Venäjän henkinen perintö ja vihaisuus
«Прошлое России было удивительно, настоящее более чем
великолепно, а будущее превзойдёт всё, что может себе представить воображение
самое смелое: вот с какой точки зрения должно рассматривать и писать русскую
историю».
А. Х. Бенкендорф первый русский жандарм, герой войны 1812
А. Х. Бенкендорф первый русский жандарм, герой войны 1812
”Venäjän menneisyys on hämmästyttävä, sen nykyisyys enemmän
kuin suurenmoinen ja sen tulevaisuus ylittää kaiken, mitä rohkeinkin mielikuvitus
pystyy keksimään: tästä näkökulmasta on Venäjän historiaa tarkasteltava ja
kirjoitettava .”
Näin ohjeisti venäläisiä Viron suuri poika, Alexander von
Benckendorff, Ohranan eli keisarillisen kanslian kolmannen osaston päällikkö ja
Venäjän santarmikunnan perustaja, joka tunnetaan myös Aleksandr Puškinin poliittisena
ohjaajana, eli, kuten myöhemmin ruvettiin sanomaan, politrukkina.
Kun tarkastelemme nykypäivän Venäjää, meidän on syytä
muistaa se vuosisatainen kaksinaisuus, joka siellä on vallinnut arvioitaessa
omaa maata ja sen asemaa maailmassa. Toisaalta ollaan kaiken arvostelun
yläpuolella ja toisaalta alapuolella. Nämä arviot ovat yleensä eri aikaan
vallitsevia ja edellinen on tietenkin tyypillisempi.
Venäjän erinomaisuus oli aksiomaattinen totuus niin Nikolai
I:n ajan viralliselle patriotismille kuin slavofiileillekin ja neuvostoajan
dogmaattinen oman maan ja yhteiskuntajärjestelmän ylistäminen on vielä meilläkin
vanhemman polven hyvässä muistissa. On syytä muistuttaa, ettei kyse ollut vain
siitä lähinnä koomisesta itsekehusta josta Brežnevin aikana tuli maan tapa,
vaan asiasta, johon hyvin monet uskoivat vuosikymmenien ajan. Kaikesta
huolimatta.
Sitä suurempi oli sokki, kun Gorbatšov avoimesti tunnusti,
ettei Neuvostoliitto ollutkaan se maailman kehityksen johtotähti, josta
kaikkien muiden oli otettava oppia, vaan kehityksen sivuraiteelle joutunut
valtio, jonka oli otettava oppia muilta. On selvää, että tämä asia oli kovin
vaikea sulattaa, se merkitsi itse asiassa benckendorffilaisen näkökulman
kääntämistä päälaelleen. Kohtalo oli määrännyt, että Venäjän oli tultava
Euroopan kaltaiseksi eikä päinvastoin.
Jo Gorbatšovin aikana Venäjä
julisti haluaan liittyä yhteiseen ”Eurooppalaiseen kotiin” ja lakkasi
todistelemasta, että sen oma yhteiskunta olisi malli, jollaista kaikkien
muidenkin tulisi jonakin päivänä noudattaa. Venäjä ryhtyi opettelemaan
demokratiaa ja markkinataloutta ja etsi esikuvia lännestä. Tämä oli hirvittävä
alennustila aiempaan verrattuna.
Kuitenkin jo Jeltsinin aikana
havaittiin, että Venäjä ilman ideologiaa on kuin lehmä ilman häntää. Niinpä
julistettiin kilpailu uuden ideologian löytämiseksi. Kilpailun voittaja löytyi
ja palkittiin, mutta hänen löydöksistään ei kuultu sen enempää. Nyt uuden
ideologian etsintä on taas täydessä käynnissä kulttuuriministeriön tuella.
Mahdetaankohan siellä edes muistaa, että Venäjän perustuslain 13. pykälä
kieltää varsin pontevasti nostamasta mitään aaterakennelmaa
valtionideologiaksi.
Putinin aikana ideologian paluu on
joka tapauksessa yleisemmälläkin tasolla ollut hyvin voimakasta ja siinä on
nähtävissä tarve saada moraalista hyvitystä, ei rypeä katumuksessa tai
näkökulmasta riippuen puhdistua vanhoista synneistä. Kun Jeltsinin aikana vielä
podettiin henkistä krapulaa sen jälkeen kun kommunistisen Neuvostoliiton
estoton virallinen itsekehu oli osoittautunut katteettomaksi, alkoi venäläisten
loukattu itsetunto Putinin aikana vähitellen palautua.
