Ajattelun lopettamisesta demokratiassa
Alexis de
Tocqueville, Democracy in America II,
University of Chicago Press 2000, 722 s.
Alexis de
Tocquevillen (1805 – 1859) teos De la dèmocratie
en Amerique (Demokratia Amerikassa) oli muuan aikakautensa tarkkanäköisimpiä
ja profeetallisimpia kirjoja, jonka rinnalle sopii asettaa tuskin muita kuin
markiisi Astolphe de Custinen La Russie
en 1839.
Molempia kirjoja
sopii tietenkin syyttää kohteensa panettelusta ja myös siitä, ettei käytetty
metodi, sikäli kuin siitä voi puhua, täytä tieteen mittoja. Kirjoittajien
tarkkanäköisyyttä ei sentään voi kiistää.
Demokratia oli
tuossa vaiheessa vielä suuri uutuus ja sanan varsinaisessa merkityksessä sitä
käytännössä löytyi tuskin muualta kuin Amerikasta. Moni ymmärsi kuitenkin jo
tuolloin, että Amerikka saattoi hyvinkin olla se malli, jota kohti yhteiskunta
oli Euroopassakin siirtymässä.
Tocquevillen
kuvaukset ja pohdiskelut herättivät suurta huomiota ja levisivät laajalle.
Venäjälläkin ne kuuluivat aikaansa seuraavan älykön lukemistoon.
Kirjoittajan
tärkeä huomio oli, ettei demokratia tietenkään tarkoittanut vapautta vallasta,
vaan toisenlaista valtajärjestelmää, mikä sinänsä oli jo tuttua antiikin
kirjallisuudesta.
Tocqueville näki
kohtaamassaan amerikkalaisessa todellisuudessa paljon kiinnostavaa ja
ihailtavaa. Kansan nimessä tapahtuva hallitseminen edesauttoi tiettyjä hyveitä
ja instituutioita, kuten oli odotettavissakin.
Samaan aikaan se
kuitenkin tukahdutti toisia. Itse asiassa demokratia, mahdollisesti oman
valtansa erityisestä pyhyydestä vakuuttuneena, ulotti vaikutuksensa paljon laajemmalle
kuin monarkia, olipa jälkimmäinen sitten absoluuttinen tai perustuslaillinen.
Ehkä
merkittävintä oli se, että demokratia mahdollisti enemmistön tyrannian, joka
tunkeutui aina ihmisten ajatteluun saakka.
Kukapa olisi
kuvitellut, että itsevaltias julkenisi mennä puuttumaan siihen, mitä ihmiset
ajattelivat? Jopa absoluuttisen monarkian suuren teoreetikon, Jean Bodinin
mukaan kansalaisille kuului tietty ajattelun vapaus.
Olipa itse
periaatteen laita miten tahansa, Tocqueville totesi, etteivät ”useimmat”
Euroopan absoluuttiset monarkit pystyneet estämään sitä, että heidän
auktoriteetilleen vihamieliset ajatukset levisivät heidän valtioissaan.
Amerikassa oli
toisin. Niin kauan kuin enemmistön mielipide oli epäselvä, ihmiset saattoivat
puhua, mutta kun se oli julki lausuttu, kaikki ryhtyivät oitis sen kannattajiksi.
Kuninkaiden
käytössä oli pakotuskoneisto, mutta demokraattisella enemmistöllä oli lisäksi
moraalinen voima, joka vaikutti myös tahtoon eikä vain tekoihin.
En tunne yhtään maata, jossa yleisesti
ottaen olisi vähemmän henkistä itsenäisyyttä ja aitoa keskustelun vapautta,
kuin Amerikka, totesi Tocqueville ja varmasti hämmästytti monet.
Euroopan
perustuslaillisissa valtioissahan oli mahdollista saarnata millaisia oppeja
tahansa ja mikäli joku onnettomuudekseen asui absoluuttisesti hallitussa
valtiossa, hän saattoi aina muuttaa sieltä pois.
Amerikassa taas
enemmistö muodosti ajattelun ympärille pelottavan
renkaan. Sen sisällä sana oli vapaa, mutta onnettomuus seurasi, mikäli
sieltä uskalsi poistua.
Mitään auto-da fétä ei toki järjestetty, mutta vainoa
oli luvassa joka päivä ja poliittinen ura oli toisinajattelijalta suljettu. Kahleet ja pyövelit olivat niitä karkeita
instrumentteja, joita tyrannia aikoinaan käytti, mutta meidän aikanamme sivilisaatio
on täydellistänyt itse despotisminkin, joka jo näytti kaiken oppineelta,
totesi Tocqueville.
