Pieni on kaunista
Keijo Korhonen,
Suomen harvoja huomionarvoisia toisinajattelijoita, on julkaissut uuden kirjan Goljatit. Kuka niitä tarvitsee?
Auditorium, Helsinki 2015, 219 s.
Kuten
toisinajattelijan osaan meillä perinteisesti kuuluu, ei arvosteluja ole näkynyt
missään. Kirja on vaiettu yhtä tehokkaasti kuin Tuure Junnilan tai Kauko Kareen
kirjat aikoinaan. Eiväthän valtavirran kulkijat kaipaa uskonsa horjuttamista
vaan vahvistamista.
Korhonen on joka
tapauksessa vakavasti otettava maailmanpolitiikan tarkkailija, jolla on
perspektiiviä. Suomen lisäksi myös Amerikka on hänelle tuttu ja toki entinen
ulkoministeri ja ulkoministeriön alivaltiosihteeri on perehtynyt muihinkin
maihin. Korhonen on vaikuttanut myös poliittisen historian tutkijana ja
perehtynyt muun muassa Venäjän historiaan.
Korhosta ei siis
voi väittää asiantuntemattomaksi diletantiksi. Toki hän kuitenkin on varsin
omaperäinen ajattelija ja käy käsiksi sellaisiin suuriin kysymyksiin, joihin ei
taida olla mahdollista antaa kiistattomia vastauksia, joten lukijalle syntyy
helposti kiusaus ohittaa esille nostetut ikävät vaihtoehdot ja miettiä
mieluummin mukavampia asioita.
Korhosen
pääteesi tässä kirjassa on, että pieni on kaunista ja että kaikki suuret
organisaatiot ovat taipuvaisia pahuuteen. Ihmiskunta on aivojensa puolesta
yhäkin samaa porukkaa kuin se, joka vietti aikaansa kivikauden leiritulien
ääressä.
Luonnollinen
ryhmän koko on juuri tuon leirituliyhteisön koko, jonka lukumäärä ei koskaan
noussut edes satoihin vaan pysyi pikemminkin muutamassa kymmenessä. Ihmiskuntaa
hallitaan yhä samankokoisten eliittiryhmien toimesta, vaikka hallintoalamaisten
ja organisaatioiden toimihenkilöiden määrä on tietyissä tapauksissa kasvanut
käsittämättömän suureksi. Leirituliyhteisön koko on paisunut geometrisessä
sarjassa.
Valtavat ”monsterivaltiot”
ovat historian konnia ja sitä paitsi ne kaikki on tuomittu myös rappeutumaan ja
tuhoutumaan. Sitä ennen kuitenkin suuruuden ja mahdin matkaansaattama hybris saa aikaan paljon pahaa.
Millä oikeudella
nyt esimerkiksi Yhdysvallat, jossa asuu viisi prosenttia maapallon väestöstä,
katsoo oikeudekseen ja velvollisuudekseen tyrkyttää kaikille muillekin niin
sanottua demokraattista järjestelmää, joka ehkä useimmille sopii yhtä huonosti
kuin hansikas jalkaan?
Ihmiskunnan
tärkeimpiä taipumuksia on joka tapauksessa yhä tribalismi. Jättiläisvaltiossa
ei yhteisöllisyys koskaan toimi kunnolla. Se, mikä siellä toimii, on keinottelu,
byrokratia ja korruptio. Muutamat mielettömän rikkaat rikastuvat siellä yhä
vain lisää ja köyhät jäävät jalkoihin.
Yhdysvallat elää
jo pysähtyneisyyden aikaa, pysyvää taantumaa, jossa köyhien määrä yhä kasvaa ja
jossa ihmisten tiedot ja taidot ovat kehittymässä yhä huonompaan suuntaan. Siihen verrattava Leviathan on Euroopan yhteisö, jonka olemassaololle ei oikeastaan
ole mitään järkevää perustetta, mutta toki sekin aikaansaa samanlaisia
vaikutuksia kuin Atlantin takainen esikuvansa. Molempien perusvirhe, josta
kaikki muu alkaa, on liian suuri koko.
