Armotonta menoa
Muistan, miten
aikoinaan, Neuvostoliiton pyhiä tekstejä lukiessa yhä uudelleen hätkähdytti
saman käsitteen käyttö. Kyseessä oli armottomuus, беспощадность.
Vihollinen oli
aina tuhottava nimenomaan armottomasti ja vihollisiahan löytyi, luoja paratkoon,
niin maan sisältä kuin ulkoa.
Solženitsyn
kiinnitti joskus huomiota siihen, että neuvostoihmiseltä (sovetski tšelovek)
vaadittiin nimenomaan tuota armottomuutta, tinkimätöntä ideologian noudattamista
myös tunteen tasolla.
Kun
tsaarinaikana Siperiaan marssivia vankeja oli nimitetty ”onnettomiksi” ja kansa
oli heitä mielellään syöttänyt ”kristuksen tähden”, oli moinen suhtautuminen
ainoan oikean ideologian vihollisiin Neuvostoliitossa rikos. Sama koski kaikkea
kontaktia ja mitä ilmeisimmin myös vääriä ajatuksia ja ehkä niitä nimenomaan.
Järjestelmän
tuomitsema kansan vihollinen ei ollut suinkaan ”yksi meistä”, vaan nimenomaan
yksi heistä ja se tarkoitti, että
näiden kahden välillä vallitsi antagonistinen vastakohtaisuus, minkä saattoi
sovittaa vain siten, että toinen tuhosi toisen. Tämä kuului ”tieteellisen ajattelun”
keskeisiin periaatteisiin eikä ollut mikään mielipidekysymys, saati omantunnon
kysymys.
No, vanha
sanonta ”keltä hirmu, siltä armo” sisältää sen ajatuksen, että se, jolla on suurin
valta, voi halutessaan myös armahtaa, vaikka voisikin iskeä pään poikki ja
vaikka kyseinen henkilö sen jopa ansaitsisi.
Iivana Julma
oli, kuten tiedämme, sairaalloisen julma ja aina valmis kidutuksiin ja
veritöihin. Kuten yhä uudelleen jaksetaan todeta, häntä ei kuitenkaan nimitetty
”julmaksi” sanan nykyaikaisessa mielessä, vaan hirmuiseksi, groznyi eli siis hirmua, pelkoa
herättäväksi.
Tässä kohden
kannattaa varmaan myös hieman pohtia sitä, mikä merkitys tuolla ”julma” sanalla
on suomen kielessä ennen ja nyt.
On helppo
havaita, ettei sana välttämättä viittaa armottomuuteen tai sadismiin, vaan
pikemmin suuruuteen ja mahtavuuteen. Laulussa sanotaan tänäkin päivänä, että
hain hampaat ovat ”julman suuret”, joulun tulo jännittää lapsia ”julmasti” ja
turisti ihailee Julmaa Ölkkyä, vaikka ei varmaankaan löydä siitä mitään sadistista.
Se nyt vain on mahtava ja ehkäpä pelottava.
Iivanan
julmuutta lievensi kuitenkin hänen uskonnollisuutensa, kuten myös Stalin pilkallisesti
huomautti. Vanha pappisseminaarilainen oli itse jo toista maata ja osasi ottaa
asiat asioina, tieteellisesti.
Armottomuus
kuului siis olennaisesti tieteelliseen ajattelutapaan ja sellainen sosiaalinen insinöörityö, jota Stalin
harjoitti, olisi ilman sitä ollut mahdotonta. Ajan lehdistä voi lukea, miten
talonpojat kulakkien likvidoinnin aikaan puolustivat omia naapureitaan, jotka
oli määrätty likvidoitaviksi kulakkeina.
Artikkeleiden
sävy oli pilkallinen: kulakkien luokka-asema tekee heistä sosialismin
leppymättömiä vihollisia ja tämä koskee koko luokkaa ja siis myös kaikkia sen
jäseniä. Lepertely siitä, että juuri tämä ”meidän kulakkimme” olisi poikkeus
säännöstä, se romuttaisi koko idean.
