StolypinistäLeniniin
Venäjällä nousi
Pjotr Arkadjevitš Stolypinin arvostus tässä takavuosina aivan uusiin
ulottuvuuksiin. Muutaman vuoden pääministerinä toiminut kovaotteinen
hallintomies sai osakseen suitsutusta puheissa, monia kirjoja julkaistiin ja
patsaitakin pystytettiin.
Stolypinin
ansioihin oli tietenkin luettava suuri maareformi, jonka tarkoituksena oli
hajottaa kyläyhteisö (mir) ja luoda
itsenäinen ja vauras talonpoikaisto. Maattomille hän jakoi maata myös
Siperiasta.
Reformi oli
kuitenkin jo hänen edeltäjänsä, Sergei Juljevitš Witten johdolla valmisteltu ja
sitä paitsi se jäi pahasti kesken. Sen epäsuosiota kuvastanee, että
vallankumouksen jälkeen palattiin takaisin kyläyhteisöön, joka purettiin vasta
vuonna 1930, kollektivisoinnin aikana.
Stolypinin
politiikka kuitenkin joka tapauksessa oli lupaus siitä, että vallankumous
Venäjällä voitaisiin välttää. Kuuluisiksi tulivat hänen sanansa vasemmistolle.
”Te haluatte suuria mullistuksia, me haluamme suuren Venäjän!”
Vallankumous
tapahtui sitten kaikesta huolimatta ja Stolypinin jälkimaineesta huolehtivat
bolševikit, jotka korostivat hänen toimintaansa säälimättömänä pyövelinä ja
taantumuksen käsikassarana.
Merkittäviin
murhatun pääministerin kunnian palauttajiin kuului Solženitsyn, joka kuvasi,
miten ”musta myrsky” tuli Venäjälle sen jälkeen, kun esteenä ollut Stolypin oli
raivattu tieltä.
Näin
yksinkertainen ei historian juoni ollut, mutta ajatus ”suuresta Venäjästä”,
jonka nousu tietoisesti, ”pimeiden voimien” toimesta katkaistiin laukaisemalla
niin sanottu Helmikuun vallankumous, elää nyt voimakkaana Venäjällä.
Siksipä sitä ei
juhlita. Venäjän sairaushan oli kyseessä, mutta riita koskee yleensä vain sitä,
mistä tartunta saatiin. Solženitsyn korosti aikanaan sen läntistä alkuperää.
Tsaarin
syökseminen vallasta ja hänen murhaamisensa ovat saaneet joidenkin
kirjailijoiden mielikuvituksessa yliluonnollisen merkityksen, mille ei
kannattane panna kovin suurta painoa. Selvää on kuitenkin myös se, että ajatus
vallankumouksesta Venäjän kohtuuttomana onnettomuutena nauttii varsin suurta
arvostusta korkeimmissakin piireissä.
Asia ei koske
vain bolševikkivallankumousta, jota yleensä Venäjällä nykyään nimitetäänkin
vallankaappaukseksi. Myös demokraattisia ihanteita julistanut Helmikuun
vallankumous tulkitaan onnettomuudeksi. Venäjällä kansa ei ollut kypsää
demokratiaan ja niinpä se johti maan romahdukseen kesken suursotaa.
Tämä on
mielenkiintoinen idea, joka ei suinkaan ole vailla mieltä, kuten myös monien
viimeaikaisten ”demokraattisten” vallankumousten historiasta voimme päätellä.
Tietenkin siitä voidaan tehdä myös muita aikakausia koskevia demokratian ja
liberalismin vastaisia johtopäätöksiä, mutta sellaiset eivät nauti tieteen arvovaltaa.
Stolypinin
kuoltua Suomen lehdistö antoi hänestä tylyn tuomion. Hänen
rauhoittamispolitiikkansa kovakouraisuus todettiin, samalla kun hänen
uudistustensa arvoa epäiltiin. Stolypinin Suomen-politiikka, eli toinen sortokausi
tulkittiin halpamaiseksi yritykseksi hankkia imperialistien suosiota sortamalla
aiheettomasti pientä kansakuntaa.
