Virattomien sukupolvi
Sven Dufvan isä köyhä
ol’, viraton kersantti,
jo ikämies, kun Kustavin sodassa taisteli;
maatilkustansa niukan sai nyt leipäpalasen,
ja lasta häll’ ol’ yhdeksän, ja nuorin niistä Sven.
jo ikämies, kun Kustavin sodassa taisteli;
maatilkustansa niukan sai nyt leipäpalasen,
ja lasta häll’ ol’ yhdeksän, ja nuorin niistä Sven.
Kovinkaan paljon aikaa ei ole
siitä, kun maassamme tärkeimmissä asemissa istui virkamiehiä. Ja virkamies
olikin semmoinen mies, joka tiesi paikkansa. Hän oli hieman kuin pieni tai
suuri kapteeni omassa laivassaan, joka hoiti sitä, kuten parhaaksi näki.
Olennaista oli, ettei häntä voinut
erottaa muuten kuin virkavirheen johdosta. Muistelen tosin, että presidentin
avoimella kirjeellä nimitetyt virkamiehet saattoi presidentti myös erottaa ”yleisen
edun niin vaatiessa”, mikä oli hyvin harvinaista ja haisi aina skandaalille.
Sellainen ei ollut hyvä tapa.
Yhtä kaikki, virkamiehen erottamattomuutta
tuli tavaksi pitää yhtenä merkittävänä takeena mielivaltaa vastaan. Tyrannihan
saattoi yrittää ajaa läpi omaa tahtoaan, jolloin hän heti sai vastaansa
virkamiehet, joiden erottaminen ei käynyt päinsä. Erityisen tärkeää oli
tietenkin tuomarien erottamattomuus, mutta kaikkien virkamiesten voitiin
ajatella olevan myös jossakin määrin tuomareita.
Asia toki koski vähäisemmässä määrin
esimerkiksi postinkantajia, mutta myös heidän asemansa kruunun edusmiehinä
antoi heille mahtia ja suojeli heidän koskemattomuuttaan. Luottamus siihen,
että posti kuljetettiin vain sille, kenelle se oli osoitettu, oli sentään
modernin, rationaalisen valtion keskeisiä tukipylväitä.
Virkamiehen ihannekuvana kansakuntamme
kaapin päällä säilyy aina maaherra Wibelius, joka vierasta väkivaltaa säikkymättä
puolusti meidän omaa lakiamme ja oikeuttamme: ”laki, ennen mua syntynyt, myös
jälkeheni jää!” Ja mikä mahtoikaan olla virkamieskuntamme integriteetin
merkitys 1940-luvun vaaran vuosina?
Virkamiehet eivät tietenkään olleet
mitään työläisiä ja mikäli jollekin entisajan virkamiehelle olisi puhuttu hänen
työstään, hän olisi saattanut
pahoittaa mielensä. Virkamies oli valtiollisen vallan käyttäjä ja hänen
valtuutensa tulivat suoraan kaiken vallan haltijalta, ei sentään itse kansalta,
mutta kylläkin sitä täydellä oikeudella edustavalta taholta. Eräänlainen virkamiehen
perikuva oli upseeri, hierarkiassa tarkoin tietyt valtuudet ja vastuun omaava
herra, jonka sopi kyllä komentaa, mutta ei tehdä työtä.
Aikojen saatossa virkamiehen ja
hänen virkansa glooria alkoi kärsiä. Sen sijaan, että virkamiehessä olisi nähty
lain ja vapauden turvaaja ja toimeenpanija, hän rupesi näyttäytymään kehityksen
jarruna ja pikku tyrannina, virkanyrkkinä.
Mies istuu, järki seisoo, asiat makaavat
ja palkka juoksee, saatettiin virkamies joskus ilkeäasti määritellä.
Virkavaltaisuudesta tuli kirosana, jolla selitettiin monia epäonnistumisia,
sellaisiakin, joiden syyt olivat varmasti syvemmällä, kuten Neuvostoliiton
sosialistisen järjestelmän toimimattomuus.