Korhonen esittää
teesiensä tueksi erinäisten tutkijoiden näkemyksiä, keskeinen auktoriteetti on
itävaltalais-amerikkalainen filosofi Leopold Kohr, joka päätteli, että ”kun
jotakin menee vikaan, jokin on liian suuri”. Inhimillisissä mitoissa pysyvät yhä
amerikkalaiset paikallispankit, joissa noudatetaan periaatetta 3-6-3. Sen mukaisesti tallettajille maksetaan kolmen
prosentin korkoa, rahaa lainataan ulos kuudella prosentilla ja johtaja menee
töistä kotiinsa kello kolme iltapäivällä.
Vastoin yleistä
luuloa, tällaisia vakavaraisia ja keinottelun ulkopuolella pysytteleviä
paikallispankkeja on Amerikassa tuhansia. Tässä voi vain haikeana muistella
Suomen säästöpankkilaitoksen tuhoa, johon nopeasti päädyttiin lyhytnäköisen
ahneuden yllyttäminä. Maailman helpoimmasta ja varmimmasta liiketoiminnasta
luovuttiin ”Amerikan valloituksen” ja pikavoittojen toivossa ja pikkupankit
yrittivät yhdessä pullistautua suureksi pelaajaksi.
Tätä tarinaa
Korhonen ei mainitse, mutta muuten hänellä on paljon osuvia ja hänen teesejään
tukevia esimerkkejä. Otsikossa kysytään, kuka goljatteja sitten tarvitsee ja
vastus on ilmeinen: mammuttimaisista valtioista ja finanssilaitoksista hyötyy kourallinen
superrikkaita, muille ne ovat vahingoksi.
Mikäli ajatellaan
Suomea, on EU sille kirous, kuten Korhonen on alusta saakka vakuuttanut. Vain
pienissä maissa voi syntyä myös aito sosiaalinen vastuuntunto ja muutenkin vain
suomalaiset kykenevät rationaalisesti hoitamaan omat asiansa, ei mikään mammuttimainen
Brysselin byrokratia. Kirja päättyy kiteytykseen ”Suomi on suomalaisten maa
itsenäisten isänmaiden Euroopassa”. Suomalaisiksi lasketaan kaikki ne, ”jotka
tuntevat itsensä suomalaiksi ja toimivat suomalaisen tapaan vahvistaen täten
ryhmäkoheesiota –eivät pelkästään ne, jotka ovat syntyneet ’biologisiksi’
suomalaisiksi.”
Epäilemättä tämä
kaikki on myös tervettä järkeä. Globaalin talouden kumarteleminen tuottaa
lopultakin vain hyvin rajallista hyötyä, kun taas samaan aikaan sen tuottamat
tuhot ovat mitä kouriintuntuvimmat. ”Luova tuho” on asia, jota Korhonen suuresti
epäilee. Todellisuudessa tuhottu tuotanto jättää jälkeensä raunioita ja inhimillistä
kärsimystä ja pääomat hankkiutuvat finanssikeinotteluun eivätkä tuotantoon
parempaa tuottoa etsiessään.
Suomen
mallioppilasrooli EU:sssa on tuottanut sellaista jälkeä, että Yhdysvalloissa
olisi moisesta syttynyt vallankumous, uskoo kirjoittaja. Tosin kehitys
Amerikassa on ilmeisesti ollut vielä paljonkin ankeampaa.
Silti Suomella
on vielä mahdollisuutensa: maa on sopivan pieni ja väestöltään homogeeninen. Korhonen
ei tässä pysähdy pohtimaan, millainen tilanne on muutaman vuosikymmenen
kuluttua, mutta lukija tuskin voi olla ajattelematta sitä muutosta, joka on
tapahtumassa.
Parissa vuosikymmenessä yhteiskuntamme ja
väestömme on jo muuttunut rajusti eikä muutoksen vauhti ole laskeva, vaan
kiihtyvä. Korhonen siunaa sitä, ettemme ole saaneet kansalliseksi taakaksemme
menetetyn Karjalan väestöä, joka muodostaisi lähtemättömän ongelman ja
ulkopoliittisen rasitteen.
