Taiteen olemus ja aikakaudet
Kuten kaikki
ovat huomanneet, koristaa Ateneumin
paraatiseinän keskiosaa kolme korkokuvaa, joiden nimetkin on mainittu: Rafael,
Pheidias ja Bramante –maalaustaiteen, kuvanveiston ja arkkitehtuurin edustajat.
Suurella
kirjoitetun tekstin Concordia res parvae
crescunt käännöstä eivät kaipaa ne, jotka ovat tämän laitoksen
potentiaalisia asiakkaita, lienee ajateltu. Muutenkin latina on juhlallisempaa
kuin nykykielet, jotakin sakraalisen vivahdetta siitä voi harras sielu löytää.
Temppelihän
Ateneum olikin. Uskonnon hiipuessa immanentit filosofiat pyrkivät sitä
korvaamaan humanismin palvonnalla ja antiikki oli taiteen alalla kaiken
perusta.
Ateneumin viesti
toki oli myös se, että mekin olemme sivistyskansa. Julkisivua koristavien
korkokuvien joukossa oli ja on myös kolme suomalaista, kaikki taidemaalareita:
Werner Holmberg, R.W. Ekman ja Aleksandr Lauréus. Lisäksi oli maahamme
juurtuneen C.L.Engelin kuva ja nimi.
Ateneumin
rakennus valmistui vuonna 1887. Tuolloin klassinen taide nautti yhä arvostusta
elämää suurempana ja liki uskonnollisia ulottuvuuksia tavoittavana asiana,
mutta toki se myös oli haastettu jo hyvän aikaa sitten. Itse asiassa elettiin ”ismien”
sekamelskan murrosaikaa.
Hippolyte Tainen
pääteos Taiteen filosofia (Philosophie de l’art) (1865-1882) ilmestyi
suomeksi L. Onervan kääntämänä vuonna 1915 eli ei ihan reaaliajassa, kuten
meillä nyt sanottaisiin. Se on monessa suhteessa mielenkiintoinen myös tänään.
Taine tunnetaan
positivistina, joka selitti taiteen ympäristönsä ilmaukseksi. Rotu, miljöö ja
hetki (race, milieu, moment)
riittivät selittämään taideteoksen. Tämä seikka ei muuten lainkaan vähentänyt
itse taiteen tavatonta arvoa. Tieteen ohella se oli jotakin, jonka luominen
kohotti ihmiskunnan korkeuksiin, eläinkunnan yläpuolelle.
Ajatus taiteesta
jonkin politiikan välineenä olisi ymmärtääkseni myös Tainen mielestä ollut
herjausta. Taide oli sen sijaan aikakauden oleellisen
luonnepiirteen (Onervan käännös) esittäminen. Taine vältteli filosofien
sanaa olemus, mutta itse asiassa tarkoitti
jokseenkin samaa. Taiteessa oli aikakauden henki, se vei äärimmilleen sen mahdollisuudet
ymmärtää itseään, rohkenen tulkita.
Tieteet ja
niiden mahdollistama uusi maailmanselitys olivat tuhon aikaan valtava uusi
voima ja niiden nimittäminen vain muodikkaiksi olisi herjausta. Taiteella oli
sama pyhyys kuin muullakin olemassaololla, sikäli kuin inhimillinen ymmärrys
pystyi sitä tekemään itselleen ymmärrettäväksi.
Sivumennen
sanoen, Taine näyttää myös ajattelevan, että suurimmankin taiteilijan luomukset
ovat myös kaikille ymmärrettäviä. Ne ovat aikakauden kuva, niissä on sen henki.
Embryologiasta
innoituksensa saanut filosofi maalailee taiteen perusteella eri maista ja
aikakausista viehättäviä kuvia, jotka samalla ovat meidän aikakautemme silmin
nähtyinä joskus outoja ja jopa hullunkurisia. Tämä ei välttämättä ole Tainen
vika.