J.K. Paasikiven
muistelmissaan Stolypinistä antama arvio noudatteli samaa linjaa. Hän viittasi
myös siihen, että sekä pääministerin äly että hänen rehellisyytensä olivat
puutteelliset. Tällainenhan ei tosin ollut Pietarin Suomen-politiikan luojien
taholla mitenkään tavatonta.
Suomalaisten
suuri rakkaus sen sijaan oli jonkin aikaa Aleksandr Kerenski, joka lupasi
kaiken sorron ja oikeudettomuuden loppumista, laski seppeleen Runebergin
patsaalle ja suuteli Suomalaista kollegaansa Tokoita.
Ääriään myöten
täynnä olevassa työväentalossa yleisö yltyi yhä uudelleen ”myrskyisiin”
suosionosoituksiin ja hurraahuutoihin. ”Oikeuden miehen” kunniaksi julkaistiin
runokin. Venäjän kansan vapaus olisi myös Suomen kansan vapaus, todisti
kunniavieras, oikeusministeri ja hallituksen vahva mies.
Mutta kansat
olivat kovin erikokoisia ja lähihistoria pani pelkäämään, että tuulet
saattaisivat Venäjällä taa kerran kääntyä ja Venäjän kansan edustajat
saattaisivat olla yhtä innokkaita kuristamaan Suomen vapauksia, kuin oli
Stolypinin ajan duuma. Kansaahan sekin edusti.
Suomen
itsenäisyyden satavuotisuuden juhlinta on taas ansaitusti nostanut esille sen,
että aivan erityisesti sosialidemokraatit olivat aktiivisia ja aloitteellisia
niissä puuhissa, joiden tarkoituksena oli venäläisen ylivallan lopettaminen
Suomessa.
Ei kukaan muu
kuin Otto Ville Kuusinen korosti keväällä 1917 eduskuntapuheessaan sitä, että
tsaarinvalta oli nyt kukistunut Venäjällä, mutta imperialismi ja militarismi
eivät. Venäläinen imperialismi oli nyt jo kaksi kertaa (sortokausina) hyökännyt
Suomeen. Pitäisikö sille antaa vielä kolmas mahdollisuus?
Valtalain
nimellä tunnetun säädöksen oli määrä antaa juridiset takeet siitä, ettei Venäjä
enää tulevaisuudessa pääsisi suomalaisen kansakunnan oikeuksia ja etuja
tallomaan. Asialle haluttiin saada jopa kansainväliset takuut.
Vaikka
vallankumoushuuma olikin pahasti sokaissut kovin monia sekä Suomessa että
Venäjällä, ei jälkimmäisen maan hallitus ollut halukas ottamaan nimiinsä moista
ratkaisua. Olihan kyseessä vain väliaikaisesti vallassa oleva hallitus ja asia
sentään koski koko Venäjän tulevaisuutta. Siitä päättämään saattoi olla pätevä
vain yleisellä ja yhtäläisellä äänioikeudella valittu Perustava kokous, jonka valitseminen olisikin pian tapahtuva.
Sitä paitsi oli
käynnissä sota. Kuten sittemmin saatiin havaita, edes bolševikkien ja
vasemmisto-SR:ien uusi ”väliaikainen” hallitus ei pysynyt koossa jouduttuaan
keväällä 1918 Brest-Litovskissa allekirjoittamaan rauhansopimuksen, joka
merkitsi Suomen, Baltian ja Ukrainan vapautumista Venäjän imperiumista.
Imperialismi ja
militarismi koskivat jopa liberaaleja kadettejakin, kuten Kuusinen oli
edellisenä vuonna arvioinut. Lisäksi ne siis koskivat myös kaikkein äkkiväärimpiä
sosialisteja Venäjälläkin.
Suomalaisia
sosialidemokraatteja ne eivät koskeneet. He olivat kiivaita nationalisteja,
mikä voitiin todeta kautta koko vuoden 1917 ja vielä seuraavana keväänäkin, kun
Suomen ja Venäjän välistä valtiosopimusta tehtiin. Tämä sanottakoon puolueen
kunniaksi.
