maanantai 30. elokuuta 2021

Muuan yksilö

Annikan seikkailut

 

Sulkava pysyi Suuren Pohjan sodan taisteluista syrjässä, mutta toki sota vaikutti täälläkin. Miehiä otettiin armeijaan ja vietiin menehtymään kaukaisilla tappotantereilla, aina Norjan tuntureille saakka. Venäläiset puolestaan ryöstivät pitäjän jokseenkin putipuhtaaksi ja monet talot olivat autioina.

Kolmesataa rakuunaa ja kasakkaa näyttää majoittuneen Sulkavalle talvella vuonna 1714. Ne oli syötettävä ja juotettava ja nimismies Löfberg (Lööperi) joutui keittelemään tälle joukolle viinaa, jota armeija aina kulutti suuria määriä.

Muuan kiinnostava tapaus tässä yhteydessä sattui, kun Sulkavalta lähetettiin Piesämäelle viestiä viemään muuan venäläinen rakuuna. Hänet tunnisti ja matkalla nappasi kiinni suomalainen hevosenkengittäjä, joka oli ollut venäläisten vankina.

Vaikka Suomi oli tältä osin jo venäläisten vallassa, onnistui vangin vieminen aina Raaheen saakka, jossa oli ruotsalaisia joukkoja. Siellä pantiin toimeen tutkimus, jossa selvisi, että rakuuna oli oikealta nimeltään Annika Svahn, Joutsenon kirkkoherran tytär.

Svahn kertoi kuulusteluissa ummet ja lammet ja selitti osallistuneensa useisiinkin taisteluihin ruotsalaisia vastaan, käyttämättä kuitenkaan tällöin asetta. Napuella hän oli muutaman muun naisen kanssa kätkeytynyt lumihankeen, josta venäläiset heidät sittemmin löysivät ja pahoin pieksivät.

Svahnin kertoman mukaan Venäjän armeijassa oli paljonkin naisia myös rakuunoina eli siis ainakin periaatteessa taistelujoukoissa. Tähän tarkoitukseen värvättiin muun muassa suomalaisia sotavankeja. Kaksi tällaista naisrakuunaa oli talvella Mikkelissä synnyttänyt lapsen.

Svahn selitti, että hänet oli tuohon rooliinsa pakotettu ja samalla myös pakkokastettu ortodoksiksi, jolloin hän sai nimen Uljana. Tällaisia vihollisen puolelle joutuneita miehiä ja naisia hän väitti Venäjän armeijassa olevan suuria määriä, Napuellakin jopa tuhat henkeä, jotka pantiin eturiviin, etteivät suomalaiset heitä ampuisi. Suomalaisia ja ruotsalaisia oli kaikissa aselajeissa, rakuunoiden ja jalkamiesten ohella myös kasakoiden joukossa.

Svahnin juttuja epäiltiin aikoinaan ja on epäilty sen jälkeenkin. Se kyllä pitää paikkansa, että sadat suomalaiset astuivat vihollisen riveihin esimerkiksi Olavinlinnan antautumisen jälkeen. Monelle se lienee ollut ainoa realistinen keino pysytellä hengissä.

Missä määrin sitten nuo mainitut naisrakuunat osallistuivat taisteluihin, on ollut spekuloinnin kohteena. Rakuunathan olivat ratsain liikkuvia, mutta yleensä jalan taistelevia joukkoja. Fyysinen voima oli tällöin tärkeä avu, mutta kukapa tietää, oliko sitä Annikallakin ja miten paljon. Olennaisempaa oli henkinen kantti.

Venäjän historiassa tunnetaan varsin hyvin muuan naispuolinen husaari, Nadežda Durova, joka myös harrasti kirjoittamista. Kuvissa hänet esitetään hyvin hoikkana ja sirona. Hän kuului husaareihin, joiden keskeinen ase oli miekka, yhdessä ratsuväkiyksikön fyysisen massan ohella. Sotilasarvoltaan Durova oli aliratsumestari.

Myöhemmiltä ajoilta toki tunnetaan myös ns. naisten kuolemanpataljoonan perustaja ja komentaja, Maria Botškarjova, luutnantti, joka sai parikin yrjönristiä ansioistaan rintamalla. Ensimmäisessä maailmansodassa niitä toki jaettiin tuhansittain, mutta harvoin kai aiheettomasti.

Nykyään on suurta muotia etsiä historiasta naissotureita, tarkoituksena kaiketi nostaa naisten omanarvontuntoa yleensäkin. Tietenkin sellaisia löytyy, mutta aikoinaan niitä pidettiin enemmän tai vähemmän merkillisyyksinä ja luonnonvastaisina tapauksina. Kysyä voi myös, mitä erityistä arvoa koko naissukupuoli saa siitä, että joku sen edustaja tekee samaa kuin miljoonat miehetkin.

