Hulluuden luonnollisuus ja luonnon keljuus
Marko Hamilo, Luonnollisesti hullu. Avain 2011, 159 s.
Biologisista
ilmiöistä ei saa mitään tolkkua, ellei osaa tarkastella niitä evoluution
valossa, siteeraa tiedetoimittaja Marko Hamilo erästä alan tutkijaa.
Mutta mitkä
asiat kuuluvat biologian piiriin? On hämmentävää huomata, että tänäkin päivänä
maailmassa on suuri määrä korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka sulkevat
ihmiset tai ainakin suuren osan heidän maailmaansa pois tältä alueelta.
Joissakin
tapauksissa tämä varmaankin on perusteltua, tuskinpa ymmärryksemme suurestikaan
siitä kostuu, mikäli otamme biologisen ulottuvuuden ihmisen kaikkien
hengentoimintojen, vaikkapa nyt matematiikan taustaksi tai peräti selittäjäksi.
Sen sijaan voi
pitää aivan villinä ajatusta, ettei biologiaa saisi pitää tärkeänä ja jopa
keskeisenä tekijänä silloin kun halutaan ymmärtää vaikkapa ihmisten
seksuaalisuutta tai heidän erilaisia ominaisuuksiaan, niin fyysisiä kuin psyykkisiä.
Kuitenkin näemme
joka päivä toinen toistaan absurdimpia yrityksiä uhmata biologista tekijää ja
samalla siis tieteellistä ajattelua yleensä. Poliittinen korrektius ja,
kummallista kyllä, myös vihreä aate tarjoavat päivittäin eläviä esimerkkejä
ylpeästä (!) alkeellisimpienkin tieteellisten tosiasioiden kieltämisestä.
Epäilemättä
ihmisten sosiaaliset roolit ja moni muu asia yhteiskunnassa on tietyltä
osaltaan pitkälti konstruoinnin tulosta ja variointi eri yhteiskunnissa saattaa
olla suurtakin. Usko siihen, ettei mitään ihmisen biologista olemusta lainkaan
olisi ja että kenttä siis olisi vapaa millaisen tahansa todellisuuden
konstruoimiseen, poikkeaa kuitenkin radikaalisti arkihavainnostamme ja lyö korvalle
tieteellisen ajattelun perusvaatimuksia.
Lyhyesti sanoen,
”luonnollisen” ihmisen ympärille on Jean-Jacques Rousseausta lähtien kasvanut
sellainen ristiriitaisen hömpän ja satuilun kerros, ettei sen läpäiseminen edes
meidän valistuneena aikanamme oli mikään itsestäänselvyys, vaan vaatii
merkittävää älyllistä kapasiteettia ja myös moraalista rohkeutta.
Marko Hamilolta
ei puutu enempää rohkeutta kuin asiantuntemusta, kuten hänen lukijansa
aikoinaan Helsingin Sanomien ja nyttemmin Suomen Kuvalehden ja Tiede-lehden
palstoilta ovat saaneet huomata. Hänet tunnetaan myös aktiivisena
yhteiskunnallisena keskustelijana.
Poleeminen
tiedekirja Luonnollisesti hullu on
reaktiota aikalaiskulttuurin herättämään ärtymykseen. Kun tunnetut
kouluampumistapaukset järkyttivät suomalaista yhteiskuntaa, kiiruhtivat
kyökkipsykologit vaatimaan, että valtio vastaisuudessa estäisi tuollaiset
tapaukset ja julistivat keinoksi löytyvän potentiaalisille murhaajille
annettavan psykoterapian.
Kuten
kirjoittaja osoittaa, vaatimukset olivat monestakin syystä varsin
irrationaalisia. Niissä tavoiteltiin mahdottomia ja ne perustuivat naiiviin
keittiöpsykologiaan, joka ikävä kyllä rehottaa valtoimenaan politiikan ja
julkisen sanan piirissä.
