sortajansa ansiot ja omat vikansa."
Jokainen on sellainen millaiseksi Jumala on hänet luonut. Jokaisen Pönkön pitäisi voida unelmoida tapaavansa kaunottaren joka vie hänet Pariisiin, eikä iltapäivälehtien pitäisi luoda kuvitelmaa Hjallis-Mikaelista valituista valitumpana.
"sortajan ansiot ja omat vikansa"
VastaaPoistaNämä vastaparit voivat merkitä vain sortajan voimaa ja sorrettavien heikkoutta. Mitä heikompi sorrettava on, sitä helpompi on hallita sitä,
On olemassa venäläinen sananparsi "держать в чёрном теле", joka on Iivana Julman ajoilta ja josta venäjänkielinen netti antoi 428000 hakua. Sananmukaisesti sananparsi merkitsee "pitää mustassa (likaisessa) ruumiissa" eli kohdella kaltoin. Kansakuntien osalta mustassa ruumiissa pitäminen saattoi merkitä kehityksen, sivistymisen estämistä.
Jos Talvisodassa olisi käynyt Stalinin mielen mukaisesti, niin melkoinen osa suomalaisista olisi viety Siperiaan Baltianmaiden tapaan. Suomalaisten ensitilassa pakkosiirrettävien listat olivat suomalaisten kommunistien laatimat ja listat julkaistiin aikoinaan Apu-lehdessä.
Minä olen lukenut että vastaavia listoja laadittiin vielä 70-luvullakin ilmeisesti ihan tosissaan.
PoistaOn myös niin että jos jatkosotaa olisi jatkettu kesän 44 torjuntataistelujen jälkeen eikä rauhanoppositio olisi saanut tahtoaan läpi, meidät olisi myös viety Siperiaan ja maastamme olisi jäänyt jälkeen korkeintaan demografinen torso. Siis kun se seuraava erä oltaisiin varmasti hävitty.
Pitää olla vastassa aseilla kun on sen aika (pakko) ja tehdä rauha vaikka itse pirun kanssa kun on pakko. Tätä voisi hyvin soveltaa vuoteen 2015: meillä ei ole kiirettä mihinkään allekirjoituksiin ja liittoihin sen enempää länteen kuin itäänkään.
jk
Jatkosotaa ei jatkettu osin siitäkään syystä koska Stalin oli aivan tarpeeksi viisas tajutakseen ettei Helsingin kautta käy tie Berliiniin vaan Varsovan. Ja lisäksi Stalinille ei Normandian heinäkuun 1944 läpimurron jälkeen Suomi merkinnyt kovinkaan paljon tilanteessa jossa hän alkoi pelätä että länsiliittouneet 50 kilometrin päivävauhdilla edetessään olisivat jo loppusyksyllä vallanneet koko Saksan.
PoistaPS. Suomalaiset muuten möyhensivät melkoisen perusteellisesti puna-armeijan kesä-heinäkuun taisteluissa 1944. Siitä ei saanut suomettuneisuuden aikana paljoa puhua. Niin kiusallinen tosiasia se neuvostoliittolaisille oli.
Talvisodan takia onlen itsekin vielä pahastunut, mutta Iivanalle ajattelin antaa anteeksi, vaikka hän olikin todellinen m...kku.
VastaaPoista"Iivanalle ajattelin antaa anteeksi"
PoistaTeet aivan oikein, sillä ainoastaan Iivanalla on oikeus noudattaa sääntöä "никто не забыт и ничто не забыто".
Suomihan hävisi sodan vuonna 1599 ja siitä lähtien olemme maaseudulla odottaneet laillisen hallitsijan paluuta. Ei sen kummempaa :D
VastaaPoistaEn usko että Neuvostoliitto todellisuudessa koskaan kunnolla toipui Hitlerin Saksan sille antamasta iskusta. Demografinen verilöyly oli sitä luokkaa ja kohdistui pääsääntöisesti maan kehittyneempään väestönosaan (isovenäläiset, ukrainalaiset). Lisäksi tilannetta pahensivat vain teollisuuden evakuointi ja tehtaitten unohtaminen Keski-Aasian takapajuisille seuduille. Suomi purki pientilansa mutta Neuvostoliitto jatkoi takapajuisten alueitten toivotonta kallista tekohengitystä. Se, ei niinkään avaruuskilpailu, heikensi ja murensi ja rapautti Neuvostoliittoa.
VastaaPoistaOsa kunniasta eli Neuvostoliiton lakkauttamisesta kuuluu Hitlerille, niin iljettävältä kuin sen tunnustaminen tuntuukin.