Valkoinen puolue?
Väriopista
tiedetään, että valkoista syntyy, kun kaikkia värejä yhdistetään, vieläpä yhtä
paljon. Puhtaan valkoisuuden symboliikalla on siis tavallaan myös konkreettinen
perusta, mitä esimerkiksi eettisillä arvoilla ja periaatteilla harvoin on:
valkoinen syntyy vain tasapuolisuudesta, noin periaatteessa.
Mainoksista
olemme saaneet lukea, että valkoisuuteen pitäisi liittyä myös tahrattomuus,
ainakin valkopyykin kohdalla. Myös ritari-ihanne, peloton ja nuhteeton (sans peur et sans reproche) oli espanjaksi
peloton ja tahraton, caballero sin miedo
y sin tacha.
Kun Mannerheim
valitsi tunnuksekseen candida pro causa
ense candido hän myös käytti puhtaaseen valkoisuuteen viittaavaa termiä candida, jonka tunnemme kai nykyään
parhaiten sanasta kandidaatti. Englannissa
myös sana candid viittaa tahrattomaan
rehellisyyteen.
Valkoisuuden
muuan vastakohta on toki musta, mutta sehän ei ole edes väri, vaan osoittaa sen
puutetta. Itse asiassa voimme kai pitää likaisuutta puhtaan valkoisuuden vastakohtana.
Miten kuvailikaan Plinius nuorempi Vesuviuksen purkauspilveä: interdum candida, interdum sordida et
maculosa. Se oli siis välillä valkoinen, mutta välillä taas likainen ja
täplikäs.
Tästä tulemmekin
maculaan ja makulointiin. Sana tarkoittaa
täplää ja siis myös likatäplää. Se on tahra, jonka jopa katsotaan riistävän
valkoisuudelta sen alkuperäisen olemuksen, vaikka se olisi vain pieni osa kokonaisuutta.
Vanhan perinteen mukaan puhuttiin tahrattomasta neitsyestäkin: virgo immaculata.
Meillä oli
joskus sata vuotta sitten tässäkin maassa valkoinen puolue, ai ainakin
sellaiseksi julistautunut. Siinä taisi kuitenkin käydä niin, että puheista
huolimatta tuo valkoisuus tahrattiin varsin veriruskeilla teoilla ja niinpä
koko käsite kompromettoitiin.
Mutta toki
ihanne on toista kuin sen toteuttaminen ja ehkäpä oli sittenkin mielekästä
jatkaa sen esittämistä vielä sittenkin, kun käytäntö näytti toista?
Ongelma lienee
ollut uskottavuudessa. On ilmeisestä, että sangen monet olivat sitä mieltä,
että vaikka maassa oli mielipiteenvapaus, ei se tarkoittanut oikeutta poiketa
valkoisuuden ihanteesta. Eihän itse ihanteessa mitään vikaa ollut.
Koska ihmiset
kuitenkin ovat syntisiä, tuli tavaksi arvioida aatetta sen soveltajien mukaan.
Juuri näin tehtiin myös punaisen aatteen kohdalla.
Arthur Koestler,
joka on kirjoittanut klassisen esseen Pimeätä
keskellä päivää, ryhmitteli aikoinaan poliittiset liikkeet värispektrin
mukaan. Infrapunainen, joka edustaa
matalaa värähtelyä, mutta aiheuttaa suurta kuumuutta, on ominaista
ääriliikkeille. Sen älyllinen taso on siis mitätön, mutta tunteet sitäkin
valtavampia.
Spektrin
toisesta päästä löytyy ultravioletti,
joka taas ei aiheuta kuumenemista, mutta edustaa sen sijaan hyvin korkeaa
värähtelyaktiivisuutta eli tässä kuvaannollisesti älyllisyyttä. En tiedä, onko
siellä enää porukkaa lainkaan, mutta kerran maailmassa tämä asema kiehtoi
intellektuelleja. Nyt he kuulemma ovat kaiken maailman miekkareissa suuna päänä
vaahtoamassa. Vai onko se sittenkin sitä infrapunaporukkaa?
Kumpikin pää
sopii huonosti politiikkaan. Politiikassa pitäisi ilmeisesti olla aina mukana
sekä tietty määrä tunnetta että tietty määrä järkeä. Kumpaakaan ei saa olla
liikaa eikä liian vähän.
Sateenkaariväki
on omaksunut tunnuksekseen veden koko spektrin, mikä kuulostaa falskilta.
Tosiasiassahan tämä porukka on linnoittautunut hyökkäämään tahratonta valkoisuutta
vastaan.
Joka tapauksessa,
spektrin keskeltä löydämme vihreän ja keltaisen sävyjä, mistä voisi päätellä,
että tämä porukka ilmeisesti loistaa kohtuullisuudellaan ja
tasapuolisuudellaan.
Koska tiedämme,
että asia on vallan toisin, tulee mieleen, että valkoisuus ehkä sittenkin
saattaisi olla paras ja puhtain väritunnus kaikille niille ihmisille, jotka
lähtevät siitä, että aatteen pitäisi edustaa tasapuolisuutta ja pyrkiä antamaan
jokaiselle se, mitä hänelle kuuluu, eikä yhtään enempää eikä vähempää.
Koska tuosta
kohtuudesta ei ole olemassa mitään yleistä konsensusta, vaan jokainen pyrkii
tulkitsemaan asiaa voitokseen, tarvitaan politiikkaa eli mekanismia, jonka
avulla tahdon asiat selvitellään ja sovitellaan. Se sitten onnistuu miten
onnistuu.
