Hinku itään
Hannu Kujanen – Lars-Folke Landgrén,
Itärajan vartijat 2. 1500-luku. Lars-Folke Landgrénin osuuden suomentaut
Martti Ahti. Schildts 2004, 255 s.
Poliittinen
historia on jo kauan ollut epämuodikasta, etenkin mikäli asia koskee vanhempia
aikoja. Kukapa jaksaisi kahlata puuduttavia luetteloita hallitsijoista ja
sotapäälliköistä ja taisteluista ja mitäpä siitä voisi irti saada?
Sen sijaan
otetaan kohteeksi vaikkapa yksi ainoa nainen joistakin 1700-luvulta ja
tutkitaan häntä kaikinpuolisesti, mikäli hän sattuu olemaan harvinaisuus,
esimerkiksi sotilas.
Sellaisia
tapauksiahan tunnetaan niin Ruotsista, Suomesta kuin Venäjältä, mutta tuskinpa
niitä oli edes yhtä sadasta tuhannesta.
Kyseessä on siis
äärimmäinen kuriositeetti, joka kyllä saattaa olla kiinnostava osoittaessaan
marginaalien aseman ajan yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Useimmiten se on kyllä
varsin epäkiinnostava eikä anna lukijalle mitään tänä päivänä käyttökelpoista
tietoa.
Sen sijaan
poliittinen historia tulee meitä aina ensimmäisenä vastaan tänäkin päivänä, kun
matkailemme kotimaassa tai naapurimaissa tai vain saamme lukea, kuulla tai
nähdä uutisia näinä primitiivisinä aikoina.
Itse asiassa
myös vanhan poliittisen historian valta kansan mieleen on yllättävän suuri.
Tarinat Ison vihan ajalta ovat verta hyytäviä ja niihin liittyvät luontevasti
myös uskomukset suomalaisten erityisestä marttyyrin roolista historiassa.
Vertailu muihin
maihin, esimerkiksi Viroon, jää säännöllisesti tekemättä, mutta toki murhattu
on aina murhattu, vertasi sitä muihin tai ei.
Toisaalta, hyviä
ihmisiä kun olemme, muistamme nykyään kyllä erityisen herkästi ja
sentimentaalisesti myös niitä ryöstöjä ja hävityksiä, joita omat joukkomme
tekivät 1600-luvulla, mikä on tärkeä asia sekin.
Samalla jää
säännöllisesti selittämättä, mihin historialliseen yhteyteen ne kuuluvat, mutta
onhan jälkijättöinekin katumus suloista ja ansiokasta. Aikamoisista
roistotöistä oli useinkin kyse.
Historia on
aarreaitta, josta löytyy jotakin jokaiselle. Kovin valitettavaa kuitenkin on,
mikäli edes kohtuullinen kokonaiskuva poliittisesta historiasta jää saamatta.
Sen puuttumista ei mikään arkipäivän historia tai kuriositeettigalleria pysty
korvaamaan. Sitä on kuitenkin harrastettu valitettavan vähän.
Tai siltä se
ainakin näyttää, kun katsoo, millaisia yleiset käsitykset ovat vaikkapa somen
perusteella arvioiden. Ei tilanne kuitenkaan varsinaisesti huono ole. Sille,
joka haluaa asioihin tutustua, löytyy kyllä tutkimusta paljonkin myös
esimodernilta ajalta. Viittaan erityisesti Peter Englundin ja vaikkapa Heikki
Ylikankaan ja Mirkka Lappalaisen kirjoihin.
Muuan merkittävä
kirjasarja on tähän asti jäänyt minulta lukematta. Kyseessä on Joachim
Mickwitzin toimittama neliosainen ”Itärajamme vartijat” (2004-2005). Se on
lähinnä ruotsinkielisten tutkijoiden kirjoittama ajantasainen kokoomateos,
jonka punaisena lankana on itärajamme synty ja kehitys. Kirja ulottuu
keskiajalta 1700-luvulle.
Tämän kirjan
kirjoittajista Lars-Folke Landgrén on vanha ystäväni ja kollegani ja
työhuoneemme olivat kymmenen metrin päässä toisistaan. On lähes uskomatonta,
että kirja jäi ilmestyessään minulta huomaamatta ja vielä näihin asti ainakin
lukematta. Vaatimattomana miehenä Lars ei maininnut koko kirjaa…
Kuitenkin se
antaa 1500-luvusta yleiskuvan, joka selvästi poikkeaa siitä, mihin sukupolveni
oli tottunut. Ruotsalainen ekspansio, jonka jokainen pintapuolisestikin asioita
katseleva sinänsä tietenkin huomaa, osoittautuu paljon määrätietoisemmaksi,
kuin on ollut tapana esittää.
