Devotio moderna ja
Errol Flynnin sankaruus
Muuan ranskalainen kirjallinen
hahmo hämmästyi kerran suuresti kuullessaan, että oli koko ikänsä puhunut
proosaa.
Eipä tuota itsekään tule aina
ajatelleeksi ja sama koskee sitä tosiasiaa, ettemme me ole ensimmäisiä tässä
maailmassa, jotka elävät uutta aikaa.
Sitä on eletty aina ja eletään vastakin.
Totta tietysti on, että suuret
kulttuurin murrokset ja tietoisuus muutoksen nopeudesta keskittyvät harvempiin
hetkiin.
Minun elinaikanani muutos tuntui
valtavasti tihentyvän jossakin 1960- luvun jälkipuoliskolla, kun sattumalta juuri
itsekin olin muuttumassa hurjaa vauhtia.
Mutta muutosta se on hitaampikin
muutos. Jo Tuomas Kempiläinen, nykyajankin mitoissa todellinen ja liki
ylittämätön bestseller-kirjailija, alkoi puhua devotio modernasta, uudenaikaisesta hurskaudesta.
Uudenaikaisuus tarkoitti Kristuksen seuraamista, mikä ei
merkinnyt ristien rakentamista ja niille ripustautumista, kuten joissakin
katolisissa maissa nykyään saatetaan tehdä, vaan suuren esikuvan kärsimyksen
mietiskelyä. Ehkä ne olivat sukua Ignatius Loyolan hengellisille harjoituksille, en osaa sanoa.
No, tämä nyt vain tuli mieleeni
assosiaationa, kun yritin miettiä aikamme sankaruusajatuksen sisältöjä. Kuten
muistamme, Lermontovin Petšorin, Aikamme
sankarin päähenkilö oli henkisesti tyydyttämätön, elämään pettynyt hahmo.
Aikakausi jonka sairaus -maladie du
siécle- oli ikävystyminen eli oikeammin masennus, synnytti näitä ”tarpeettoman
ihmisen” hahmoja kirjallisuuteen.
Muuan tyyppi oli sotilas tai
vapaaehtoinen, joka uhmasi kuolemaa, kun ei elämälläkään ollut sen kummempaa
annettavaa. Puškinin ja Lermontovin kirjoissa kuoltiin kaksintaisteluissa
aivan vähäpätöisistä syistä ja niin he molemmat myös kuolivat todellisuudessakin.
Lordi Byron lähti Kreikan vapaussotaan ja sai paljon jäljittelijöitä.
Sitten kun aika oli vaihtunut vielä
uudemmaksi, monet menivät tilaisuuden tullen Espanjan sisällissotaan, kuka
millekin puolelle. Näiden urhojen joukossa oli myös valkokankaan supertähti
Erroll Flynn, joka kertoi tulleensa Espanjaan ottamaan vastaan sen kuulan, joka
oli hänelle tarkoitettu.
Sitä kuulaa ei löytynyt ja Flynn
jatkoi sankaruraansa siviilissä.
Muistan lehtien kirjoittaneen, että hän sitten myöhemmin ilmoitti myös osallistuneensa
Kuuban vallankumoukseen, mutta siitä eivät Castron joukot tietäneet mitään.
Mutta, Runebergiä soveltaakseni:
Kasvaako maine tantereella vaan,
jot uljaan urhon veri kostuttaa?
Vai eikö aseetonkin toisinaan
voi miehuutt´osoittaa?
Maaherra Wibelius kunnostautui
siviilirohkeudellaan, mutta Flynn osoitti miehuuttaan toisilla kentillä, etten
sanoisi vuorilla ja olihan hän aika mato miehekseen.
Peter Englund, jonka maanmainiot
kirjat vanhan isänmaamme Ruotsin suurvaltasodista kuuluvat jokaisen maamme
historiasta kiinnostuneen lukemistoon, on myös merkittävä historiallisten
esseiden kirjoittaja.
Kokoelmassa Hiljaisuuden historia (WSOY 2004) hänellä on myös essee ”Errol Flynnistä
ja modernin himon historiasta”.
Kuten esseet yleensä, tämäkin
vaikuttaa kovin karrikoidulta, enkä uskaltaisi käyttää sitä, jos kirjoittaisin
Flynnin elämäkertaa. Mutta kyseessähän on lajityyppi, genre ja juuri nuo asian karikatyyriset piirteet on siinä
tarkoituskin tuoda esille.
Flynn oli nimittäin häntäheikki
vailla vertaa. Menneinä suvaitsemattomina aikoina saatettiin puhua jopa
huoripukista.
