Käsittämättömän käsittäminen
Venäjällä
1800-luvun puolimaissa syntynyttä Kozma Prutkovia voi pitää viisauden
vertauskuvana. suotta ei eräs hänen toksistaan ole nimeltään ”Järjen hedelmiä”.
Muuan sen kiintoisista ajatuksista kohdistuu itse järjen ominaisuuksiin. Suomeksi
se on ”Kukaan ei käsitä käsittämätöntä” (suunnattomuutta). Alkukielellä se (Никто не обнимет необъятного) viittaa ehkä vielä konkreettisemmin ”käsittämiseen”,
”ymmärtämiseen” sen alkuperäisessä merkityksessä eli halaamiseen.
Prutkovin hengentuotteet
syntyivät itse asiassa muutaman kirjailijan, etenkin Aleksei Tolstoin
(vanhemman) aivoissa. Grafomaanin virkamiehen perikuva Prutkov kirjoitti myös
mahtipontisia runoja ja ylpeili siitä, että kykeni ymmärtämään asioiden
syvimmän olemuksen, koska oli valtion palveluksessa. Nykyisemmällä Venäjällä
Prutkoville on haettu seuraajaa Viktor Tšerdomyrdinistä, jonka aforismin myös
olivat loistavia, runoista en tiedä.
Yhtä kaikki,
Prutkovin viehätys on hänen hahmossaan, siinä miten hän itse hurmaantuu omasta
kyvystään ymmärtää maailmaa. Tosin käsittämätöntä ei voi käsittää, kuten
Prutkov useaan otteeseen toteaa ja sanoo vielä varmemmaksi vakuudeksi: ”Sylkäise
silmille sitä, joka sanoo käsittävänsä käsittämättömän!”
Mikä sitten on
käsittämätöntä ja mikä ei? Aikoinaan ihmiset olivat pelokkaan kunnioituksen
vallassa kuullessaan ukkosen jyrinää. Mummoni tapana oli asettua kiikkustuoliin
ja lueskella virsikirjaa ”Jumalan ilmalla” ja hän kehotti ankarasti myös lapsia
olemaan kunnolla tällaisella pyhällä hetkellä, jolloin hengenlähtö ei ollut
paljosta kiinni.
No, sähköpurkauksiahan
ne salamat olivat, kuten Benjamin Franklin oli jo parisataa vuotta aiemmin
osoittanut. Ehkä mummon kiertokoulun oppikirjoissa asia oli jäänyt kertomatta?
Joka tapauksessa mummo aivan ilmeisesti käsitti asiat huonosti ja yhdisti aivan
suotta toisiinsa virrenveisuun ja salamien välttämisen.
Itse asiassa
koko ihmiskunta on kulkenut riemuvoitosta toiseen käsittäessään yhä uudelleen
käsittämätöntä. Kaikki oli yhtä pimeyttä, kuten Alexander Pope aikoinaan
runoili, kunnes Jumala sanoi: ”Tulkoon Newton!” ja valkeus tuli.
Hyvä näin.
Maailman järjellistyminen, Entzauberung
der Welt, on ollut valtava edistysaskel pois siitä pimeydestä, joka kerran
vallitsi. Nyt meillä on tietoa ja ymmärrystä, jollaisia menneet sukupolvet eivät
voineet kuvitella. Käsitämme ja tiedämme yhä enemmän. Tiedämme myös paljon
sellaista, mikä ei ole terveen järjen käsitettävissä, mutta voidaan todistaa.
Ehkä olemme käytännöllisesti katsoen jo ratkaisseet sen, jota joskus sanottiin maailmanarvoitukseksi
–die Welträtsel? Joku aalto ja
hiukkanen on vielä nappaamatta, kosmologian kaukaisin nurkka vähän repsottaa,
mutta näin isossa asiassa sen merkitys on kokonaisuuden kannalta plus miinus
nolla.
Koska maailma on
täysin tunnettu, on se myös täysin järjellinen ja käsitettävissä. Niinpä turhat
ja vajavaiseen ymmärrykseen perustuvat johtopäätökset voi heittää romukoppaan.
Koskee erityisesti veisuuta ukonilmalla, mutta paljoa muutakin. Sapere aude! sanoi jo Immanuel Kant. Ja
Occamin partaveistä käyttäen saamme kuorittua esille myös ihmisen ja
yhteiskunnan kovan ytimen. Sen, mitä on luonnossa ja välttämättömästi voimme
nyt erottaa tarpeettomasta ja mielettömästä rojusta.
Kaikki ymmärrys
on viime kädessä ihmisen itseymmärrystä. Olemme siinä pitkällä, kun ymmärrämme
oman samuutemme apinoiden ja sikojen kanssa liki identtisten geenien kantajina.
