Tolpat merellä
Kuten kaikki
tietävät, Suomen saaristo on ainutlaatuinen ja osa samaa Itämeren piirin
luontoa kuin Ruotsin puoleinenkin saaristo.
Jo muutamien
tuntien purjehdusmatkan päässä saavumme sitten aivan toisenlaiseen maailmaan.
Viron rannikko on lähes saareton, Väinämerta tietenkin lukuun ottamatta ja
jyrkät rantapenkereet tietyissä paikoin vielä korostavat maantieteellistä rajaa
ja eroa lahden pohjoisrannikkoon. Toki matalaa ja karikkoista aluetta sieltäkin
puolelta löytyy.
Kun kuitenkin
menee vaikkapa Tanskaan, alkaa toisenlainen maailma. Siellä meren pohjan
syvyyskäyrät muuttuvat tasaisesti eikä Suomen rannikolle ominaisia kaukana
rannasta sijaitsevia karikoita enää ole.
Sen sijaan
saavutaan vuorovesialueelle, jolle ominaisia ovat merivirrat, päivittäiset ja kuukausittaiset
syvyyden vaihtelut ja vastaavat riesat, jotka meiltä puuttuvat. Muun muassa
suomalaisen amiraali Kraemerin päällikkyydessä ollut fregatti Aleksanteri Nevski haaksirikkoutui
Jyllannin rannikolla vuonna 1868 ja sille on kuulemma Thyborönin kaupungissa
museokin. Siellä ei tullut käytyä vaikka kaupungin muistan hyvin.
Kraemer ei
kuitenkaan joutunut asian johdosta epäsuosioon. Seudun merivirrat nyt vain ovat
niin arvaamattomia, ettei entisajan navigaatiovälineillä voinut kaiken
kohtuuden mukaan saada oikeaa kuvaa laivan kulusta ja sijainnista, vaikka
ohjesääntöä noudatti. Kraemer muun muassa johti vielä Venäjän laivasto-osastoa
Kreikan vesillä 1870- ja 80-lukujen vaihteessa ja myöhempi palvelus lienee
ollut ansiokasta.
Siinä Jyllannin
luoteiskulmassahan sijaitsee paikka, jonka nimi on Jammerbugten, mikä viittaa lukemattomien merenkulkijoiden
surulliseen kohtaloon wattimeren
matalikoilla. Meillä vastaavia alueita on Saaristomerellä ja Suomenlahdella,
jossa on viisainta pysytellä usein hyvin mutkaisilla väylillä. Mikäli kulkee
pitkin avomerta, on mentävä hyvin kauas rannikosta eikä se etenkään ennen monia
houkutellut.
Koska seutu on
niin tavattoman omaleimaista, kehittivät suomalaiset omat systeeminsä
merenkulkua turvaamaan. Majakat ja loistot valosektoreineen tuotiin muualta
maailmasta ja niitä on yhäkin jossakin määrin merenkulkua palvelemassa, samoin
tunnusmajakoita eli pookeja, joiden
perusteella voi jo kaukaa määritellä sijaintinsa.
Todellinen helmi
maamme saariston ja järvien kulkijoille ovat kuitenkin olleet linjaloistot,
jotka antavat täysin tarkan suunnan ja joiden avulla voi myös tarkistaa
kompassinsa eksymän. Kompassintarkastuspoijut ovatkin jo ilmeisesti siirtyneet
historiaan. Ainakin Tervasaaren tuntumassa sijaitseva näyttää olevan jo
viraton. Linjoja voi käyttää niiden sijasta ja nykyään tietysti GPS:ääkin. Yöllä
välkkyvät linjat antavat turvallisen olon. GPS:hän sen sijaan saattaa joskus
höperöityä.
Linjaviittoja
siis meille pystytettiin valtavia määriä ja yhä ne koristavat saaristojamme.
Niiden ylläpitäminen tietenkin maksaa ja siltä kannalta ymmärtää, että merenkulkuhallituksessa
joskus parikymmentä vuotta sitten kerrottiin, että ne hävitetään.
Asiasta seurasi
hirmuinen älämölö, jonka kyllä ymmärrän. Tuolloin oli elektroninen
navigaatiokin vielä lapsenkengissään ja monella oli veneessään korkeintaan decca, jolla suunnilleen näki, millä
selällä kulloinkin oltiin. Kapeilla väylillä sillä ei ollut mitään merkitystä.
