Adornon aatepuuro ja poroporvarillisuuden
kauhistus
Mauno Koivisto
murahteli joskus viime vuosituhannella uusvasemmiston saaneen ylensyömisestä
ilmavaivoja, mikä ilmeisesti selitti ne kummalliset vaatimukset ja
kysymyksenasettelut, joita sillä suunnalla esitettiin. Rafael Paasio, ellen väärin
muista, halusi erottaa puolueensa linjan siitä ”aatepuurosta”, jota nyt tulvi
joka paikkaan ja jossa ei näkynyt ”patsast’ eikä napaa” kanttoori Sepeteusta
lainatakseni.
Puuroa oli
pistelty muuallakin kuin Suomessa ja siitä uutisoitiin noihin aikoihin
päivittäin. Autot paloivat ja kivet lensivät Pariisissa, jossa nerouden
huipentumana kirjoitettiin, että kun on realisti, vaatii mahdottomia. Toinen
vuosisataisnero kiteytti sorbonnelaisen opiskelijan osan ilmeisen osuvasti:
”olemme kaikki Saksan juutalaisia”.
Tavallisen
poroporvarin ja bernsteinilaisen sosialidemokraatin näkökulmasta tuo kaikki oli
hölynpölyä, mutta nyt olikin tullut aika, jolloin juuri poroporvarillisuus
pantiin tuomiolle.
Frankfurtin
koulukunta on nimitys löyhälle virtaukselle, jossa sotkettiin toisiinsa
filosofia, sosiologia, psykoanalyysi ja marxilaisuus. Tuloksia saatiin kaikkiin
tarkoituksiin ja niiden yhteisenä nimittäjänä voi sanoa olleen sen, että
eurooppalainen yhteiskunta oli kelvoton ja tuotti hirviöitä, jotka olivat
aikaansaaneet holokaustin, joka oli maailmanhistorian napa ja sitä edeltävän
aikakauden mittapuu.
Kun natsien
rikoksia tutkittiin, selvisi yhä uudestaan, että asialla olivatkin olleet
kunnolliset ja tunnolliset poroporvarit. ”Ordnung
muss sein!” sanoi saksalainen ja totteli, käskettiin mitä käskettiin.
Autoritaarisen persoonallisuuden ilmiötä tutki eritoten Theodor Adorno,
musiikkisosiologi, joka oli muiden ansioidensa ohella osoittanut, että
Sibeliuksen musiikki oli fasistista ja että Janne oli maailman huonoin säveltäjä,
ei enempää eikä vähempää.
Autoritaarisen
persoonallisuuden teoria ei ollut hullumpi sosiologinen idea ja empiiristä
pohjaakin tietysti löytyi. ”Asenteellinen jäykkyys” korreloi konservatiivisten
taidekäsitysten kanssa ja maalla oltiin suvaitsemattomampia kuin
suurkaupungeissa. Monenlaista havaittiin, mikä piti paikkansa.
Mutta tämä ei
ollut tärkeää. Tärkeää oli, että autoritaarisessa persoonallisuudessa, tuossa
tottelevaisessa ja hyveellisessä kunnon kansalaisessa, kiteytyi aikakauden
pahuus. Hyve olikin siis pahetta ja päinvastoin. Tästä voitiin eri teitä,
esimerkiksi nuoren Marxin jälkiä ja jätöksiä hyödyntäen päästä polulle, joka
johti koko länsimaisen sivistyksen perinpohjaiseen, siis todella radikaaliin
kritiikkiin. Siinä Koivisto ja Paasio saattoivat jäädä vain jalkoihin. Itse
asiassa heidät lakaistiin vihollisen kovaan ytimeen. Juuri ”selkärangaton”
reformismi pönkitti olemassa olevia rakenteita sen sijaan, että olisi nostanut
kansan barrikadeille. Miksi se sitten olisi sinne pitänyt nostaa jäi monelle
hiukan epäselväksi.
Avoinna
käyttäjien tarpeisiin oli myös psykoanalyysin loputtomasti muotoiltava teoria,
jossa ruumiinaukkojen tuntemuksista rakennettiin uuden maailman perusta. ”Das Ich setzt sich ein Nicht-ich!” olisi
haudastaan noussut Johann Gottlieb Fichte voinut hyväksyvästi huudahtaa.
