Erinomaisuuskeskukset ja luova tuho
Yliopistot eivät
enää ole sitä, mitä joskus. Vielä sata vuotta sitten –ja se on niin lyhyt aika,
että melkein sen itsekin muistan- niissä opiskeli ja opetti vain harvalukuinen
eliitti.
Sen jälkeen ja
erityisesti toisen maailmansodan jälkeen koulutus on räjähtänyt ja nyt liki
jokainen tunnetusti koulutetaan, ellei nyt herraksi, mikä ei enää ole tästä
maailmasta, niin ainakin lukeneeksi tai muuten oppineeksi.
Siinäpä sitä
riittää työmaata. Suomessakin tutkintoa suorittavia henkilöitä on parhaillaan
yli 1,2 miljoonaa ja ensisijaisen tärkeätä olisi, että heidän panostuksensa
omaan koulutukseensa tuottaisi vastaavaa hyötyä, että he siis saisivat sitä,
mitä ovat hakemassa. Sama koskee tietenkin koulutuksen maksajia, joita me tässä
maassa olemme kaikki. Koulutus on suurin työmme ja urakkamme, eläkkeistä
huolehtivat rahastot.
Mutta eivät yliopistot
ja korkeakoulut ole vain ammatillisia valmiuksia tuottavia laitoksia, sitäkin ne
nykyään ovat varsin suuressa määrin, mutta lisäksi niillä on muita tehtäviä,
jotka jätän itse kunkin arvattaviksi.
Selvää joka
tapauksessa on, että yliopistoon kuuluu myös tutkimus. Se poikkeaa tavallisesta
koulusta siinä, että sen on perusteltava tieteellisesti se, mitä se antaa ja
saatettava myös oppilaansa ymmärtämään, mistä on kysymys. Pelkkä asioiden
päähän kaataminen ei siis riitä. Tieteellisyys tarkoittaa myös valmiutta tehdä
tarvittaessa tutkimuksen edellyttämiä muutoksia ja sietää kritiikkiä.
Mutta miten
vertaamme ja rinnastamme yliopiston erilaisia tehtäviä? Joku niistä voi olla
hyväopetuksessa, toinen tutkimuksessa, kolmas ns. kolmannella alalla. Aikoinaan
koulun tehtäviksi määriteltiin opetus, kasvatus ja hallinto. Ehkäpä joku laitos
voi olla hyvä myös hallinnossa? Entä pitäisikö toimintaa ja sen tuloksia
arvioida laitoksittain vai jostakin muusta näkökulmasta?
Aikoinaan riitti
se, jos oli hyvä ainakin jollakin alalla. Ei yliopisto tee kaikista kasvateistaan
tutkijoita, saati huippututkijoita eikä sen tarkoitus ja merkitys tähän lopahda.
Kyllä opettaminen on yksi aivan keskeinen yliopiston tavoite ja pidän hyvin todennäköisenä,
että menestyminen siinä on monella käytäntöön tähtäävällä alalla on varsin
riippumatonta tutkimuksesta.
Ei myöskään ole
periaatteessa erityisen paha asia, mikäli opetusvoimien suhde opetettaviin on
suhteellisen korkea. Onhan aivan selvä, että tämä edesauttaa parempien tulosten
aikaansaamista. Opetettavien ja opettajien suhdetta voi venyttää lähes
äärettömän ”tehokkaaksi”, mutta seuraukset ovat positiivisia vain
fiktiivisesti.
Mutta
korkeakoulupolitiikassa vallitsee oma logiikkansa, jolla ei ole tieteelisen
ajattelun kanssa enempää tekemistä kuin lokkien kilpailussa salakan nappaamisesta.
Nämä instituutiot kyräilevät toisiaan ja pyrkivät nappaamaan saaliin itselleen
tavalla tai toisella. Vaikkapa laskemalla yhteen ns. suoritteita, joita
yliopistojen laitokset suoltavat työnsä tuloksena, kuten halutaan ajatella ja
vähentämällä opettajien määrää tehokkuuden osoittamiseksi.
Niinpä
kaikkialle, tai siis vain sinne ja tänne on perustettu ns. erinomaisuuskeskuksia,
joita kutsutaan englanniksi nimellä center
of excellence. Ekselloiminenhan tarkoittaa joukosta erottautumista ja
tällaisten laitosten ajatellaan siis olevan toisia parempia, mitä sitten vielä
pyritään edesauttamaan kaatamalla käytettävissä olevista rahoista niille enemmän
kuin muille.