Niinpä ei siis
ollut tarjolla armoa. Mitä se sana muuten itse asiassa tarkoittaa? Ainakin sen
yksi merkitys on suoja, turva. Englanniksi armon anojat huusivat quarter eli siis pyysivät kortteeria. Muuan vanha sea-shanty kertoo, miten
barbareskimerirosvot yrittivät kerran samaa, mutta heidät hukutettiin (oh, it was a cruel sight…).
Jääkärimarssissa
kerrotaan ”koko onnemme kalpamme kärjissä on, meill’ armoa ei, kotimaata”.
Tässä viitataan siihen, että jääkäreiksi lähteneet olivat armottomia eli vailla suojaa ja heidän henkiin jäämisensä riippui
nyt vain omista aseista. Myös heitteille jätettyjä lapsia nimitettiin armottomiksi.
Armollisuus sen
sijaan on luonteenpiirre. Se koettiin kristillisissä piireissä lähtökohtaisesti
arvokkaaksi, koska Jeesus oli näyttänyt asiassa esimerkkiä. Vanhan testamentin
Jahve oli ollut toista maata kuin hänen uusi hahmonsa.
Tilanherra eli
armo oli periaatteessa myös armollinen, muuten kyseessä oli jonkinlainen
vääristymä. Ehkä hän siinä tapauksessa saisi vielä viimeisellä tuomiolla muistella
tekosiaan. Näinhän kristityillä alustalaisilla oli aihetta ajatella.
On kiintoisaa,
että myös allahin, joka luonteeltaan
muistuttaa yhtä suuresti vanhan testamentin Jahvea,
kuin poikkeaa Jeesuksesta, mainitaan alituisesti olevan armelias ja
armahtavainen -rahman rahim.
Miten tämä
toteutuu, jää kuitenkin lukijalle salaisuudeksi, sillä hänen sanansaattajansa
iloitsee koraanin sivuilla lakkaamatta niistä loppumattomista tuskista, joita
uskottomille luvataan.
Profeettaa voi
muutenkin pitää aivan erityisen julmana ja armottomana tyyppinä, joka ainakin
minussa herättää vastenmielisyyttä.
Ajatelkaamme nyt
vaikka Ibn Hishamin arvovaltaista Profeetan
elämäkertaa. Siinä kerrotaan, miten muuan juutalainen nainen oli tehnyt
huorin juutalaisen miehen kanssa. Paikalliset asukkaat kysyivät Muhammedilta,
miten pari olisi tuomittava.
Toora määräsi
syntiset tällaisessa tapauksessa kivitettäviksi, mutta juutalaiset yrittivät
pimittää sen selvää määräystä. Muhammed paljasti juutalaisten kierouden ja sai
aikaan, että tuomio pantiin täytäntöön. ”Kun tuo juutalainen mies tunsi
ensimmäisten kivien osuvan, hän suojasi naista omalla ruumiillaan kumartumalla
hänen ylitseen. Heidät molemmat kivitettiin kuoliaiksi”.
Tästä asiasta
profeetta näyttää olleen erityisen ylpeä ja hän sanoi: ”Niinpä minä siis
ensimmäisenä herätän Jumalan käskyn ja Hänen Kirjansa eloon ja toimin niiden
mukaan!”
Psykologisesti
profeetta kaiketi osui naulan kantaan. Vasta sitten, kun hänen oppinsa nimissä
tehtiin suuria julmuuksia, se oli pakko ottaa vakavasti. Myös ne, jotka
osallistuivat julmuuksiin, joutuivat selittämään itselleen, että kyseessä oli
mitä ansiokkain toiminta. Tämä on vanha konsti, joka toimii yhä.
