Arvokkuuden vaatimus
Latinan sana dignitas tarkoittaa muun muassa arvokkuutta,
ansiokkuutta, kuntoisuutta, komeutta ja jaloutta eli tuo sana siis voidaan
kääntää näillä suomenkielen sanoilla. Lisäksi se tarkoittaa arvonantoa ja
arvoasemaa.
Englannissahan
tämä, kuten niin monet muutkin sanat on säilynyt alkuperäisen näköisenä, mikä
ei tietenkään lainkaan tarkoita sitä, että myös merkitykset olisivat säilyneet.
Vaikka
kyllähän nekin ovat. Human dignity tai
lyhyesti vain dignity sisältää samat
merkitykset kuin latinalainen kantasanakin. Sekä syvällisempi merkitys
ominaisuutena että sen näyttäminen oivat mahdollisia tulkintoja. Adjektiivi dignified on toisin englantilaisin
sanoin samaa kuin, controlled, serious
and calm and therefore deserving respect sanoo Cambridge Advanced Dictionary. Oxfordilainen
puolestaan sanoo: Having or
showing a composed or serious manner that is worthy of respect. Esimerkiksi:
‘she
maintained a dignified silence’, ‘a dignified old lady’.
Mutta nyt
aiheena ei tässä ole sana, vaan itse tuo inhimillinen arvokkuus, jota sanalla dignity englannissa kuvataan. Suomen ihmisarvokin on yksi sen synonyymi.
Venäjässä käytetään sanaa dostojnstvo,
jota tutkimuksissa on ihmisten havaittu hyvin korkealle arvostavan. Saksan Menschenwürde
on ytimeltään sama asia.
Erityisesti Saksassa
ja Venäjällä näitä asioita on valtion toimesta syvästi loukattu, joten voimme
olettaa, että ihmisillä näissä maissa on asiaan erityissuhde. Niin se saattaa
ollakin.
Mutta kyllä
ongelma on läsnä kaikkialla, missä ihmisiä on. Ihminen ei elä ainoastaan
leivästä, sanotaan jossakin kirjassa. Hänellä täytyy olla myös tietoisuus
omasta arviostaan eikä se synny siitä, että hänet suggeroidaan tuntemaan
itsensä maailman navaksi. Arthur B. Brooks -niminen kirjoittaja Foreign Affairs-lehdessä käyttää termiä ”neededness”.
Ihmisen on oltava tarpeellinen.
Miten sitten ylijäämäväestöstä tehdään tarpeellista?
Muinaisessa Roomassa proletaarien tehtävänä
pidettiin jälkeläisten tuottamista armeijan tarpeisiin. Siksi heitä ravittiin
leivällä ja sirkushuveilla. Viljelyksen ja teollisuuden palvelukseen heitä ei
tarvittu, sillä kansainvälinen työnjako huolehti siitä, että nuo hommat
hoidettiin muualla halvemmalla.
Ikävä kyllä,
sotakin on nykyään niin mekanisoitua, että olisi täyttä mielettömyyttä pukea
enää miljoonia miehiä valtion vaatteisiin ja lähettää heitä sankaritekoja
tekemään. Muutama kymmenen tuhatta riittää.
Tosin tällainen
rooli varmastikin tarjoaisi tietyssä mielessä arvokkaan roolin ja motivaatio
sen kuin kasvaisi sitä mukaa, kuin yhä uudet verityöt vaatisivat kostoa, oikeuden
toteutumista ja historiallisten vääryyksien oikaisemista. Joku
neuvostokansalainen yllätit kerran New
York Timesin maineikkaan toimittajan Hedrick Smithin sanomalla että sota
oli venäläisten parasta aikaa. Silloin kaikella oli tarkoitus.
Mutta tuskin
tässä mitään kovin kummallista oli. Tuntuu selvältä, että näin oli myös
Amerikassa, jossa miehet pääsivät vastuunalaiseen ja jaloon tehtävään siitä
turhautumisen noidankehästä, jonka suuri lamakausi oli tuottanut.