Englund ymmärtää, että hänen
maalaamansa kuva tuosta kohteesta saattaa ainakin jossakin määrin perustua tai
antaa aihetta epäilyksiin kateudesta ja ns. pihlajanmarjailmiöstä. Mitäs
sitten, jos Flynniä piiritti joka päivä naisten ja tytöjen lauma, josta hän
saattoi aina vinkata parhaimmalta näyttävät sessioonsa?
Itsepä nuo bändärit vai mitä faneja
ne siihen aikaan olivatkaan, tulivat tyrkylle ja olivat epäilemättä tyytyväisiä
päästessään unelmiensa päämäärään. Flynn näköjään jaksoi vetää tuota rallia
päivästä toiseen, ei ehkä kyllästymättä, mutta kovalla rutiinilla. Samaan
aikaan hän ryyppäsi kuin viimeistä päivää.
Tämän ns. konjakkikulli-ilmiön tunnemme myös suomalaisesta kirjallisuudesta. Kopulointi ja pokulointi sopivat joillakin ihmisillä mainiosti yhteen ja jopa
täyttävät elämän siinä määrin, etteivät muut tarpeet edes mahdu mukaan syömistä
nyt lukuun ottamatta.
Mutta jossakin vaiheessa fysiikan
täytyy pettää. Flynn kuoli viisikymppisenä, vaikka oli tuntenut -ehkä
nousuhumalassa- olevansa mainiossa vedossa vielä vähän aiemmin. Kaverit panivat
arkkuun mukaan kuusi pulloa viskiä, mutta kuten ymmärrämme, Jumala oli
päättänyt, ettei niitä enää kuluteta ja niille siis jäi vain kaunis symbolinen
merkitys.
Flynn oli vain yksilö mutta oliko
hän aikakauden kannalta merkittävä, symbolinen hahmo? Englundin mielestä hän
oli koko kapitalistisen
kulutusyhteiskunnan pohjapultti, modernin himon symboli.
Moderni ihminen ei pysty tekemään
eroa halun ja tarpeen välillä, vaan juoksee yhä eteenpäin halunsa perässä, vaikka
se ei koskaan anna hänelle todellista tyydytystä.
Flynn oli mies, joka kerran,
tarkemmin sanoen vuonna 1938 oli yhtäkkiä saanut kaiken, mitä oli itselleen
toivonut. ”Pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua ei ole se, että hän saa sen mitä
tarvitsee, vaan sen mitä himoitsee”, arvelee Englund. ”Se, mikä antoi elämälle
suunnan, on silloin poissa.”
Ehkäpä Englund sitten tietää, ettei
Flynn saanut elämästään syvempää tyydytystä. Joka tapauksessa hänen elämänsä ei
ollut pelkkää pokulointia ja kopulointia, vaan hän myös kirjoitti kirjoja ja
purjehti.
Epäilemättä Flynn joka tapauksessa
on hyvin moderni hahmo, kuten ovat myös ne tytöt, jotka muodostivat häntä
jahtaavien bändärien lauman. Voi hyvinkin olla, että häntä kannattaa verrata
Byroniin tai Lermontoviin, onhan näiden kaikkien kohtalossa ja kai
elämänasenteessakin samanlaisia piirteitä. Saavutetaan jotakin, jota on pidetty
unelmien täyttymyksenä, mutta se ei sitten tunnukaan miltään.
Entä onko Flynn nimenomaan
kapitalistisen kulutusyhteiskunnan sankari? Niin kai se on, jos asian haluaa
niin nähdä. Seksi kauppatavarana on hyvin kapitalistista, vaikka Flynnin bändärit
eivät varmaan maksua pyytäneet ja tuskin hän itsekään. Kuten tiedämme, ainakaan
husaarit eivät pyydä maksua. Lermontov oli husaari par excellence.
Joka tapauksessa Flynn, romanttinen
sankari esitti valkokankaalla suuria intohimoja, jotka kohdistuivat yhteen
ainoaan naiseen, kuten romantiikan perusidea vaatii. Silloin toteutuu mieletön
rakkaussuhde, folie à deux, jota romanttinen
sentimentalismin kultti palvoo. Tämä romahduttaa maailmasta kaiken
suhteellisuuden. Bändärit lienevät kuvitelleensa olevansa mukana jossakin
sellaisessa, ainakin kuvitelmissaan ja aktia vauhdittaakseen.
Tosiasiassa Flynn oli postmodernin polyamorian miehiä. Sehän
todellisuudessa myös jo silloin levisi Hollywoodissa kuin tauti, vaikka
unelmatehtaan tuotteet hehkuttivatkin sen sijasta tuota sadan vuoden takaista kahden hulluutta.