Demokratiassa
tyrannia ei käyttänyt karkeita lyöntejä, vaan tunkeutui suoraan sieluun.
Yksilölle annettiin vapaus ajatella kuten haluaa, mutta väärin ajattelemisen
jälkeen hänestä tuli yhteiskunnassa muukalainen, jolle elämä kävi huonommaksi
kuin kuolema.
Absoluuttiset
monarkiat olivat saattaneet despotismin huonoon maineeseen, totesi kirjoittaja
ja nyt oli oltava varuillaan, etteivät demokratiat rehabilitoisi sitä.
Itse asiassa
Jean de la Bruyère kirjoitti satiirinsa ”suuruuksista” Ludvig XIV:n hovissa ja
Molière esitytti pilkallisia näytelmiään hovimiehille.
Se valta, joka
hallitsi USA:ta ei suvaitsisi tällaista leikinlaskua, arveli Tocqueville.
Amerikassa ei
muuten vielä ollut lainkaan suuria kirjailijoita. Asia mahtoi johtua siitä,
ettei kirjallinen nerous ole mahdollista ilman hengen vapautta ja sellaista
Amerikassa ei ollut.
No, nykyään Amerikkakin
on jo toista kuin 1800-luvun alkupuolella. Monet näyttävät olevan jopa sitä
mieltä, että siellä on tai on ollut suuria kirjailijoita ja asiaa voikin pitää
uskottavana.
Toki Amerikassa myös
nykyään on hyvin selvästi toisistaan riippumattomia kulttuureita, jotka
saattavat aivan estottomasti arvostella ja jopa rienata toisiaan ja
tarvittaessa levittää valheita ja tehdä tyhjästä skandaaleja. Siinä mielessä henkinen
vapaus lienee hyvinkin saavuttanut ja ylittänyt absoluuttisten monarkioiden
olot.
Mutta luultavasti
Tocqueville sentään tavoitti jotakin oleellista. Demokratiassa lauman vaikutusvalta nousee helposti
hyvin suureksi, mikä puolestaan johtaa henkiseen taantumiseen, regressioon.
Myös meillä,
täällä omassa demokratiassamme, näemme ympärillämme joka päivä, miten johtavat
poliitikot esittävät lapsentasoisia väitteitä ja kieltäytyvät ymmärtämästä
järjen argumentteja tai edes selviä faktoja.
Heitä seuraa
hurraava lauma, joka demonisoi vastapuolen ja keksii mitä typerimpiä epiteettejä
yrittäessään todistaa, etteivät nuo ihmiset missään tapauksessa saisi ajatella,
niin kuin ajattelevat.
Ehkäpä tätä
voitaisiin Tocquevillen hengessä kutsua demokraattiseksi mentaliteetiksi?
Tätä en sentään
haluaisi tehdä. Kyllä demokratia on tietyissä vaiheissa osoittanut myös aitoa
pluralismin sietoa ja sellaista poliittista asennetta, jota voisi nimittää
suvaitsevaisuudeksi. Teoriassahan sellaisen arveltiin valistusajalla ilman
muuta kuuluvan asiaan.
Mutta maailma
muuttuu. Demokratia Amerikassa 1800-luvulla ei vielä ollut samaa kuin se on
2000 luvulla ja demokratia Suomessa 1900-luvulla oli monessakin suhteessa
jatkuvan muutoksen tilassa. Nykyistä tilannetta sentään tuskin voitiin
kuvitella.
Lienee mahdollista,
että se pompöösi ilveily ja poliittisen suvaitsemattomuuden bakkanaali, joka
nyt vallitsee ainakin median pintatasolla, jää lyhytaikaiseksi.
Toivotaan nyt
ainakin.
""Asia mahtoi johtua siitä, ettei kirjallinen nerous ole mahdollista ilman hengen vapautta ja sellaista Amerikassa ei ollut.""