Poppakonsteja ei
ole, mutta se ei estä omaksumasta ihannetta, jonka mukaan oikeus ei synny
keskinäisestä taistelusta eikä juristien brännvinsadvokatyristä,
vaan loistaa subjektiivisten pyyteittemme yläpuolella. Emme ehkä yllä sinne ja
meillä on taipumus vielä tuhria itse periaatettakin, mutta tämä ei kumoa sen
tarpeellisuutta.
Valkoisuus voisi
siis symbolisoida uskoa ylempään oikeudenmukaisuuteen, jonka toteutuminen ei
ehkä ole todennäköistä eikä riidatonta, mutta ei myöskään minkään erityisryhmän
etujen mukaista muiden kustannuksella.
Dostojevski
sanoi joskus, ettei Venäjän kansa ole pelkkä kansakunta, vaan ihmiskunta eikä
venäläinen ole pelkkä ihminen, vaan kaikki-ihminen (vsetšelovek), jonka näkökulma
sisältää kaikkien muidenkin näkökulman maailmaan ja joka kykenee ymmärtämään
niitä kaikkia.
Argumentointi
saattoi olla vähän sitä ja tätä ja sitä paitsi tuosta komeasta ideasta voi
vetää niin chauvinistisia johtopäätöksiä kuin ilkeää, mutta olihan tuossa
ideassa jotakin kaunista: jos pystymme ymmärtämään kaikkia muitakin ihmisiä ja
heidän asemaansa, meistä kenties myös tulee yhä täydellisempiä ja lähestymme
jumalihmisyyttä. Ken tietää?
Minusta
ihailemani Fjodor Mihailovitš tässä kyllä hairahtui ihannoimaan jumalankantajakansaansa (narod bogоnosets)vailla kunnon perusteita
ja suorastaan antoi itseään hölmömmille taas yhden aiheen pyrkiä muita paremmaksi
pelkästään syntyperänsä perusteella, mikä on jo yrityksenäkin surkeaa.
Kuitenkin näen
tässä ajatuksessa, jonka Dostojevski lienee parhaiten esittänyt puheessaan Puškinin
patsaan paljastusjuhlassa vuonna 1880 tiettyä kauneutta. Fjodor Mihailovitš
varmasti ymmärsi sen, ettei politiikan piirissä ja sen keinoin voida päästä
ylemmille henkisille tasoille, joilla kaikki ovat veljiä ja sisaria kristuksessa.
Se näyttää
kuitenkin hetkeksi onnistuneen tunteen tasolla tuossa mainitussa ikimuistoisessa
Puškin-juhlassa,
jossa vihamiehet syöksyivät syleilemään toisiaan ja katumaan syntejään.
Mutta maan
päällehän sitä sitten pakostikin palattiin ennen pitkää ja maan päällä sitä on
politiikkaakin hoidettava. Dostojevskin isänmaallinen eulogia, joka esitettiin
niin sanoakseni puhtaan valkoisin tunnuksin, ei kestänyt eikä voinut kestää
politiikan arkipäivää.
Ne
uusslavofiilit, jotka nykyään näyttävät pitävän Dostojevskia esikuvanaan, ovat nähdäkseni
kunnostautuneet lähinnä kyräilevällä lännenvastaisuudellaan ja näyttävät oman
erinomaisuutensa ohella uskovan pikemmin vihaan ja aseisiin.
Entä
ovatko asiat meillä paremmin? Ehkä voisi sanoa: sekä että. Toisaalta politiikan
käytäntö on meillä ihmisystävällisempää ja paremmin ihmiskunnan ja yhteiskunnan
koko kirjoa ymmärtävää, mutta toisaalta puhtaat ja tahrattomat ideaalit eivät
meillä ole suosiossa, niitä pidetään yksinkertaisesti humpuukina.
Ehkäpä
valkean puolueen perustaminen siis ei olekaan hyvä ajatus? Minusta se nimenä
kyllä kalskahtaisi komealta ja kuten yritin selittää, olisihan sille helppo
löytää myös myönteiset perustelunsa.
Entä miten
hienosti toisiaan täydentäisivät tässä maassa sininen ja valkoinen puolue!
Ehkäpä ne suorastaan jonakin päivänä voisivat yhdistyä?
Mutta
voihan se olla, että nämä ajatukset ovat liian kaukana politiikan arkkipäivästä.
Sehän sentään on vain mahdollisuuksien taidetta, ei enempää eikä vähempää.
Ottaisikohan se edes vastaan direktiivejä eräänlaiselta Valkoiselta neuvostolta, mikäli sellainen perustettaisiin?
Vaikea
sanoa. Varmaa lienee ainakin se, että tuollainen elin joutuisi pian innokkaiden
loanheittäjien maaliksi.
Hei! Ihan muusta asiasta kysyisin: Miten hyvin Robert Conquestin "Great Terror" (vm. 1969) on kestänyt ajan hammasta?
VastaaPoistaSen perusideahan oli aika vallankumouksellinen, mutta ymmärtääkseni kestänyt aika hyvin. Tekijähän julkaisi sitten korjatun laitoksen. Ilmeisesti hän sentään yliarvioi arkkitehtien kaukonäköisyyttä, mutta kannattaa tsekata.
PoistaKiitos vastauksesta! Sillä kysyin, että eilen hain laatikollisen kaukolainoja, ja yksi niistä on juuri tuo 1969 painos.
PoistaAhura mazda.
VastaaPoistaNiin suloisen hento ote ruusunvalkoiseen maailmaan,
ettei tyhmempi huomaa piikkejä, eikä viisas niitä ala
penkomaan puskasta.
Kivapuhetta - urtzs-urtzs
Kontrastivärit eivät sovi keskenään yhtä hyvin kuin saman värin sävyt. Värisuunnittelijoiden tulisi muistaa väriopin perustotuus.
VastaaPoistaMis värvi on armastus, kes seda teab ?
VastaaPoista