Vanha suomalainen kasku kertoo
miehestä, joka ei koskaan hakenut kiitosta kylältä. Sen sijaan hän totesi aina
itse itseään kiittäneensä ja myös kiitoksessa pysyneensä. Tällainen asenne oli
ominaista myös sekä slavofiileille että kommunisteille. Kummatkaan eivät tunnustaneet ulkopuolisten
pätevyyttä Venäjän kriitikkoina. Tämä johti siihen, että kaikkea, mikä oli
”omaa” kehuttiin ylenpalttisesti, kunnes tämä puhetapa menetti kaiken
mielekkyytensä. Järjestelmän puutteet eivät olleet pelkästään salaisia, niitä
ei usein todella edes pystytty näkemään, koska informaatiotila oli hyvin
valvottu ja rajattu.
1990-luvulla venäläiselle
kulttuurille oli puolestaan ominaista itseruoskinta ja joskus myös itsesääli.
Kun talous sukelsi pohjamudissa ja elintaso putosi suorastaan vaarallisen alas,
vitsailtiin siitä, miten lahjakkaita venäläiset olivatkaan kun pystyivät
aikaansaamaan tällaisen tilanteen maailman rikkaimmassa valtiossa.
Taloudellisten onnettomuuksien pohjakosketukseksi osoittautui vuosi 1998,
jolloin ruplan ulkoinen arvo romahti neljäsosaan. Venäläisten palkkataso oli
tuolloin lännestä katsoen ja virallisten kurssien mukaan laskien suorastaan
säälittävä. Tämän jälkeen alkoi kuitenkin nopea nousu, jolle kurssilasku juuri
antoi eväitä.
Ideologisessa puheessa on tapana
ollut korostaa myönteisiä asioita. Slavofiilit ovat puhuneet Venäjän historian
väkivallattomuudesta, kommunistit veljeysliiton vapaaehtoisuudesta ja
geopoliitikot kohtalonyhteydestä. Tällainen retoriikka on sinänsä kiinnostavaa
ja tärkeää, vaikka sen suhde todellisuuteen saattaakin olla löyhä.
Verrataanpa kuitenkin näitä
veljeyspuheita Hitlerin ja hänen apulaistensa karkeisiin ilmoituksiin siitä,
että Suur-Saksan tarkoituksena ei ole onnellistuttaa imperiuminsa kansoja, vaan
käyttää niitä hyväkseen. Tällaista Venäjän suunnalta ei ole koskaan esitetty.
Toki käytäntö on usein saattanut olla paljon karumpaa kuin puheet. Baltian
maissa tämä muistetaan hyvin. Tosiasia kuitenkin on, että Venäjän antamasta
epäitsekkäästä avusta puhuttiin vuosien mittaan niin paljon, että siitä
useimpien venäläisten mielissä muodostui vastaansanomaton selviö.
Venäläisen retoriikan merkitys on
siinä, ettei se anna aihetta tuntea katumusta imperiaalisen perinnön takia,
vaan päinvastoin pahastumista sen vuoksi, ettei sen historiallista panosta ole
osattu arvostaa.
Keväällä, kun kiovalaiset
Maidanilla rähisivät ”moskaleita” vastaan, kysyi Argumenty i faktyn toimittaja retorisesti, miksi venäläisiä tuolla
tavoin ”kiitetään” ja esitti pitkän listan siitä, millä tavalla Venäjä oli
kutakin naapuria epäitsekkäästi auttanut. Listalla oli mukana myös Suomi.
Tällaiset listat eivät ole maailmassa ainutlaatuisia. Myös tunnetun World Almanachin sivuilla on esitetty
listoja siitä, miten paljon USA on kullekin maalle antanut kehitysapua.
Silläkin listalla on Suomi mukana.
Yhtä kaikki, Venäjä näkee itsensä
yhä vieläkin nimenomaan imperiumina, monien kansojen yhteytenä, ja tällöin se
ei ole riistäjän, vaan hyväntekijän roolissa. Siinä on ratkaiseva ero muihin
imperiumeihin verraten. Muistakaamme, mitä Putin sanoi tästä venäläisestä
erikoisuudesta viime syyskuun Valdai-klubin kokouksessa. Hänen mielestään se on myönteinen vaihtoehto
ns. monikulttuurisuudelle, jolla Eurooppa pyytelee anteeksi kolonialistisia
syntejään. Niitä Venäjällä ei ole.