Alastomina apinoina meillä on ymmärrettävät heikkoutemme mutta myös
vahvuutemme. Orgaanisina kasaumina olemme osa luonnon kiertokulkua ja
yhteiskunnan jäseninä biologisen luonteemme toteuttajia.
Mutta
ymmärrämmekö sen, saammeko ja miksi emme saisi manipuloida, siis parantaa omaa
perimäämme ja rotuominaisuuksiamme? Saisimmeko ja miksi emme saisi tappaa
lajitovereita tai toisten lajien edustajia? Pitäisikö meidän pyrkiä entistä
paremman ihmisen luomiseen myös biologisesti ja jos ei pitäisi niin miksi?
Pitäisikö meidän uskoa, ettei joitakin kansoja tai rotuja saisi tuhota tai
ainakin suuresti harventaa? Miksi näin on? Voimmeko luottaa siihen, että myös
nuo toiset tekevät samat johtopäätökset? Miksi?
Meistä saattaa
näyttää, että vastaukset ovat itsestään selviä. Biologian, kosmologian,
fysiikan ja kemian näkökulmasta ne ovatkin sitä. Tee, apina luontosi mukaan!
Jos olet sika, niin ole sitä! Laji ei kärsi yksilön kuolemasta ja joidenkin
rotujen väistyminen ja toisten astuminen niiden tilalle ovat nimenomaan
luonnollinen asiaintila. Muu on luonnotonta. Sellaisiksiko haluamme?
Jo toistasataa
vuotta sitten Nietzsche pohdiskeli samoja peruskysymyksiä ja päätyi siihen,
että kristillinen orjamoraali oli mieletön kehityksen jarru. Itse asiassa sillä
toki oli mieli, se toimi huonoimpien hyväksi parhaita vastaan. Mummolleni ei
tätä kukaan kiertokoulussa kertonut ja hän kuoli 1960-luvulla uskossa
ylösnousemukseen ja muuhun vastaavaan.
On jotenkin
hienoa, että ymmärrämme nykyään asioita. Mutta Prutkovin memento on syytä yhä muistaa. Ymmärryksemme aseet ovat heiveröiset,
ne ovat kuin hakkuja ja lapioita, joilla on turha edes yrittää käsitellä
kellokoneistoa. Niillä on omat tehtävänsä, joihin ei lainkaan kuulu vastaaminen
kaikkein olennaisimpiin kysymyksiin.
Ludwig
Wittgenstein kirjoitti joskus: ”Wovon man
nicht sprechen kann, darüber
muss man schweigen”! Tämä trivialisoidaan usein käsittämällä asia niin,
että lauseen muss (muß)
olisi merkitykseltään identtinen verbin soll
kanssa. Silloin kysymys olisi kehotuksesta, velvollisuudesta olla höpöttelemättä
turhia. Kyse on kuitenkin puhumisen mahdottomuudesta silloin, kun asialle ei
löydy käsitteitä. Se tarkoittaa, että sellainen maailma jää ymmärryksemme
ulkopuolelle.
Vanha kunnon
Prutkov sanoi saman jo aikanaan, ennen Wienin piirin perustamista. Hän ei kuitenkaan
tainnut tehdä sitä Wittgensteinin kiteytystä, josta erityisesti pidän: Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern dass sie ist. Mystistä?
Aivan oikein. Sen kanssa rationaalisella ajattelulla ei ole mitään tekemistä,
vaikka siitä onkin paljon sekä huvia että hyötyä.
Niin. Vaikka Higgsin bosonikin on jo melkein havaittu, kuka osaa sanoa, etteikö siitä ole vielä paljon pidempi matka "kaiken alkuun" ja ytimeen, kuin mitä hiukkasfysiikka kaikkiaan on tähän mennessä selvittänyt? Tai voihan tuo matka olla ääretönkin. Ja sama homma se on kosmologian kanssa. Mitenkään emme voi tietää sen tiedon määrää ja laajuutta, jota emme vielä tiedä.
VastaaPoistaOn ihmisen naurettavaa hybristä sanoa, että "nyt kokolailla kaikki on jo selvitetty.." Eipä taida olla.
Samoin on vähän huvittava se kina, jossa ateisti todistaa uskonopin mahdottomuutta. Uskohan alkaa siitä, mihin tieto loppuu, joten ei näitä voi toisillaan - tai toisilleen - selittää.
Mummo kiikkustuolissa oli siis lopulta yhtä oikeassa kuin kuka muu tahansa, jos asiaa katsotaan hieman laajemmin - ei vain sähköopin näkökulmasta.
Näin on. Mummolle kakarana naureskeltiin, mutta hymy on hyytynyt.
VastaaPoistaLuettava ajan kanssa uudelleen tällä kielellä joka on otettu haltuun ja suojattu.
VastaaPoista