Vasili Grossman
keskittyy romaanissaan Elämä ja kohtalo
kuvaamaan juuri ihmisarvon polkemista Stalingradin rintamalinjan molemmin
puolin. Kuuluisassa ”Pyhä sota”-laulussa kommunismi ja natsismi esitettiin
kahtena vastakkaisena napana, mutta yhtä ja samaa ne viime kädessä olivat.
Otettakoon huomioon, että tämän sanoi Stalingradin rintamalla reportterina
toiminut juutalainen, joka tunsi myös saksalaisten tuhoamisleirien
todellisuuden ja kuvasi sitä.
Mitäpä ihmisarvosta
jäi jäljelle, kun miehet molemmin puolin kuukaudesta toiseen rypivät liejussa
ja loassa ja käyttivät lihamyllyä, joka kirjaimellisesti jauhoi molemmat
paskaksi?
Vai jäikö
sittenkin? On sanottu, että mennyt vuosisata erosi aiemmista siinä, että
ihminen opittiin totaalisesti riisumaan arvokkuudestaan. Terroria ja
teloituksia oli historiaan kuulunut maailman sivu, mutta aikoinaan kulttuuri
ainakin pyrki eroamaan raakalaisuudesta edes siten, että asioihin liittyi
rituaalisuus ja jopa tiettyjä huomionosoituksia uhreille.
Nyt kaikki kävi
kuin tehtaassa. Kuten raha, konkreettisesta todellisuudesta vieraantunut puhdas
kvantiteetti oli hävittänyt ja sulkenut sisäänsä kaikki muut arvot, samoin
yleinen tehokkuusvaatimus edellytti hävittämisen rationaalisuutta ja riisumista
kaikista turhista koristeista. Tämähän nähtiin jo ensimmäisessä
maailmansodassa. Nyt kvantiteetti merkitsi kaikkea, yksilö oli merkittävä vain
sen kannalta. Uusi maailma oli ruma kuin sitä symbolisoiva funkistalo.
Uskonnollisesta
perspektiivistä kaikki oli tietysti toisin. Kristinuskoon kuului olennaisena
osana yksilön metafyysinen merkittävyys, mutta uudenaikaisessa sodassa aseiden
siunaamisesta ja sankarikultin pönkittämisestä tuli vain irvokas koriste
asialle, joka oli syvästi barbaarinen eikä siitä puhumalla muuksi muuttunut.
Armeija ja sota
siis tuskin enää voivat olla keino antaa inhimilliselle elämälle arvokkuutta. Muutkin
keinot ovat vähissä, mikäli ajatellaan sitä joukkoa, jota voisi nimittää liikaväestöksi. Se tarkoittaa niitä,
joita ei voida työllistää ja jotka elävät yhteiskunnan avun varassa.
Yhdysvalloissa
tämä joukko näyttää käsittävän suunnilleen 15 prosenttia väestöstä. Tämä
ainakin on se osuus, joka on jäänyt köyhyysrajan alapuolelle. Tilanne oli tätä
vuonna 1966 ja se on sama tänäänkin. Työvoiman ulkopuolella olevien ja työtä
etsimättömien miesten osuus väestöstä on kuitenkin samaan aikaan
kolminkertaistunut ja on nyt 11,6 prosenttia.
Tästä aiheesta Foreign Affairsissa kirjoittava Arthur
C. Brooks näyttää uskovan, että tämän joukon hyväksi vuosikymmenien mittaan kaadetut
miljardit oivat menneet enemmän tai vähemmän hukkaan, koska tilanne ei ole
parantunut vaan huonontunut. Tosin köyhillä on nyt autot ja läppärit, mutta parasta
puuttuu.
On kuitenkin
syytä kysyä, onko asia yleensä rahalla muutettavissa. Brooks itse on sitä
mieltä, että ruokakuponkien ja muun sosiaalituen sijaan ihmiset olisi kerta
kaikkiaan pantava ansaitsemaan elantonsa ja siten tulemaan hyödyllisiksi
kansalaisiksi, jotka voisivat kunnioittaa itseään. Perimmäinen ongelma ei näet
ole köyhyys sinänsä, vaan ihmisarvon riisto tai puute, Dignity Deficit.