Kaikkihan me
muistamme, millä nimellä Espanjassa kerran tunnettiin ne tilaisuudet, joissa
kerettiläisiä poltettiin elävältä. Kyseessä oli auto da fé, uskon teko. Ilman uskoa kukaan ei olisi moiseen
mielettömyyteen lähtenyt, mutta sen jälkeen tuskin monikaan toimeenpanijoista
enää epäili tehtyjen tekojen ansiokkuutta ja välttämättömyyttä.
Joka syytön on, heittäköön ensimmäisen kiven...
VastaaPoistaTässä meidän rannassa:
Poista70°17′07″N, 30°59′53″E
on jokaiselle syyttömälle oma kivi,
parhaille kaksin kolmin kappalein.
(Minä - kivetön - en näköjään ole
oikeutettu pyhiin kirjoituksiisi)
Meikäläinen on tässä elellyt jo hyvänkön aikaa täkäläisen
VastaaPoistaauto da fé muistomerkin lähes välittömässä läheisyydessä.
Asiasta erottaa vain tunturi yli ja tunneli suolaveden ali.
13 kokonaista kilometriä ja risat.
Hiljaiseksi vetää raavaankin ukulin muistomerkki typeryyden
voimasta joka kerta käydessäni.
Höyrähtimiselle ei liene muuta parannusta kuin kuolema
ennen viattomia.
Tarina Steilneset Memorial löytyy Googlaten b-avaruudesta.
Olisiko se vaan ollut niin, että "беспоЩАДно" rimmaa niin hyvin palopuheen mittaan? Vähän niinkuin "ausraDIEren".
VastaaPoistaTuskinpa vaan. Ei se ollut palopuhetekstiä, vaan sitä itseään evenkeliumia.
VastaaPoistaRienaajat ovat nyt keksineet, että kun Jeesus kehotti synnitöntä heittämään ensimmäisen kiven, se muksahti oitis maaliinsa. Äitihän se siellä taas...
VastaaPoista"Miten tämä toteutuu, jää kuitenkin lukijalle salaisuudeksi, sillä hänen sanansaattajansa iloitsee koraanin sivuilla lakkaamatta niistä loppumattomista tuskista, joita uskottomille luvataan."
VastaaPoistaTässä kohtaa on kyllä syytä rehellisyyden nimessä todeta, että uskottomien loppumaton hirvittävä kiduttaminen ja uskovien riemu sen johdosta on alunperin osa kristinuskoa ja Muhammed vain lainasi sen.
Ja taas... kaikki on meidän syytämme? On siinä suuret luulot kristityistä, jos uskoo että millään muulla ihmisryhmällä ei ole kykyä valita oikean ja väärän väliltä.
PoistaAbrahamin jumalastahan tässä on kyse. Löytyyhän sekin kristinuskon taustalta, mutta Muhammed ei sitä kristinuskolta lainannut, vaan juuri sieltä juutalaisuudesta.
VastaaPoistaIlmeisesti myös Bysantin harhaoppisina karkottamat, erilaiset gnostilaiset vaikuttivat juutalaisuuden ohella islamin opin kehitykseen.
PoistaAbrahamin jumala harrasti joukkomurhia jne, mutta ei suinkaan kiduttanut ihmisiä ikuisesti. Ikuinen kidutus on nimenomaan kristillinen keksintö. Samoin sen tuottama riemu autuaille:
VastaaPoistaWhen they [the saints in heaven] shall see the smoke of their torment [the damned],
and the raging of the flames of their burning, and
hear their dolorous shrieks and cries,
and consider that they in the meantime are in the most blissful state, and shall surely be
in it to all eternity; how will they rejoice!
Kas pirua, ja vielä englanniksi sanoi! Enpäs tuota Jeesukssta tiennytkään.
VastaaPoistaKyllä siellä VT:ssä on tulinen järvi ja itku ja hammasten kiristys. Tosin johdonmukaisuutta puuttuu ja esim. Saarnaaja ei iäisyyttä arvele kokevansa.
Tulinen järvi on Ilmestyskirjasta ja itku ja hammasten kiristys synoptisista evankeliumeista, ei VT:stä. (Tuo englanninkielinen sitaatti on muuten Jonathan Edwardsilta, Amerikan suurimmalta teologilta.)
