Musertakaa
se inhotus!
Voltairesta
jokainen lienee koulussa oppinut ainakin hänen mottonsa, joka on tässä nyt
otsikkona. Ecrasez l’infâme! Teisti
Voltaire ei viitannut uskontoon sinänsä, vaan klerikalismiin, joka pöyhkeästi
syötti ihmisille kaiken maailman pajunköyttä ja vielä lisäksi vaati ihmisiä tietoistakin
valhetta pokkuroimaan.
Obskurantismi on
tietenkin järjen leppymätön vihollinen. Tässä suhteessa se on vailla
kompromisseja: kuten valo on pimeyden vihollinen on valistus valistumattomuuden
vastakohta.
Itse asiassa
sana obscurus tarkoittaa hämäryyttä
ja moni saattaa hairahtua pitämään pimeytenä kaikkea sellaista, jota hänen järkensä
ei riittävästi kykene valaisemaan. Silloin saattaa käydä niin, että merkittävä
osa tämän maailman tarjoamasta henkisestä annista menetetään.
Yhtä kaikki,
sanana obskurantismi siis tarkoittaa järjen vastaisuutta, sen vaatimusten
jättämistä huomiotta. Silloin tie on auki synkälle järjettömyydelle, jota luoja
paratkoon, Voltairen aikana riitti paljon vielä valtioiden virallisissa
instituutioissakin. Venäjän kielen sana мракобесие viittaa mielestäni
mainiosti siihen synkkyyteen, jonka järjen valon sammuttaminen aiheuttaa. Мрачно
и страшно.
Ranskalle
valistus on perinteisesti pyhä asia. Valistusfilosofia syntyi suurelta osin nimenomaan
Ranskassa ja juuri siellä se kyllä valitettavasti myös kehittyi hyökkääväksi
oikeaoppisuudeksi, joka jossakin vaiheessa ylitti legitiimit rajansa ja matkaan
saattoi kohtuuttomuuksia.
Marseilles’ssa tarttui
kioskista mukaan populaari filosofialehti (Philosophie-magazine),
jonka numero keskittyi Valistukseen (Les
Lumières).
Mitä valistus
oli? Päätoimittaja muistuttaa siitä, että kyseessä olivat ihmiset, jotka kaikki
pitivät itseään oppineen tasavallan
kansalaisina eivätkä tässä ominaisuudessaan tunnustaneet muuta ylivaltaa kuin
totuuden ja järjen imperiumin.
Ei ole
kohtuullista sanoa, että he pitivät järkeä despoottina, sillä aikakauteen
kuului myös epäilys ja ironia, jotka olivat välttämättömiä suvaitsemattomuutta
ja harhaluuloja vastaan, koska ne pakottivat huomioimaan näkökantojen
moninaisuuden. Järjellä on rajansa.
Päätoimittajan,
Sven Ortolin mukaan voimme Barack Obaman tavoin tänäkin päivänä sanoa, että
ilmastonmuutoksen kieltäminen ei merkitse vain tulevien sukupolvien pettämistä,
vaan myös valistuksen hengen pettämistä.
Valistus (Les
Lumières) kannattaa ehkä ymmärtää Diderot’n tavoin niiden miesten ja naisten
joukoksi, joita yhdistää tietty selväjärkinen kohtuullisuus järjen käytössä,
arvelee Ortoli. Ranskaksi tässä käytetään sanaa sobriété eli raittius. Humala -ivresse-
ei kuulu valistuksen piiriin, vaikka sen anti filosofialle toki saattaa olla
merkittävä, kuten ainakin Nietzsche oletti. Kännifilosofian
hedelmät lienee joka tapauksessa paras pitää pois ainakin julkisen politiikan
piiristä.
Filosofialehti
huomaa ihmisten nykyään joutuneen uudenlaiseen tilanteeseen. Järjen hallitseva
asema ei tässä maailmassa enää ole itsestäänselvyys ja sama koskee sitä
edistyksen ajatusta, jonka valistus synnytti.
Lehden
haastattelema filosofi Élisabeth Badinter vaatii meitä jälleen heittäytymään
valistuksen intohimoisiin debatteihin ja älyllisiin seikkailuihin löytääksemme
jälleen rohkeuden, vapauden ja ilon.