Stereotypia näyttää olevan muuan
taiteellisen näkemyksen ja taiteen tutkimuksen suuria päämääriä ja myös taiteen
selittämisen innoittaja. Tämä ei varmastikaan innostaisi meidän aikamme
positivistikollegoita. Esimerkiksi rodun suurta merkitystä taiteelle lienee
vaikea osoittaa, mutta sama kai koskee sen merkityksettömyyttä.
Joka tapauksessa
aikakaudet ja niiden vaihtuminen ovat kirjoittajan suuren kiinnostuksen
kohteena. Esimerkiksi renessanssin Italiassa kultakausi kesti vain noin
viisikymmentä vuotta, sitä ennen taide oli epäkypsää ja sen jälkeen ylikypsää.
Omana aikanaan
Taine näkee suuren murroksen tapahtuneen
1830-luvulla ja arvioi silloin syntyneen uuden epookin, joka teosta kirjoitettaessa
oli jo vaihtumassa. Historiassa toimivat sekä pitkät jaksot ja enemmän tai
vähemmän kiinteät tekijät; niin aikakaudet kuin lyhyemmät syklit, joihin kaikkein
nopeimpina kuuluivat muoti-ilmiöt, jotka ennen pitkää aina todetaan
mitättömiksi ja mahdottomiksi herättää henkiin.
Muistelen, että
nuoruudessani löysi vielä hyvin usein meikäläisessäkin keskustelussa
viittauksia Taineen. Nyt ei sellaista ole tainnut enää sattua vuosikymmeniin.
Tämäkin lienee
muuan aikakauden vaihtumisen merkki. Kuten Ateneumin tietty mahtipontisuus ja
osoitteleva omahyväisyys tuntuu nykyään olevan viesti jostakin kaukaisesta maailmasta,
on myös Tainen paatoksellinen aikakausien asettaminen arvojärjestykseen jotakin
sellaista, mikä ei kuulu tähän päivään.
Kysymys näyttää
liittyvän siihen arvorelativismin kehitysasteeseen, joka nyt on vallitsevana
normina niin eurooppalaisessa kuin amerikkalaisessa diskurssissa käyttääkseni tuota
merkittävää käsitettä.
Joka tapauksessa
tulee mieleen, että terävä analyysi nykytaiteesta ja sen kehitysvaiheista jonkun
Tainen tai Friedellin hengessä voisi olla sangen piristävä. Roger Scrutonilta
voi löytää jotakin sen kaltaista.
Tässä tulee
mieleen sekin asia, että Taine arveli kaikkein ylevimpiä asioita kuvaavien
teosten olevan kaikkein arvostettavimpia. Halveksittavien asioiden pariin
juuttuminen sen sijaan kertoi koko aikakaudesta ja sen karakteristiikasta eli
luonnepiirteistä jotakin ikävää.
Tavallaan
jonkinasteisena poikkeuksena saattoi ehkä sentään pitää gotiikkaa, joka tosin
nousi aikakautensa lohduttomuudesta, mutta sentään loi siitä tiettyä kauneutta.
Sitä ei toki voinut lainkaan asettaa renessanssin mahtavan purkauksen rinnalle,
mutta olipahan nyt edes jonkinmoista yritystä verrattuna edeltävään pimeyteen.
Selvää tietysti
oli, että keskiaika oli surkeaa ja primitiivistä verrattuna myöhempään
edistykseen. Mutta mitä mahtoikaan seurata edistyksen jälkeen?
Tainen
sopimattomuus nykyajan kannalta taitaa keskittyä tähän asiaan. Ylikypsyys on
taantumista. Aikakausi, joka on sivuuttanut kukoistuksensa, alkaa lakastua.
Toki uudella aikakaudella voivat olla omat ihanteensa, mutta nimenomaan
ihanteita tarvitaan ja sen myötä siis myös hierarkioita.
Millaisen
Ateneumin nykyinen aika voisikaan rakentaa? Itse asiassa se on jo rakentanut
Kiasman, jonka nimenä voisi yhtä hyvin olla Miasma. ajattelin kirjoittaa
jotakin sen viimeksi esittämästä ARS-näyttelystä, mutta huomasin, ettei minulla
ole siitä mitään sanottavaa.