Nykyään, kun sotiminenkin on paljolta kirjoituspöytätyötä, on naisten osallistumisesta siihen joka tapauksessa tullut ajankohtainen kysymys. Miksi jotkut säästettäisiin yhteiskunnan ankarimmilta vaatimuksilta ainoastaan yhden synnynnäisen ominaisuutensa takia, joka ei sitä paitsi kerro yksilön mahdollisesta hyödyllisyydestä sotilaana yhtään mitään?

Siinäpä kysymys. Aikakautemme barbaarisen logiikan mukaan tähän ei olekaan mitään pätevää syytä ja luultavasti saamme odottaa yhteiskunnan täydellistä militarisointia, joka kaiketi tuo mukanaan sukupuolten välisen, ajoittain hyvinkin hienostuneen tapakulttuurin lopullisen tuhoutumisen.

Annika ja hänen harvalukuiset kollegansa olivat vasta esimakua siitä, mitä tuleman pitää.

 

11 kommenttia:

  1. "Kysyä voi myös, mitä erityistä arvoa koko naissukupuoli saa siitä, että joku sen edustaja tekee samaa kuin miljoonat miehetkin."

    Eipä kai mitään. Toisaalta onko amatsooneissa jotain vikaa? Ja mitä se mies sitten tehnee? On hän sitten sotilas, pappi, lakimies, lääkäri, jne. Jokseenkin osin kultturin kollektiivisesti toiminee.
    Paikkapaikoin lähi-idässäkin on naisia jotka toiminee miehisissä ammateissa.
    Toinen juttu sitten on miksi nainen siihen hommaan tahtonee. Kai se on osa syy uskonnossa missä naisesta osin tulee kauppatavara ja kukapa nyt tahtoisi olla moisessa asemassa.
    Saati sitten kuunnella miksi asiat on niin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisekseen pohdituttanut Suomen tilanteessa monikulttuurisuuden ristiriita, että mitä sen miehen pitäisi suojella?
      Maata, ideologiaa/uskontoa, taloutta, perhettä, miltä?
      Itseä niin kiinnostane nuo sotilastoimet, mutta sitten on tuo puoli kun osa tahtonee päättää syntyvyydestä yms. mitkä jokseenkin menee uskontotyylisiin kysymyksiin ja abortiin sekä ehkäisyvalmisteiden käyttöön.
      Se että uskonee johonkin on jokaisen oma asia mutta ei se tarkoittane että muut uskovat samoin.
      Kuin myöskään siinä kohtaa kun mies sanonee jotain miten vastakkaisen sukupuolen kuuluisi toimia näissä asioissa, ei juuri eroa aikanaan pappien toiminnasta, kun syntinen nainen ottanut omenan.

      Mikä sinäänsä mielenkiintoista on ollut vaikka briteissä että katolilaisuus on kieltänyt abortin niin irlantilaiset on lentäneet britteihin teettämään kyseisen toimenpiteen.
      Ja mitä kuullut niin ei nuo nykyiset irlantilaiset niin innoissaan ole tuosta uskonnon vaikutteesta.
      Jokseenkin osin korostanen että siinä on kyllä aina eroa kuka sitä kirkonkin sanomaa levittänee.

      Poista
  2. Naisten osallistumiselle taistelujoukkoihin on israelilaisten kokemuksen mukaan se este, että tulee turhia tappioita, kun miehet pyrkivät heitä ylenmäärin suojelemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oma näkemys osin on että nainen yleensä on ollut se mitä suojeltu. Toinen juttu sitten lienee että miltä? Vääriltä mielipiteiltä?
      Jokseenkaan naiset ole täysin sellaista massaa kuin sen tahtoisi nähdä. Aikakausi tainnee vaikuttaa vahvasti suhtautumiseen. Jos vaikka pohtinee Sofia Aleksejevnan tarinaa niin ei hälle kovin hyvin käynyt, tai kannattajille. Tuli tuo Repinin maalaus vain mieleen ettei häntä kaippa kauniiksi Venukseksikaan olisi voinut kutsua, mutta kaippa juuri siksi että toisella on ollut luonnetta sanoa mielipiteensä hän on aiheuttanut "pahennusta"?

      Poista
  3. "Aikakautemme barbaarisen logiikan mukaan tähän ei olekaan mitään pätevää syytä ja luultavasti saamme odottaa yhteiskunnan täydellistä militarisointia, joka kaiketi tuo mukanaan sukupuolten välisen, ajoittain hyvinkin hienostuneen tapakulttuurin lopullisen tuhoutumisen."