Kysyä kuitenkin
sopii, miten paljon parempi vaihtoehto on se väestönvaihto ja
monikulttuurisuuden tunnusten alla toteutettu primitiivisen kulttuurin
maahantuonti, joka nyt tapahtuu EU:n takia. Millä tavalla tämä kehitys
vaikuttaa maamme mahdollisuuksiin palata vielä toimivaksi pieneksi
valtiolliseksi yksiköksi?
Mihin EU:ta
meillä tarvitaan ja kuka sitä tarvitsee? Korhonen ei spekuloi sillä, miten ne ”nuotiopiirit”,
joiden tavaksi on tullut käyttää Brysselin vuorokonetta työmatkabussinaan,
vaikuttavat koko muun kansakunnan kohtaloon. Nato, joka on supervaltaröyhkeyden
käsikassara, vetää taas puoleensa upseereita kuin hevonen kärpäsiä.
Suuruus, johon
päästään osallistumaan, vaikkapa sitten koko muun kansakunnan kustannuksella,
antaa prestiisiä ja lihavia tilejä. Mikä haiseekaan tuossa vanhassa
mainospuheessa, jossa vaadittiin, että suomalaisten on päästävä istumaan niihin
pöytiin, joissa meitä koskevat päätökset tehdään. Onhan tämä maan ja
kansakunnan kannalta tavattoman vähäinen ja kaino toivomus, vaikka sen merkitys
saattaa istujien kannalta olla hyvin, hyvin suuri.
Ajatus suuruuden
turmiollisuudesta on ymmärrettävä ja todellisuuspohjainen. On suuruudesta toki
hyötynsäkin, joita kirjoittaja ei ole enemmälti pohdiskellut, mutta se työ kuuluukin
suuruuden kannattajille. Ehkä mammuttirakennelmaan liittyminen oli kerran psykologisesti
hyvin ymmärrettävää, tuskin kyseessä olivat pahat aikeet. Olisi kuitenkin kovin
kevytmielistä kuitata vastuu kansakunnan kohtalonhetkistä millään
historiallisella välttämättömyydellä.
EU:ssa me nyt
olemme, mutta ei meitä ole historia tuominnut sinne ikuisiksi ajoiksi tai edes
niin pitkäksi aikaa kuin EU pysyy koossa. Jokaisen omasta historiastaan vastuuta
kantavan kansakunnan velvollisuuksiin kuuluu koko ajan valvoa sen kohtalonkysymysten
kehittymistä. Vaihtoehtoja on aina olemassa ja niiden merkitystä on yhä
uudelleen arvioitava, vakavasti ja kriittisesti. Korhonen on tehnyt oman
velvollisuutensa.
Surullinen asia ja suuri henkilökohtainen pettymys on ollut minulle suomalaisten käsittämätön alamaisuusaste joka oikeastaan vasta nyt on osoittamassa ensimmäisiä rakoilunmerkkejä. Ei tästä kansasta ole oikein nousemaan mielettömyyttä vastaan ennenkuin kärsimys on henkilökohtaisella tasolla naapurista naapuriin niin konkreettinen että alkaa "toiminnan hetki". Viime vuosien ilahduttavin ilmiö on ollut ns. paskalain vastustus haja-asutusalueella. Vastarinta on ollut järkkymättömyydessään lähes talvisodan päivien tasoa (vaikka mistäpäs minä talvisodan hengen tiedän, kunhan olen vain lukenut siitä). Ehkäpä paskalain vastustus on esimmmäinen merkki siitä että mitta alkaa tulla yhä useammalla täyteen.
VastaaPoista"Nato, joka on supervaltaröyhkeyden käsikassara, vetää taas puoleensa upseereita kuin hevonen kärpäsiä."
VastaaPoistaMihin unohtui se tosiasia, että myös Venäjä on suuri ja käyttäytyy röyhkeästi pieniä naapureitaan kohtaan.
Pienten on liittouduttava nimenomaan sotilaallisesti. EU on turha ja tuhoava. Nato on pienelle tärkeämpi, sillä säästetään sotilasmenoissa. Pienellä eivät resurssit riitä yksin pitämään uskottavaa puolustusta.