VastaaPoistaKas vain. Muhammed osasi siis englantiakin! En tiedä, keneltä hän inspiraation sai, mutta kyllä sitä hekumallista kadotettujen piinan ylistystä riittää Koraanissa. Ei taida uudessa testamentissa olla ihan yhtä läpikäyvä teema?
VastaaPoistaEi, mutta jo kirkkoisillä. Tertullianus:
VastaaPoista"How vast a spectacle then bursts upon the eye! What
there excites my admiration?
what my derision? Which sight gives me joy? which r
ouses me to exultation?-as I see
so many illustrious monarchs, whose reception into
the heavens was publicly
announced, groaning now in the lowest darkness with
great Jove himself, and those,
too, who bore witness of their exultation; governor
s of provinces, too, who persecuted
the Christian name, in fires more fierce than those
with which in the days of their pride
they raged against the followers of Christ.
What world's wise men besides, the very philosopher
s, in fact, who taught their
followers that God had no concern in ought that is
sublunary, and were wont to assure 7
them that either they had no souls, or that they wo
uld never return to the bodies which
at death they had left, now covered with shame befo
re the poor deluded ones, as one
fire consumes them!
Poets also, trembling not before the judgment-seat
of Rhadamanthus or Minos, but
of the unexpected Christ! I shall have a better opp
ortunity then of hearing the
tragedians, louder-voiced in their own calamity; of
viewing the play-actors, much more
"dissolute" in the dissolving flame; of looking upo
n the charioteer, all glowing in his
chariot of fire; of beholding the wrestlers, not in
their gymnasia, but tossing in the fiery
billows; unless even then I shall not care to atten
d to such ministers of sin, in my eager
wish rather to fix a gaze insatiable on those whose
fury vented itself against the Lord."
Augustinus:
"But in what way shall the good go out to see the
punishment of the wicked? Are they to leave their h
appy abodes by a bodily movement,
and proceed to the places of punishment, so as to w
itness the torments of the wicked in
their bodily presence? Certainly not; but they shal
l go out by knowledge...For those who
shall be in torment shall not know what is going on
within the joy of the Lord; but they
who shall enter into that joy shall know what is go
ing on outside in the outer darkness.
Therefore it is said, "They shall go out," because
they shall know what is done by those
who are without. For if the prophets were able to k
now things that had not yet happened,
by means of that indwelling of God in their minds,
limited though it was, shall not the
immortal saints know things that have already happe
ned, when God shall be all in all?"
Ja ennen kaikkea, juutalaisuudessa ajatus on lähes tuntematon.
Niinpä niin. Lienee ollut korviketoimintaa. Kun ei niille penteleille mitään mahdettu tässä maailmassa, niin olisihan se hyvä saada palkkansa edes tulevassa.
VastaaPoistaSyntistä menoa noin jeesuksittain ajatellen. Jahve katsoi hyvällä ns. lopullisia ratkaisuja täällä maan päällä ja samoin allah. Eivät ne jumalat ole vakiotavaraa enempää kuin heidän palvelijansakaan.
Hartwig Frischin Euroopan kuilttuurihistorisasta muisntinvarainen kohta: Inkvisiition Pyhän toimiston palatsin seinällä oli lainaus Raamatusta: "Nouse Jumala ja aja asiasi"
PoistaMafH
Myös ruotsin kielessä sanalla "grym" voi olla monitahoinen vaikka se ensisijaisesti tarkoittaa juuri samaa kuin "julma". Suomeksi voi sanoa "moottoripyöräjengi piti julmettua metelia", mikä ruotsiksi voisi olla "motorcykelgänget förde ett grym oväsen".
VastaaPoista"Neuvostoliiton pyhiä tekstejä lukiessa yhä uudelleen hätkähdytti saman käsitteen käyttö. Kyseessä oli armottomuus, беспощадность."