Mutta mitä tämä
käytännössä tarkoittaisi? On selvää, että tällaisista lääkkeistä puhuminen saa
liberaalien niskakarvat nousemaan. Eikö tässä yksinkertaisesti haluta rahastaa
ihmisten kurjuudella? Lisätäänkö nöyryytykseen vielä uusi kaupan päällisiksi?
Kirjoittaja
ymmärtää argumentin, mutta väittää, että todellinen ongelma on kuin onkin tuo
ihmisarvon polkeminen, mitä elätettäväksi joutuminen merkitsee. Siitä sikiävät
sosiaaliset ongelmat aviottomista lapsista itsemurhiin, huumeisiin ja
juoppouteen. Tilastoja löytyy.
Kyseessä ei ole
mikään pehmeä kuvitelma, vaan kova tosiasia. Juuri tämä digniteetin puute
potkaisi vaaleissa Clintonia ja vei Trumpin voittoon. Kukaties Trump ei kykene
asiaa muuttamaan, mutta hän ainakin osoitti välittävänsä
siitä, mikä on köyhien todellinen ongelma. Sitä paitsi ammattitaidottoman
maahanmuuton suitsiminen voi todella parantaa köyhimpien tilannetta.
Toinen keino
olisi ammatillisen koulutuksen lisääminen. Amerikkalaiselta teollisuudelta
puuttuu ammattitaitoisia hitsareita ja monia muitakin taitavia tekijöitä,
vaikka töitä itse asiassa olisi ja lisää lienee tulossa. Sen sijaan panostetaan
kalliiseen college-tason koulutukseen ajattelematta työmarkkinoiden tarpeita.
Samassa Foreign Affairsin numerossa March/April
2017 kirjoitetaan uskonnollisuuden noususta Kiinassa. Asiaa tutkineen
kirjoittajan mielestä myös siellä on kyse inhimillisestä arvokkuudesta: Vielä
äsken oltiin köyhiä ja onnettomia ja luultiin, että tilanne paranee köyhyyden
poistuessa, mutta nyt nähdään, ettei se auttanutkaan.
Kiinassa
uskontoa vastaan hyökkäsi ensin modernisaatioliike ja sitten kommunismi. Nyt
raaka kapitalismi polkee ihmisarvoa, jota on alettu etsiä uskonnosta. Tämä
tarina muistuttanee jossakin määrin Venäjällä tapahtunutta kehitystä.
Onko Kiina nyt
itse asiassa uuden, maailmanlaajuisen arvojen etsinnän eturintamassa kysyy
kirjoittaja. Epäilemättä näkökulma on ainakin tuore ja siihen pitänee palata
vielä erikseen.
Joka tapauksessa
se, mitä Amerikassa ja Euroopassa on viime aikoina tapahtunut antaa aihetta
punnita asioita muutenkin kuin talouden kannalta. Ihmisen tarve löytää
elämälleen tarkoitus on selvästi vakavasti otettava tekijä jopa
maailmanpolitiikassa.
Ihminen toki on,
kuten Saarnaaja sanoo, kuin ruoho, joka aamulla kukoistaa ja illalla uuniin
heitetään. Hän on kuitenkin ajatteleva
ruoko, kuten Pascal sanoi ja tässä saattaa olla tekijä, joka sisältää
mahdollisuuden niin hyvään kuin pahaan. Joka tapauksessa se on todellinen ja
nyt sen merkitys näyttää nousevan pinnalle.