Valistushan on
ollut hyökkäysten kohteena jo kauan. Saksassa Frankfurtin koulukunta luuli
löytäneensä siitä totalitarismin siemenen ja Ranskassa Derridan ja Foucaultin
kaltaiset henkilöt asettivat järjen kyvyt kyseenalaisiksi. Järkeä voidaan
syyttää myös atomipommeista ja kolonialismin mahdollistamisesta.
Mutta millä me
järjen korvaamme? Rousseaulainen luonnollisuuden palvonta ei vakuuta eivätkä
Freudin ja Nietzschen toteamat irrationaaliset voimat ymmärrettävästi myöskään
sovi sitä korvaamaan.
Muuten,
valistusaikana tehtiin koe, jossa erästä lasta pyrittiin kasvattamaan
mahdollisimman ”tieteellisesti” Condillacin psykologian hengessä ja aikaan
saatiin ahdasmielisyyden perikuva (bigot),
joka halusi vain tulla papiksi. Aikuisena hän palautti Parmaan inkvisition.
1960-luvun järkeisuskolla taisi olla moniin aikansa lapsiin samanlainen
vaikutus. Järkeä ei päähän voi kaataa, se on valloitettava, voisi tästä kai
oppia.
Entä mikä on
tilanne meidän aikanamme. Filosofitar pamauttaa turhia kaunistelematta: nyt on käynnissä maanalainen, mutta täysin
todellinen sota valistusta vastaan. Sen sijaan, että pyrittäisiin sopeuttamaan
noita vanhoja ideoita tälle vuosituhannelle, ollaan tuhoamassa niiden
perusteita vapauden nimissä.
Tällä sanoja
tarkoittaa sitä liian pitkälle menevää kulttuurirelativismia, joka on
aiheuttanut sen, ettei enää uskalleta arvostella toista arvojärjestelmää,
etenkään toisia uskontoja.
Badinter on myös
osallistunut kiivaasti ranskalaiseen burka- ja huivikeskusteluun. Hänen mielestään
tässä asiassa yksilön oikeuksien kohtuuton korostaminen on mahdollistanut oman
vastakohtansa eli yhteisön harjoittaman jäsentensä orjuuttamisen. Yksilöt
hylätään yhteisönsä syliin, joka asettaa omat norminsa valtion universaalien
oikeuksien tilalle. Tässä kuljetaan tietä, jonka varrella häviää jo itse ajatus
yhteisestä ihmisyydestä.
Toisessa
artikkelissa käsitellään valistuksen aikoinaan uutta ja mullistavaa
historianfilosofiaa ja sen luomia toiveita ja tavotteita. Koko ihmissuvun oli
määrä tulla paremmaksi, täydellistyä hyveissä niin yksilöiden kuin yhteisöjen
tasolla, niin älylliseltä, moraaliselta kuin fyysiseltä kannalta.
Luulen, etteivät
nämä tavoitteet ja iloiset odotukset olleet sinänsä vääriä ja perusteettomia.
Yhtä ja toista on saatu aikaan ja ainakin edes yritetty.
Kuitenkin
saattaa joskus, meidän päivinämme, iskeä kaamea epäilys siitä, että nämä
päämäärät olisi jo ainakin osaksi hylätty. Sen sijaan, että koulujen pitäisi
kasvattaa hyviä ihmisiä, joiden moraalisia ominaisuuksia ja muita hyveitä
kulttuuri sitten pyrkii viljelemään ja edistämään, näemme yhä enemmän rosvomaista
filosofiaa, joka korostaa kasvavan ihmisen opettamista pärjäämään kovenevassa
kilpailussa, lyömään kilpailijansa.
Mitä kulttuuriin
tulee, riittää varmaan, kun viittaa siihen suuntaan kintaalla. Lehtien
kulttuurisivut puhuvat puolestaan.
Sääli, ettei
meillä ole Philosophie-magazinen
kaltaisia populaarilehtiä. Viime sodan aseista ja erilaisista joukkomurhista
kyllä sen sijaan saamme omissa kiiltopapaeripainatteissamme lukea niin paljon
yksityiskohtia kuin haluamme ja se näyttää tarkoittavan: loputtomasti.
