Neuvostovastainen agitaatio
Sen jälkeen, kun
Neuvostoliitosta tuli virallisesti sosialistinen yhteiskunta eli vuonna 1937,
alettiin kiinnittää erittäin suurta huomiota siihen, että kansasta nyt tulisi
uuden yhteiskunnan arvoinen ja se alkaisi käyttäytyä kuten asiaan kuuluu.
Ankea tosiasia
oli, että hyvin monet päästelivät suustaan juuri sellaisia lauseita, joihin heidän
todellinen tilanteensa antoi aihetta. Miksipä ei olisi sanottu, että tsaarin
aikaan elettiin paremmin ja talonpoikakin sai tehdä työnsä hedelmillä, mitä
halusi?
Uusi järjestelmä
sen sijaan oli ryöstänyt viljelijältä hänen työnsä hedelmät ja suorastaan tappanut
nälkään valtavan määrän työtätekeviä. Kiittääkö olisi pitänyt?
Hallitsevan
eliitin vastaus kysymykseen oli myönteinen. Elämä oli tullut iloisemmaksi ja
paremmaksi (suuriin nälkävuosiin verrattuna) ja jokainen sai nyt ainakin pitää
henkiriepunsa siihen asti, kunnes valtiolla olisi sille käyttöä. Niinpä kansan
tuli ymmärtää olevansa onnellinen.
Havaintoesityksillä
joita tutkijat ovat nimittäneet terroriksi, saatiin kansa ymmärtämään, että suu
kannatti pitää soukalla. Aina löytyi joku lavertelija, joka jostakin syystä
halusi kertoa kuulemistaan suorista sanoista sinne, minne pitikin.
Valtio keräsi
aktiivisesti tietoa neuvostovastaisista
purkauksista ja niistä annettiin aina silloin tällöin muutaman vuoden
leirituomioita sellaisille, jotka eivät saaneet hillittyä itseään.
Oliko kansalla sitten
syytä purkauksiinsa? Totta kai sillä oli ja se ymmärrettiin erinomaisesti myös
siellä ylhäällä, jossa kansan reaktioita seurattiin. Mikäli yhteiskuntaa
hallittiin vastoin talouden lakeja, syntyi väistämättä paineita lain
rikkomiseen ja myös sen rikkomista tavalla tai toisella. Normaalista terveen
järjen mukaisesta käytöksestä oli sen sijaan tehty rikos.
Periaatteessa
asia kuitenkin oli päinvastoin. Yhteiskunnan saattaminen sosialismin kannalle
oli (kuten väitettiin ja oletettiin) nopeasti lopettanut ihmisten vanhat yksityisomistukselliset
vaistot, eikä kukaan enää halunnut asettaa omia ja perheensä etuja kollektiivin
ja sosialistisen isänmaan etujen vastakohdaksi tai edes niiden edelle.
Mikäli tällaisia
menneisyyden jäänteitä sittenkin yhä esiintyi, oli ne tukahdutettava.
Pahimmassa tapauksessa neuvostovastaisuuden varsinaista alkulähdettä oli
etsittävä ulkomailta, eihän oma yhteiskunta enää antanut sellaiselle aihetta.
Tavallisen kansanihmisen
näkökulmasta toteutui pahin skenaario: sorto, johon liittyi vielä pilkkaa
muistuttava kiusaaminen: bjut i plakat ne
dajut! Lyövät, mutta eivät sitten edes itkeä anna.
On kiinnostavaa
tarkastella sitä aikakautta, jolloin sosialismi virallisesti toteutui
Neuvostoliitossa. Juuri samaan aikaan alettiin kuumeisesti jäljittää sellaisia
esiintymisiä, julkisia ja yksityisiä, joita nykyisin sanottaisiin vihapuheeksi.
NKVD:n raportit
kertoivat kyllä, millaista elämä sosialismin onnelassa oikeasti oli. Vallanpitäjät
tiesivät sen varsin hyvin ja ilmeisesti pelkäsivät, että asioita alettaisiin
nimittää oikeilla nimillään. Siksi kansaa vaivattiin kaiken maailman
kokouksilla, joissa tehtiin päätöslauselmia, joiden mukaan kaikki sujui erinomaisesti
ja puoluetta rakastettiin palavasti.