Ylijäämäväestöä tuotetaan että syntyisi työttömyyttä palkkatasoa polkemaan. Tästä hyötyvät kapitalistit (halpaa työvoimaa) ja sosialistit (yhteiskunnan palveluista riippuvaisia äänestäjiä). Homman maksaa veronmaksaja eli yksittäisihminen. Tätä kutsutaan nimellä hyvinvointivaltio. Mitään ei tueta yhtä roimasti kuin köyhien ja ongelmaisten lastentekoa. Kaikenlaiset parannukset perheiden elämään satavat moninkertaisesti huonoimpien vanhempien laariin. Jos lastenteon tukeminen lopetettaisiin, harva köyhä olisi niin vajaa, että tuhlaisi vähänsä perheen elatukseen nykymaailmassa, jossa lasten työpanoksella ei ole enää mitään arvoa. Ylikansoitus on ongelma, jota valtiojärjestelmät pitävät tahallaan yllä. Myös ja erityisesti kehitysmaissa, jossa väestöpaine on tärkeä ase.
VastaaPoistaSamaa mieltä.Äiti Teresan ei ikinä olisi kuulunut saada Nobelin rauhanpalkintoa.
PoistaJos ihmisarvoinen elämä kiinnostaisi maailman päättäjiä,ehdoton syntyvyydensääntely-yhden lapsen politiikka olisi jo käytäntö.
Ateneumin edustalla tapahtunut itsemurhanyrityskin on seurausta juuri em. epätoivosta jota tuetaan jotta syntyy lisää epätoivoa.
Harvapa täjuaa sitäkään että niin kapitalisteilla kuin sosialisteillakin on sama tavoite,ihmisarvon tuhoaminen.
Samaa mieltä.Äiti Teresan ei ikinä olisi kuulunut saada Nobelin rauhanpalkintoa.
PoistaJos ihmisarvoinen elämä kiinnostaisi maailman päättäjiä,ehdoton syntyvyydensääntely-yhden lapsen politiikka olisi jo käytäntö.
Ateneumin edustalla tapahtunut itsemurhanyrityskin on seurausta juuri em. epätoivosta jota tuetaan jotta syntyy lisää epätoivoa.
Harvapa täjuaa sitäkään että niin kapitalisteilla kuin sosialisteillakin on sama tavoite,ihmisarvon tuhoaminen.
Epäilen Ateneumin edustan "itsemurhayritystä" performanssiksi. Ei se mikään oikea yritys ollut mutta varmaan järkytti paikalla olleita naisia ja lapsia.
PoistaTrumpin pääneuvonantajaksi mainittu, työväenluokkaistaustainen Steve Bannon on muistellut työaikaansa Goldman-Sachs investointipankin palveluksessa sanoen ilmapiirin siellä olleen samalla tavalla kaverillisen verenhimoinen kuin hänen aikaisemmassa työssään USA:n sotalaivan komentosillalla.
VastaaPoista"Joka tapauksessa se, mitä Amerikassa ja Euroopassa on viime aikoina tapahtunut antaa aihetta punnita asioita muutenkin kuin talouden kannalta. Ihmisen tarve löytää elämälleen tarkoitus on selvästi vakavasti otettava tekijä jopa maailmanpolitiikassa."
VastaaPoistaImaginative konservative lehdessä oli kirjoitus perustuen Russell Kirkin (1918-1994) käsitykseen bisneksen tekemisestä. Teollisen vallankumouksen aikaan kunnioitus vanhaa tietoa kohtaan alkoi hiipua, erityisesti talouselämässä, alettiin puhua tehokkuudesta, pragmatismista, edistyksellisyydestä. Klassinen traditio ja humanismin arvostus oli innoittanut läntisen maailman ajattelua, keskiajan johtajia, Lontoon pankkiireja, Alankomaiden porvareita, Amerikan tasavallan perustajia. Nykyinen talouteen perustuva yhteiskunta ilman humanistista perustaa on johtanut tarkoituksettomuuteen ja merkityksettömyyteen. On alkanut kulttuurinen vararikko. Humanitaarinen ei voi korvata humanistista. Kuluttamisesta on tehty elämän sisältö. Ihmisillä ei ole enää aikaa lukea runoja, teologiaa, historiaa, filosofiaa, vaikka nämä lisäisivät ihmisten, myös bisnesmiesten elämäniloa. Jos liikemieheltä puuttuu tieto historiasta ja poliittisesta teoriasta sekä ihmisluonnosta, hän voi joutua sentimentaalisen humanitarismin uhriksi tai mikä pahempaa päätyä sosiaalisten liikkeiden kiihkoilijaksi. Länsimainen sivilisaatio on suuressa vaarassa.