    Olisiko noin? Suunta näyttää kulkevan kohti ammattiarmeijoita, joten yleisen asevelvollisuuden aiheuttama yhteiskunnan militarisoituminen pikemminkin vähenee. Mitä siten hienostuneeseen tapakulttuurin armeija, yliopiston ja aateliston ja muun perinteisen yläluokan ohella, on sen viimeisiä turvasatamia.

    VastaaPoista
  4. "Miksi jotkut säästettäisiin yhteiskunnan ankarimmilta vaatimuksilta ainoastaan yhden synnynnäisen ominaisuutensa takia, joka ei sitä paitsi kerro yksilön mahdollisesta hyödyllisyydestä sotilaana yhtään mitään?"

    Ymmärrän kyllä kirjoittajan huolen, mutta pelko on tietyllä tavalla turha.

    Naisten asevelvollisuus tai ylipäätänsä kumpaakin sukupuolta koskeva "kansalaispalvelu" on pelkkä nirvana-virhepäätelmä.

    Ensinnäkin puolustusvoimat ei tee mitään sellaisella valtavalla alokas määrällä, jonka "tasa-arvoinen" asevelvollisuus tuottaisi.

    Toisekseen muut ministeriöt mm. pelastus- ja poliisitoiminnasta vastaava sisäministeriö on ilmoittanut, että heillä EI ole käyttöä palvelusvelvollisille ja heille ei myöskään tulla järjestämään koulutusta.

    Todellisuudessa yleisen palvelusvelvollisuuden ml. naisten asevelvollisuus kannattajat ovat yleensä vain asevelvollisuuden vastustajia. Tasa-arvo on keppihevonen tämän asian ajamiseksi. Toisaalta on olemassa ryhmä ihmisiä joita voitaisiin kutsua vaikka intti-autisteiksi, jotka uskovat, että kumpikin sukupuoli voitaisiin ottaa kutsuntoihin, mutta intti voisi vain kuoria kermat päältä. Siinä vaiheessa varsinkin miehistöpalveluun määrätyt miettisivät, että mitäköhän minä tällä teen, kun 70% ikäluokasta saa jatkaa elämäänsä... Johtajiksi ja erikoisjoukkoihin toki aina riittäisi vapaaehtoisia.

    Suomi on vaarallisellä tiellä. Esimerkiks Hesari kohdistaa voimakasta propagandaa, jossa pyritään asiat esittämään niin, että "yksin emme pärjää". Tavoitteena luonnollisesti Nato jäsenyys. Tästä voi kuitenkin olla seurauksena, että reserviläisten usko meidän mahdollisuuksimme sodassa menee ja sen myötä motivaatio.

    Tahto, taito ja väline muodostavat armeijoiden osalta sen pyhän kolmiyhteyden, joka taistelut ja lopulta sodat ratkaisee. Aika moni kansakunta on tuhonnut itsensä kun usko on mennyt. Vain muutama päivä alivoimainen rääsyläisarmeija löi suurvallan varustaman ja aseistaman huomattavasti suurmman asevoiman ihan vain uhkailemalla.

    Jostain syystä suomessa osa oikein toivoo, että päätyisimme afgaanien ja etelä-vietnamilaisten tavoin "kädestä pidettäviksi"???

    VastaaPoista
  5. "Venäjän historiassa tunnetaan varsin hyvin muuan naispuolinen husaari, Nadežda Durova"

    Kyllä tunnettuus on taattu, jos ensin tehdään elokuva Nadežda Durovasta, joka käyttäytyy husaarien esikuvana ja juo viinaakin kuin mies, pullon suusta suoraan kurkkuun. Mutta kun taju menee ja toverit rientävät apuun, niin elokuvan katsojien iloksi Nadežda Durova herää ja estää tovereita paljastamasta rintaansa, että hengitys toimisi paremmin. Husaarit olivat rahvasta, kirosanoja lenteli.

    VastaaPoista
  6. ”Nadežda Durova”

    On Durova ja on ”durovia”

    Kuulin taannoin ensimmäistä kertaa Tytti Tuppuraisen puheen. TV:ssä. Sanoja tuli/kiireehti/tulvehti kuin ”kalashnikovista”. Ja kaikki sanat olivat kauniita eli värikkäitä. Niitä kelpaisi heitellä sekä USA:han että Kiinaankin. Mutta Tytti Tuppuraisen sanojen sisältö ihmetytti. Kuulemma, jos USA ja Kiina eivät saa suhteensa kuntoon, niin maapallo halkeaa ja Eurooppa putoaa railoon. (Venäjään ei kiinnitetty minkäänlaista huomiota. Se on siis jo vanha pieru.) Niinkö yksinkertaista kaikki voi olla. Eikö koko historia ole kaukana yksinkertaisesta?

