Kansanluonne ja nykyaika
Käsitteillä on
kohtalonsa. Olisikohan se ollut Antti Eskolan ansiokkaassa teoksessa
sosiologian tutkimusmenetelmistä tai jossakin muussa 60-luvun
suosikkiopuksessa, kun tekijä julisti, ettei kansanluonnetta ole olemassakaan, saati että sitä voitaisiin pitää
jotakin asiaa selittävänä tekijänä.
Näinhän se asia
onkin, ankarasti ottaen. Tämähän on liki truismi. Tuntuu aika hilpeältä
ajatella, että jossakin hyväksyttäisiin tutkielma, jossa selittäväksi tekijäksi
on otettu kansanluonne. Onko koko kansakuntaa edes olemassa? Mitä se voisi
merkitä?
Sitä paitsi koko
kansanluonteen käsite on aivan primitiivisen hölmö, kun sitä hiukankin
ajattelee. Missä on se kansa, jolla on tuo luonne? Eikö kansa koostu
yksilöistä, joista jokaisella on oma luonteensa? Mikäli me stereotyyppisesti
kuvittelemme, että jokaisen luonne on ajatellun kansanluonteen mukainen,
päädymme aivan hullunkurisiin ennakkoluuloihin.
Emmekö näe lähes
joka päivä ahkeria etnisten vähemmistöjen edustajia, sisuttomia ja epärehellisiä
suomalaisia, fiksuja teini-ikäisiä ja tyhmiä juutalaisia?
Ainakin voisimme
nähdä. Eipä siis ihme, että edistyspiirit ovat jo kauan pitäneet
velvollisuutenaan korostaa kaikkinaisten stereotypioiden tuomittavuutta.
Sellaisethan saattavat johtaa vääriin johtopäätöksiin sekä yksilöiden että
ryhmien kohdalla, ainakin mikäli ne eivät ole imartelevia.
Ryhmien
ominaisuuksista on toki mahdollista hankkia tutkimusten avulla myös
tieteellisenä pidettävää ennakkotietoa, mutta ongelmana voi olla se, että myös
silloin jotkut simplicissimukset
soveltavatkin muitta mutkitta noita ryhmän ominaisuuksia sen jäseniin.
Tyhmyyttä ei kai
voi parantaa, mutta en ole ihan varma siitäkään, pitäisikö tätä eli siis
tutkimustulosten mahdollista väärinkäyttöä älyrajoitteisten taholta pitää
riittävänä syynä tutkimusaiheiden rajoittamiseen.
Tässä ehkä
sittenkin on villakoiran ydin, joka selittää sen, miksi ryhmien kielteisistä
ominaisuuksista halutaan tehdä tabuja. Kun yksilöitä aletaan typerästi nähdä
ryhmänsä edustajina (naiset, vammaiset, erikoisella tavalla suuntautuneet jne.)
eikä pelkästään omana itsenään, saatetaan heidän niskaansa kaataa kaikenlaista
ryhmälle kokonaisuutena kenties kuuluvaa kielteistä latausta, johon kyseisellä
henkilöllä ei ole osaa eikä arpaa. Mutta kenen syy se on?
Uskaltaisin
sanoa, että typerä ryhmäkuntainen ajattelu on paradoksaalisesti vallannut alaa
aivan erityisesti muutaman viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana. Sitä ennen
jokaista pidettiin ennen kaikkea yksilönä, joka oli vain itse vastuussa itsestään
ja jota eivät viiteryhmään liitetyt asiat a
priori koskeneet.
Toki ihmisillä
on ja lienee aina ollut sinänsä rationaalinen taipumus sijoittaa kukin yksilö
viiteryhmäänsä ja ennustaa sen perusteella hänen käytöstään ja ominaisuuksiaan,
mutta eihän yksilö sen vanki ole koskaan ollut. Kohoaminen odotushorisontin
yläpuolelle tai vajoaminen sen alapuolella sentään noteerattiin aina
merkittävänä tapahtumana.
Toki ihmisiin on
maailman sivu kohdistunut ennakkoluuloja, jotka ovat liittyneet hänen
synnynnäisiin ominaisuuksiinsa, mutta normaalistihan sellaiset katoavat niin
pian kuin siihen on aihetta. Vastaavasti joillakin kansakunnilla on ollut
prestiisiä, jolla tuskin on aitoa katetta. Sen sijaan on ylpeilty kaukaiseen
menneisyyteen kuuluvilla suorituksilla kuin rappeutunut aatelissuku, jonka ylpeilyllä
ei ole mitään asiallista pohjaa.