Voidaan myös puhua Ahlmanniin viitaten välineiden ja arvojen maailmasta. Sivistyksen puute bisneksessä (jos ei muuallakin) on huolestuttava. Kun tähän soppaan tuodaan Internet niin johan on porukat sekaisin. Google analytics kertoo selkeää kieltä kuinka kapea-alaisesti ihmiset ajattelevat.
Poistahttps://ketovuori.blogspot.fi/2017/03/the-internet-is-not-answer.html
- Dignity, it never got photographed
VastaaPoistaB.Dylan
Kaksi koulukuntaa riitelee. Toisen mielestä työ sinänsä riittää itsekunnioituksen pohjaksi Arbeit macht frei-tyyliin. Toisen koulukunnan näkemys taas on, että työntekijän itsekunnioituksen lähde on se, että hänelle maksetaan palkkaa jolla elää.
Tuhka miettii myös miten käy ns. ylijäämä väestöä on paljon ja väkiluku vain kasvaa. Ja nyt kun robotiikkakin tulee työt vähenevät alemmasta portaasta sekä keskiluokasta samoin ylhäältä. Alimmalla portaalla ja keskiosassa olevat painuvat pohjalle. Tästä tulee kylmää kyytiä, kun ihmiset yrittävät löytää tarkoitusta ja voivat tartua näkemyksiin jotka tuovat ongelmia heille itselleen ja pahempaa muille.
VastaaPoistaArvokkuus on sitä, että kokee olevansa valituista valituin. Siihen jokaisella läntisellä ihmisellä pitäisi olla oikeus.
VastaaPoistaObaman kausi päättyi tilanteeseen jossa peräti 95.1 miljoonaa työikäistä amerikkalaista oli työvoiman ulkopuolella, seikka joka osoitti maan viralliset työttömyyslukemat naurettaviksi. Ns. työllisyysaste oli selvästi huonompi Suomea joka tulee varmasti eteenkin Kokoomuksen kauppakorkeakoulun nulikoilla järkytyksenä. Miksei muutenkin monille muillekin.
VastaaPoistaErik Ahlman kirjoitti jo kuinka ihmisenä oleminen on arvokasta jo sinällään, mikä on mielestäni viisaasti sanottu, sillä kukapa meistä olisi kelvollinen määrittelemään kaikille sopivan absoluuttisen arvokkuuden. Koska emme voi päättää arvokkuuden ehdoista, sen paremmin kuin arvottomuudenkaan, niin olkaamme kaikki arvokkaita. Ongelma ratkeaa siis itsetunnon avulla, kellä sitä on, on myös arvokkuutta.
VastaaPoistaTervehdys Timo!
VastaaPoistaYritän jäljitellä niitä voimia jotka sitten hitaasti, mutta tehokkaasti nakertelevat keskiajan valtarakenteita. Siinä yhteydessä olen (tietenkin) törmännyt Devotio Modernaan. Siitä törmäsin sitten sinun blogiin.
Uritin selvittää mitä yhteyksiä löytyisi DM:än mahdolliseen (ja minun mielestäni todennäköiseen) yhteyteen suomalaiseen lukijaliikkeeseen.
En ole löytänyt ja ihmettelen jos ei kukaan ole tähän tosi mielenkiintoiseen asiaan tarttunut.
Ilman DM:iä Lutherista ei olisi tullut mitä hänestä sitä mitä hänestä tuli, ja hän oli kuitenkin tehokkain kaikista nakertajista. Hautansa toiselta puolelta hän onnistui siinä missä hän 1521 Wormissa vielä epäonnistui ja väänsi Kaarle V:n nurin.
Ihan kiinnostavaa. Teologit saattavat tietää. Kiitos kommentista!
Poista