Kansa oppi ennen
pitkää varomaan vihapuhetta sekä julkisesti että yksityisesti. Kenenpä kannatti
suotta vetää päälleen onnettomuutta. Eivät ne asiat siitä miksikään muuttuneet
sanoipa sitten mustaa valkeaksi tai ei.
Eivät
johtajatkaan hölmöjä olleet. Totta kai he ymmärsivät, että kansalla oli aihetta
kirota heidät alimpaan kattilaan, mutta yhtä hyvin oli selvää sekin, että jos
totuuden sanominen sallittaisiin, saattaisi koko järjestelmän kaatuminen olla
vain ajan kysymys.
Niinpä kansa hymisteli
ja johtajat olivat uskovinaan. Molemmilla oli syytä pitää yllä puheenpartta,
joka vain melko kaukaisesti muistutti sitä vanhaa kansan kieltä, jolla asiat
sanottiin suoraan ja koristelematta.
Jotkut irvileuat
näyttävät tajunneen tilaisuutensa ja ylistivät olevia oloja vallan
hillittömästi. En tiedä, uskalsiko kukaan nauraa julkisesti, mutta ainakin
sellaiset esiintymiset raportoitiin sinne,
minne pitääkin.
En tiedä, mistä tämäkin
tuli mieleeni, ehkäpä siitä tavattomasta innosta, jolla jotkut piirit nyt
hyökkäävät vihapuheen kimppuun ja
näköjään antavat ymmärtää, että juuri se on syynä kaiken maailman
onnettomuuksiin tai ainakin uhkaa sellaiseksi muodostua.
Onko kansalla
sitten syytä vihapuheeseen? Tuskinpa kukaan niin tyhmä on, että tämän
kieltäisi. Mikäli samoja resursseja jakamaan tuodaan tai päästetään maailmalta
kaikki halukkaat ja vieläpä asetetaan heidän tarpeensa paikallisten edelle,
olisi luonnotonta, ellei asia herättäisi aggressioita.
Toki tämä ei
koske samassa määrin kaikkia suomalaisia. Ne, jotka sen vaikutukset joutuvat
nahoissaan kokemaan, ovat lähinnä sitä joukkoa, jota aikoinaan nimitettiin
proletariaatiksi, matalapalkkaisia ja sosiaalirahoista tavalla tai toisella
osansa saavia.
Osalle tämä
kehitys sen sijaan sopii erinomaisesti, kuten sosialismikin sopi mainiosti
sille uudelle luokalle, joka muodostui niistä yhteiskunnallisista nousijoista (vydvižentsy),
joille oli tarjolla uusia hallinnollisia tehtäviä.
Sen joukon
näkökulmasta oli tietenkin niin väärin, että toiset halusivat sabotoida heidän
onneaan. Niinpä osoitettiin, että objektiivisesti vihapuhujat olivat sortajan
ja väkivallan asialla. Jos heidän mielikseen olisi pitänyt tehdä, olisi palattu
vanhaan kapitalismiin ja koko maailmanhistoria olisi joutunut astumaan pitkän
askeleen taaksepäin.
Niinpä onnelliset omistavat saattoivatkin
suurella paatoksella ja paheksunnalla tuomita kansan viholliset, jotka ainakin
räikeimmissä tapauksissa oli ammuttava kuin hullut koirat. Kyseessähän ei ollut
sen vähäisempi asia kuin koko ihmiskunnan edistys eli sen onni tai onnettomuus.
Niin, Nummisuutarin
Esko sanoi kerran: ”Ellei saappaita olisi, eipä taitaisi olla jalkojakaan!”
Tässä asiassa muuan puusuutari oli kuitenkin realistisempi ja meidän kannattaa
mieluummin seurata hänen ajatteluaan kuin Eskon sinänsä sankarillista uhoa ja
komeaa retoriikkaa.
Kyllä
ensisijaista tässä yhteiskunnassa on, mitä siinä reaalisesti tapahtuu. Se, mitä
tämän johdosta sanotaan, on sittenkin toissijaista.
