Palaneesta lampaanpäästä
Lapsuuteni muistikuviin
kuuluu uunissa kekäleitten seassa irvistelevä lampaanpää, josta lähti voimakas palaneen
villan haju.
Kaipa sitä
kypsytettiin jotakin sylttyä varten, en tiedä.
Joka tapauksessa
ymmärsin heti, mitä tarkoitti, kun sanottiin, että joku puhui kuin palaneesta
lampaanpäästä. Eihän siitä irvistävästä kallosta ainakaan mitään järjen sanaa
voinut odottaa tulevaksi.
Tämä vanha
ilmaus tuli mieleeni, kun katselin päivän hesarista Historian ääripäät: teloitukset ja tanssilavat, jutun kuvitusta ja
itse juttuakin.
Lehti oli toki
haastatellut erinäisiä asiantuntijoita, mutta ilmeisesti koko kysymys oli
jäänyt järkevästi muotoilematta. Oli kuulemma päätetty kysyä historiantutkijoilta
Suomen historian suurimpia hyvyyden ja
julmuuden aiheita, erityisesti sellaisia, jotka olivat jääneet liian vähälle
huomiolle.
No, näitä ”aiheita”
sitten haastateltavat esittivät juuri niin sekavasti ja yhteismitattomasti kuin
moisen kysymyksen perusteella oli lupa odottaakin.
Kun puhutaan
hyvyydestä ja julmuudesta, viitataan tekoihin, joilla on tietty intentio.
Mikäli puhutaan niiden ”aiheista” en oikeastaan tiedä, mitä sillä enää
tarkoitetaan. Ehkä sellaisia asioita, jotka antavat aihetta erilaisiin
myöhemmän ajan tarkastelijan kokemuksiin, esimerkiksi siihen, että hän saa
tilaisuuden tuntea itsensä hyväksi ihmiseksi joko ihaillessaan hyvyyttä tai
pöyristyessään julmuutta.
Kun nyt kysymys
oli mikä oli, ei vastaajien erilaisia tapoja ymmärtää asia voi juuri moittia.
Lavatanssit olivat varmaankin suuri ilon aihe pariutumisikäisille nuorille,
mutta oliko niiden järjestäminen erityinen osoitus kiltteydestä tai muusta
ihmisystävällisyydestä, jättäisin avoimeksi. Sama funktio taitaa nykyään olla
erinäisillä festareilla ja myös ainakin osin sama motivaatio: raha.
Luterilainen
uskonto oli varmaankin hyvä asia Suomen historiassa ja sama koskee kansakouluja
ja jopa laivaliikenteen avaamista Suomen ja Viron välille.
Myös
antibioottien keksiminen ilahduttaa vielä jälkikäteen, vaikka muistot häijysti
naureskelevista terveystädeistä laimentavat kokemuksen kirkkautta. Meidän
maallamme taisi kuitenkin olla aika vähän asian kanssa tekemistä.
Mutta toki nuo
luettelot, joita historiaa tuntevat ihmiset ovat esittäneet, ovat kiinnostavia
ja antavat tiettyä perspektiiviä asioiden tarkasteluun. Onhan meidän
historiassamme ollut paljon ikävää, väärää, pahaa ja katkeraa ja vastaavasti
myös miellyttävää, oikeaa, hyvää ja sympaattista.
Joka vuosi
meillä yhäkin tuhannet ihmiset kärsivät ja kuolevat, kukin tavallaan ja
muitakin suuria tragedioita riittää. Mutta kukapa on vastuussa näistä asioista?
Kenen tarkoitus toteutuu näissä hyvissä ja huonoissa asioissa ja kenen vallassa
olisi muuttaa ne?
Maassamme tapahtuu
yhä paljon väkivallantekoja naisia kohtaan ja vielä paljon enemmän miehiä
kohtaan. Kyllä se on julmaa ja usein johtuu silkasta pahuudesta. Hitaasti
sairaalassa menehtyvän potilaan tila taas ei ole kenenkään tahallisesti
aikaansaama, mutta hänen kohteluunsa voisivat ainakin läheiset vaikuttaa. Missä
määrin vaikuttavat?
Mutta tällaista
on kaikkialla, missä ihmisiä on. Se ei toki vähennä asioiden tärkeyttä, mutta
kyllä niiden pohtimisen mielekkyyttä nimenomaan Suomen historian ilmiöinä.