Erityisesti tämä
koskee Juhana III:n politiikkaa. Ellen erehdy, tunnetaan Juhana meillä yleisesti
ennen muuta loistavana ja romanttisena renessanssiruhtinaana, joka piti
Turussakin hoviaan rakkaan Katariina Jagellonican kanssa.
Hän oli myös mielipuolisen veljensä vainoama
ja epäilemättä hieman katolisuuteen kallellaan, mutta ainakin hän lahjoitti
myös Puolalle Vaasa-dynastian kantaisän, Sigismundin. Politiikassa hän onnistui
erinomaisesti liittäessään valtakuntaansa Viron.
Turun
linna-pelikorteissa Juhanan hahmo on ylhäisen joviaali ja se, joka lukee Jaan
Krossin kirjaa ”Uppiniskaisuuden kronikka”, luultavasti hämmästyy huomatessaan,
että Juhana kuvataan varsin karskina herrana ja hänen päällikkönsä, erityisesti
Pontus de la Gardie suorastaan joukkomurhaajana.
Kaikenlaista
sattui historiassa ja tuo Narvan verilöyly, jossa tapettiin tuhansia, on epäilemättä
myös totta. Totta kyllä ovat myös ne lakkaamattomat hävitysretket, joita
rajantakaisen vainolaiset tekivät Suomeen. Tässä yhteydessä ei ole tapana
käyttää sanaa ”venäläiset”, koska kyseessä olivat usein pelkät karjalaiset.
Tällainen
kostettiin tietenkin mahdollisuuksien mukaan korkojen kanssa ja on todettu,
että rajantakaiset niistä kärsivätkin enemmän, joten voinemme olla asiain
tilaan tyytyväisiä, etenkin kun maamme rajojen sisällä on yhä alueita, jotka
aikoinaan valloitettiin itänaapurilta.
Ketä tässä
koston kierteessä voitaisiin pitää varsinaisena ja alkuperäisenä syyllisenä, on
mahdoton kysymys, vaikka kiistatonta kyllä on, että laajenemispolitiikka
tapahtui nimenomaan lännestä itään ja Olavinlinnakin perustettiin tietoisesti
itärajan takaiselle alueelle, vastoin Pähkinäsaaren rauhan määräyksiä.
Mitä tulee
sellaiseen asiaa, kuin hävityssota, tapahtui sitä myös Ruotsin puolelta:
Juhanan tarkoituksena oli eräässä vaiheessa autioittaa Inkerinmaa Narvajoelta
itään ruotsalaisen Viron sotilaalliseksi turvaksi. Inkerinsuomalaisia ei
alueella silloin vielä tietenkään asunut.
Merkittävä
seikka tuossa Ruotsin 1500-luvun ”Drang nach Osten”-politiikasa on sen suunnitelmallisuus.
Venäläisessä historiankirjoituksessahan onkin puhuttu Juhana III:n suuresta
idänohjelmasta.
Tässä ei itse
tuota termiä käytetä, mutta osoitetaan kyllä, että tarkoituksena olli sulkea
Suomenlahti kokonaan Venäjältä ja kaiken kukkuraksi valloittaa vielä myös
Itä-Karjala ja Kuolan niemimaa, jotta myös Englannin kauppareitti saataisiin
suljettua.
Siihen eivät voimat
riittäneet, eikä edes Suomenlahden ottaminen Ruotsin haltuun estänyt venäläisiä
käymään kauppaa muita reittejä kuin Tallinnan, Narvan ja Viipurin kautta. Riiastahan
tuli tärkein venäläisen kaupan satama.
Pitkä viha
1570-1595 oli venäläisittäin osa Iivana Julman Liivinmaan sotaa, jossa hän
lopulta kärsi tappion.
Iivana oli poikkeuksellisen
julma, sairaalloinen sadisti, mikä hyvin tiedettiin ulkomaillakin ja Liivinmaan
sota oli Virolle onnettomuus vailla vertaa, joka ilman muuta ylittää tuhojensa
suhteen Ison vihan, jossa hävitys lopultakin oli enimmäkseen paikallista.
