Uhka lännestä
Tapani Mattila – Olavi Vitikka, Uhka lännestä. Suomen meripuolustus autonomian
aikana. Suomi merellä –säätiö 1996, 222 sivua.
Alpo Juntunen, Sveaborg. Helsingin suoja ja Pietarin
etuvartio 1808-1918. Docendo 2017, 265 s.
Tapani Mattila
on tehnyt varsinaisen pioneerityön kartoittaessaan maamme rannikoilla käydyn
merisodan vaiheet Ruotsin vallan aikana kirjassaan Meri maamme turvana (1983).
Teoksen julkaisuajankohta
saattoi vaikuttaa osaltaan siihen, ettei se saanut osakseen merkittävää
julkisuutta.
Yhdessä Olavi
Vitikan kanssa kirjoitettu Venäjän vallan aikaisen meripuolustuksen historia
Uhka lännestä on myös kaiken kiitoksen ansaitseva perusteos. Se käsittelee
melko laajasti muun muassa Krimin sodan tapahtumia näillä seuduilla, sittemminhän
ne ovat saaneet osakseen aika paljonkin huomiota tutkimuskirjallisuudessa.
Mattilan ja
Vitikan lähdeaineisto on kuitenkin kovin niukkaa venäjänkielisen aineksen
osalta ja kuten ymmärtää saattaa, juuri se olisi tähän aikakauteen sijoittuvan
tutkimuksen kannalta varsin tärkeää. Venäläinen aines ei kirjasta toki kokonaan
puutu, mutta tekijät ovat joutuneet turvautumaan käännöksiin.
Alpo Juntunen,
joka tosin keskittyy vain yhden, mutta tärkeän nurkkauksen eli Viaporin tutkimiseen,
on sen sijaan käyttänyt runsaasti venäläistä lähdeaineistoa ja kirjallisuutta,
erityisesti Kansallisarkiston laajasta, vaikka usein hajanaisesta Venäläiset
sotilasasiakirjat (Vesa) kokoelmasta. Myös Venäjän sota-arkistojen materiaalia
on hyödynnetty. Sen sijaan esimerkiksi Mattilan teos puuttuu kirjallisuusluettelosta.
Viapori on toki
monessa historian vaiheessa ollut keskeisen tärkeä sotilaallinen tekijä.
Itämeren vahvin linnoitus oli Ruotsin strategian kulmakiviä. Sen pettäminen
Suomen sodassa luultavasti ratkaisi koko sodan tai ainakin suuresti nopeutti ja
helpotti valloitusta.
Ensimmäisessä
maailmansodassa rakennettu Pietari Suuren
merilinnoitus, johon Viapori niveltyi, lienee puolestaan ollut maailman
kaikkien aikojen mahtavin puolustusrakennelma.
Mutta oliko
Viaporin tehtävä alun perin puolustuksellinen vain oliko se ennen muuta
hyökkäyksellinen linnoitus, place d’armes,
kuten myös on joskus tulkittu?
Kirjoittajan
mielestä näin oli asia, vaikka hän ei esitäkään väitteensä tueksi muuta kuin
sen, että venäläiset puolestaan rakensivat rajalleen Ruotsinsalmen-Kyminlinnan
kaksoislinnoituksen. Tosiasia tietenkin on, että Viapori, yhtä hyvin kuin Venäjän
puolella Ruotsinsalmi, saattoivat palvella ja myös palvelivat sekä puolustuksen
että hyökkäyksen tarpeita. Kustaa III:n sota kertoo asiasta yhtä ja toista.
Venäjän kannalta
Viapori, joka aina vapautui jäistä jopa muutaman viikon ennen Kronstadtia ja pystyi
huoltamaan ja säilyttämään saaristolaivaston, joskaan ei suurta
avomerilaivastoa, oli naapurin käsissä oleva kiusallinen valtti. Oli selvää,
että se haluttiin kaikin mokomin itselle.
Juntusen mukaan
Viaporin siirtyminen venäläisille vapautti Pietarin siihen kohdistuvasta uhasta
ja muutti sen Pietarin turvaksi. Samaahan voi sanoa koko Suomesta, joka
onnistuttiin rauhoittamaan ja muuttamaan viisaalla politiikalla lojaaliksi
keisarikunnan alueeksi.
Viaporin tulikoe
oli Krimin sota, jonka aikana sitä pommitettiin perusteellisesti ja poltettiin
tässä touhussa peräti satoja tonneja ruutia.
Valloittaminen
oli kuitenkin jätettävä sikseen, mistä lienee paljolta kiittäminen ympäröivien
saarten linnoittamista ja miinaesteitä, joita nyt ensi kertaa käytettiin.
Vihollisen epäonnistuminen
johtui kuitenkin enemmän sen omasta kyvyttömyydestä, kuin puolustajan
etevyydestä. Myös Mattila ja Vitikka ja heidän jälkeensä monet muut ovat
kuvanneet aika tarkoin tätä dramaattista vaihetta linnoituksen historiassa.
Saksan
yhdistyttyä saksalais-venäläinen ”ikuinen ystävyys” alkoi vuosisadan loppua
kohti haalistua ja muuttui kyräilyksi 1890-luvulla ranskalais-venäläisen liiton
saattaessa uuden keisarikunnan vasaran ja alasimen väliin.