Tuntuu siltä, ettei virkamiehen
urassa enää nykyään ole paljon hohtoa, mutta eipä taida olla paljon virkojakaan.
Tasa-arvon toteuttamiseksi virat on muutettu toimiksi ja mieluimmin vielä lyhytaikaisiksi.
Näin pidetään työntekijä, entinen viranhaltija, koko ajan tiukasti ison veljen
hyppysissä, jolloin hän on kuuliaisempi ja, kuten nälkäinen koira, haukkuu
paremmin, kuten kai ajatellaan.
Vielä pari vuosikymmentä sitten, ennen
kuin jokin kummallinen korkea taho valloitti päätösvallan yliopistoissa, sen
asioista päättivät professorit. Professorihallinnon kyvyttömyyden irvailu
kuului hyviin tapoihin ja epäilemättä myös konsistorissa tyhmyys tiivistyi,
kuten Matti Kuusi väitti. Tiivistyyhän se kaikissa joukoissa.
Siitä huolimatta tuntuu kohtuulliselta
ajatella, että yliopiston kaltaisessa yhteisössä päätösvallan tuli kuulua
nimenomaan sen opettajille, vaikka koko laitos käytännössä pyöri lähes kokonaan
valtion varoilla. Professorit olivat alansa parhaiksi asiantuntijoiksi
todettuja ja he olivat vannoneet sekä virkavalan että tuomarinvalan. Heihin
kohdistettiin asianmukainen luottamus.
Muutama vuosi sitten tapahtui
suuria asioita: Helsingin yliopisto lakkasi olemasta valtion tilivirasto ja se itsenäistyi viimeinkin. Professorit
olivat jo aiemmin lakanneet olemasta tasavallan presidentin nimittämiä virkamiehiä
ja nyt siis ilmeisesti oli tie raivattu täydelliselle hengen vapaudelle, mitä
on pidetty akateemisen toiminnan keskeisenä elementtinä.
Totean tässä varmuuden vuoksi, että
vasta hiljattain akateemisella vapaudella on tietyissä piireissä ruvettu
tarkoittamaan oikeutta ryypätä veronmaksajien rahoilla ja maleksia loputtomasti
yliopistolla saamatta tutkintoa aikaan tai suorittaa niitä loputtomasti
pätevöitymättä mihinkään ammattiin. Vielä sukupolvi sitten kaikki oli jokaisen
itse maksettava.
Mutta tässä siis tarkoitan joitakin
muuta. Paradoksaalisesti tämä yliopiston vapautuminen ilmeni siinä, että virat
lakkautettiin, mikä myös näkyi siinä, ettei niiden tarkoittamien tehtävien
uusien hoitajien katsottu lähtökohtaisesti ansaitsevan mitään luottamusta,
joten ei heidän tarvinnut suotta valojakaan vannoa.
Sen sijaan kehitettiin irvokkaita
kontrollijärjestelmiä ”laadun varmistamiseksi” ikään kuin yliopisto olisi jokin
makkaratehdas, jonka tuotanto ja tehokkuus olisi laskettavissa ja vieläpä
kaikilla aloilla toisiinsa verrattavissa.
Professorihallinto oli epäilemättä
suorituskyvyltään vajavaista, kuten kaikki muukin tässä maailmassa. Joka
tapauksessa sen piirissä epäilemättä oli paras ymmärrys siitä, mistä yliopiston
toiminnassa oli kysymys. Erimielisyydet lienevät koskeneet lähinnä eri oppiaineiden
osuutta rajallisesta potista ja on mahdollista että tähän asiaan myös
keskityttiin kohtuuttomasti eikä aina muistettu riittävästi yhteistä intressiä
kansakunnan ja ihmiskunnan palvelijoina.
Kuitenkin vanha yliopiston hallinto
kantoi kreikkalaisen demokratian jaloa perinnettä, jonka mukaan hallintoon tuli
osallistua monien eikä vain harvojen. Tietty aristokraattinen leimakaan tuskin
oli aivan katastrofaalinen piirre, mikäli sitä vertaa nykyiseen vaihtoehtoon.