Kun Wilhelm
Reich teoretisoi seksuaalisen repression ja väkivallan epäpyhästä liitosta ja
Herbert Marcuse julisti mahtipontisesti Nur
um dieser Hoffnungslosen willen is uns
die Hoffnung gegeben (”Vain näiden toivottomien tähden olemme saaneet
toivon”) tarkoittaen tällä järjettömien hulinoitsijoiden joukkoa, ihmetteli
Turun puolesta tullut fundeeraaja kauhian hämmästyneenä, että kovinpa tämä nyt
synkältä näyttää, vaikka ei luulisi. Olihan ihmisten aineellinen hyvinvointi ja
sosiaaliturva nousemassa nopeammin kuin koskaan ennen ja samalla katosi se
kurjuuskin, joka näemmä oli joissakin piireissä toivoa herättänyt. Ja näin kävi
ensimmäistä kertaa historiassa.
Eivät
frankfurtilaisten teoriat varmastikaan olleet tai ole pelkästään naurettavia.
Erich Frommin humanistinen psykoanalyysi on sangen kiinnostava yritys
perustella pohjimmiltaan aristotelista maailmankuvaa ja hänen teoriansa
”yksinäisestä joukosta” on myös kiinnostava, joskaan ei kovin omaperäinen.
Koulukunnan
ongelma oli ehkä sama kuin Venäjän 1800-luvun lopun slavofiilien myöhäisen
sukupolven: kun filosofien hengen lento siirtyy politikoitsijoiden käsiin,
tapahtuu hirveitä. Toisaalla syntyy terroria ja mieletöntä riehuntaa, toisaalla
perustetaan mustia sotnioita ja järjestetään
pogromeja. Se poroporvarillinen, normaali elämänmeno, jossa perustetaan
perheitä, kasvatetaan lapsia ja säilötään marjoja ja sieniä muuttuu mukamas
sellaiseksi kirotuksi penseydeksi,
joka ei kelpaa enempää taivaalle kuin helvetille, kuten Johanneksen
ilmestyksessä mainitaan.
Ja itse asiassa
tämä frankfurtilaisuuden perintö on tänä päivänä aivan voimissaan ja samoin on
myös 1800-luvun myöhäisten slavofiilien. Postmodernismi ulottaa juurensa
Frankfurtiin ja siitä on jo käytännössä tullut EU:n virallinen ideologia.
Venäjällä taas on syntymässä erittäin kummallinen keitos, jossa slavofiilinen
teoria ja kansallinen moralismi yhdistetään marxilaisuuden perintöön. Se
saattaa kyllä jäädä vain virkamiesluomukseksi, mutta aika näyttää. Ehkä sille
on oikeasti tilausta tai saadaan muuten toimimaan.
Mutta lännessä
Frankfurtin perintö siis yhä painaa lyijynraskaana nykyisen keskiluokkaisen
älymystön aivoja. Nyt sillä on uusia vaatteita, Adornoa ei enää tarvita ja sen
sijaan voidaan vedota Foucault’hon, joka entistä totaalisemmin on vapauttanut halun –désir et plaisir. Kuka rohkenee
enää sitä kahlita ja miksi? Kelpo kansalainen ei ole enää se järjestystä vaativa
poroporvari, joka aikaansai holokaustin. Nyt hän on loputtoman suvaitsevainen
nautiskelija, jonka korkein tavoite on kehittää itsestään poliittisesti
korrekti henkilö ajatuksissa, sanoissa ja töissä.
Jotakin on toki
muuttunut. Totteleminen ja massakäyttäytyminen eivät enää olekaan paheita.
Aikoinaan Neuvostoliitossa, se mikä kerran oli vallankumouksellista, muuttui
vastavallankumoukselliseksi sitten kun bolshevikit olivat vallassa ja se, mikä
oli joskus ollut kirotun porvarillista, muuttui kommunistisen ihanteen mukaiseksi,
kun kommunistit tarvitsivat sitä.
Asiassa ei ole
mitään kummallista eikä arvoituksellista. Kun vallankumous voittaa, se muuttuu
konservatiiviseksi ja pyrkii kaikin tavoin estämään uuden vallankumouksen.