Jotakin hyvin
tärkeää tältäkin puolueelta sentään puuttui, kuten pian saatiin nähdä.
On tavallaan
paradoksi, että Suomessa ovat suureen kunniaan nousseet niin itsevaltiaat
Aleksanteri-keisarit kuin aikanaan myös Lenin, mutta eivät sen sijaan Kerenski
tai edes Miljukov ja ne monet muut kadetit, SR:t ja menševikit, jotka olivat
aktiivisia ja pelottomia Suomen ystäviä ja puolustivat sen oikeuksia duumassa
ja muuallakin.
Ehkäpä se onkin
niin, että Venäjän epäonnistuneet demokratiakokeilut olivat suomalaistenkin
kannalta niitä kaikkein vaarallisimpia hetkiä. Ajatelkaamme vain tuota niin sanottua
yhdenvertaisuuslakia, jota pidettiin sortotoimista pahimpana. Nykyään, avoimien
rajojen aikana asiaa saattaa olla toki vaikea ymmärtää.
Joka tapauksessa
Venäjän demokratian kortit jäivät lopulta katsomatta. Perustava (perustuslakia
säätävä) kokous hajotettiin asevoimin leniniläisten bolševikkien toimesta. He
viittasivat kintaalla kaikille demokratian periaatteille ja uskoivat diktatuuriin.
Suomelle oli
paikka valmistettu suuren neuvostovaltion kansojen joukossa, mutta Leninin
suuri ansio meidän kannaltamme oli, että hänen politiikkansa tuhosi imperiumin
ja tarjosi Suomelle sen ikkunan, josta se viimein pääsi pakenemaan, enemmän tai
vähemmän paniikissa.
Leninin rinnalla
kansakunnan kaapin päällä ovat itsevaltiaat Aleksanteri-keisarit, joiden
kunniaksi on sanottava, etteivät he ainakaan lietsoneet kansalaissotaa Suomessa
eivätkä myöskään hyökänneet sen poliittisia instituutioita vastaan.
Leninin paikka
on monessa suhteessa ongelmallinen. Toki hänellä on Suomen kannalta suuria
ansioita, mutta niin on myös Hindenburgilla, Wilhelm II:lla ja jopa Hitlerillä.
Kiistatonta on kuitenkin Leninin suuri aktiivisuus Suomen puolesta, olkoonkin,
että ideana oli toimia väliaikaista hallitusta vastaan eikä erityisesti kenenkään,
kaikkein vähiten porvarillisen kansakunnan puolesta.
Koska ulkomailla
–edes Saksassa- tuskin ymmärrettäisiin ainakaan noiden saksalaisten patsaiden
lisäämistä kansallisgalleriaan, voisi olla viisaampaa olla heitä ylen määrin juhlimatta.
Koska kuitenkin
ihmisiä olisi aiheellista kohdella ansionsa mukaan, voitaisiin kai ainakin
vahvistaa kaapin päällä olevaa pystien riviä joillakin demokraattisilla
venäläisillä hahmoilla.
Kerenskillä on
kiistämättömät ansionsa, vaikka hänet nykyään muistetaan lähinnä
pilkkalaulusta. Duumassa aktiiviset Suomen-ystävät, kadettien johtaja Miljukov ja
miksei myös gruusialaiset Gegetškori ja Tšheidze kannattaisi varmaankin nostaa
unohduksesta. Vuonna 1917 noita ystäviä oli paljon muitakin.
Venäjä on
harvoin ollut demokratia ja aina sen poliittisessa järjestelmässä on ollut merkittäviä
erityispiirteitä, joita meidän on vaikea sulattaa. Onhan sellaisia toki
Amerikassakin ja missäpä ei olisi.
Yhtä kaikki,
historiassa ei ole ollut tapana jakaa palkintoja sen mukaan, miten kiivaasti
itse kukin on tiettyä järjestelmää kannattanut, vaan sen mukaan, mitä on saatu
aikaan. Kovakätinen Stolypin sai Venäjän kannalta aikaan yhtä ja toista, mutta
Suomen kannalta hän oli huono. Vallankumoustakaan hän ei kyennyt estämään ja se
taas oli paljolta Leninin syytä.