Kirjoittaja
tarkastelee räikeimpiä vääriä käsityksiä, kuten ajatusta väkivaltarikollisuuden
selittämistä mielisairaudella ja vaatimusta sen parantamisesta terapialla
lääkityksen sijasta. Myös kriminaalipolitiikassa vallitseva suuntaus, jossa
yhteiskunta jättää hoitamatta koston, joka on sille kansalaisilta delegoitu,
saa analyysinsä: mikäli luottamus siihen menetetään, että tällainen biologisesti
mielekäs perusasia ei jää yhteiskunnalta hoitamatta, ihmisen psyyke palaa ”tehdasasetuksiin”
ja palaamme ”kunniakulttuurin” ja siihen kuuluvan verikoston aikaan, mikä on
pitkä askel taaksepäin.
Tämä on vain
yksi esimerkki siitä, mitä saattaa tapahtua, mikäli yhteiskunnan käytännöt
lähtevät utopistiselta pohjalta eikä ihmisen biologiaa oteta huomioon.
Ihminen on
kehittynyt tietyn lajin itsekkyyteen perustuvan biologisen mielekkyyden
pohjalta, mikä ei välttämättä satu yksiin radikaalin utopismin vaatimusten
kanssa.
Evoluutioon
perustuvat ominaisuudet eivät kuitenkaan tarkoita sitä, että olisi palattava
jonkinlaiseen luonnollista valintaa matkivaan yhteiskuntaan saati nostettava ihanteeksi
itsekkyys ja keskinäinen taistelu.
Evoluutiossa on
sijansa, paitsi geenien itsekkyydellä, myös yksilöiden altruismilla. Joka
tapauksessa ihmisen perusominaisuudet ovat kehittyneet vuosituhansien aikana ja
olisi naiivia yrittää toimia ikään kuin niitä ei olisikaan. Esimerkiksi miehet
ja naiset ovat luonnostaan erilaisia ja heillä on sukupuolelleen tyypillisiä
taipumuksia. Toki niitä voi muokata ja jalostaa, mutta niiden muuttamista
tuskin kannattaa vakavasti yrittää.
Arkipäivän
psykokulttuurissa vallitsee, kuten sanottu, villi kasvullisuus, jonka seassa
näemme mitä ihmeellisimpiä typeryyksiä. Kaiken taustalla ovat usein simppelit
käsitykset itse määritellyn luonnollisuuden
erinomaisuudesta ja tavoiteltavuudesta ja siitä, että sellainen varmasti
palvelee mahdollisimman täydellisesti yleistä onnellisuutta.
Ikävä totuus
kuitenkin on, ettei luonto ole pyrkinyt siihen, että ihminen olisi onnellinen
tai edes tasapainoinen. Luonto eli luonnollinen valinta on palvellut geenien,
lajin ja pienen yhteisön eloonjäämistä muuttuvissa oloissa. Siksi ihminen on
saanut monia ominaisuuksia, jotka tänä päivänä saattavat tuottaa ikäviäkin
tuloksia, kuten vaikkapa pyrkimys syödä enemmän kuin tarvitsee. Joskus
maailmassa se oli hyvin tarpeellinen.
Arkipäivä
psykokulttuuri sisältää usein myös taipumusta patologisoida asioita, jotka
saattavat olla vastenmielisiä, mutta eivät luonnottomia. Toinen äärimmäisyys
selittää, ettei psyykkisiä sairauksia ole lainkaan, ainoastaan yhteiskunnan
vääristymiä ja ennakkoluuloja.
Hamilo ei suostu
menemään mukaan näihin hullutuksiin, vaikka myöntääkin, että joissakin
tapauksissa ajatus siitä, että vika on yhteiskunnassa, on pätevä. Hän epäilee
myös naistenlehtien ja erilaisten konitohtorien aksiomaattisia käsityksiä,
joiden mukaan esimerkiksi seksuaaliaktin pitäisi olla aina molempia osapuolia
tyydyttävä.
Tämä olisi
varmaan hienoa ja ymmärrettävästi omankin etunsa tajuavat ihmiset siihen
pyrkivät. On kuitenkin aivan eri asia olettaa, että näin saavutettaisiin joku
luonnontila eli täydellisyys.
Luonto on
aikamoinen kusipää voisi sanoa se,
jolla olisi otsaa näin herjaavaan asenteeseen. Englanniksi samaa, mutta
miedommassa muodossa tarkoittaa bitch,
jota en halua periaatteessa käyttää. Ehkä voitaisiin sanoa, että luontoäiti on
kenkku/kelju? Tämä on ikävää, mutta emme me sille mitään voi.