Ja Venäjä on yhäkin, olosuhteiden
pakosta imperiumi, vaikka se Neuvostoliiton romahduksen jälkeen alkoi yhä
enemmän muistuttaa kansallisvaltiota, venäläisten Venäjää. Se sulkee yhä
piiriinsä monia kansoja, eikä tilanne ole muutettavissa paitsi sikäli, että
saattaa tapahtua denationalisaatiota. Esimerkiksi Karjalassa tämä näyttää
olleen varsin voimakasta, mutta tietenkin se on vapaaehtoista. Sille, joka
haluaa syyllistää Venäjää näistä asioista, on tarjolla epäkiitollinen työmaa.
Käsitys Venäjän kansasta epäitsekkäänä auttajana ja jopa uhrina on vallitseva
eikä hevin muutettavissa.
Tosiasia, jonka helposti unohdamme on, että
venäläiset ovat todella olleet myös uhrin asemassa myös Neuvostoliiton
romahdettua. Geopoliittinen mullistus, jota voi näkökulmasta riippuen pitää
katastrofina tai suurena vapautumisena, puolitti imperiumin väkiluvun, joka nyt
on vain vähän yli 140 miljoonaan. Samaan aikaan se jätti peräti 25 miljoonaa
venäläistä kotimaansa ulkopuolelle ja teki heistä kertaheitolla ulkomaalaisia.
Melkoinen osa näistä on jo palannut Venäjälle, mutta on syytä alleviivata, että
heidän kannaltaan asia usein oli katastrofi.
Mikäli Venäjällä katsotaan, ettei
sen ansioita ole tunnustettu, että sen epäitsekästä politiikkaa on vääristelty
ja ylenkatsottu ja että sen hyviin töihin on vastattu ”mustalla kiittämättömyydellä”,
niin tähänkin on löydettävissä ilmeisiä syitä. Tätä asennetta ei tarvitse
hyväksyä, mutta se on helposti ymmärrettävä. Varmemmaksi vakuudeksi voimme
muistella, mitä behaviorismin innoittamat käyttäytymistieteilijät ovat päätelleet.
Miten kuuluikaan George Homansin
vihaisuushypoteesi, jonka mukaan tietynlainen tilanne aiheuttaa lainomaisesti
vihaisuutta:
Proposition A: When a person's action does not receive the rewards as
expected, or receives punishment he did not expect, he will be angry. He
becomes more likely to perform aggressive behavior , and the results of such
behavior become more valuable to him."
Vihaisuus syntyy odotusten ja
todellisuuden ristiriidasta. Siinä mielessä sillä on objektiivinen perusta.
Lapsuuden kotiini tuli isälleni (emigrantti v 1917) jo 1950-luvulla neuvostoliittolainen pilalehti Krokodil. Siellä oli aika hurjia ja avoimia kertomuksia kaikenlaisista aivan järjettömistä epäkohdista. Isäni kävi ensimmäisen kerran sotien jälkeen Neuvostoliitossa v 1956 ja minä kävin ensimmäistä kertaa v 1958. Me ihmettelimme joskus miten avoimesti tuo Krokodil puuttui kaikenlaisiin epäkohtiin. Vaikka itse omin silmin näimme matkoillamme kaikenlaista tuntui että muualla epäkohdista vaiettiin ja vain hymisteltiin. Tuntui kuin Krokodilillä olisi ollut joku poikkeuslupa kertoa epäkohtia vai arveltiinko ettei kukaan usko kun ne julkaistaan pilalehdessä? .
VastaaPoistaNäin se oli, aika paljon sitä itsekin lueskelin. Myös Literatirnaja gazetassa saattoi olla aika kriittisiä juttuja. Jos nyt tarkkaan luki, niin kyllä sanomalehdissäkin löytyi krtitiikkiä eri yrityksille ja toimihenkilöille. Mutta tämän kritiikin erikoisuus oli, että valtio arvosteli kansaa. Vikoja oli, mutta ei järjestelmässä.
VastaaPoistaEnpä ole tullut tuota koskaan älynneeksi ja ajatelleeksi. Vikoja sai arvostella kunhan niitä ei nähty järjestelmässä. Taas opin jotain uutta. Kiitoksia opista!
Poista