Vallankumous
tuhosi Venäjän, mutta vapautti siten samalla Suomen. Ilman Leniniä voisimme
kenties yhä kuulua imperiumiin, mene ja tiedä. Pidetään vain hänen kuvansa
esillä, antaahan se ainakin ajattelemisen aihetta.
"Myös demokraattisia ihanteita julistanut Helmikuun vallankumous tulkitaan onnettomuudeksi. Venäjällä kansa ei ollut kypsää demokratiaan ja niinpä se johti maan romahdukseen kesken suursotaa."
VastaaPoistaOnko missään historiantutkimuksessa nähty Venäjälle mitään varteenotettava vaihtoehtoa epädemokraattisten bolsevikkien lokakuun vallankumoukselle, esim. Nikolai II vallan siirtämiselle jollekin toiselle taikka demokratian juurtumiselle? Olen ymmärtänyt, että päätös jatkaa epäsuosittua sotaa koitui Kerenskin hallituksen kohtaloksi. Olen pohtinut, mitä olisi seurannut, jos hän olisi tehnyt brest-litovskit?
"Myös demokraattisia ihanteita julistanut Helmikuun vallankumous tulkitaan onnettomuudeksi. Venäjällä kansa ei ollut kypsää demokratiaan ja niinpä se johti maan romahdukseen kesken suursotaa."
VastaaPoistaOnko historiantutkimuksessa nähty muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa kuin epädemokraattisten bolsevikkien lokakuun vallankumous, esim Nikolai II:n vallan siirtäminen jollekin toiselle Romanoville tai demokratian juurtuminen? Olen ymmärtänyt, että epäsuositun sodan jatkaminen koitui Krerenskin hallituksen kohtaloksi, mutta entäpä jos tämä olisi tehnyt brest-litovskit? Suomalaisena toki iloitsen tapahtuneesta.
"Onko historiantutkimuksessa nähty muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa kuin epädemokraattisten bolsevikkien lokakuun vallankumous"
PoistaVenäläinen historiantutkimus ei taida nähdä sellaista vaihtoehtoa:
"Об истоках революционной катастрофы 1917 года (Vuoden 1917 vallankumouksellisen katastrofin alkuperästä)
Протоиерей Владислав Цыпин, Православие.Ru
100-летие революции 1917 года / 04.05.2017
http://ruskline.ru/monitoring_smi/2017/maj/2017-05-04/ob_istokah_revolyucionnoj_katastrofy_1917_goda/
Лидерами и «буржуазной» партии кадетов, и левых «рабочих» и «крестьянских» партий были... дворяне.
Зайдем с другого конца в идентификации классового лица политических партий: в руководстве партии большевиков, позиционировавшей себя партией пролетариата, не было ни рабочих, ни даже выходцев из пролетариата. Среди лидеров большевиков существенную долю занимали также дворяне: В.И. Ленин, Н.И. Бухарин, Ф.Э. Дзержинский, А.М. Коллонтай, Е.Д. Стасова, а политиков буржуазного происхождения, принадлежавших к купеческому или мещанскому сословию, у них было явно больше, чем у кадетов: Л.Д. Троцкий, Г.Е. Зиновьев, Я.М. Свердлов, Г.Я. Сокольников, М.С. Урицкий, А.С. Бубнов. Вожди меньшевиков Г.В. Плеханов, В.И. Засулич, Н.С. Чхеидзе, И.Г. Церетели, но не Ю.А. Мартов и не П.Б. Аксельрод, были также из дворян. Эсеры объявляли себя партией, защищающей интересы самого массового российского сословия - крестьян, но и их вожди -Б.В. Савинков, А.В. Керенский, В.М. Чернов, М.А. Спиридонова - были из дворян. Крестьян среди эсеровских лидеров вовсе не видно.
("Porvarillisen" kadettipuolueen, samoin kuin vasemmistolaisten "työläisten" ja "talonpoikien" puolueiden johtajina olivat... aateliset.