Sivumennen
sanoen, Mattilan ja Vitikan kirjassa esitetään, että tunnettu ”Koiviston sopimus”,
jossa tätä ystävyyttä yritettiin turhaan uudelleen viritellä, solmittiinkin
itse asiassa Virolahdella, aivan Santion nykyisen merivartioaseman vieressä.
Suomen kannalta asetelma
säilyi 1800-luvun lopullakin pääosin ennallaan sikäli, että maamme oli
vihollisen mahdollisella hyökkäysuralla pääkaupungin edustalla kuten aina
ennenkin. Sodankäynnin edellytykset kuitenkin muuttuivat yhteiskunnan ja
tekniikan modernisoitumisen myötä ja niinpä Venäjäkin alkoi tähdätä valtakunnan
yhtenäistämiseen, mikä ei luvannut hyvää Suomelle.
Kirjoittaja
selostaa laajasti niitä mietintöjä, joita noina vuosikymmeninä tehtiin Venäjän
ja Suomen strategisesta asemasta ja Viaporin roolista siinä.
Näkemykset
vaihtelivat ja itse asiassa tuo mahtava linnoitus leimattiin jossakin vaiheessa
jo aikansa eläneeksi toisen luokan linnoitukseksi, joka oli maan puolelta
turvaton.
Kohtalo oli
kuitenkin säätänyt, että ensimmäisestä maailmansodasta tuli tavallaan yksi
Viaporin historian huippuhetkistä. Kuten tunnettua, Viaporin selustaa eli Helsinkiä
varustettiin ensimmäisen maailmansodan aikoina kymmenillä linnakkeilla, joissa oli
satoja tykkejä.
Pietari Suuren merilinnoitus oli
ilmeisen tehokas pelote saksalaisille, mutta myös venäläiset pitivät
päävoimansa Helsingissä, joka oli laivaston päätukikohta toisin kuin oli
aikoinaan suunniteltu.
Toimettomat
matruusit kunnostautuivat sitten olojen, kuten sanotaan ”demokratisoituessa”
tappamalla satakunta upseeriaan ja alkamalla varastaa laivaston omaisuutta.
Tilannetta kuvasi aikoinaan J. Alfred Tanner ilmeisen osuvasti kupletissaan ”Tavaritsin
svaboodaseikkailu”, joten ei siitä en enempää.
Viaporin tykit
jäivät tositoimissa kokeilematta. Koska tällainen vaara oli olemassa, sopivat
venäläiset saksalaisten kanssa, että tykkien lukot irrotettaisiin ja vietäisiin
pois linnoituksesta.
Näin
tapahtuikin. Tehtävä hoidettiin insinööri Allan Staffansin johdolla ja se
tapahtui yhteisymmärryksessä venäläisten kanssa. Taru siitä, että kyseessä
olisi ollut ovela petos, kuuluu ns. vapaussotalegendoihin, kuten Juntunen
osoittaa.
Muuten, Viaporin
kapina, joka on varsin kiinnostava aihepiiri, jää kirjassa kovin vähäiselle selostamiselle,
mutta ensin se kai olisikin kunnolla tutkittava. Myös kirjallisuudessa usein
esille nouseva uhka siitä, että Viaporista olisi vuonna 1905 tulitettu
Helsinkiä, jää tässä kirjassa vaille huomiota.
Tällaisia
uhkauksia toki esitettiin ja muun muassa Antti Kujala on näitä asioita
tutkinut. Myös Viaporin venäläinen asutus olisi ansainnut enemmän huomiota.
Nythän esimerkiksi Aleksei Shkvarov on tutkinut venäläisen sotaväen ja suomalaisten
naisten välisiä avioliittoja, kuten tälläkin palstalla on selostettu.
Muuten Juntusen
kirja epäilemättä tarjoaa asianharrastajille etenkin menneiden aikojen
sotilasstrategisen ajattelun näkökulmasta yhtä ja toista uutta ja
kiinnostavaakin. Itse oudoksun nimikettä Sveaborg,
eihän tuon ajan Helsinkiäkään ole tapana nimittää Gelsingforsiksi.
Joissakin terminologisissa
asioissa uskaltaisin ounastella epätarkkuutta. Koska miinaa ja torpedoa tankotorpedojen
aikaan pidettiin synonyymeinä, jäi torpedoveneen nimeksi venäjässä minonosets. Eskadernyj minonosets eli esminets
puolestaan tarkoitti hävittäjää. Luulen, että osa miinalaivoista sivuilla 152
ja 153 on torpedoveneitä tai hävittäjiä.
Kaiken kaikkiaan
sekä Mattilan ja Vitikan vanha kirja että Juntusen uusi kirja ovat tarpeellisia
lisiä siihen tutkimuskirjallisuuteen, joka käsittelee maamme meripuolustusta
keisarivallan aikana.
Jatkukoon
tutkimus, on sitä vielä paljon tekemättä!
Allan Staffansin & muiden valkourhojen "oveluuden" osoitti vapaussotalegandaksi Harry Halén jo kauan ennen Juntusta.
VastaaPoistaNo, taitaa se Juntunen viitatakin vanhoihin. Silti legenda elää.
VastaaPoistaHyvin liikuttavia ovat kuvat Espoosta vuonna 1916 jossa kiinalaiset työläiset seista pokottavat yhteiskuvassa paikallisten pikkulasten kanssa.
VastaaPoista