Olisiko aika soittaa Kallion kirkon kelloja? Joka paikan Pöyryn kerrotaan kartottaneen Venäjän metsävaroja.
VastaaPoistaEdellisellä kerralla kellojen soittelusta palkittiin viestintätoimisto Miltton. Silloin vuosituhantinen vihollinen pommitti Aleppossa.
Ja nyt pommitetaan Mosulissa. Miksi kellot eivät soi?
PoistaNimim. "kartoittaja".
En ymmärrä nyt ymmärrä, miten Heikki Rönkkön viesti liittyy aiheeseen. Mutta ehken vaan ole tarpeeksi valistunut.
VastaaPoistaTämä blogi on niitä harvoja joita luetaan ns. kalustetuissa huoneissa,
PoistaLaiskana ja vain syrjäsilmällä maailman menoa seuraavana puuhastelijafilosofina, väittäisin kuitenkin, että länsimainen älymystö on hylkäämässä älyn. Yksi syy on Vihavaisen viittaama relativismi ja toiseksi arvaisin henkisen laiskuuden tai peräti kyvyttömyyden. Jäkimmäisen taas johtuu nykyisen koulutuksen ja työelämän vaatimuksista. Ne ovat nimittäin harvassa sen tason älyköt, jotka tekevät väitöskirjoja, jatkavat ansioituneella urallaan ja sen lisäksi jaksavat harrastaa kulttuurilla höystettyä luovaa ajattelua. Nerokas blogistimmekinhan on nyt jo eläkkeellä.
VastaaPoistaNietzschen mukaanhan Voltaire oli "posetiivarin apina", englantilaisen hengen asialla todellisen ranskalaisuuden kadotettuaan. Valistus tietysti kokonaisuudessaan samasta sylttytehtaasta. Avoimin silmin maailmaa katsova anglofiilikin nauttii näin kovatasoisesta anglofobiasta. -jussi n
VastaaPoistaNo, eihän Nietzscheltä muuta voinut odottaakaan. Tänään hän on taas kovasti suosiossa eikä se oikein hyvältä näytä.
VastaaPoistaHämäräähän Minervan pöllö kaipaa, mutta vaarana on tuo pimeys.
No, tästä voi kyllä aiheellisesti kysyä miten liityy aiheeseen, mutta kun on niin hyvä etten voi olla toistamatta omasta blogistani, koska kertaus on opintojen äiti, tai ainakin ennen niin jankutettiin:
VastaaPoistasyyskuuta 18, 2014
Kuopion piispa Jari Jolkkonen otti Miilu-lehden mukaan Sonkajärvellä viime sunnuntaina pitämänsä veteraanijuhlan puheen johdannoksi presidentti Mauno Koiviston vuonna 1944 sotamiehenä kirjoittamat sanat: “Tilanne tuntuu nyt raskaammalta kuin koskaan Suomen historiassa. Toivokaa parasta ja rukoilkaa puolestamme.”
-"Mikä on tilanne nyt Suomessa, Euroopassa ja maailmassa? jatkoi Jolkkonen. Onko sotamies Mauno Koiviston huokaus 70 vuotta sitten saanut uutta ajankohtaisuutta?"
Koska puhemies Heinäluoma oli puhunut samanhenkisesti Lieksassa vastaavassa kansalaisjuhlassa niin eikö olisi parasta, herra Stubb, että kävelisitte porukalla salista ulos puhemiehen sammuttaessa viimeisenä valot?
Samana päivänä kun Jatkosodan 70-vuotisjuhlaa vietettiin Lieksassa, puolustusvoimain komentaja - siis virkamies - allekirjoitti Suomen puolesta paljon puhetta aiheuttaneen yhteistyösopimuksen NATON:n kanssa.
Minä vaistosin tämän torjuntavoittovatkaamisen alettua vuosia sitten että tämä ei hyvään pääty. Onko niin että mitä enemmän Venäjä antaa Suomelle siimaa ja mitä korrektimmmin se meihin suhtautuu sitä todennäköisemmin maan eliitti ja älymystö alkaa Venäjän silmille sylkemään?
VastaaPoista