Venäläisten intresseissähän oli pitää
talonpojat hengissä ja kykenevinä huoltamaan Venäjän armeijaa, joka Suomesta käsin
uhkasi Ruotsia.
Se on jo toinen
juttu ja ansaitsee kyllä tulla taas kerran esille nostetuksi näinä sotaisina
aikoina. Mikäli historiasta voisi jotakin oppia, olisi ensimmäinen suuri opetus
se, ettei sota kannata ja ettei koston kierteellä ole loppua, ellei löydy
mitään tekijää, joka pakottaisi lopettamaan väkivaltapolitiikan.
"Sille, joka haluaa asioihin tutustua, löytyy kyllä tutkimusta paljonkin myös esimodernilta ajalta. Viittaan erityisesti Peter Englundin ja vaikkapa Heikki Ylikankaan ja Mirkka Lappalaisen kirjoihin."
VastaaPoistaMainittakoon neljäntenä kolmekymmenvuotisen sodan tutkija Olli Bäckström. Tällä on myös oma blogi, kylläkin valitettavan harvasti päivittyvä.
Tuli juuri minunkin mieleeni. Ilman muuta! Tässä vanha päivitys: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=b%C3%A4ckstr%C3%B6m
Poista"Erityisesti tämä koskee Juhana III:n politiikkaa."
VastaaPoistaJuhanan ulkopolitiikkaan saattoivat vaikuttaa tämTawaän puolalaisyhteydet: tuohon aikaan Puolalla ja Venäjällä oli kärhämiä ja Puolan kanssa yhteistyössä toimiminen palveli Ruotsia sen 25-vuotisessa sodassa (vrt Kustaa Vaasan Venäjän sota). Asiasta on vanhempi kirja Tawaststjernalta.
"Mikäli historiasta voisi jotakin oppia, olisi ensimmäinen suuri opetus se, ettei sota kannata"
VastaaPoistaPitääköhän tuo paikkansa kaikin paikoin, erityisesti suurten kansojen osalta: kannattivatko valloitussodat Roomalle, Kasanin valloitus ja Isoviha Venäjälle taikka intiaanisodat USA:lle. Ei kannata objektivoida pienten kansojen vuzit-ideaa, kyllä suurten ja mahtavien imperiumien mentaliteetti ja sotien hyödyt ovat yhtä aitoja ja todellisiä kuin pikkukansojen vaikerrus ja niiden hallitsijoiden mahdintunne yhtä aito ja hyvä kuin tavallisen kansan tuska sotien hinnasta; sadan vuoden päästä molemmat ovat yhtä kuolleita.
Mielenkiintoista on myös verrata Juhanan kautta Erikin vankina ja vastaavasti Erikin vankiaikaa, kun Juhana nousi valtaistuimelle. Juhanan vankilana toimi Gripsholmin linna lähes kokonaan ja koko perhe ja palvelijat oliva t siellä hänen kanssaan. Erik puolestaan erotettiin perheestään ja hän sai viettää elämänsä lopun päivät yksin eristettynä paljon ahtaammissa oloissa, kunnes Juhana lopulta hänet myrkytti.
VastaaPoistaToisaalta Juhanassa näyttää kyllä olleen myös vahva omatunto ainakin, jos on uskominen Werner Tawastjernaa suuressa 25-vuotinen sota -teoksessaan, jossa hän kertoo Juhanan useasti yrittäneen kirjeitse pyytää sotajoukkojaan säästämään edes naiset, lapset ja vanhukset sotaretkillään.
Mitä tulee 1500-luvun historiaan niin ruotsalaisen Lars Olof Larssonin Kustaa Vaasa-elämäkerta ja teos hänen pojistaan ovat vallan mielenkiintoisia, mikäli toinen kotimainen taipuu.
Suositella voi myös Ulla Koskisen Soturiaatelin aikaa, joka kertoo suomalaisesta aatelisesta ja sotapäälliköstä Arvid Tawastista 1500-luvun lopun Suomessa.
"Poliittinen historia"
VastaaPoistaAsiasta toiseen: miten nykyisyys muuttuu menneisyydeksi?
Putin ja Jumala. Putn on kerran kerskaillut, että itse jumala johtaa hänen tekemisiää. Mutta historia on osoittanut, että keisari voi joutua kävelemään/kulkemaan ihan alasti. Ja silloin kaikki näkevät mitä hän on varastanut ja ketä hän on murhannut.