Mikäli meille
olisi tullut tuo monien kaipaama Guggenheim, kenen korkokuvia sen julkisivuun
kenties olisi annettu veistää? Damien Hirst, Jeff Koons…
Jos sivuutetaan kaikki itse itsensä taiteellisiksi neroiksi
VastaaPoistaylentäneet perässähiihtelijöineen syrjäraiteelle, niin jopa
terävän analyyssin nykytaiteesta pystyy antamaan joka-
hinen vastaantuleva turjake - kävelipä hän Urbanistanissa
tai Rahvanistanissa.
Kun Kuopijossa satuin muinoin avoimien ovien aikaan
abstraktia maalausta "hirvenmetsästys" katselemaan
uteliaisuuttani, niin eikös siinä takavasemmalla rehvakka
isäntä eukolleen selostanut jotta vuan on näkkyy piässynä
ite hirvi karkuun tuossa pensselin huiskaatuksessa...
Harmillista että portinvartija Yog-Sothoth päästää muitakin
kuin itse tehtyjä neroja taidetta ymmärtämään.
Urtzs-urtzs
Olin HURJAN pettynyt, kun ei annettu Guggenheimille sijaa majatalossa. Nin pettynyt, että en ole vieläkään toipunut siitä.
VastaaPoistaTaiteille on minulla oma järjestysmuoto: 1. Musiikki (klassinen) 2. Kuvataide 3. Kirjallisuus. Niistä en tingi, en sitten millään. Ilman niitä olisi onttoa elää.
Ystäväni, nyt eläkkellä oelvan keskisuuren taidemuseuon johtaj kuului Euroopan vuoden museo -palkinotlautakuntaa. Hän kävi Bilbaosa ja hänen ehdotuksensa mukaan Bilbaon Guggenheimi-museolle annettin ensimmäinen palkinto kilpailussa. (EMF)
PoistaHelsingin Guggenheim-hanktte hän vastusti, koska 1) se oli taloduellisetsi kestämättöm,ällä pohjalla. 2) arviot yleisömääristä olvai epärealistisia. ja 3) Koko hankkeel ei olut selvää taiteeellisat sisältöä.
Jos uuten haluaa nähdä hyvää ja kiintoisaa suomalaista nkykytaidetta, hyvä kohde on Someron kivimeijeri (auki 13.8. saakka). Samalla sopii käydä Mäkilän taktorimuseossa.
MafH
"Jeff Koons…"
VastaaPoistaJuu, ja mieluiten Ilonan kera.
Houellebecqin romaanissa Maasto ja kartta päähenkilö on taiteilija, jonka kaksi teosta kuvataan hyvin tarkasti. Toinen on Palo Alton keskustelu, jossa Bill Gates ja Steve Jobs keskustelevat tietotekniikan tulevaisuudesta. Toisessa taulussa aihe on vielä synkämpi, Jeff Koons ja Damien Hirst sopivat taidemarkkinoiden jakamisesta. Itse epäilen, että kirjailija halusi vitsillä sotkea nuo otsikot toisin päin.
VastaaPoistaKiasmassa on yhdessä salissa teos joka koostuu lattialle levitetyistä laatikoista joista jokainen on eri värinen. Se kai kuuluu pysyvään näyttelyyn. Näin kun vanhempiensa Kiasmaan mukanaansa raahama pikkulapsi siirsi yhtä noista laatikoista. Lattiaan on maalattu jokaiselle laatikolle oma parkkiruutu. Vanhemmat olisivat siirtäneet laatikon takaisin paikalleen mutta vahtimestari kielsi ja siirsi sen takaisin valkoisin kangaskäsinein.
VastaaPoistaOli vaikeaa olla nauramatta ja pakko myöntää että tuo tapaus oli mieleen jäänein elämys sillä en kokenut valaistusta katsellessani "Sormia jotka ylittävät tien narua pitkin" tai mikä sen tuon teoksen nimi ikinä olikaan.
"Postmodernia tekotaidetta"? Ja valtion velkarahalla.
Poista