Tutkikaamme poliittisten puolueiden luokkakantaisuutta toiselta puolelta: bolshevikkipuolueen, joka väitti olleensa proletariaatin puolue, ei ollut yhtäkään työläistä eikä proletaarista alkuperää ollutta henkilöä. Bolshevikkien johtajien keskuudessa johtava osuus kuului aatelisille: V.I.Lenin...
Menshevikkien johtajista, G.V. Plehanov... edustivat myöskin aatelistoa. Äsärrät väittivät olleensa Venäjän suurimman väestöryhmän, talonpoikien edustajia, mutta kaikki heidän johtajansa olivat aatelisia.)
Porvarien puutuminen Venäjän puolueista johtuu siitä, että venäläiset porvarit olivat alusta lähtien ns. староверы/vanhauskoisia, jotka olivat Venäjän ortodoksisen kirkon vainoamia alusta asti. Eikä ihme että mm. suurpohatta Morozov rahoitti Leniniä. (Suurpohatta Morozov on tunnettu myös mahtavista ranskalaisen impressionismin kokoelmistaan ostajana nykyisissä venäläisissä taidemuseoissa.)
Niin, oliko Helmikuun vallankumous välttämätön? Miksi se olisi ollut? Lokakuun kaappaus ei missään tapauksessa sitä ollut. Molemmat olivat juonittelujen ja demagogian tulosta.
VastaaPoistaOlisihan väliaikainen hallitus toki päässyt vähemmällä kuin bolsevikit Brest-Litovskissa, mutta liittolaisten pettäminen oli varmaan yhtä vaikeaa kuin rauha ilman korvauksia olisi ollut turhauttavaa.
Ja olisihan rauha idässä keväällä 1917 ollut Saksalle sellainen herkkupala, josta olisi voinut vähän maksaakin. Ehkä se olisikin voittanut lännessä, kun eivät amerikkalaisetkaan vielä olleet ehtineet mukaan?
1900-luvun alun venäläismonarkkien ja -poliitikkojen tutkiskelua olisi tosiaan syytä harjoittaa täälläkin aktiivisemmin. Tässä suhteessa venäläiset julkaisut voisivat olla hyvinkin antoisia.
VastaaPoistaKiinnostavaa on myös Venäjän median ja kansalaisten suhtautuminen noihin henkilöihin; sehän kertoo suhteesta omaan historiaan.
Kai Venäjällä, samaan aikaan kun kauhistellaan helmikuun kumousta, sentään huomioidaan tuolloisen tsaarin kyvyttömyys ja vieraantuminen todellisuudesta? Vai pidetäänkö keisariperhettä Venäjällä pelkkänä objektina ja viattomana olosuhteiden uhrina?
Nykyinen Venäjän hallinto näyttää tukevan näkemystä Leninistä syntisäkkinä. Sikäli on kiintoisaa, että sama hallinto antaa myönteistä tukea Stalinille, Leninin työn jatkajalle. Voittihan hän sodan! Millaisesta moraalista tämä sitten kertoo?
Suomalaisilla ja venäläisillä on hiukan samaa harmillista tautia: taipumus määritellä olemassaolo ja itsensä esi-isien uljailla urotöillä sotakentillä. Historian ja oman kansakunnan koettelemusten tuntemisessa ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta tuntuu monet menevän tässäkin asiassa aidan matalimmasta kohtaa.
"Kiinnostavaa on myös Venäjän median ja kansalaisten suhtautuminen noihin henkilöihin; sehän kertoo suhteesta omaan historiaan."
PoistaOhessa tuoreita Izborskin klubin mietteitä niistä, jotka Venäjä oli "kesyttänyt", Pohjois-Koreasta:
Валерий Коровин: Северная Корея должна стать нашим форпостом (Pohjois-Koreasta on tultava meidän etuvartiosto)
https://izborsk-club.ru/13940
"…Но, к сожалению, Северная Корея сегодня является жертвой нашего, российского предательства, и поэтому ракеты её летают не так, как надо. Мы в ответе за тех, кого приручили, поэтому мы не должны были бросать Северную Корею в том состоянии, в котором мы её оставили в момент распада Советского Союза.