Entisten
seminaarien ja koko kasvatustieteen tarina on jokseenkin ankea. Kun ne aikanaan
liitettiin yliopistoihin, oli kai aikomus antaa molemmille synergiahyötyä. Kun
seminaarien tehtävänä kuitenkin oli opettajien tuottaminen eikä tieteen tekeminen,
osoittautui niiden tuotteliaisuus per capita tässä kilpailuympäristössä kovin
vaatimattomaksi.
Siitä huolimatta
en muista kuulleeni näitä laitoksia juuri arvosteltavan huonoista tuloksista
ymmärrettynä nimenomaan huonojen opettajien tuottamisena. Päinvastoin, Suomen
saamat hienot sijoitukset kansainvälisissä vertailuissa perustuvat hyvin
pitkälti juuri näiden laitosten työhön. Siinä nyt vain painottuu enemmän käytäntö
ja kokemus kuin tutkimus.
Sitä paitsi koko
tämä Suomi sellaisena kuin sen tunnemme, on hyvin pitkälle kansankynttilöiden
työn tulos. Se, joka lukee kansakoulua edeltäneen ajan dokumentteja, vakuuttuu
pian siitä, että työsarkaa riitti. Mehän olimme vielä hiljattain myös
sivistyksen suhteen takapajuinen maa. Silloin ei kehitysmaista puhuttu, mutta
me kehityimme.
Mutta nyt siis
opettajankoulutus on joutunut kirveen alle monessa paikassa. Kajaanista se
lopetettiin ja nyt on vuorossa Savonlinna. Suoritteet kuulemma ovat sen verran
vajavaisia, että laitoksista erillisinä yksikköinä tulisi riippa
erinomaisuuskeskusten statusta tavoitteleville yliopistoille, joita tieteellisen
tarkasti verrataan toisiinsa. Tai miten se nyt olikaan.
Ellei huomioon
oteta yliopiston, tässä tapauksessa Itä-Suomen yliopiston taktisia tavoitteita
oman rankkauksensa parantamiseksi keinotekoisella ja useimmissa suhteissa
mielettömällä asteikolla, tuottaa moinen politiikka ympäristölleen vain vahinkoa.
Mutta kukapas sellaista joutaisi ajattelemaan. Eihän se ole vastuunsa tuntevien
yliopiston toimitusjohtajien asia, eikä kenenkään muunkaan. Se nyt on vain näin
sallittu, kun meillä on tämä järjestelmä. Iloitkaamme siis siitä niin kauan
kuin voimme.
Vertaiskulttuuri Kiinassa kansaa keskitetään keskuksiin, koska globalisaatio sitä vaatii. Sielläkin älyn eliitti tunnistaa toisensa ilmekielellä.
VastaaPoistakiinankauppa käyvän Koneen tj. Henrik Ehrnrooth, syntyisin joensuulainen, on käyttänyt meneillään olevaa kiinalaisten massamuuttoa centrumeihin vääjämättömästi seurattavana signaalina. Wikipedian mukaan hän on suorittanut tutkinnon Hankenilla, mutta eikö raudan pitänyt karaistua teräkseksi toisella puolella itärajaa?
VastaaPoistaErityisesti Suomessa akateeminen koulutus on yliarvostettua. Akateeminen koulutus on tietty tärkeää. Se on tärkeää jo arvona sinänsä (olen itse folkloristi, minkä akateemisen opetuksen monet voisivat lakkauttaa turhana ensimmäisten joukossa).
VastaaPoistaSveitsi kuuluu maailman rikkaimpien maiden joukkoon, mutta korkea-asteen opiskelijoiden määrä on ollut n. 16 % (OECD-maissa n. 35 %). Suomessa luku on varmasti paljon korkeampi.
Tarkoitan, että tässä maassa on pidetty korkeakoulutusta jonkinlaisena taikakeinona talouden nousuun; mitä suurempi osa ikäluokasta saadaan yliopistoon ynnä AMK-koulutukseen, sen parempi ja BKT nousee.
Taloudellinen hyvinvointi ei perustu korkeakoulutettujen suureen määrään. Sen pitää olla tasapainossa tarpeen mukaan. Suomessa tarvitaan pääasiassa ammattikoulutuksen saaneita ihmisiä vähemmällä koulutuksella niihin vaativiin tehtäviin. Ei akateemisesti koulutettuja ihmisiä hakemaan toimistotyön tehtäviä.
Yliopistoon hakeutuvien määrää pitäisi huomattavasti karsia. Kynnystä pitäisi nostaa, jolloin valituiksi tulisivat vain lahjakkaimmat ja muut ihan hyvälahjaiset opiskelijat hakeutuisivat opiskelemaan muille tuottaville aloille, joille on yhteiskunnassa suurta kysyntää.