Kun kysytään
vain umpimähkään, hyvistä ja pahoista, miellyttävistä ja epämiellyttävistä
ilmiöistä tai edes ihmisten intentionaalisesta toiminnasta niiden yhteydessä,
päädytään luultavasti ennen pitkää yleisinhimillisiin asioihin: kyseessä tuskin
olivat mitkään suomalaiselle rodulle ainutlaatuiset piirteet, vaan ihmislajin
yleinen taipumus, jota kenties vallitseva kulttuuri ja/tai muut olosuhteet
vielä edesauttoivat. Viimemainitut ovat se differentia
specifica, jota sietää ja voi erityisesti arvostella.
Mielekkäämpää
sen sijaan voisi olla kysyä, millaisiin hyviin ja/tai pahoihin päämääriin
Suomen valtio ja yhteiskunta ovat eri aikoina pyrkineet ja ehkä päässeetkin
vallassaan olleiden mahdollisuuksien puitteissa ja mitä ne ovat tietoisesti
päättäneet jättää tekemättä.
Ehkäpä silloin
voitaisiin esimerkiksi unohtaa tai ainakin ymmärtää toissijaiseksi siirtoväkeen
kohdistunut ikävä suhtautuminen ja sen sijaan muistaa, miten ainutlaatuinen oli
tuo pika-asutusoperaatio, jossa valtava joukko ihmisiä luopui osasta
omaisuuttaan toisten hyväksi. Kaikki eivät tehneet sitä mielellään ja se
olisikin ollut lähinnä luonnotonta.
Vastaajat
vapautan vastuusta, koska heille ei annettu tolkullista kysymystä. Sen sijaan
jutun tekijät näyttävät jossakin vaiheessa seonneen pahasti. Millä perusteella
runon lausuminen saksalaisessa koulussa olisi ollut julmaa? Onko muka selvää,
että edes fasististen liikkeiden kannattaminen olisi ollut julmuuden osoitus?
Entä mitä
erinomaista oli Järvenpään moskeijan avaamisessa? Onko kyseessä jonkinlainen ”hyvyyden
aihe” ja mitä se tarkoittaa?
Luulenpa, että
myös nuo natsien kannattajat tarkoittivat hyvää poliittisella toiminnallaan ja
kulttuuriharrastuksillaan. Kyllä meillä oltiin hyvinkin varauksellisia Saksan
politiikkaan ja aikomuksiin nähden. Sen toimintaa etenkin kulttuurisella alalla
toki suvaittiin, muunlainen politiikka valtion taholta olisikin ollut varsin
tyhmää ja riskialtista.
Hyvää varmaankin
tarkoittivat ja tarkoittavat myös ne, joiden mielestä on ansiokasta suvaita ja
tukea kaikkea sellaista, mikä ei ole valtaväestön mielen tai edes etujen
mukaista.
Mikäli se on
valtiollista politiikkaa, sitä voinee luonnehtia kussakin tapauksessa joko epäviisaaksi,
mielettömäksi tai kenties jopa järkeväksi ja kansankokonaisuuden orgaanista
solidaarisuutta vahvistavaksi viisaudeksi. Kaikki riippuu asian konkreettisesta
toteutuksesta, ei ”suvaitsevaisuuden” määrästä.
Mikäli taas
pelkkiä aikomuksia arvostellaan, voidaan epäilemättä monille historiamme
suurimmille möhläyksille vuoden 1918 punakapinasta 1990-luvun lamaan saakka
antaa mairittelevia arvosanoja.
Kuten tiedetään,
tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla, joten tuijottaminen vain niihin
olisi naiivia. Sama koskee myös suhtautumista kansan historiallisiin
onnettomuuksiin. Ei maailma ole koskaan ollut valintamyymälä, josta voi poimia
kaikkea kivaa ja jättää muun hyllyyn.
Koettelemuksia
on maallamme riittänyt ja vain poikkeuksellisesti voimme lähetä siitä, että
kyseessä ovat olleet itse aiheutetut, tahallisen julmuuden osoitukset. Myös
miellyttävät asiat, pikkulasten kampaamokäynneistä lähtien, ovat olleet
paljolta seurausta muista asioista kuin kotimaisista poliittisista päätöksistä.