Lukaisin "Goljatin" tuossa parisen kuukautta takaperin. Hyvin kirjoitettua ja argumentoitua tekstiä, kuten Kylmä-Keijolta on lupa odottaakin. Varsin monista kyseissä teoksessa käsitellyistä asioista lukiessa tuntui vähän kuin olisi lukenut omia ajatuksiaan, toki huomattavasti paremmin ja perusteellisemmin artikuloituina vain.
VastaaPoistaOikeastaan ainoa isompi asia, josta rohkeneisin olla reilusti eri mieltä, oli teoksessa esiin tuotu toive "ruotsittumisen" jatkumisesta maassamme yhä voimaperäisempänä (mitä sillä sitten halutaan oikeastaan tarkoittaa?). No niin no, mikäli länsinaapurissa olisikin se Ruotsi, jollaisena se tunnettiin vielä muinaisella 80-luvulla, niin mikäpä jottei, mutta kun tuota noin, nämä nykyiset ajat ja tavat...
Mikä sitten lienee loppuviimein Folkshemin kohtalo, mikäli nykyinen "hyvyyspsykoosi" Moraalisine Suurvaltoineen saa johdattaa sikäläistä päätöksentekoa kohti yhä suurempaa demograafista muutosta? Kyseinen yhteiskuntamallihan kun on nimenomaisesti luotu etnisesti ja kulttuurisesti yhtenäistä kansallisvaltiota silmällä pitäen.
No, ken elää, se näkee, mutta yhtä kaikki kyseinen teos on mitä suositeltavinta lukemistoa kaikille niille, joita nämä viime vuosien yhä kiihtyvämpää tahtia kumuloituvat ongelmat syineen ja seurauksineen askarruttavat ja huolettavat. Ja toivon toki samalla, että mies jaksaisi julkaista vielä jatkossakin, vaikka ikä ymmärrettävästi alkaa jo painaa.
J.Edgar
Opittuaan konttaamaan ja ryömimään Timo Soini pääsi vihdoin valtaan kannattajien etsiessä nyt turvaa Paavo Väyrysestä.
VastaaPoistaPaasikivi sanoi suomalaisia poliittisesti tyhmäksi kansaksi.
Pikemminkin sanoisin että Suomen herrat potevat alemmuuskompleksia itäisen sijaitimme vuoksi. Herrat yrittävät hampaat irvessä tehdä meistä länsimaisempia kuin Ruotsi. Kukaan ei vaivaa päätänsä että Suomi hyödyntäisi tätä "osin itäinen, osin läntinen"-Suomi imagoa. Tämä maailmahan on kyllästymiseen asti pikku-ameriikkoja täynnä.
PoistaOlen samaa mieltä edellisen kanssa. Maantieteelle emme voi mitään, mutta voimme kääntää sen eduksi. Tuossa se suuri ja mahtava on, ja me olemme vieressä. Historiamme ja kulttuurimme on jo hyötynyt siitä, vielä voimme jatkaa kaupan, kulttuurin, tieteen, matkailun parissa. Kenelläkään siihen ei ole yhtä hyvää tilaisuutta. Olisi tyhmää olla käyttämättä tuollaisia mahdollisuuksia.
PoistaHistoriasta meillä on traumoja eikä niitä pidäkään kokonaan unohtaa. Jotta traumat eivät uusiutuisi, härkää pitäisi tarttua sarvista kiinni, ei kostolla ja aseilla, vaan rauhanomaisella vuorovaikutuksella. Onhan se riski, mutta sota on vielä suurempi riski molemmille osapuolille.
Komppaan.
PoistaEn mene takuuseen tuosta Yhdysvaltojen 3-6-3 säästöpankkijärjestelmän olemassaolosta. Lewis kirjassa "Valehtelijan pokeri" kuvataan, kuinka investointipankkiirit kasasivat paskalainapapereita näihin kello kolmelta golf-kentälle lähteville säästöpankkijohtajille.