Hamilon kirja on
erittäin kiintoisa ja hyvin kirjoitettu pamfletti, joka ei perustu pelkkiin mielipiteisiin,
vaan nojaa suureen määrään tieteellisiä, osittain geeneihin liittyviä
tutkimuksia. Kirjan voi lukea myös netistä (googlatkaa!).
Nykyfeministit ja vihervassarit ovat tietysti piittaamattomia ihmisyyden syvemmistä syövereistä, mutta pahinta on, että he uskovat kyllä homman hoituvan, kun kasvatusta ja oikein olemisen opetusta lisätään. Tottakai kasvatus on välttämätöntä, mutta yhtä välttämätöntä on muistaa, ettei ne syvät syöverit ole minnekään kadonneet, vaan siellä ne lymyävät kasvatuskuorrutuksen kätköissä. Toinen aikamme suuri virhe on rajaton kemikalisaatio ja ylimedikalisaatio. Allergiat, kouluampumiset, masennukset ja sen sellaiset voivat hyvinkin suuressa määrin pohjautua kemiallisiin häiriötekijöihin, joita tuputetaan valtavilla mainosbudjeteilla, niin elintarvike- kuin lääketehtaitten toimesta.
VastaaPoistaLooginen maisterismies ei voi koskaan kirjoittaa hulluudesta vakuuttavasti
VastaaPoistaRichard Dawkinsin "Selfish Gene (30 Year Anniversary Edition" -kirjan aineiston sulattelu vaatii kaksi-kolme vuotta, ja muutaman luku-/kuuntelukerran. Yhdistettynä "God Delusion" opuksen antiin lukija vakuuttuu miksi uskonnot pitäisi kieltää. Kuka järkevä ihminen niitä (uskontoja) tarvitsee...
VastaaPoistaPitääpä tutustua mitä Hamilo kirjoittaa samoista asioista!
Setarkos
Voisi toki lainsäädännöllä kieltää kaiken "uskonnon" harjoittamisen yhteiskunnasta. Mihin se sitten johtaisi? Uskovaisten, muslimien, hindujen, budhalaisten, taolaisten ym. leirittämiseen... Mihin vetäisit rajat uskonnossa? Horoskooppeihin, lukemattomiin luontaishoitoihin, homeopatiaan? Järkevän ihmisen ihanneyhteiskunta?
PoistaEi sillä, pidän todella Marko Hamilon kirjoituksista. Ne ovat raikas tuoksahdus nykyisessä valtamedian tunkkaisessa poliittisesti korrektissa ilmapiirissä. Ostan varmasti myös kyseessä olevan teoksen.
Edesmennyt kollegamme Olli Järvinen kertoi aikanaan eräällä luennolla, että evoluutio on tuottanut myös ominaisuuksia samasta syytä kuin huoneessa on nurkka. Eli ominaisuuksia, jotka ovat syntyneet tarkoituksetta (ilman varsinaista luonnonvalintaa) siksi, että ne nyt vain seuraavat tarkoituksellisista (luonnonvalinnan kehittämistä) ominaisuuksita ja luonnonlaeista. Siis kuten nurkka syntyy siksi, että rajallisen kokoiseen taloon tarvitaan seinät - sinänsä tuskin kukaan suunnittelee tarkoituksella nurkkia taloihin. Nähdäkseni nämä tarkoituksettomat ihmisen ominaisuudet on sosiaalitieteissä unohdettu vieläkin tyhjentävämmin kuin luonnonvalinnan tuottamat ominaisuudet.
VastaaPoistaNiin, tämän näkökohdan taisivat tehdä tunnetuksi herrat Gould ja Lewontin contra "adaptionistinen paradigma". En tosin tiedä, onko tämä jotain, mikä tänään jää ymmärtämättä kovinkaan monelta. Eikös tuo paperi kuulu niihin, jonka jokainen tuntee? Minusta vaikuttaa paremminkin siltä, että on nimenomaan muotia selittää sellaiset ilmiöt sivuvaikutuksina, joiden ei haluta uskoa olevan adaptiivisia. Esimerkkinä uskonnollinen käyttäytyminen. Sekä Durkheimia että Dawkinsia lukeneena voin kuitenkin sanoa, että ensiksimainittu on huomattavasti vakuuttavampi. Monet ovat evoluutiopsykologiankin kentällä (mm Haidt) sittemmin asettuneet Durkheimin puolelle ja Dawkinsin ja kumppaneiden kanta näyttäisi olevan väistymässä kovan todistusaineiston painosta, vaikka epäilen vahvasti, ettei mikään todistusaineisto onnistu kumoaa näkökantaa, johon ihmisillä on tarve uskoa.