Joka tapauksessa
on myös ensisijaisen tärkeää, että ihmisillä on vapaus sanoa asioista suora ja
kiertelemätön mielipiteensä. On mahdollista, että se ei sovi lainkaan niiden
intresseihin, jotka valtaa pitävät, mutta niin kauan kuin maa haluaa olla
kansanvaltainen, on politiikan oltava avoin kritiikille.
Orwellilaista uuspuhetta meillä tuotetaan jo
riittävästi. Se kuuluu totalitaariseen yhteiskuntaan. Avoin yhteiskunta ei saa
rajoittaa mielipiteenvapautta minkään poliittisen käsitteen varjolla.
Mielipiteen ilmaisun tukahduttaminen jonkin täysin määrittelemättömän ”vihapuheen”
tai ”rasismin” varjolla on erittäin vakava ilmiö.
On paljon puhuva
ajan merkki, etteivät niin monet, joita asia koskee, näytä tätä lainkaan
ymmärtävän. Onko kyse enemmän itsepetoksesta kuin tyhmyydestä tai
helppohintaisesta moraalisen pätemisen tarpeesta on kiintoisa kysymys, jota
kannattaa käsitellä erikseen.
Eurostoliitostahan jo puhutaan, eikä kai syyttä. Kohta pannaan turhautumisiaan purkaneet poliisit ruotuun, ellei peräti häkkiin tai viralta. Ja nuoret vihervasemmistolaiset älyköt taputtavat käsiään. Pitää tosiaan olla pitkälle koulutettu, että pystyy menemään noin reilusti metsään. Minä olen optimisti ja luotan että terrosistien avulla herääminen tapahtuu sittenkin vähän ennen kuilua.
VastaaPoistakirves
VastaaPoistaToivottavasti tässä ei käy kuten sille henkilölle, joka taannoin sai käräjäoikeudessa tuomion "väärien" internetkirjoitusten peukuttamisesta.
Muinaisessa Roomassa peukuttaminen ei koitunut peukalonpyörittäjän kohtaloksi (tietääkseni), vaan sen, jonka
tulevaisuutta peukalon asennolla arvioitiin.
Niin, siis, blogistin essee jälleen kutkuttelee kansan syvien rivien tuntoja, niin minunkin.
On hyvä, että maassamme vielä löytyy henkilöitä, jotka uskaltavat asiallisesti ja perustellen tarkastella, millaiseen kaapuun keisarimme "hyvää"tarkoittavat ideologiat
puettu.
Die Daumen hoh, die Seiten frei gehalten usw.
Peukut pystyyn, kannustusta!
Totalitarismille tosiaan on ominaista ilmiantokulttuuri, ja sen kylkiäisinä kehittyy irtisanoutumiskulttuuri. Meillä molemmat ovat olleet voimissaan koko tämän "vihapuheajan".
VastaaPoistaOrwellilaisen uuskielen mukainen nimitys ilmiantokulttuurille on "journalismi". Varsinkin erilaisten facebook-ryhmien ilmiantaminen on nyt suurta journalismia. Melkeinpä suurempaa kuin mitä ovat journalistien narsistiset potrettikuvan juttujensa vieressä.
Venäjää 'kiusattu' 1950 (NL), 1990 ja 2000. Nöyryytetty NATO hakemuksissa. Uutta minulle oli nuo uudemmat lähentymisyritykset...
VastaaPoistaRussia's Entry Into NATO 'Would Mean the End of the Alliance'
Putin said that he had proposed the idea of Russia joining the Western alliance to Clinton in 2000 during his final visit to Moscow as president.
"I remember one of our last meetings with President Clinton in Moscow. During the meeting I said, 'we should consider an option that Russia might join NATO.' Clinton replied, 'Why not?'" Putin recalled. "But the US delegation got very nervous," he added, laughing as he recollected the moment.
Алексей Пушков
✔
@Alexey_Pushkov
Вступление России в НАТО невозможно. НАТО создана США для себя и против России - в этом суть. Прием России в НАТО означал бы конец альянса
Twiitin englanninnos
Poista"Russia's entry into NATO is impossible. NATO was created by the US for itself and against Russia – that is its essence. Russia's admission into NATO would mean the end of the alliance," Pushkov wrote in a post on his Twitter page.