Vastaavanlaista
tyhmää käytöstä tietenkin on se rehentely, jota jonkin kansan jäsenet
harjoittavat vaikkapa sen johdosta, että heidän nimissään pelaava joukkue on
menestynyt esimerkiksi potkupallossa, vaikkapa neljän maalin pelaamisessa tai
muussa yhtä joutavassa asiassa. Tosiasiassa noilla ylpeilijöillä ei ole asian
kanssa mitään tekemistä ja koko joukkuekin saattaa olla haalittu ties mistä ja
pelaa tietyn maan väreissä vain siksi, että siitä maksetaan.
Mutta kun jotkut
haluavat tulla petetyiksi, heitä petetään. Se, mikä on sallittua
palloleikeissä, on kuitenkin nykyään käytännössä kiellettyä esimerkiksi
politiikassa ja jopa politisoituneessa yhteiskuntatutkimuksessa. Kannattaako
koko asialle siis uhrata vakavaa ajatustakaan: on päätetty, että tietyt tyhmyyden
muodot ovat sallittuja ja toiset eivät.
Kansanluonnetta
ei ilmeisesti ole, ellei niin haluta. Asiasta tuskin kuitenkaan on
varsinaisesti sovittu. Sikäli kuin asia koskee tutkimusta, tällainen sopimus
olisi hyökkäys tieteellisen ajattelun perusteita vastaan.
Tuo hupaisa käsite on sentään ollut olemassa
jo kauan, lähes kautta tunnetun historian, ja historian saatossa se on
näytellyt aika merkittävääkin osaa. Se ei siis ole pelkkä tutkijoiden kyhäämä
epäluoma ja virhepäätelmä.
1600- ja
1700-luvuilla olivat sellaiset galleriat yleisiä, joissa oli kuvattu eri
kansallisuuksien edustajia tyypillisissä puvuissaan ja lueteltu heidän hyveensä
ja paheensa, mieliruokansa ja niin edelleen. Netistä niitä yhä löytää helposti.
Stalin, jonka
kansallisuuspoliittinen ajattelu ratkaisi miljoonien ihmisten kohtalon
luultavasti vuosisadoiksi tai jopa lopullisesti, katsoi vuonna 1913
laatimassaan artikkelissa ”Sosialismi ja kansallisuuskysymys”, että kansakunnan
(natsija) yksi välttämätön
tunnusmerkki on juuri kansanluonne tai ”kansallisluonne”, kuten se aikoinaan
suomennettiin.
Tuon artikkelin
jälkeen bolševikkien
kansallisuuspoliittinen ajattelu uusien ongelmien myötä toki jonkin verran kehittyi,
mutta olennaisissa kohdin kaikki rakentui vastedeskin tuolle Stalinin luomalle
pohjalle.
Kansakunta (ei siis kansa tai kansanryhmä) oli
Stalinin mukaan historiallinen ilmiö, jolla oli alkunsa ja loppunsa. Sen synty
liittyi kapitalismiin, mutta sosialismissa se muuttui sosialistiseksi
kansakunnaksi, jolla oli oma omituinen funktionsa ja kommunismin koittaessa
syntyisivät sitten kerran edellytykset kansakuntien sulautumiselle,
yleismaailmalliselle luokattomalle ja kansakunnattomalle yhteisölle. Ihan uusi
kielikin kehittyisi tuossa ympäristössä.
Esimerkiksi
karjalaiset eivät virallisen tulkinnan mukaan olleet koskaan kehittyneet kansakunnaksi, vaan heistä käytettiin
aina muita käsitteitä, kuten Karjalan
kansa (карельский народ).
Suomalaiset sen sijaan olivat kansakunta (natsija),
mutta karjalais-suomalainen kansa,
vuonna 1940 keksitty outo kokonaisuus, ei havaintojeni mukaan koskaan noussut
omaksi kansakunnakseen.
Kyseessä oli
näemmä kahden keskenään sukua olevan
ja jälleen yhdistyneen (sic) kansan
kokonaisuus, kuten vuoden 1939 arvovaltaisen valtiosopimuksen teksti kertoi.
Kummallinen oli tuo luomus, mutta kummallinen oli sen syntyhistoriakin. Mutta
ei siitä tässä sen enempää.