Hmmm... kauankohan kestää virheen korjaaminen: Hän kertoo, että Suomen presidenteistä vain Juho Kusti Paasikivi ja Mauno Koivisto ovat osanneet venäjää hyvin. Koivisto piti jopa puheita venäjäksi lukematta niitä paperista.
VastaaPoistahttp://www.is.fi/kotimaa/art-2000005316169.html
Tuostahan puuttuu Mahhergeim ja muut keisariaikana, koulunsa, lyseonsa ja yliopistonsa käyneet presidentit. Pakkovenäjästä oli kunnia saada huono arvosana, mutta ei se tarkoita sitä, ettei kieltä osaisi jopa hyvin.
Eipä ole itsenäisyyden juhlavuosi hääviä huomiota herättänyt ns. laatumediassa. Ilmeisesti olisi parasta unohtaa koko juttu, kuten YYA-vuosina.
VastaaPoistaHuvittavaa on, että saman kustantajan iltapäiväjulkaisu on jo pitkään esittänyt Suomen historiaa huomattavan paljon. Esim. vuodesta 1917 kertova lehti on selvästi hyvin lukeneiden ihmisten kirjoittama.
Vaan mitäpä suotta muistelemaan isien töitä ja muita menneitä lumia. Nythän täällä eletään rappiolla romuttaen yhteiskuntamme saavutuksia ja tukipilareita sekä rahaa tuhlaillen.
H€rlinin $anomat on yhdessä stubbilaisten kanssa käynyt infosodassa vastarintaan WTO- ja euroskeptikoita vastaan.
PoistaHeidän käytös todistaa, että he ovat nyt oikeasti huolissaan kansan asenteista WTO:n ja EU:n suhteen.
Terveisin,
Nikke
Asiat toisella tapaa mieltävien historioitsijoiden tarjoilemassa selvässä pässinlihassa saattaa toisinaan tuntua kitkerä sivumaku?
VastaaPoistaMielenkiintoista ettei kukaan Hesarin historioitsijoista todellakkaan tuonnut esiin erästä ehdotonta möhläysten huippua: sosialistit ryhtyivät vuonna 1918 aseelliseen kapinaan kaataakseen demokraattisen hallinnon tavoitteenaan pystyttää työväen diktatuuri. Paheksuttiin kyllä natsien kanssa kaveeraamista, mutta kukaan ei näemmä pitänyt pahana valtionjohdon täydellistä Neuvostoliiton hännystelemistä kotiryssäjärjestelmineen, eikä kukaan paheksunut sitä, että kansaa marssi kaduilla vaatien sosialismia. Johdonmukaisesti jäi pois myös itsenäisen Suomen historian ylväin hetki Talvisota ja sen luoma ainutlaatuinen yhteishenki.
VastaaPoistaVeikko Havu kirjoittaa: "Huvittavaa on, että saman kustantajan iltapäiväjulkaisu on jo pitkään esittänyt Suomen historiaa huomattavan paljon. Esim. vuodesta 1917 kertova lehti on selvästi hyvin lukeneiden ihmisten kirjoittama."
VastaaPoistaOsasyynä voi olla se, että IS:n päätoimittaja Appelsin on eteläkarjalaisena oppinut ymmärtämään ja arvostamaan suomalaista maanpuolustusta. Siellä kulmilla kun oli hänen nuoruutensa aikaan melkoinen määrä varuskuntia ja muuta näkyvää maanpuolustustouhua jostain syystä muuta Suomea huomattavasti enemmän.
Totuusmedian - HS, Yle, jne. - yksi ongelma on toimittajakunnan hyvin puutteellinen yleissivistys. Ja toinen ongelma siihen liittyen on suuret puutteet logiikassa ja nelilaskinmatematiikan ja luonnontieteen ja talouden perusfaktojen ymmärtämisessä.
VastaaPoistaKun nuo puutteet kompensoidaan elämälle vieraalla ja suvaitsemattomalla utopialla, tulos on kuin keitetystä lampaan päästä. (Tuossa muodossa ilmaisua isäni aikanaan käytti.)