PoistaYleisesti sosiaalitieteissä biologiaa tulkitaan tekniikalla "rusinat pullasta" omia ideologisia tarpeita silmällä pitäen, olivat sitten oikeistolaisia tai vasemmistolaisia. Taloustieteen ihmiskuva on aivan yhtä epärealistinen kuin sosiologiankin, jne. Olen tullut siihen tulokseen, että älyllinen rehellisyys on ihmiseltä liikaa vaadittu, ja mikä pahinta, ei se edes korreloi älykkyyden kanssa -- tämä vain mahdollistaa entistäkin suuremman vakuuttuneisuuden omien houreiden paikkansapitävyyden suhteen.
Ihmisyys luonnonoloissa on villi, mutta toisin kuin Rousseau ajatteli, ei ollenkaan jalo sellainen. Immanuel Kantin mukaan esteettinen taju ja sen intressitön käyttö antavat ihmiselle avaimet jonkinlaiseen vapauden illuusioon. Tätä sanotaan kulttuuriksi. Naturalistit vastustavat asiaa, koska lähtökohtaisesti tällainen ideamaailma on Deweyn viitaten ikävästi absolutismiin viittaava. Tässä he kuitenkin erehtyvät, sillä intressittömyys tarkoittaa myös että estetiikka ominaisuutena on liitettävissä moniin ilmiöihin. Ei ainoastaan hoch kultur käsitteeseen.
VastaaPoistaIhminen yhteiskunnan jäsenenä on sen massatunteen vanki. Tästä seuraa myös syklien joukkohulluus, jota sodaksi sanotaan.
ketovuori.blogspot.fi
Ihminen on ennen kaikkea lajityypillisesti sosiaalinen olento. Kollektiivisia tekijöitä -- yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä -- ei voi palauttaa yksilöön, mutta jokaisen yksilöpsyyken pohjalla on yhteisö.
VastaaPoistaJos lähtökohtainen ihmiskuva on individualistinen, redusoiminen sen enempää biologiaan kuin psykologiaan ei lisää ymmärrystä. Yksilön tutkiminen -- sanotaan vaikkapa aivokuvantaminen -- ei kerro miksi yksilölliseksi kuvittelemamme "tahto" siirtyy regressiivisellä menetelmällä -- hypnoosilla -- henkilöltä toiselle.
Tärkä pointti. Reduktionismia kyllä esiintyy joka suuntaan ja viime aikoina on tainnut tuo sosiaalinen puoli joskus mennä äärimmäisyyksiin.
VastaaPoistaPitäneepä lukea ko. kirja. Rikollisuuden "henkiset" taustatekijät ovat omienkin tietojeni mukaan pitkälti arvailun varassa. Se kyllä tiedetään, että on olemassa geenejä, jotka altistavat sosiopaattiselle (ei ole sama asia kuin psykopatia) tai sille sukua olevalle käytökselle, mutta ympäristötekijöillä on tässä merkitystä. Sekin tiedetään, että korkeat tuloerot korreloivat rikollisuuden yleisyyden kanssa. Vaikuttaisi olevan niin, että kun ihmiset kokevat elävänsä oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa, heidän alttiutensa rikollisuuteen vähenee huomattavasti, mikä ei olisi yllättävää. Niiden, jotka haluavat tinkiä alimpien sosiaaliluokkien sosiaalietuuksista kannattaisi siis omaakin etuaan silmälläpitäen miettiä, onko se järkevää. "Luusereiden" ajaminen ahtaalle voi tuntua jostain hyvältä ratkaisulta rakenteellisen työttömyyden ongelmaan, vaikka eihän se mitään oikeasti ratkaise ja näin voi lopulta syntyä vain lisäkustannuksia yhteiskunnalle.
VastaaPoista