Edistysväkeä kun
olivat, pyrkivät bolševikit kiirehtimään kansojen ja kansakuntien sulautumista,
vaikka aluksi olikin pidetty tarpeellisena antaa niiden jokaisen kehittyä kukoistukseensa(raztsvet). Niinpä
esimerkiksi Baltian pienten kansakuntien edistyvää kulkua kohti väistämätöntä
tulevaisuutta vauhditettiin tuomalla paikalle sosialistisen yhteiskunnan
karaisemaa, internationalistista työläisainesta.
En kuulu
Stalinin ihailijoihin, kaikkea muuta, mutta kannattaa huomata, että kansakunnat
olivat hänelle jotakin, joka oli voitettava ja hän otti ne vakavana ongelmana
eikä sen vuoksi vähätellyt niihin liittyviä asioita.
Mutta ehkä tämä
vie jo toiseen asiaan, en ole varma. Hedelmällisempää kuin kieltää
kansanluonteen olemassaolo saattaisi joka tapauksessa olla sen kysyminen, mitä
me tarkoitamme, kun puhumme kansanluonteesta. Tai mitä me tarkoitimme siitä
puhuessamme silloin, kun tästä käsitteestä ei vielä ollut tullut tabu sen
takia, että pelkäämme heikkojen veljien käyttävän sitä väärin tai ymmärtävän
sen takaperoisesti.
Jos sanotaan,
että kaikki kansat ovat samanlaisia, sivuutetaan tietenkin suuri määrä tärkeää
todistusaineistoa ja puhutaan vastoin normaalia arkihavaintoa. Yhtä hyvin
voitaisiin sanoa, ettei miehillä ja naisilla ole mitään eroa, koska
yhtäläisyyksien määrä on valtavasti suurempi, ainakin jos niin halutaan.
Kansanluonne
siis ainakin jossakin mielessä on tosiasia ja kaikesta päätellen se liittyy
ennen muuta kulttuuriin. Olisi toki vastoin tieteellisen ajattelun keskeisiä periaatteita,
mikäli väittäisimme lisäksi, ettei se voi missään tapauksessa perustua
mihinkään muuhun. Tuon muun
erottaminen kulttuurista olisi kuitenkin luultavasti tutkimuksen kannalta perin
vaikeaa.
Itse asiassa kansanluonne lienee paitsi
haastava myös varsin kiehtova tutkimuskohde, jota tuskin voi helposti liittää
kokonaisiin kansakuntiin, johtuen sekä niiden sisäisestä heterogeenisyydestä,
että itse käsitteen ilmeisestä kompleksisuudesta.
Havaitsemme joka
tapauksessa yhä uudelleen, että eri kansojen keskuudessa tiettyihin asioihin
suhtaudutaan eri tavalla, kukin reagoi luonteensa mukaisesti. Yksi kansa on
kärkästä lakkoilemaan ja pystyttämään barrikadeja, toinen ihailee loputtomasti
suuria johtajiaan ja sallii näille mitä tahansa. Yksi kansakunta käyttäytyy
sangviinisesti, kiljuu ja heiluttelee käsiään puhuessaan ilman erityistä
aihettakin, kun toinen taas säilyttää rauhallisuutensa ja hymyilee, vaikka talo
palaisi.
Asian
kompleksisuus tuskin on pätevä syy väittää sitä olemattomaksi ja kieltäytyä
siis myös sitä tutkimasta. Toki siinä tilanne lienee hyvin samanlainen kuin
yleensäkin sosiologiassa, missä operationalisoidut käsitteet vain harvoin
vastaavat täysin adekvaattisesti teoreettisia malleja. Näin kai tapahtuu vain
hyvin triviaaleissa kysymyksissä.
Toki viimeisten
parin vuosisadan historia on myös täynnä kansallista huuhaata, jossa
kansallisista eroista ja omituisuuksista on tehty elämää suurempia myyttejä.
Sehän oli toki epätieteellistä. Mutta mitäpä se tähän kuuluu?
Vaikuttaa siltä,
että jotkut hyvää tarkoittavat henkilöt ovat joidenkin historiassa havaittavien
väärinkäytösten johdosta kauhistuneet koko tätä kansojen erikoislaatuisuuden problematiikkaa
ja jopa halunneet leimata sen sovinismin (chauvinisme)
poltinmerkillä: ellei nyt äärimmäisyysajatteluksi, niin ainakin
potentiaaliseksi.