Mutta eipä näissä asioissa mitään
todella uutta kai koskaan luoda. Kysymys on vain vaihtelevista muodeista jotka
aikansa lifestyle- tredisetterit ja boxerit ja mitä heitä lienee, lanseeraavat suurelle, kuluttavalle
yleisölle. Jotakin nostetaan esille, toista painetaan unohduksiin.
Flynnin sielunveljiä on varmasti
ollut kautta aikojen ja pilkahduksia siitä saamme yhä lukea niin Samuel Pepysin,
Astolphe de Saden ja monien muiden tuotannosta. Toisaalta on ollut olemassa
Catulluksen kaltaisia rakastujia ja folie
à deux’n orjia.
Merkittävä historiallinen siirtymä
saattaa olla siinä, että uskonnon hiipuessa lihasta
tehty kirkko (P.Saarikoski) houkuttelee puoleensa yhä suuremman osan myös
perinteisten seurakuntien potentiaalista.
Ehkäpä se, mikä aiemmin tunnettiin Kristuksen
kirkkona, näyttääkin yhä suuremmassa määrin keskittyvän lihaan ja sen
palvelemisen erilaisiin muotoihin ja hienouksiin juuri siksi, että käsitys
elämän tarkoituksen ja keskipisteen sijainnista on muuttunut, tiedämme minne.
Flynn ei kait kuitenkaan itse kuvannut aktejaan. Tässä suhteessa ajat ovat kehittyneet.
VastaaPoistaEhkä jopa E. Flynnin poika, Sean Flynn, oli myöhempien aikojen sankariainesta. Tuo freelance-valokuvaaja katosi 1970 Kambozhan viidakoihin, yhdessä Dana Stonen kanssa, ja koko tuota joukkoa vaikuttaa ajaneen enemmän kuolemanvietti kuin eros...
VastaaPoistaArvokkuuden kokemus sisältää pohjimmiltaan myös merkityksellisyyden tason: elämä voi olla merkityksellistä, vaikka siihen ei liittyisi sen paremmin onnellisuutta kuin onnistumistakaan. Onnellisuus ja onnistuminen eivät todellakaan ole täysin hallinnassamme. Sitä voi kutsua elämän hauraudeksi. Tässä näyttäytyy myös elämän mysteeri: elämän voi kokea merkitykselliseksi, vaikkei ole onnellinen eikä onnistunut. Siinä mielessä tärkein elämänfilosofinen päämäärä ei ole hyvinvointi vaan merkityksellisyys (eli elämä, jolla on tarkoitus: a worthy life).”
VastaaPoistaTärkeä täydennys.
VastaaPoistaHS:n toimittaja Tommi Nieminen vietti yhden päivän Pekka Himasen kanssa, joskus ennen vuodenvaihdetta. Käytiin bussilla filosofin synnyinmaisemissa Pohjois-Haagassa. Todettiin, ettei hänellä ole toimeentulovaikeuksia, mutta työt olivat käyneet vähiin, vaikka oli kutsuttu Slush-tapahtumaan puhumaan arvokkaasta elämästä yhdessä Norjan prinssin kanssa.
VastaaPoistaMitä Pekalle tänään kuuluu? Ajatteluuni suuresti vaikuttaneiden toisinajattelija-tsekkejä pohditutti (Havel, Kundera) miten tavikset kokevat ihmisarvon toteutuneen niin sanottujen vastuuhenkilöiden kohdalla? Kansa näet koki Alexander Dubcekin joutuneen julkisuudessa nöyryytetyksi Moskovan miesten edessä.
Se, että Himanen tuotiin pieneksi hetkeksi julkisuuden valokeilaan jostakin sieltä manan mailta missä hän nykyisin vaeltaakin, Slush-saliin hetkeksi kuninkaallisen kanssa, johtui eräästä some-keskustelusta Uudessa Suomessa. Siellä esitettiin tuo tavisten huoli ihmisarvon toteutumisesta vastuuhenkilöiden kohdalla.
VastaaPoistaJan Vapaavuori vakuutteli eilen HS:n etusivun täyttäneessä ilmoituksessa, ettei elämän kovasti koettelemia jätetä.
No harvapa meistä onnistuu täydellisesti elämänsä tarkoituksen etsimisessä, joten Errol Flynnin yritys on monellekin miehelle aika kiinnostava tapa käydä erehdyksen polkuja. Jos itse olisin nyrskähtänyt hänen iässään niin raikulipoikanapa olisin minäkin lähtenyt. Kylläkin maineeltani vähäisempänä. Nyt ehtii vielä pikkuisen filosofoimaan kuinka ja miksi kaikki kiva oli sellaista kuin oli. Tosiasiaksi on toistaiseksi kuitenkin jäänyt, että kaikkea sitä kiikkustuolissa katuu, muttei hurjaa nuoruuttaan.
VastaaPoista