VastaaPoista"suuruuden kannattajille"
VastaaPoistaEntä Kiinan muuri? Oliko se aikoinaan suuruuden hullu vai hulluuden suuri projekti?
Olisiko kiinalaisillekin tapahtunut samoin kuin Bagdadille aikoinaan kun jokeen heitettyjen kirjoitusten musteesta vesi muuttui mustaksi? Veri on asia erikseen.
Silmiä avaava dokumentti EUsta
VastaaPoistahttps://www.brexitthemovie.com/
Olipa hyvä dokumentti.
PoistaSuuruuden ekonomia tulee kaikkeakattavaksi liberaalisen kapitalismin sisäisen dynamiikan kautta.
VastaaPoistaSamalla myös tuo dynamikka tuotaa sen tuhoavan voiman, mikä on, toisin kuin Marx ennusti hänen nimeämänsä plumpenproletariaatti.
On tuon maailman nykyisen valtavirta uskomusjärjestelmän kautta katsottuna todeta kansanne olevan ainoastaan syntettinen suorastaan keinotekoinen konspiraatio.
Stephen Gill niminen professori, kuvaa nykyisen globaalisaation nykyvaiheen olevan ns uuden ylikansallisen uudenperustuslain muodostamis vaiheessa, jota toteutetaan esimerkiksi meneilään olevassa TTIP prosessissa, eli olemme siis siirtymässä kansallisvaltioiden jälkeiseen aikakauteen,eli liikemaailman muodostama yhtiövalta on se järjestys, joka huolehtii ihmiskunnan pareman osan kaikista tarpeista. Eli meillä on onni ja mahdollisuuus olla kokemassa Festfaalenilaisen järjestyksen päättymistä ja jonkin uuden alkua.
On kuitenkin eriasia kuinka rauhanomaisesti tuo murros tulee sujumaan, on varmasti taattua, että taantumukselista vastarintaa tulee riitämään.
Vihavaiselta, oiva rinnastus Kareen ja muiden tuolloisen valtavirran hörhöiksi tuometsemien kohtalon yhteydestä, esimerkiksi kyseiseen Korhoseen.
VastaaPoistaHistorian pyöritys on arvaamatonta,eilispäivän marginaali löytää yllättäen itsensä pian valtavirrasta, kunhan vain elinpäiviä riitää.
Jotenkin huvittaa kuunnella jonkun Vartiaisenkin puhetta työnteon lisäämisestä. Jos maa on päätetty tuhota, niin miksi tehdä töitä? Miksi nuoren miehen kannttaisi rahoittaa tätä lystiä vaikka insinöörinä vientiteollisuudessa?
VastaaPoistahttp://buchanan.org/blog/great-white-hope-125286?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+PatrickBuchanan+%28Pat+Buchanan+Update%29
Minua huvitti tuo äskeinen Ylen uutinen kuinka Lähi-Idästä, Keski-Aasiasta ja Puntinmaalta tulleista kestävyysvajeen voittajista aletaan kouluttamaan koodaajia. Pari vuotta aiemmin zdnet.comin it-blogisti Steven J.Vaughan-Nicholls kirjoitti siitä kuinka ohjelmointi on tosiasiassa kuoleva ammatti länsimaissa ja siirtyy kuten elektroniikkateollisuus lähinnä Aasiaan.
PoistaJuuri valtamedian käsittämätön irrottautuminen todellisuudesta ja ammattitaidon alamäki viimeisen 15 vuoden aikana on ollut häkellyttävää.
no sekin vielä. Mutta että ihminen tekisi jotain ikävää kuten työtä, niin porkkanana tulisi olla jokin "greater good". Muslimeille se on uskonto. Kiinalaisille Kiinan traditio. Mutta mitä meillä on? Eurooppalaisille sanotaan: 1)teidät korvataan toisilla kulttuureilla, 2)jumalaa ei ole, paitsi muhammettilaisilla, 3)jumalankorvikeideologiat on kielletty.
PoistaMikä meitä motivoi? Mikä on meidän greater good? Lyhyt työviikko,BKT,eurooppalaiset arvot eivät luo motivaatiota tehdä työtä eikä edes lisääntyä eurooppalaisille.