No, Nobelin
palkintoa ei tarvitse jakaa siitä oivalluksesta, ettei äärimmäisyysajattelu
tarkoita eikä voi tarkoittaa tiettyjen kysymysten tutkimista, vaan syntyy pikemminkin
siitä, ettei asioita haluta tarkastella normaalin tieteellisen ajattelun periaatteiden
mukaisesti. Mikäli lisäksi kannetaan mukana suurta kansallisten intohimojen
painolastia, on se toki typerää ja moitittavaa.
Vaikka mikään
tieteenala ei suoranaisesti tutki kansanluonnetta, voidaan siitä toki saada tietoa
monien tieteiden välityksellä. Etnologia, historia, kansanrunouden tutkimus,
kielitiede ja monet muut tutkimusalat, erityisesti sosiaalitieteet osoittavat,
että kansojen psykologiassa on eroja myös suuressa mitassa, kokonaisuutena
ottaen. Tuollaisesta kokonaisuudesta voidaan käyttää nimitystä kansanluonne,
vaikka haluttaessa toki myös sopii käyttää jotakin muuta sanaa.
Toki erot saattavat usein olla suurempia
tiettyjen yhden kansakunnan osien kuin sen ja naapurien välillä. Suomen
kohdalla näin on asia ainakin geneettisesti, mutta tuskin kulttuurisesti. En
ole siitä ihan varma. Mutta entäs sitten?
Tietenkin
kansakunta on vaikeasti hahmotettava ja häilyvä kokonaisuus. Myös kulttuurisena
yksikkönä se on alituisen muutoksen tilassa. Näin on asia ollut meilläkin jo
kauan ennen kuin nationalismin keksittiin henkivän
kylmänä puhurina käyttääkseni Helsingin Sanomien terminologiaa.
Topeliuksen
intuitiiviset luonnehdinnat suomalaisten heimojen ominaisuuksista tuskin ovat
enää yhtä päteviä kuin joskus ennen. Pelkästään karjalaisten hajottaminen
pitkin kanta-Suomea merkitsi paljon ja suuri
muutto ehkä jopa enemmän.
Mutta selväähän
tämä on kai jokaiselle. En muista tavanneeni ketään, jonka mielestä kansakunta
olisi jotakin sellaista ikuisiksi ajoiksi annettua, pyhää ja muuttumatonta,
jota olisi kaikin keinoin suojeltava ulkoisilta vaikutuksilta.
Jostakin syystä
tällaista olkiukkoa näyttävät sentään jotkut pystyttävän ja nostavat sitä yhä
uudelleen esille. Suomalaistakin nationalismia pidetään näemmä lähes rikollisena
tai ainakin vaarallisena. Näyttää myös siltä, että samoin kuin Stalin
aikoinaan, haluavat monet nytkin kansakuntien sulautumista. Se, miten tätä
edesautetaan, ei tietysti ole kenellekään salaisuus.
Muuan keino
tämän asian edesauttamiseksi näyttää olevan kieltää tiettyjen asioiden
olemassaolo ja sen perusteella jopa niiden tutkiminen ja olettaa että kyseessä
ovat aksiomaattiset totuudet, joiden merkitys tai paremminkin sen puute on
ilman muuta jo tiedossa eikä tutkimus voi siihen mitään lisätä.
Tämä tuo mieleen
katolisen kirkon asenteen astronomian tutkimiseen: miksi uskoa pikemmin omaa vajavaista
havaintoa kuin pyhää raamattua? Tokihan piru voi kaukoputkesta näyttää
katsojalle mitä haluaa. Jos hylkäämme uskonnon auktoriteetin, olemme
loputtomien erehdysten tiellä…
No, toistaiseksi
kansanluonnetta on vain tyydytty pitämään tarpeettomana ja kuviteltuna
käsitteenä eikä inkvisitio ole ottanut kynsiinsä sen mahdollisia tutkijoita.
Sitä paitsi he voivat kaikin mokomin käyttää muita käsitteitä, jos tarvitaan.
Tässä toki voi myös kysyä, mitkä asiat ovat
kenellekin tarpeellisia. Ehkä ns. kansalliset tieteet sinänsä ovatkin nykyään
kaikille tarpeettomia? Ehkä ne piankin havaitaan myös kaikille vaarallisiksi?
Vai onko tämä vain tietyn poliittisen fraktion ideologiaa?