Taisipa olla
samaan aikaan, kun rannikkoväylille ilmaantui myös valkoisen ja punaisen
kirjavia tolppia, jotka oitis saivat lempinimen polkagris. Sana viittaa Grännan kaupungissa läntisessä
naapurimaassa tehtäviin makeisiin, jotka ovat vaarallisia hampaille.
Väritykseltään ne ovat juuri valkean ja punaisen kirjavia keppejä.
Yleinen kiroilu
noiden keskelle väylää upotettujen tolppien takia on ollut ymmärrettävää.
Nehän, nuo keskiväylän merkit eivät lisää millään tavalla tietojamme siitä,
missä ollaan ja missä on vaarallinen alue, mikä etenkin luovivalle
purjehtijalle on olennainen tieto. Sen sijaan niiden päälle on vaarassa ajaa,
etenkin pimeässä, vaikka olisi muuten selvillä vesillä.
No, tämä
innovaatio ilmeisesti tuli meille Euroopasta, jossa kaiken muutenkin arveltiin
olevan erityisen hienoa. Euroopan jokireiteillä ei tarvittu linjaviittoja ja keskiväylän
merkit osoittivat, missä päin on riittävästi vettä.
Mutta ei meidän
saaristomme jokireitiksi muuttunut eikä muutu, vaikka miten viitoitettaisiin.
Nämä uudistukset olivat yhtä huuhaata ja onneksi ne taidettiin jättää
suurimmaksi osaksi toimeenpanematta.
Mutta muuan
epäkohta, jolla näyttää olevan kansalliseen kulttuuriin syvästi ankkuroitu
pohjansa, on merimerkkiemme muoto.
Merimerkithän
ovat kartalla kaikki varustettu erityisellä tunnuskuviolla, mutta luonnossa
eivät. Kaikki ovat samanlaisia tolppia ja toisistaan ne erottaa vain väritys.
Ennen merimerkkeihin
kuului oleellisena osana kori, jonka muoto ilmoitti, mistä oli kyse.
Muistisäännöt esimerkiksi ruotsiksi kertoivat, että länsi (väst) muistutti kureliiviä,
siinä oli kaksi pallon puoliskoa tai kartiota kärjet vastakkain. Kun ne olivat
toisin päin, muodostui pallo, jollainen esimerkiksi edam-juusto (ost) oli. Yksi
ylöspäin terävää osaansa osoittava kartio taas muistutti kompassin
pohjoisneulaa ja vastaavasti alaspäin osoittaessaan se näytti viittaavan etelään.
Miksi korit hävisivät
nimenomaan Suomessa ja jäljelle jäi vain väritys? Muistan aikoinaan selitetyn,
että hinaajien tukkiniput veivät korit helposti mukanaan ja toiset epäilivät,
että jäät tekevät saman tempun.
Kun en ole talvellakaan
onnistunut näkemään jään alle jäänyttä merimerkkiä, en oikein usko
jälkimmäiseenkään selitykseen, edellisestä puhumatta.
Eiköhän kyseessä
ole vain suomalainen uusasiallisuus, joka perustuksia jäytävän syövän tavoin on
tuhonnut ympäristöämme jo kohta sadan vuoden ajan.
Venytettyjä Bauhaus-shakkinappuloita muistuttavat reimarit
ovat nyt vain mahdollisimman yksinkertaisia ja kaikki epäoleellinen on niistä karsittu. Siitä huolimatta niitä ei voi sekoittaa
toisiinsa.
Vai eikö muka
voi? Se, joka on joskus merellä saapunut johonkin kapeikkoon voimakkaan
auringonkilon kaunistaessa edessä avautuvaa näkymää, on varmasti toivonut, että
tunnuskorit olisivat paikallaan. Kukaan ei pysty kertomaan tolppien väritystä ennen
kuin korkeintaan kaapelinmitan päässä ja siinä saattaa jo syntyä tarpeettomankin
jännittäviä tilanteita.
Entäpä sitten
lateraaliviittojen väritys! Punavihervärisokeus on väriaistiongelmien yleisin
muoto ja merimerkeissä näiden värien sävykirjo on hämmästyttävän suuri. Ainakin
itse olen lukemattomat kerrat joutunut vain päättelemään, minkä värin täytyy
olla kysymyksessä, vaikka minulla ei ole mitään ongelmia erottaa punaista ja vihreää
normaalissa taulussa tai vaikkapa liikennemerkissä.