Toinen Buchananilta:
VastaaPoistahttp://buchanan.org/blog/will-always-england-125299?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+PatrickBuchanan+%28Pat+Buchanan+Update%29
Pohjoismaisessa perheessä Suomi on poika Gorillan altaassa.
VastaaPoistaIltalehden jutussa 7.11.2015 haastateltiin maavoimien operaatiopäällikköä, prikaatinkenraali Petri Hulkkoa. Hän totesi supistetusta sodan ajan joukkojen miesvahvuudesta:
VastaaPoista”Meillä ei ollut mahdollisuutta varustaa sodan ajan joukkoja siten, että voisimme lähettää joukkoja hyvillä mielin taisteluun. Tai edes välttävin mielin, vaan se olisi ollut ihmisveren uhraamista.”
Näiden tuhottoman kalliiden hävittäjien ylläpito ja muuntaminen puolustusaseesta rynnäkköaseeksi on johtanut muilla aloilla Suomen maanpuolustuksen heikkenemiseen. Tätä mieltä ovat monet asiantuntijat mm. entinen ulkoministeri Keijo Korhonen: ”Tällä menolla on vaarassa Korhosen mukaan Suomen suurin voimavara: maanpuolustustahto. Puolustuksessa on kolme pilaria: aseet, koulutus ja tärkeimpänä tahto käyttää kumpaakin.
’Jos kansa huomaa, että sitä vedetään nenästä, ollaan hukassa. Kuka haluaa, että hänen poikansa menee etulinjaan Naton tai Euroopan puolesta puutteellisesti varustettuna ja koulutettuna?’” lainaa Korhosta Pentti Sainio.
Keijo Korhosen lynkkaus vuosina 1993-94 oli eufoorista Ruben Stilleristä Kokoomuksen kauppakorkeakoulunulikoihin. Yleinen nousuhumala perustui tietysti lähtökohtaan että historia on ohi ja yleinen länsimainen pluralismi otti lopullisen voiton. Kun sitten Georgiassa viimeistään huomattiin että riemu oli ennenaikainen alkoi kaikenmaailman juhaniputkisten pää räjähtää ja nyttemmin kiukku on kasvanut jo varmaan viidenteen potenssiin. Kiinnostavaa on kuitenkin se että aivan kuten 1970-luvulla myöskään nyt ei tyhmä kansa halua uskoa tätä nykyistä vallitsevaa evankeliumia vaan jurnuttajat edelleenkin pitäytyvät entiseen. Oregonin pojat eivät ole tehneet sittenkään suurta vaikutusta rahvaaseen.
VastaaPoistaHyvä kirja-arvio ja hämmästyttävä mahdollisuus kommentoida. Toivotaan voimia sekä Korhoselle että Vihavaiselle. -jussi n
VastaaPoistaÄänestin Keijo Korhosta presidentiksi aikoinaan, kun hän oli ehdolla. Paria muuta henkilöä voisin äänestää silloin ja edelleen vankilaan valtiopetoksesta. Myös esimerkiksi historian tuntemuksen puutteesta tai kansakoululaisen tasoisista tiedoista yhdistyneenä hulvattoman suureen minäkuvaan voisi joitakin syyttää, mutta kun tyhmyyttä ei voi sinänsä valita, jos ei ole itse pyrkyryydestä hakeutunut itseään suurempiin tehtäviin, niin annetaan olla. Onneksi Keijo Korhonen oli aikoinaan tehtävissä, jotka vastasivat hänen kykyään ajatella itsenäisesti riippumatta ajan muotivirtauksista. Ystävällisin terveisin, Markus mertaniemi
VastaaPoistaMinäkin äänestin Korhosta ainakaan ja olen suruissani, että hänet on laitettu puhedispoon ja hänen analyysinsä eivät saa julkisuutta.
VastaaPoistaTimo Vihavaiselle toivotan julkaisemisen jaksamista ja kaikkea hyvää. Meitä nykyisiä toisinajattelijoita ei nyt suosita, mutta aika tulee niin Korhosen kuin Vihavaisenkin puheenvuorot todistamaan oikeiksi.