Jotakin outoa on
siinä, että vaikka Stalin piti nationalismia erittäin vaarallisena asiana, ei
hän sentään karttanut tunnustamasta kansakuntien olemassaoloa tai puhumasta
kansanluonteesta, joka ilmeisesti tuli olemaan melkoinen kanto kaskessa, kun
kansakunnat piti sulauttaa keskenään. Eihän tosiasiaa kannattanut kiistää, kuten
Lenin sanoi, kun joku halusi kiistää koko Suomen kansakunnan olemassaolon…
Käsitteillä on
kohtalonsa. Miksi se on juuri Suomessa ollut kansanluonteen kohdalla niin karu, voi kysyä. Vaikea sanoa. Voi
olla, että käsite on tarpeeton ainakin asioiden selittämisessä, mutta onhan se
aika kiehtova tutkimuskohteena. Voin vain kuvitella monitieteisiä tutkimuksia
pohjalaisesta, savolaisesta ja miksei vaikkapa varsinaissuomalaisesta
kansaluonteesta. Itse asiassa tutkimusta tietysti onkin jo olemassa.
Taitaapa
kuitenkin vielä puuttua näiden yhdistelmä, joka on osiaan suurempi: suomalaisen
kansanluonteen compendium eli yhdistetty
suomalaisen luonteen lyhyt esitys sen kaikessa ristiriitaisuudessa, hyveet ja
paheet huomioiden ja erilaisia tarpeita ajatellen.
Siinäpä sitä
olisi Topeliuksen arvoinen tutkimusaihe.
Ne, jotka HS:n toimituspolitiikasta päättävät, ovat kasvaneet kalustetuissa huoneissa oppien käyttämään veistä ja haarukkaa. He arvostavat osinkoja oranssikahvaisten puukkojen, kirveiden ja saksien valmistamisesta kauppojen hyllyille. Retkut tarvitsevat niitä keskinäisissä kriisinhallintatilanteissa.
VastaaPoista"Käsitteillä on kohtalonsa. Miksi se on juuri Suomessa ollut kansanluonteen kohdalla niin karu, voi kysyä. Vaikea sanoa."
VastaaPoistaKaikkihan toki tietävät (tai ainakin aivan ehdottomasti pitäisi), että suomalaisuus on vain topeliaanisten 1800-lukulaisten satusetien sepittämä typerä sosiaalinen konstruktio, jolla on ollut valtavasti vahingollisia seuraamuksia. Tai mitäpä liekään tyhmän turhanpäiväistä impiwaarailua ja kulttuuriprimitivismiä. Vaan tehdäänpäs pikku ajatuskoe; jos muutettavat muuttaen todettaisiin vaikkapa nyt suomenruotsalaisuuden olevan pelkkää freudenthalilaisten, rasististen rotumystikkosatusetien sepittämää 1800-lukulaista sosiaalista konstruktiota (niin, silloinhan harjoitettiin myös mm. frenologiaa sun muita pseudotieteitä, joilla oli kuin olikin oma kiinteä kytkentänsä oman aikansa valtapoliittisiin tarpeisiin...), niin voipa vain kuvitella millaisen tiedostavan joukkorääkymisen tuollainen lausunto kirvoittaisi, niin ns. ankdammenissa kuin mitä luultavimmin myös tässä "punavihreässä kuplassakin", tuota Hamilon Markon mainiota termiä siteeratakseni...
Sinällän ihmeelliseltä tuntuu ajatus kansanluonteen kiistämisestä kokonaan kun samaan aikaan myönnetään ikäluokkaa koskevan kohortin olemassaolo. Kysehän on samasta asiasta: yhteinen historiallinen kokemus (esim. kohortissa 1990-luvun lama) muokkaa yhteistä tajuntaa. Kansanluonteessa kysymys on samasta joskin pitkäaikaisemmasta kokemuksesta.
VastaaPoistaTaisipa olla juuri HS, jossa huomasin vähän aikaa sitten jonkun ulkomaalaisopiskelijan haastattelun. Tämä tutkii ulkomaalaisten juurettomuutta Suomessa ja oli tullut tulokseen, että syynä on suomalaisuus.
VastaaPoistaRatkaisuna hän mitään kursailematta esitti nykyisen suomalaisuuden hävittämistä ja postnationalistisen uussuomalaisuuden luomista, jotta kaikista maahan saapuvista tulisi suomalaisia.
On hämmästyttävää todeta, kuinka yksilökeskeinen filosofia lähestyy tässä stalinistista filosofiaa. Mikäpä olisi sopinutkaan paremmin tuolle älyvapaamieliselle julkaisulle?