VastaaPoistaItse asiassa asia taitaa olla kulttuurievolutiivissti niin, että keräilijöiden ja metsästäjien -- vaeltajien -- paikoilleen pysähtyminen synnytti yhteiskunnan, työnjaon ja sosiaaliset roolit, instituutiot ja historiallisen jatkuvuuden. Kirjoitustaito edellyttää käsittteiltä sitä ominaisuutta, että ne saattavat sisältää tietoa joka elää yli paikan ja ajan rajoitusten, sukupolvienkin yli. -- Se, etteivät vaeltavat kansat synnytä kirjallisuutta, palautuu siis paljon syvemmälle lajinkehityksen historiaan kuin mitä pelkästään kirjallisuuden historian pohjalta saattaa nähdä.
Voisimme toistaa tämän asian käänteisesti nykyajassa. Kun eurooppalaisella uudella ajalla syntyneet kielellis-kulttuuriset kansallisvaltiot nyt hajoavat -- ja kulttuurikognition tarvitsema symbioottinen pohjarakenne murenee -- seurauksena on kirjallisuuden kuolema. Se näkyy niin kaunokirjallisuuden myyntilukujen keskittymisessä kansainvälisesti markkinoituun tuotantoon kuin myös koko "kirjallisen sivistyksen" -- hyvän yleissivistyksen -- totaalisena rupsahtamisena. Uudet välineet, jotka nostavat "kuvan" pinnalle ja upottavat raskaan "tekstin" näkymättömiin välittömän kokemisen pinnalta, eivät ratkaise ongelmaa, joka sisältyy kirjoitus- ja lukutaidon kognitioon.
Kun niin sanottu "nationalismi" nyt nostaa päätään, se pitäisi nähdä hätähuutona kaiken kulttuurikehityksen välttämättä tarvitsevien symbioottisten yhteisöllisten perustuksien puolesta. "Nationalismi" ei siis ole mikään opillinen ismi, vaan lajityypillisesti sosiaalisen olennon kulttuurievolutiivinen fundamentti.
Kordelinin kartanolla jahtipäällikkö kertasi jahtimestareidensa Antin ja Jussin kanssa naarassusikauden tavoitteeksi ettei ketään viedä, vaikka olisi löyhästi kiinni.
VastaaPoistaUusiin asemiin päässyt Antti muistutti ottaneensa tehtävän alunperin Jutalta Lahdessa 2015; mestari Jussi puolestaan tuntevansa susien sielunelämää paikan päällä oleskelleena.
Mannermaan Frank toppuutteli etulinjan jahtimiesten intoa provosoida susia pesällään.
Eikös tässä ole vastaus Oikkoselle miksi suomalaisten suhde venäläisiin on niin pimeä.
PoistaNiin, demokratia taitaa joidenkin mielestä uhata demokratiaa. On tullut äänestystuloksia, joita on tiettyjen tahojen ollut vaikea niellä. Tämä todistaa sen, että monet ihmiset etsivät yhä ulospääsyä vapauden kehästä, johon blogisti viittasi.
VastaaPoista"pompöösi ilveily ja poliittisen suvaitsemattomuuden bakkanaali, joka nyt vallitsee"
VastaaPoistaEhkä nyt kuitenkin on aina ollut niin, että kaikissa kulttuureissa on ollut rajat, joita ei ole saanut ylittää, esimerkiksi sotien välisessä Suomessa se oli kommunismi ja suoranainen fasismi (esim yritys kieltää IKL). Rajan sisällä saavat monenlaiset kukat kukkia, mutta kun raja ylitetään... Mielenkiintoista on se, kun tuo raja siirtyy.
Pakko on sinällään myöntää, että tietty suvaitsemattomuus ja närkästymiskulttuuri on lisääntynyt sekä se, että tykkänään kieltäydytään edes keskustelusta, ts mielipiteiden vaihdosta "väärinajattelijoiden" kanssa. Mitä tämä tarkoittaa: väärinajattelijat ovat niin paatuneita kerettiläisiä, ettei näihin voida millään argumenteilla vaikuttaa.
Niin, vaikka on itsestään selvää, että heidän pitäisi olla samaa mieltä. Tilanne on kovin vaikea.
PoistaSotien välisestä Suomesta löytyy mielenkiintoista luettavaa vaikkapa Artturi Vuorimaan kirjasta Kokenut kaikki tietää... Ei silloin ainakaan hänen mukaansa vallinnut kovinkaan selkeää yksimielisyyttä edes "isänmaallisissa piireissä". Vastapainoksi voi lukea vaikka Väinö Tannerin muistelmia samoilta ajoilta.
PoistaNiin. Harva taitaa muistaa, että myös Tanneria kyseltiin diktaattorin paikalle...
VastaaPoista