…Россия должна всеми своими силами поддержать северокорейский режим и, в конечном итоге, разместить там нашу военную базу. Потому что, в конце концов, через Северную Корею мы получаем выход в Восточно-Китайское море, в Жёлтое море, а это то, что отвечает стратегическим интересам России.
Северная Корея должна стать нашим форпостом в Юго-Восточной Азии, мы пролили много крови за неё, и должны вернуть её себе, в лоно евразийского блока. Мы всё вернём назад, в том числе и Северную Корею.
(Mutta valitettavasti Pohjois-Korea on tänään meidän, venäläisten petturuuden uhri, ja siksi sen raketit lentävät väärään suuntaan. Me olemme vastuussa niistä, jotka olemme kesyttäneet, eikä meidän olisipitänyt jättää Pohjois-Korea Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen.
Venäjän täytyy kaikin voimin auttaa Pohjois-Koreaa ja loppujen lopuksi sijoittaa sinne oma sotilastukikohta, koska Pohjois-Korean kautta me pääsemme Itä-Kiinan merelle, Keltaiselle merelle, ja se vastaa Venäjän strategigia etuja.
Pohjois-Koreasta pitää tehdä meidän etuvartiosto Kaakkois-Aasiassa, jonka takia olemme vuodattaneet paljon verta ja meidän täytyy palauttaa se meille, euraasialaiseen blokkiin. Me palautamme itsellemme kaiken, Pohjois-Korea mukaan lukien.)
Moiset näkemykset antavat viitteen siitä, mistä rutiköyhä Pohjois-Korea sai valmiin ydinteknologian käyttöön.
Venäjä ei ole Putinin presidenttimä maa. Venäjällä on useita valtakeskuksia, jotka pulpahtavat esiin kuin matrjoshkasta.
"1900-luvun alun venäläismonarkkien ja -poliitikkojen tutkiskelua olisi tosiaan syytä harjoittaa täälläkin aktiivisemmin. Tässä suhteessa venäläiset julkaisut voisivat olla hyvinkin antoisia."
PoistaTurha luulo/odotus! Suomen Venäjän "tutkimuksen" keskus, Aleksanteri-instituutti on kgb-taistolaismafian käsissä. Sille kelpaa vain tilpehööri, kutei ja rätei yms.
Varsinainen vallankaappaus tapahtui vasta tammikuussa 1918 Perustuslakia säätävässä kokouksessa Taurian palatsissa. Jos aikajanaa Stolypinistä jatketaan Leninistä Putiniin, niin Putin teki sen, mihin Stolypin (koska murhattiin Kiovassa) ei pystynyt: pelasti kaaoksessa olevan Venäjän. Länsimaiden harmiksi, sillä niille kansallismielisyys on synti, ellei peräti rikos.
VastaaPoistaNäinhän se voidaan tulkita ja tulkitaankin. Mitä demokraattisesta Venäjästä Jeltsinin tapaan olisi tullut? Tai ensimmäisen duuman hallitsemasta Venäjästä?
VastaaPoistaStolypin nosti Venäjän kaaoksesta ja Putin polviltaan. Mutta edellinen kerta päättyi katastrofiin, jälkimmäisen loppua ei vielä tiedetä.
Tulevaisuuden ennustaminen on helppoa, mutta se ei välttämättä osu oikeaan: "Oikeistolainen keisarillinen" Venäjä, jossa on vahva ortodoksinen kirkko ja keskusvalta. Vastapainona on vasemmistoanarkistien rajaton, taantuva ja monokulttuurinen länsi ja USA, joka kieltää historiansa niin kuin Neuvostoliitto aikoinaan. Ellei länsimainen demokratia pilaa ja pilko Venäjää. Siihen on kyllä yritystä.
PoistaPerinteisesti diktatuurit tuhoutuvat aloittamalla sotia, jotka ne sitten häviävät. Esimerkkeinä on natsi-saksa ja saddam husseinin Irak. Myös neuvostoliitto oli vähällä tuhoutua II maailmansodassa, jota se oli aloittamassa.
PoistaVain "turmeltuneen" USA:n antama massiivinen apu pelasti neuvostoliiton. Tosin II maailmansota myös antoi neuvostoliitolle kohtalokasta väärää itsevarmuutta diktatuurin toimivuudesta. Se on ehkä II maailmansodan ja maailmanhistorian suurin paradoksi.