Maailman jäsentäminen tunteella näkyy mediassa selvästi. Varhaisempina aikoina kun miehillä vielä oli jotain sanomista maailman asioista oli viestittäminen analyyttisempaa. Nyt vaikuttaa siltä, että hyvän lukupään ja kielitajun omaavat naiset ovat mediassa enemmistönä ja mikä onkaan seuraus? Minun silmissäni se on "sosiaalipornon" valta-asema, kaikenlaisen "hellanlettas" jutustelun lisääntyminen ad absurdum etc. Keskitytään kaikkeen "hyvään".
VastaaPoistaSysteemiajattelu on jäänyt tunnepohjaisen puheen jalkoihin. Tämä suuntaus on valtakuntaa ajatellen vaarallista sillä maa on ennen muuta järjestelmä. Nämä maata ja sen rakenteellisia osa-alueita koskevat kysymykset olivat kai ennen maailmassa ns vakavamman analyysin ja siis myös arvolehdistön peruskauraa, kuvittelen muistavani. Nyt tätä puolta muistetaan nihkeästi. Jos arvomediassakin päällimmäiseksi noussut sensaation tavoittelu jää pysyväksi niin mistä kansalaiset saavat käsityksen asioiden tärkeysjärjestyksestä? Maailma on myllerryksessä ja avointa keskustelua tarvittaisiin mutta se on selvästi erilaisten tabujen tähden vaillinaista ja afektiivista.
Minulla ei ole mitään feminiinistä ajattelua vastaan sinänsä, paljon hyväähän siinä on mutta nais/mies aspekti on nyt epätasapainossa ja tämä ei ennusta maalle hyvää. hh
Joku kommentaattori US-blogeissa totesi osuvasti Suomen olevan ihmemaa jossa yksi lehtitalo Sanoma Oy on voinut julistaa sodan Venäjää vastaan.
VastaaPoistaJoo, ja yksi tuleva presidenttiehdokas jo italialaiseen tapaan antautunut, vaikka sotaa ei ole vielä edes julistettu.
VastaaPoista"Suomen historian suurimpia hyvyyden ja julmuuden aiheita, erityisesti sellaisia, jotka olivat jääneet liian vähälle huomiolle."
VastaaPoistaKoko tämä homma haisee voimakkaasti uus-suomettumiselle. Neuvostoliittolainen runoilija Vladimir Majakovski kirjoitti lapsille perusteellisen runon "Что такое хорошо и что такое плохо" (Mikä on hyvää ja mikä on pahaa).
Haisee voimakkaasti sille että uus-kotiryssäsysteemi on asialla mm. hesarissa: tyhmälle Suomen kansalle pitää teroittaa Mikä on hyvää ja mikä on pahaa. Itse kun eivät tiedä eivätkä koskaan tietäneetkään.
Täsmälleen.
PoistaKuulinkin juuri, että Ylen uutis- ja ajankohtaisohjelmat oltaisiin siirtämässä kouluradio-organisaation alaisuuteen.
"Ylen uutis- ja ajankohtaisohjelmat"
PoistaYlen uutisohjelmien pehmeä ja venyvä logiikka nousi tänään takajaloilleen uutta pahuutta vastaan: ulkomaisen sukunimen omaavat henkilöt eivät saa edes kutsua työhaastatteluun. Suomeen tulee jatkuvalla syötöllä pakolaisia, joten heillä ei siis ole minkäänlaista toivoa saada töitä ulkomaisen sukunimensä takia. Tämä pehmeä ja venyvä logiikka kylvää näin vihaa pakolaisten ja Suomen välille.
Joitakin aikoja sitten Ylen uutisohjelmat nosti suuren haloon siitä, että korkeasti koulutettu venäläinen ei päässyt töihin Suomen ulkoministeriöön, vai oliko se Suomen armeijan tiedustelupalveluun.
Parin kuukauden kuluttua Ylen uutisohjelmat järjestää varmaankin skandaalin sen takia, että korkeasti koulutettuja ja ylen sivistyneitä venäläisiä ei oteta töihin siivoojiksi Suomen ulkoministeriöön, eikä Suomen armeijan tiedustelupalvelun organisaatioihin.
On itsestään selvää, että jos Suomessa valtaa pitäisivät kommunistit/stalinistit, kuten Pohjois-Koreassa, niin ryssät pääsisivät sekä Suomen ulkoministeriöön että Suomen armeijan tiedustelupalvelun organisaatioihin ja vaikka mihin.