Myös tässä
vastavalo ja lisäksi esimerkiksi lokkien aktiivisuus antavat oman lisänsä
sekavuuteen. Jotta asia olisi vielä hullumpi, on päätetty, että ns. erikoismerkit,
jotka liittyvät merentutkimukseen, ovat yleensä muodoltaan täsmälleen
samanlaisia kuin reimaritkin.
Amerikassa
kuulemma lateraalimerkit eroavat toisistaan myös muodoltaan, kuten ne eroavat
kartallakin. Punaiset poijut tunnetaan nimellä nuns, koska ne ovat teräväkärkisiä ja antavat assosiaation hupusta,
jollaisia jotkut nunnat kai käyttivät. Punaiset poijut taas ovat tasapäisiä ja
tunnetaan nimellä cans.
Yksinkertaista, mutta tehokasta.
Muissa maissa,
esimerkiksi Virossa, näkee sentään vielä käytettävän tunnuskoreja. Niiden
lisääminen merimerkkiin ei voi olla edes kustannuskysymys. Tunnuksethan
voisivat olla vaikkapa vain itse reimarin paksuisia, mutta muodoltaan
tunnistettavissa siis jo kaukaa ja myös vastavalossa.
Jospa nyt edes
päätettäisiin, että sitä mukaa kuin uusia merkkejä mereen lasketaan,
otettaisiin kansainväliseen tapaan myös huomioon niiden tunnistettavuus muodon
perusteella. Nuo polkagrisit sen
sijaan voisi vaikka nyppiä pois, ellei sekin olisi yhtä tyhjänpäiväistä työtä
kuin aikoinaan niiden paneminen.
Ruotsalienn Gustaf Dalén sai vuoden 1912 Nobelin fysiikan palkinnon keksimästään 1907 aurinkoventtiilistä, joka mahdollisti automaattiloistot. Suuri merkitys merenkulun turvallisuudelle. - Sllloin Nobel jaettiin joka toinen vuosi teoreettisesta tuloksesta ja joka toinen vuosi käytännöllisestä keksinnöst
VastaaPoistaMafH
Keksintö oli varsin merkittävä. Merkeistä ja viitoista tuli näkyviä. Dalen oli sokea.
VastaaPoistaMulle faija aikoinaan opetti nuo reimarit niin, että Itäreimarissa oli itänaisen vartalo, Länsireimarissa länsinaisen vartalo (joskus ennen), Pohjoisreimarissa oli snapsilasi kun täällä ryypätään ja Eteläreimarissa oli aurinkohattu, kun siellä aurinko paistaa koko ajan.
VastaaPoistaRuukinmatruuna itse toimii pursiseuransa navigaatiokouluttajana, ja todettakoon että noin 90% kaikista maailman merimerkeistä sijaitsee Suomen ja Ruotsin rannikoilla.
VastaaPoistaItämeri on maailman toiseksi vaarallisin merialue Kap Hornin seudun jälkeen. Valtameripurjehtijat katsovat meitä Itämerellä purjehtimaan oppineita ylöspäin.
Viittoihin on yksinkertainen muistisääntö. Kardinaaliviitoissa musta osoittaa sen suunnan, mihin korien kärjet osoittavat. Pohjoisviitassa musta on päällä, eteläviitassa se on alla, länsiviitassa keskellä ja itäviitassa yllä ja alla.
* Eteläviitta muistuttaa jäätelötötteröä - etelässä on lämmintä.
* Pohjoisviitta muistuttaa sateenvarjoa - pohjoisessa on kylmää.
* Amerikassa, joka on lännessä, on mustaihoisia - kun sellainen tarttuu viittaan, siihen jää musta jälki keskelle
* Kiinassa, joka on idässä, on keltaihoisia - kun sellainen tarttuu viittaan, siihen jää keltainen jälki keskelle
Lateraaliviittoihin pätee muistisääntö PUNEVA VIHKO - PUNainen NEliö VAsemmalla, VIHreä Kolmio Oikealla.
Varokaa vaan, ettette anna muunmantereisille immeisille signaalia, että täällä on väljää ja lupsakoillakin tyypeillä pelit ja vehkeet.
VastaaPoista/KK/
"Kaikki saatanan tolppi tän pystytetään pitkin [meri]. Mää en semmotti hyväksy."
VastaaPoista