VastaaPoistaMainittu käsite oli erottamattomassa yhteydessä käsitteeseen/ideologiaan/strategiaan: коммунистическое воспитание трудящихся (työtätekvien kommunistinen kasvatus). Toisin sanoen, kaikki jotka määriteltiin työtätekemättömiksi olivat tuhon omia eli GILAG:ien kertakäyttötyövoimaa.
Työtätekviksi katsottiin ainoastaan proletariaatti ja maaseudun köyhälistö. Käsite sivistyneistö oli korvattu käsitteellä народная интеллигентция (kansan sivityneistö eli kirjailijat, lääkärit, opettajat jne., jotka olivat lähtöisin proletariaatista ja maaseudun köyhälistöstä). NKP(b):n politbyron jäsenten ym. tärkeiden henkilöiden terveyttä saivat hoitaa kuitenkin vain vanhan koulutuksen saaneet intelligentit.
Kaksijakoisuutta oli muillakin aloilla, mm. historian tutkimuksessa. Työtätekeville massoille syötettiin koulusta alkaen propagandistista potaskaa Lokakuun Suuren Sosialistisen Vallankumouksen maailmanhistoriallisesta merkityksestä. Neuvostoliiton kommunistinen eliitti edusti taas entistä venäläistä aristokratiaa: mm. Dzhugashvili/Stalinia lukuun ottamatta venäläisen vallankumouksellisen liikkeen jäsenet olivat aristokraatteja 1700-luvun lopulta lähtien. Dekabristit loivat ohjelman Venäjän keisarijärjestelmän tuhoamisesta.
Neuvostoliitossa näitä kommunistisia eliittiaristokraatteja varten julkaistiin todellista tietoa mitä historiassa tapahtui, miten ns. marxismi-leninismi kehitettiin. Dekabristit katsoivat pidemmälle, eikä ainoastaan Venäjän keisarijärjestelmän tuhoamiseen. Dekabristit haaveilivat siitä, että puolet maailmasta tulisi kuulua Venäjälle ja toinen puolisko USA:lle.
Näin ollen tarvittiin maailmanvallankumousta kapitalismia vastaan. Vuosina 1843-1844 Dekabristiliikkeen jäsenet ”kantoivat Marxia käsillään Pariisissa”. Vuonna 1848 tämän hedelmällisen yhteistyön tuloksena syntyikin ”Kommunistisen puolueen manifesti”. Vuonna 1868 Marx kirjoitti eräässä kirjeessään, että venäläiset aristokraatit olivat aina hänen ideoiden mesenaattejaan.
Loppuosa maailman historiasta ”Kommunistisen puolueen manifestin” jälkeen onkin jo kaikkien tiedossa. Marxin ja Engelsin julkaistuihin teksteihin kuuluu kymmenen analyysiä maailmansotien järjestämisestä proletariaatin diktatuurin kunniaksi. Noin kolmas osa Marxin ja Engelsin teksteistä on vielä julkaisematta.
"Dekabristit haaveilivat siitä, että puolet maailmasta tulisi kuulua Venäjälle ja toinen puolisko USA:lle."
PoistaIlmankos presidentti Putin oli jo vuosikausien ajan ollut kiimainen järjestämään G-2 kokouksen. Sitä tyrkytettiin Islannin alullepanemaksi, jossa Gorbatshev ja Reagan tapasivat aikoinaan. Ideaa tyrkytettiin myös Helsingille/Suomelle alullepanijaksi. Ideaa tyrkytettiin myös Trumpin vaimon kotiseudulle Jugoslaviaan, ja vaikka minne.
Venäjän ja USA:n taloudelliset suhteet ja kauppavaihto ovat mitättömät, muihin alueisiin verrattuna, joten Venäjän motiivit asiassa ovat jossain muualla.
"Ilmankos presidentti Putin oli jo vuosikausien ajan ollut kiimainen järjestämään G-2"
PoistaPutin ilmaisi asian selvästi jo YK:n viimeisessä Yleiskokouksessa. Putinin mukaan maailma/ennen kaikkea USA tarvitsevat Venäjän tietämystä terrorismista välttääkseen uusia 9/11.