Nykyinen Eurooppa on frankfurtilaisen kulttuurivallankumouksen perillinen ja
sen arvojen suhteen konservatiivinen. Toisinajattelu, toisinpuhuminen ja toisin
tekeminen ovat rangaistavia.
Mutta miten
kauan tämä ideologia vastaa ihmisten tarpeita? Globalisaatio ja sen tuottama
syrjäytyminen luovat uusia ristiriitoja ja inhimillistä turhautumista.
Epäoikeudenmukaisuus ja tolkuttomuus ovat yhä ilmeisempiä. Samaan aikaan
ihmiset ovat yhä vähäisemmässä määrin kunnollisia ja hyveellisiä ainakaan
näiden käsitteiden vanhassa merkityksessä.
Tuskin kukaan
kaipaa uudelleen vuotta 1968 enempää kuin vuotta 1918 tai mitä niitä suuria
aikakausia onkaan ollut. Onnettomuuksien estämiseksi kannattaisikin ehkä
hellittää niistä oikeaoppisuuksista, joita nykyisen EU- uskonnon kannattajat
noudattavat. Ehkäpä nationalismi, konservatismi ja traditionalismi ovatkin ihan
kunniallisia ideologisia viitekehyksiä, vaikka ovat ristiriidassa kaikkein
viimeisimpien Eturientolan näkemysten kanssa?
Pari vuotta
sitten nostettiin Suomessa hirmuinen hysteria siitä, että virallisen ideologian
vastustajat olivat saaneet äänensä kuuluville demokraattisissa vaaleissa. Koska
noiden uusien voimien piirissä ei mielestäni näkynyt holokaustin tai vastaavien
toimien vaatijoita, en osannut olla huolissani. Pikemmin ajattelin, että juuri
ristiriidan tunnustaminen ja sen organisoitunut säätely turvaa rauhallisen
kehityksen.
Kehitys
näyttääkin tässä suhteessa varsin tyydyttävältä, vaikka pahin lienee vielä
edessä. Ehkä kunnollinen ja hieman itsekäskin poroporvari sittenkin liene yhteiskunnan
vankin pylväs ja paras rauhan tae, ellei hänen kärsivällisyyttään venytetä
kohtuuttomasti?
Tuo autoritaarisen persoonallisuuden teoria on sikäli mielenkiintoisesti muotoiltu, että sopivasti käsitteitä ja määritelmiä muokkaamalla ihan kenestä vaan saadaan nuo "diagnostiset kriteerit" täyttävä, ja siten ovet kaikkien eri mieltä olevien leimaamiselle häiriintyneiksi, persoonaltaan kieroonkasvaneiksi yms. patologisoinnille onkin saatu avattua. Ja kuten muunkin postmodernistisen teoretisoinnin (tai tässä tapauksessa lienee vielä kyseessä jonkunlainen "protoversio"?) yhteydessä, nuo ajatuksenjuoksut on käsikirjoitettu jo valmiiksi sillai, että niitä on käytännössä mahdotonta falsifioida. Ja juuri falsifikaation mahdollisuuttahan pidetään yhtenä tärkeimmistä rationaalisen ajattelutavan ja huuhaan välisenä demarkaatiolinjana.
VastaaPoistahttp://fi.wikipedia.org/wiki/Autoritaarinen_persoonallisuus
Onhan tuossa nyt ne omat pointtinsa, toki, mutta tuo teoretisointi kyllä taitaa jo kertoa enemmän itse analysoijista kuin analysoitavista. Vaan juuri puolitotuuksilla on kaikkein helpointa ratsastaa, ja niitä toisaalta kaikkein vaikein kumota.
Tosin Foucault´n, Derridan, Lacanin, Kristevan, ym. voittopuolisesti ranskalaistaustaisten irrationalistien nostaminen postmodernin "gurutokraateiksi" on kyllä jo alallaan aikamoinen (anti)saavutus. Onneksi kriitikoitakin sentään esiintyy, tunnetuin esimerkki tähän saakka lienee Alan Sokal, joka "yllättäen" sai aikaan melkoisen myrskyn vesilasissa tiedostavaiston keskuudessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alan_Sokal
"Yleisen petoksen aikoina totuuden kertomisesta tulee vallankumouksellinen teko!"