    Kaikkein hauskinta oli se, miten Tytti Tuppurainen potki Baidenia: USA:n kaksikymmenvuotinen läsnäolo Afganistanissa ei saanut aikaan demokratiaa tähän maahan. Mutta eikö ole itsestään selvyys, että Euroopassa demokratia oli alkanut kehittymään muinaiskreikkalaisista lähtien ja vasta nyt se, Eurooppa, on demokraattinen. USA on pilvenpiirtäjäpoika.

    Eikö demokratia edellytä sitä, että talous on kunnossa, samoin terveydenhoito ja koulutus, kulttuuri ja paljon muuta? Toisin sanoen ”demokratia” on vain se sädekehä, joka loistaa vain silloin kun kaikki asiat on hoidettu hyvin.

    VastaaPoista
  7. "Eikö demokratia edellytä sitä, että talous on kunnossa, samoin terveydenhoito ja koulutus, kulttuuri ja paljon muuta? Toisin sanoen ”demokratia” on vain se sädekehä, joka loistaa vain silloin kun kaikki asiat on hoidettu hyvin."7

    Demokratia vaati onnistuakseen sen, että väestö on lukutaitoista ja sitä sivistystä on kansan valtaosalle kertynyt useamman lukukauden verran.

    Pelkkä sivistys ei riitä vaan yli 90% väestöstä pitää olla selviytymisminimin yläpuolella. Jos nälkäkuolema, asunnottomuus tms. uhkaa perustarpeita edes viidesosalla väestöstä on turha yrittää mitään demokratiaa rakentaa.

    Lisäksi kaikenlainen heimo- ja klaanijärjestelmä on puhdasta myrkkyä demokraattiselle järjestelmälle. Kuten myös korruptio ja endeeminen sotiminen.

    Lisäksi on syytä mainita, että kirjallinen kulttuuri on voimakas tukijalka demokratialle. Isralissa julkaistaan kaksi kertaa enemmän kirjoja kuin Egyptissä vaikka Egyptin väkiluku on lähes 20 suurempi kuin Israelin!

    Historiasta tiedämme, että romaanikirjallisuuden nousu 1700-luvulla mahdollisti ihmisoikeuskäsitteen synnyn ja omaksumisen. Ensi kertaa historiassa suuret määrät ihmisiä pystyivät romaanien avulla asettumaan toisen itsestään poikkeavan yksilön saappaisiin. Setä Tuomon tupa vaikutti esimerkiksi Yhdysvalloissa enemmän orjuuden lopettamiseen kuin yksikään poliitikko tai upseeri.

    On aika selvää, että Afganistan ei ollut millään tasolla valmis demokratiaan. Kyllä suurista kaupungeista löytyi koulutettua keskiluokkaa. Sen sijaan maaseudulla maanviljelijä kysyi mullahilta, että menenkö äänestämään? Jos vastaus oli myönteinen kysytiin, että ketä pitää äänestää...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enemmän taitaa olla vuoriston heimoalueen afgaanilla olla jo henkilökohtaista vapautta kuin länsimaiden miehillä. Suuriyleisö eikä osa poliitikoistakaan ymmärrä länsimaiden Afganistanin tappion merkitystä. Se on piste joka päätti niin Suomen kuin muidenkin kuvitelmat länsimaisten arvojen hegemoniasta. Afganistan todella oksensi länsimaalaiset ulos. Yhdysvallat menetti kasvonsa täydellisesti lähdön paniikissa. Talebanin parodia "alunperinkin lavastetusta" Iwo Jiman lipun nostosta kruunasi kaiken. Naurettavuuden huippu on kutsua tuota pilakuvaa propagandaksi mitä se toki onkin. No kyllä Amerikka tekee paniikki paosta Kabulista sankaritarina. Yritystä on tuo lavastettu kuva muka lämpökameralla kuvatusta sotilaasta nousemassa koneeseen. Eiköhän todellisuudessa koneen ruumassa ollut täysi valaistus. Tuolle kuvalle ei voi kuin nauraa. Ei ole hetkeen Amerikka kokenut tällaista häpeää.

      Mutta minkäänlaista itsekritiikkiä ei harjoiteta Suomessakaan. Puhutaan Kabulista pakenevista nukkehallinnon palkkasotureista ja länsimaisia vaikutteita maahan syöttäneestä eliitistä. Samaan aikaan miljoonat aikovat palata naapurimaista. Kabulin ilmasilta tuskin on 39 miljoonan asukkaan maassa mikään suuri asia. Kuten länsimaiden medioissa.

      Poista
  8. Reissukaveri kuvasi minut Jeanne d´Arcin patsaan edessä Orleansissa. Paperikuva piti kaivaa esiin. Ja katso! Neitsyen miekan lape osoittaa alaspäin. (Mikä toki näkyy helposti kaikista Wikikuvistakin.) Onhan tätä tulkittu...

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.