Venäjän tietämys terrorismista on todellakin valtava, koska venäläinen vallankumouksellinen liike on aina ollut terrorismia, Mihail Bakuninista alkaen.
"Putin"
PoistaMainittakoon samalla että Turku oli Putinin lempikaupunkeja.
"Turun tapahtumat"
VastaaPoistaTurun tapahtumien johdosta korkeasti koulutettu ja erittäin korkeasti sivistynyt taistolainen/stalinisti/ja juristi kuten Putinkin on, Jukka Kemppinen väittää seuraavaa:
"Surmansa saaneen henkilöllisyyttä selvitettäessä haetaan henkilötietoja. Turun tapauksen kytkeminen pääministerin poliittiseen opportunismiin voi osoittautua todeksi.
http://kemppinen.blogspot.fi/"
Toisin sanoen, Suomen pääministeri ei olisi opportunisti, jos Surmansa saaneen henkilöllisyyttä selvitettäessä haettaisiin vain henkilötietoja. Ja koska Suomen pääministeri ei rajoitu siihen, että Surmansa saaneen henkilöllisyyttä selvitettäessä haettaisiin vain henkilötietoja, niin juri siksi Suomen pääministerin kytkeminen poliittiseen opportunismiin voi osoittautua todeksi."
Kaiken tämän ydinasian perusteella voidaan väittää, että Jukka Kemppinen eli taistolainen/stalinisti/ja juristi kuten Putinkin on, haluaa johtaa Turun puukotustapahtumien selvittämisen ainoastaan siihen, että Surmansa saaneen/saaneiden henkilöllisyyttä selvitettäessä haettaisiin vain henkilötietoja.
Vain henkilötietoja, ei mitään muuta. Kaikki muu on siis Kemppisen mukaan vain turhaa opportunismia, jota Suomessa ei tarvita, eikä varsinkaan Suomen pääministeri tarvitse sitä, koska Jukka Kemppinen eli taistolainen/stalinisti/ja juristi kuten Putinkin on, haluaa johtaa Turun puukotustapahtumien selvittämisen ainoastaan siihen, että Surmansa saaneen/saaneiden henkilöllisyyttä selvitettäessä haettaisiin vain henkilötietoja.
Tätä pointtia tarvitaan myös Suomen perustuslakiin.
"vain henkilötietoja"
Poistaeli Hassan Massan Tussan Mussan. Historia on kielletty.
Anonyymi on käsittänyt Kemppisen blogin täysin väärin joko tahallisesti taikka tyhmyyttään.
Poista"korkeasti koulutettu ja erittäin korkeasti sivistynyt taistolainen/stalinisti/ja juristi kuten Putinkin on, Jukka Kemppinen"
PoistaKorkeasti koulutetun ja erittäin korkeasti sivistyneen taistolaisen/stalinistin/ja juristin kuten Putinkin on, Jukka Kemppisen logiikka on erittäin primitiivinen: mitä heikompi Suomen valtio, sitä voimakkaampi taistolaisuus/stalinismi, joka uskoo vanhoihin ideologisiin virsiin, että valtion pitää kuoleutua. Terroristit ovat vain paha välttämättömyys, eikä pääministeri saa harjoittaa opportunismia.
Vanhassatestamentissa on myös kohta jota en nyt muista sanasta sanaan mutta Jumala käskee israelilaisia olemasta kuin vihollisensa sodan ajan oloissa. Suomen terrorismin torjunnan suurin este on arabian osaamisen harvinaisuus kantaväestön keskuudessa.
VastaaPoistaHuimapäisimmät unelmaattorit lienevät
VastaaPoistajo aloittaneet vapaa-arabian opiskelun
pakkoruåtsinsa innoittamina terrorismin
torjunnan esiasteena.
Nimimerkkisi vastaa hyvin kirjoitustesi tasoa.
Poista