(George Orwell)
Paljon hyvää ajatusta. Lehti ei olekaan Pravda, vaan Beobachter, Kansan Tähystäjä. Tomppeliaatu syytti juutalaisia, mutta täällä tiedetään paremmin, kaiken pahan alku on enemmistöterrori.
VastaaPoistapo. enemmistöntyrannia.
PoistaEn tiedä tarkasti mitä juutalaiset tekivät aikoinaan että saivat Aatun suuttumaan, mutta jos he muistuttavat yhtään nykyjuutalaisia (Hollywood-pomot, Frankfurtin koulukunta, amerikkalaiset monikulttuurilobbarit, sionistit yms.) niin ymmärrän Aatua jossain määrin.
Poista"Ja itse asiassa tämä frankfurtilaisuuden perintö on tänä päivänä aivan voimissaan ja samoin on myös 1800-luvun myöhäisten slavofiilien. Postmodernismi ulottaa juurensa Frankfurtiin ja siitä on jo käytännössä tullut EU:n virallinen ideologia. Venäjällä taas on syntymässä erittäin kummallinen keitos, jossa slavofiilinen teoria ja kansallinen moralismi yhdistetään marxilaisuuden perintöön. Se saattaa kyllä jäädä vain virkamiesluomukseksi, mutta aika näyttää. Ehkä sille on oikeasti tilausta tai saadaan muuten toimimaan."
VastaaPoistaMahdetaanko vanhoillisemmassa Itä-Euroopassa hyväksyä Euroopan postmoderneja arvoja? Ollaan kieltämättä kummallisessa tilanteessa kun venäläiset ja Amerikan evankeliset kristityt lyövät kättä perhearvojen nimeen.
Nimenomaan ei hyväksytä. Siellä oli oma radikalismin kautensa ja virallisen ateismin kautensa, mutta kulttuurikonservatismi oli kaiken runkona sitten 30-luvun.
PoistaMeillä kauhisteltiin bolshevikkien riettautta vielä silloinkin, kun heistä oli ruvettu leipomaan kunnon poroporvareita.
Saapa nähdä tarttuvatko Amerikan evankeliset todella Putinin koukkuun. Ei siitä taida vielä olla merkkejä.
Tänään on lehtipäivä niilläkin jotka eivät Kansan Tarkkailijaa yleensä seuraa. Mannerheimia juhlitaan ja Guggenheim-museon arkkitehtikilpailu julistetaan avatuksi.
VastaaPoistaJokaisessa menestyvässä firmassa pitää olla yksi Ehrnrooth, sanottiin kun Kone sai uuden pääjohtajan. Guggenheim - säätiön hallituksessa on myös.
Mikäs ajattelija se Tomppeliaatu olikaan? Surkea itseoppinut harrastelija perintöaatelin rinnalla.
Minä kävin jälkikasvuni kanssa taistelua siitä kuinka hyvin tai huonosti maailma nykyisin makaa. Jälkikasvun mielestä maailma on kauhea ja kauheammaksi näyttää menevän. Jouduin puolustustaisteluun mutta luulen saaneni jonkinlaisen torjuntavoiton Ihantalan ja U-linjan malliin kun vedin ässän hihasta: Kiinan ja Intian voitot kamalista nälkäkatastrofeista ja siitä että jopa ikuiseen malthusilaiseen kurjuuteen tuomitut seudutkin näyttävät nousevan sillasta - kaikesta huolimatta.
VastaaPoistaÄlymystö ja media elää pahoista uutisista. Me taas jotka tuomme iloisia uutisia saamme otsaamme taantumuksellisen Valituista Paloista maailmakuvansa hankkineen leiman. Ja se leima ei ihan vähällä lähde pois. Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä vähemmän luen historiaa ja eteenkin yhteiskuntatiedettä. Sen sijaan tutkin kiinnostuksella - tietyin varauksin - tilastofaktoja. Muuan kenraali totesi kerran:
"'Tappiomme ovat olleet raskaat', ei kerro yhtään mitään. Haluan numeroita."