Sittemmin sotien aloittaminen on vaikeutunut suurien liittokuntien - kuten NATO - ansiosta. Sen sijaan diktatuurit mätänevät sisältä kuten neuvostoliitto ja muammar gaddafin Libya.
Muut diktatuurit, kuten islamilaiset maat Egypti ja Turkki horjuvat kumouksesta toiseen. Historia on loputtomiin todistanut, että islam on mahdotonta sovittaa yhteen demokratian kanssa.
Nykyisin islamilaisten maiden kurjuus ajaa niiden väestöä vaeltamaan kohti Eurooppaa, jossa he eivät halua sitoutua demokratiaan ja sen arvoihin.
Siitä todisteena Tanskan ja Ruotsin rinnakkaiset yhteiskunnat, joissa islamin uskoiset eristävät itsensä kantaväestöstä parhaansa mukaan. He haluavat pitää kiinni uskonnostaan, joka on heidän kurjuutensa aiheuttanut.
Terveisin,
Nikke
"Suomalaisilla ja venäläisillä on hiukan samaa harmillista tautia: taipumus määritellä olemassaolo ja itsensä esi-isien uljailla urotöillä sotakentillä. Historian ja oman kansakunnan koettelemusten tuntemisessa ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta tuntuu monet menevän tässäkin asiassa aidan matalimmasta kohtaa."
VastaaPoistaNo noinhan se taitaa olla. Historian harrastus ja tunteminen on toki hyve sinänsä, ja yleissivistyksen osalta suorastaan osa kivijalkaa. Mutta, mutta; kuten kaikissa muissakin sinänsä hyvissä asioissa, on tässäkin aiheellista muistaa kohtuuden kaidalla tiellä pysytteleminen. Muuten kun lopputuloksena saattaa olla aikamoista diletantismia, jossa lähinnä eletään menneisyydessä, menneisyydestä ja menneisyydelle.
Kaikki kunnia menneille polville ja heidän aikaansaannoksilleen uhrauksia unohtamatta, mutta heillä nyt joka tapauksessa oli oma, aikaansa sidottu kokemusmaailmansa ja meillä nytten elävillä taas omamme. Ja se pieni ero näiden asioiden välillä on aiheellista tunnistaa ja tunnustaa. Koska kumpi sitten lienee pahempaa; lähinnä kertakaikkisesta tietämättömyydestä kumpuava ylimielisen ylimalkainen ja usein myös typerän moralisoiva suhtautuminen menneisyyteen ja sen näkeminen lähinnä jonain syytekirjelmän aineistona, vaiko sitten ylenpalttisuuksiin menevä menneiden aikojen ja niihin kuuluvien tapahtumien ja henkilöiden glorifiointi ja tapahtumien parhain päin selittely jopa suoranaiseen naiiviuteen saakka? Enpä nyt oikein tuostakaan tiedä...
"Länsimaiden harmiksi, sillä niille kansallismielisyys on synti, ellei peräti rikos."
Näin näyttää olevan asia ennen muuta silloin, jos kun kysymys on ns. han-eurooppalaisista, muutoinhan näyttäisi olevan suorastaan silleen, että eipä siinä kummaistakaan konfliktia tarvita (siis sellaista, jossa ns. Lännellä on "oma koira ottelussa"), niin johan vain Vapaustaistelijan viittaa ollaan sovittelemassa sellaistenkin tyyppien harteille, jotka tämän päivän Eurooppaan (tai Amerikkaan) semmoisinaan siirrettyinä edustaisivat jo aivan karmeaa nazismia ja ties mitä muita veriruskeita perisyntejä. Olisikohan tässä(kin) nyt pienenpientä kaksinaismoraalia havaittavissa, jos piruuttaan oikein objektiivisiksi yritetään heittäytyä?
Sodankäynti lopputuloksineen määrittelee kansakunnan paremmin kuin mikään muu. Suomi ei aloittanut yhtään sotaa, ja pystyi torjumaan supervallan vastoin kaikkia kuviteltavia todennäköisyyksiä ja faktoja.