Nykyisestä yliopistosta alkaa olla
mahdotonta sanoa, mitä se oikein luulee palvelevansa ja mistä se saa mandaattinsa.
Tuntuu siltä, että koko järjestelmä on rappeutunut aidosta weberiläisestä rationaalisesta
byrokratiasta jonkinlaiseksi neuvostobyrokratiaksi, jonka tärkeimpiin
tunnusmerkkeihin eräät tutkijat lukivat sen, ettei sen koneisto tarjonnut
turvaa kenellekään. Virkavaltiaan asema oli siellä tosiasiassa aina
vaakalaudalla.
”Luottamus hyvä, kontrolli parempi”,
tuli neuvostohallinnon ohjenuoraksi. Koska koko systeemi oli suuri yritys hoitaa
asioita vastoin yhteiskunnallisia lainomaisuuksia, pyrki jokainen järjissään
oleva rikkomaan sääntöjä aina kun se oli mahdollista. Tätä yritettiin estää
tarkkailulla, jota myös oli tarkkailtava ja niin edelleen, loputtomasti.
Tuloksena oli tuhon tie: vähäisen luottamuksen yhteiskunta, jonka voidaan
todeta olleen vailla keskeisen tärkeitä menestyksen eväitä.
Luottamus
saattaa uuden ajan teknokraatista kuulostaa hassunkurisen vanhanaikaiselta
sanalta. Sen käyttöhän edellyttäisi vallan hajauttamista monille ja mitä
silloin saattaisi tulla niitä tavoitteista, jotka teknokraatti on kehittänyt
yhteiskunnan jokaista instituutiota varten.
Ei, postmodernin yhteiskunnan on oltava
ketterä, aina valmis pyörähtämään sinne, minne päin raha kierii. ellei yritys
kykene seuraamaan, se kuolee tai tapetaan. Tämä on niin sanottua luovaa tuhoa.
Ja mitä muuta yliopistokaan on kuin yritys? Vai onko tässä nyt jotakin
käsitetty väärin?
”Luottamus ei hyvä, kontrolli parempi” Siinä virkamiehen nykyinen olemisen todellisuus.
VastaaPoistaEi professorin kuin muunkaan tutkimus- tai opetushenkilökunnan tule nauttia minkäänlaista taivaalta annettua, ikuista "luottamusta". Kyseessä on luonnoton käsite, "luottamus"; se mahdollistaa ihmisten, asioiden ja järjestelmien hyväksikäytön (tässä tapauksessa professorin tai muun "luottamusta" nauttivan edustajan taholta). Tällaista luottamusta ei tule kenelläkään nykyaikaisessa demokratiassa olla pitkäaikaisesti; ei tänään eikä huomenna. Vähiten siksi, että professori ei ole yli-ihminen. Kokemus on osoittanut, että tätä surullisenkuuluisaa luottamusta on syytä kyseenalaistaa ja sitä kriittisesti tarkastella tai kilpailuttaa usein.
VastaaPoistaVain tällä tavalla jonkinlainen luottamus voidaan taata.
t. kylmä tutkija
Surullisenkuuluisan luottamuksen merkitys yhteiskunnassa havaitaan, kun se loppuu. Ja ei sitä osteta eikä myydä, tai jaeta arvonimien kylkiäisinä, vaan se on ansaittava. Mutta sen määrä ja arvostus yhteiskunnissa ja yhteisössä vaihtelee kiintoisasti. Meillä se joskus oli kansainvälisestikin arvioiden suurta. Nyt se näyttää nopeasti hupenevan joka taholla. Yksi syy sille voi olla koko asian halveksunta, joka juontaa juurensa meille vieraista yhteisöistä.
VastaaPoistaVaikka olisi joka toisesta asiasta eri mieltä, pakko myöntää: Vihavainen on lähes korvaamaton. Täysin korvaamattomia ei onneksi ole, niin on joku jossain lohkaissut, ei kuitenkaan Keisarillisessa Aleksanterin-ylipistossa. -jussi n
VastaaPoista