PoistaSen sijaan neuvostoliitto oli aloittamassa II maailmansotaa ja antoi natseille mallia diktatuurin aloittamisessa. Esimerkkinä on RSHA:n johtaja reinhard heydrich, joka otti mallia NKVD:sta ja lavrenti berijasta.
Miten neuvostoliitto sitten soti? Se juoksutti säälittä jalkaväkensä päin vihollista ja kokonaisia armeijakuntia vihollisen saartamiksi. Vain ideologisen ykkösvihollisen eli USA:n antama massiivinen apu esti luhistumisen.
II maailmansodan suurin paradoksi lienee, että "voitto" antoi neuvostoliitolle väärän mielikuvan diktatuurin toimivuudesta. Eihän se toiminut, kuten järjestelmän luhistuminen vuonna 1991 todisti.
Terveisin,
Nikke
"Ilman Leniniä voisimme kenties yhä kuulua imperiumiin, mene ja tiedä. Pidetään vain hänen kuvansa esillä, antaahan se ainakin ajattelemisen aihetta."
VastaaPoistaLeninhän sai Saksalta muhkeat rahoitukset vallankumousta varten, joten hänen oli pakko solmia Brest-Litovskin sopimus. Bolshevikkien aristokraattisimmat jäsenet hyökkäsivät herhiläisinä Leniniä vastaan. Lenin tyynnytteli heitä sanomalla: "Kyllä me vähitellen saamme takaisin kaikki ne ukrainalaiset, latvialaiset jne." Mene ja tiedä jos Leniniä olivatkin yrittäneet murhata nämä aristokraattisimmat bolshevikit eikä äsärrät, jotka olivat mukana hallituksessa.
Joka tapauksessa, Ukraina saatiin takaisin hyvin nopeasti, mutta taloudellisesti kehittyneet Liettua, Latvia ja Eesti vasta vuonna 1939. Suomelta saatiin ainoastaan iso lohkare aluetta: kuten kiukkuinen venäläinen sananlasku väittää "с паршивой овцы хоть клок шерсти" (rupiselta lampaalta edes kourallinen villaa).
"Stolypinin ansioihin oli tietenkin luettava suuri maareformi, jonka tarkoituksena oli hajottaa kyläyhteisö (mir) ja luoda itsenäinen ja vauras talonpoikaisto."
VastaaPoistaSen sijaan Venäjän aristokraattinen vallankumouksellinen liike oli eri mieltä: se ei tarvinnut itsenäistä ja vaurasta talonpoikaistoa. Aristokraattiset vallankumoukselliset halusivat itse olla vauraita, eikä ne joilla on sontaa varpaiden välissä.
22.06.2017 00:01:00
Интеллигенция – виновник Русской революции? (Intelligentsija syypäänä venäläiseen vallankumoukseen?)
Уподобившиеся задраенному котлу режимы раньше или позже терпят крах
Алексей Кива
Об авторе: Алексей Васильевич Кива – доктор исторических наук, политолог.
http://www.ng.ru/ideas/2017-06-22/5_7013_itelligencia.html
Народники считали, что у России особый путь развития, что ее движение к социализму пойдет мимо капитализма и будет покоиться на сельской общине. То, что такой сценарий не мог реализоваться по целому ряду причин, серьезным обществоведам было очевидно. Но лидеры народников забрасывали Маркса и Энгельса на сей счет вопросами, и те допускали подобную возможность при определенных обстоятельствах.
(Narodnikit olivat sitä mieltä että Venäjällä on erikoinen kehityksen kulku, että sen tie kohti sosialismia ohittaa kapitalismin ja tulee pohjautumaan tiukkaan talonpoikaikyläyhteisöön. Se että tällainen skenaario oli mahdoton monestakin syystä oli selvää vakavasti otettaville yhteiskuntatieteilijöille. Mutta narodnikit utelivat Marxilta ja Engelsiltä useaan otteeseen kapitalismin ohittamisen mahdollisuudesta Venäjällä ja nämä olivat samaa mieltä tietyin ehdoin.)